särki 570

ukko särki

Onkohan kenelläkään tietoa minne ovat kadonneet särki 570 muotit? aikoinaan perniöstä ovat kait Lamille menneet mutta missä mahtavat olla nyt? Itsellä on ja on ollut muutama särki vene ja mielenkiinnosta olisi kiva tietää mihin on legendaarinen merivene kadonnut? Vene tunnetaan myös nimella ukko-särki

8

4069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Särki

...myyty joskus 1980-luvun lopulla? jotain tällaista muistan kuulleeni. Ruotsissahan näitä veneitä on myös aika lailla.
      Itselläni on tällainen, OMC:N SeaDrive moottorilla. Tässä mallissa on moottori kokonaan veneen takalaudan ulkopuolella, eli se on pultattu takalaidan läpi. Moottori alkaa olla vanha ja olenkin suunnitellut siihen moottorikaukalon tekemistä, kun noita SeaDriveja ei taida enää saada.

• ukko-särki

Onko sulla mitään tarkempaa tieto kuka ne suomesta on myynyt yms.? Olen kiinnostunut selvittämään vanhan kunnon ukko-särjen historiaa. Monesti entisten sea-drive moottorien tilalle on tehtu RST:stä tai lasikuidusta teline koneelle veneen perään -> näin on vältytty raskailta modifikaatioilta.

• Särki
        ukko-särki kirjoitti:

Onko sulla mitään tarkempaa tieto kuka ne suomesta on myynyt yms.? Olen kiinnostunut selvittämään vanhan kunnon ukko-särjen historiaa. Monesti entisten sea-drive moottorien tilalle on tehtu RST:stä tai lasikuidusta teline koneelle veneen perään -> näin on vältytty raskailta modifikaatioilta.

En kyllä takemmin osaa sanoa. Pitäs kai saada edesmenneen Särkisalon veneveistämön porukkaa kiinni. Oliskohan esim. Särkisalon kunnan elinkeinopuolella tietoa näistä henkilöistä?
        Olisi todellakin mukavan selvittää tarkemmin tämän erinomaisen tukevan ja vakaan veneen historiaa.

Olisin kiinnostunut tästä mainitsemastasi perätelineestä moottorille. Löytyisköhän keneltäkään kuvia?

Kuulin, että jotkut ovat hitsauttaneet vanhaan kiinnitykseen uuden moottorin.

• ukko-särki

Olen ollut sinne yhteydessä eikä taida enää olla elossa ketään kertomassa, mutta ainoan tiedon mitä sieltä sain oli että ne on myyty Lamille joka teki niillä vielä veneitä. Onko sulla tietoa kuka vaikutti edes menneen Lami veneen ympärillä?

Teline on erittäin yksinkertainen tehdä esim RST putkesta ja siten siitä saa myös siistin ihan kotioloissa. OMC:n telineeseen en ainakaan itse lähtisi mitään kyhäilemään, keskelle selkää vaan ja pultiti irti :) Koitan etsiä sulle kuvia telineestä mutta paras kosti voisi olla googlettaminen emis. USA.ssa niiden käyttö on yleistä

• Särki

...tunne/tiedä. Pitää selvitellä. Olis mukava tietää, josko muotit ovat vielä jossain käytössä!
        Kokeillaampa etsiä yhä tietoa.

Moottoritelineestä löysin joitain kuvia ja myytäviä mallejakin. Ongelmaksi muodostuu se, että moottori ei pääse kippaamaan. Laidan yläpäästä joutuu siis leikkaamaan joka tapauksessa.

Pitääpäs muuten laittaa kyselyä eri ratkaisuista tällekin palstalle.

• Rotaxrohmu
        Särki kirjoitti:

...tunne/tiedä. Pitää selvitellä. Olis mukava tietää, josko muotit ovat vielä jossain käytössä!
        Kokeillaampa etsiä yhä tietoa.

Moottoritelineestä löysin joitain kuvia ja myytäviä mallejakin. Ongelmaksi muodostuu se, että moottori ei pääse kippaamaan. Laidan yläpäästä joutuu siis leikkaamaan joka tapauksessa.

Pitääpäs muuten laittaa kyselyä eri ratkaisuista tällekin palstalle.

Muottia on länsirannikollakin etsitty.
        Mulla on Raumalla v.-86 tehty Särki 570 leveällä keskipulpetilla.
        Pojat teki aikanaan muistaakseni 5 kappaletta. Ovat takuulla pomminvarmoja. Itellä on 115 Jammu, yhdistelmä painaa kuivana 960 kg, tehtaan runko testin mukaan 400 kg.
        Nätti painaa aallokossa, ei kyllä jytise eikä narise.
        Kyllä V4 mahtuu särjen kaivossa kippaamaan, toki ylimääräistä tilaa ei sinne jää. Halukkaille voin laittaa kuvia

• Särki
        Rotaxrohmu kirjoitti:

Muottia on länsirannikollakin etsitty.
        Mulla on Raumalla v.-86 tehty Särki 570 leveällä keskipulpetilla.
        Pojat teki aikanaan muistaakseni 5 kappaletta. Ovat takuulla pomminvarmoja. Itellä on 115 Jammu, yhdistelmä painaa kuivana 960 kg, tehtaan runko testin mukaan 400 kg.
        Nätti painaa aallokossa, ei kyllä jytise eikä narise.
        Kyllä V4 mahtuu särjen kaivossa kippaamaan, toki ylimääräistä tilaa ei sinne jää. Halukkaille voin laittaa kuvia

...Lienee kyseessä. mielellään näkisin kuvia aruusita(at)ope.ouka.fi
        Siinä lienee kunnon moottorikaivo ja tavanomainen moottorikiinnitys?

• viltsu64

Bella osti muotit, teki jonkun aikaa HT rakennatta pohjalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe