Salazopyrin

haittavaikutuksia..

Aloitin juurin kyseisen lääkkeen s-reumaan annostuksella ensin 1 vko 1tablettix2, 1 vko 1tablx3 ja sit 4x4. Pelottaa tosi paljon noi mahdolliset haittavaikutukset. Kuinka nopeasti haittavaikutuksia tulee ja miten kannattaa annosta vähennellä. Tietty kysyn myös lääkäriltä jos jotain tulee, mut ois kiva kuulla täältäkin miten olette toimineet. ja kuinka nopeasti on muuten teillä alkanut vaikuttamaan selkärankareumaoireisiin ja millä annoksella?

Nii ja nyt en noilla haittavaikutuksilla tarkoita verenkuvamuutoksia tms.. lähinnä subjektiivisia; päänsärky, vatsavaivat ym..

onko muuten haittavaikutukset lieventyneet itsestään, jos lääkitystä vaan jatkaa haitoista huolimatta.

Kiitoksia paljon jos joku kertoisi kokemuksista!!!

15

22453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairas

      myös kyseistä lääkettä. Ongelma on että se aiheuttaa minulle niin kovan päänsäryn ettei kipulääkkeet auta ja lopulta aina oksennan. Lääkärin mukaan kuitenkin elimistöni tulee lääkkeeseen sopeutumaan joten jatkan sen syöntiä pienellä annoksella. Ongelma on että niveliin taas pieni annos ei auta yhtään....

      • alkuperäinen..

        onpa todella ikävä kuulla, täytyy toivoa, et lääkäri on oikeassa etkä turhaan kärsi!
        mua eniten just pelottaa toi pns, saan jo pelkästään kortisonista päänsärkyä ja se ei ilm pitäis ees sitä aiheuttaa...


    • sopinut iso annos

      söin pitkään 2 X 2 tablettia päivässä, ilman haittavaikutuksia. Kun annos nostettiin kuuteen ( vai peräti kahdeksaan) niin minulle tuli huimausta, paha ja epätodellinen olo. Ne loppuivat heti kun lääke lopetettiin

    • kylmäkalle

      Salazopyrin, koska jatkuvasti pää kipeä, eikä maha kestänyt päänkipuun syötyjä särkylääkkeitä vaikka söin estolääkettä. Lisäksi minulla oli aina kylmä ja jo nolla asteessa olivat sormet aivan "jäässä".
      Lopettamisen jälkeen ei ole ollut viluinen olo ja
      päänkipukin on normaalia eikä jatkuvaa.

    • elokuu 55

      Haittavaikutuksia ! Olen huomannut seuraavia haittavaikutuksia:
      - unettomuus, aamuheräämiset, painajaiset; tämä jatkunut jo puolitoista vuotta
      - masennus, iskee joskus tosi pahasti
      - ruokahaluttomuus, toisaalta etuna painon pudotus
      liikunnan kanssa; parhaimmillaan yli 13 kg !
      - syön 2 2 tbl päivittäin; en ole huomannut varsinaista apua eli kivut entiset, jopa pahemmat
      - pahin on alaselkäkipu ja hartiakipu, lisäksi sormet ja varpaat jatkuvasti turvoksissa myös uutena kivuaaliset lonkkakivut ja takareisikivut; vasemmassa polvessa jatkuvasti vettä; korvien tinnitys; siinä aluksi
      - yritän päästä syksyllä eri reumalääkärille
      - minun mahd. selkäreuma alkoin noin 2 1/2 epäonnistuneesta vas.polven tähystyksestä
      - olen kokeillut myös Aravaa ja Trexania, joista
      sain vielä pahempia sivuvaikutuksia mm. iho kuivui, hiesten lähtö ja ajan- ja paikantajun menetys !
      Paras apu on monipuolinen liikunta, jos jaksaisi aina lähteä ja kanssakärsijöiden apu !

    • Kitta

      Söin Salazopyriniä n.2kk, jonka aikana tuli jatkuvaa kuumeilua ja nokkosrokkoa.Vaihdettiin Trexaniin,joka sitten meni keskushermostoon.
      Aiheutti masennusta ja sekavuutta.Vaihdettiin taas Aravaan, ja nyt homma toimii.
      Onnea kokeilulle, toisille sopii toisille ei.

      • elokuu55

        Kitan tarina on samanlainen, kuin minulla.
        Nyt olen syönyt salazapyriniä puoli vuotta, sitä ennen aravaa ja trexania. Hoidon aloitin salapyrinillä 2 1/2 sitten. Usakallanko aloittaa taas aravan, pelottaa jo valmiiksi, vaikka taitaa olla ainut lääke, joka autaa minun selkäreumaani; ensi perjantaina on aika reumalääkärille, kerro Kitta kauanko olet syönyt taas aravaa. Salapyrin ei ainakaan auta minua.
        Tällä hetekellä ole syvästi masentunut, liikunta taitaa olla paras apu, jos ei kanssakärsijöitä lasketa mukaan. Miten pääsis tarkempiin tutkimuksiin ?


    • minulla

      se aiheutti huimausta,korvien soimista,yhdestä viikosta en muista mitään joten alennettiin annosta,harhoja,nivelet kipeytyi.joten tällä hetkellä en syö sitä myrkkyä enää.

    • ....

      ei ainakaan vielä mitään oireita. Olen syönyt lääkettä n.1kk. Missä vaiheessa teille on oireet tulleet?

      • Reumainen

        Mulla ainakin on koko ajan yököttävä olo. Olen syönyt kohta vuoden Salatzopyriiniä 2 2tbl/pv Oxikloriinia 1 tbl/pv ja Methotreksaattia 6tbl kerran viikossa foolihapot päälle.
        Olo on koko ajan kurja, yököttää ja muutenkin on aina niin masentunut ja vetämätön olo. En tiedä mistä noista se voi johtua. Ei kai auta kun kokeilla jotakin muuta lääkettä. Nuo on kyllä tehonneet tosi hyvin, olen ollut oireeton koko lääkityksen ajan.


    • aloittaja

      Terppa! Olen syönyt siis reilu viikon salatsopyriiniä ja nyt ollu ainakin kahtena päivänä lämpöä 37,2 (norm mulla 36,3) ja myös hieman väsy olo.. Tänään nostin 3 tabl päivässä. Voisikohan toi lämpöily jossain vaiheessa väistyä?

      Niin tosiaan jos muistatte kuinka pian teillä on tullu noi oireet ku ootte lääkityksen aloitettua ja onko sitten ajan myötä väistyneet?

      Kiitokset kaikille vastanneille.

    • j

      SI-nivelet tulehtuneet, selkärankareuman diagnoosi alkuviikosta.

      Nyt kolmas päivä Salazopyriniä menossa, 1tabl 2xpäivässä ensimmäinen viikko, sitten nostetaan 3 ja sitten 4xpäivässä.

      Olen nukkunut ja syönyt normaalisti, mutta varsinkin aamuisin oksettaa paljon, ja vatsavaivoja ollut. Yritän syödä maitohappobakteereja ja toivon ettei päänsärkyä ym. ikäviä haittoja ilmene... Pienellä pelolla odottelen ensi viikkoa ja annostuksen nostoa.

    • Capy

      Muutama vuosi takaperin minulla aloitettiin Salozopyrin, annostus taisi olla 2x2 tbl päivässä, sain vajaa 2 viikon sisään, ylimääräisiä sydämentykytyksiä, pulssi kohosi yli sadan, tuli lämpöilyä ja suupielet alkoi halkeilla, päätä särki jatkuvasti, tulehdusarvot eli CRP oli noussut yli sadan, joten lääke piti lopettaa. Eli Olin yliherkkä Sulfasalatsiinille.
      (Vanhaan keskusteluun vastasin)

    • Toivotonta!

      Hei!
      Onko kellään salazopyrin aiheuttanut lisää limapussintulehduksia?
      Kolmisen viikkoa sitten aloitettiin lääke,eka annostus oli kaksi tablettia päivässä. nyt se on neljä päivässä. Samantien kun annostusta nostettiin olo on ollut ihan hirveä! Päätä särkee niin etten yöllä saa nukuttua. Huono olo,ja tosiaan toi vasemman lonkan limapussi on tulehtunut. Onhan mulla noita ollut aikaisemminki mut nyt se tuntuu vaan niin kipeeltä,ei ikinä oo ollut siis näin kipeenä. Työterveyslääkäri pisti tänään sitten kortisonia. Alkaa tuntua jo toivottamalta kun menee lääkäriin niin ainut hoito on vaan kortisonia ja saikkua. Nyt vaan ootellaan joko se nyt auttais,nimittäin saikkua tuli vaan tämä ja huominen päivä,tietysti jos olo on parempi töihin menen. Valkkaritkin on kuulemma alhaalla,mutta reumahoitaja sanoi vaan että no katsotaan vielä viikko eteenpäin. Lääkäritkään ei suostu mitään lisätutkimuksia tosta lonkasta tekemään vaikka tää kortisonipiikki on jo 6 tänä vuonna.. Eihän sitäkään lopputomiin oo hyvä piikittää..

    • Toshamitsu

      Kivut lähti mielestäni lääkkellä, enkä ollut vuosiin kyennyt liikkumaan yhtä tehokkaasti ilman vaivoja. Harrastin ja harrastan yhä aktiivisesti kuntosalilla käyntiä, joten huomasin vaikutuksen selkeästi. Lääkkeen annosta nostettiin ja seuraavissa labroissa todettiin, että valkosolut olivat romahtaneet ja maksa-arvot kohonneet. --> lääkkeen lopetus ja piikkiä mahaan, jotta valkosolut saataisiin takaisin normalisoitua. Säikähdyksellä selvisin.

      Tilanne edelleen lähtökuopissa. Tiedä sitte olisiko pienempi aloitusannos, jonka aikana koin itseni jo terveemmäksi, aiheuttanut valkosoluarvojen romahtamista?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      318
      2957
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1661
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      190
      1571
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1263
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe