Veneessäni on Seldenin furling mast. Sinänssä järjestelmä toimii erinomaisesti mutta purje muistuttaa perunasäkkiä ja taittuu kevyen tuulen aikana rumasti pystylattojen kohdalla (lyhyet).
Olen ajatellut että tilaisin uuden ison läpimenevillä pystylatoilla mutta olen ruvennut empimään sillä tämän kesän aikana olen nähnyt kolme venettä joiden pystylatat ovat katkenneet. Mitä niitä katkaisee ? Onko kellään kokemuksia ?
Vertikaalilatoista kysymys..
4
777
Vastaukset
- Skipper
latat sulla on? mulla on Elvstromin purje ja siinä myös pystylatat, pituus noin reilu 2m, mutta en ainakaan toistaiseksi ole havainnut kuvailemaasi ilmiötä. Täyspitkissä latoissa saattaa tulla ongelmaksi se, että purje tulee alaosasta niin paksuksi, että on hakala rullata. Onko muuten aivan varmasti olleet täyspitkät latat vai onko lattojen jatkoksi ommeltu vain kankainen tuki joka näyttää siltä, että latat jatkuisivat. Tämä voisi selitää myös sen, että näyttää siltä, että latat ovat poikki. Niin ja vielä latoista, että onko sulla pyöreät vai litteät latat? Mulla on pyöreät ja melko painavat ja olen ajatellut tutkailla, saisiko litteitä ja kevyempiä lattoja.
Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.- Skipper
LonelyBird kirjoitti:
Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.
- Skipper
Skipper kirjoitti:
kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.
nuo pyöreät latat ja niihin liittyvät jatkokset voisivat selittää tuon katkeamisilmiön, eli latat ovat yksinketaisesti pyörineet jatkoksistaan irti, eivät katkenneet. En ainakaan itse osaa kuvitella tilannetta, jossa pystylatta katkeaisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on636783- 686782
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1475438Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist504483En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛204089Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53650- 373228
- 283153
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris752769Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....
Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta402259