Vertikaalilatoista kysymys..

LonelyBird

Veneessäni on Seldenin furling mast. Sinänssä järjestelmä toimii erinomaisesti mutta purje muistuttaa perunasäkkiä ja taittuu kevyen tuulen aikana rumasti pystylattojen kohdalla (lyhyet).
Olen ajatellut että tilaisin uuden ison läpimenevillä pystylatoilla mutta olen ruvennut empimään sillä tämän kesän aikana olen nähnyt kolme venettä joiden pystylatat ovat katkenneet. Mitä niitä katkaisee ? Onko kellään kokemuksia ?

4

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skipper

      latat sulla on? mulla on Elvstromin purje ja siinä myös pystylatat, pituus noin reilu 2m, mutta en ainakaan toistaiseksi ole havainnut kuvailemaasi ilmiötä. Täyspitkissä latoissa saattaa tulla ongelmaksi se, että purje tulee alaosasta niin paksuksi, että on hakala rullata. Onko muuten aivan varmasti olleet täyspitkät latat vai onko lattojen jatkoksi ommeltu vain kankainen tuki joka näyttää siltä, että latat jatkuisivat. Tämä voisi selitää myös sen, että näyttää siltä, että latat ovat poikki. Niin ja vielä latoista, että onko sulla pyöreät vai litteät latat? Mulla on pyöreät ja melko painavat ja olen ajatellut tutkailla, saisiko litteitä ja kevyempiä lattoja.

      • Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
        Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
        Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.


      • Skipper
        LonelyBird kirjoitti:

        Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
        Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
        Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.

        kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.


      • Skipper
        Skipper kirjoitti:

        kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.

        nuo pyöreät latat ja niihin liittyvät jatkokset voisivat selittää tuon katkeamisilmiön, eli latat ovat yksinketaisesti pyörineet jatkoksistaan irti, eivät katkenneet. En ainakaan itse osaa kuvitella tilannetta, jossa pystylatta katkeaisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe