Veneessäni on Seldenin furling mast. Sinänssä järjestelmä toimii erinomaisesti mutta purje muistuttaa perunasäkkiä ja taittuu kevyen tuulen aikana rumasti pystylattojen kohdalla (lyhyet).
Olen ajatellut että tilaisin uuden ison läpimenevillä pystylatoilla mutta olen ruvennut empimään sillä tämän kesän aikana olen nähnyt kolme venettä joiden pystylatat ovat katkenneet. Mitä niitä katkaisee ? Onko kellään kokemuksia ?
Vertikaalilatoista kysymys..
4
767
Vastaukset
- Skipper
latat sulla on? mulla on Elvstromin purje ja siinä myös pystylatat, pituus noin reilu 2m, mutta en ainakaan toistaiseksi ole havainnut kuvailemaasi ilmiötä. Täyspitkissä latoissa saattaa tulla ongelmaksi se, että purje tulee alaosasta niin paksuksi, että on hakala rullata. Onko muuten aivan varmasti olleet täyspitkät latat vai onko lattojen jatkoksi ommeltu vain kankainen tuki joka näyttää siltä, että latat jatkuisivat. Tämä voisi selitää myös sen, että näyttää siltä, että latat ovat poikki. Niin ja vielä latoista, että onko sulla pyöreät vai litteät latat? Mulla on pyöreät ja melko painavat ja olen ajatellut tutkailla, saisiko litteitä ja kevyempiä lattoja.
Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.- Skipper
LonelyBird kirjoitti:
Minun purjeeni on Syversenin tekemä. Litteät latat on pystyssä ja noin 30 cm pitkiä. Se reilu 2m pituus eliminoi varmasti kuvaamani ilmiö.
Unelmani täyspitkistä liittyy siihen että niiden avulla voitaisiin pintaalaa lisätä ainakin samalle tasolle kuin tavllisellä purjeella (näin on minulle kerrottu).
Kyllä ainakin kahden kohdalla on ollut täyspitkät (Bavaria 37), se kolmas näin purjehtivan noin 200m etäisyydellä joten kuvaamasi ratkaisu on saattanut olla kyseessä.kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.
- Skipper
Skipper kirjoitti:
kokeilla litteitä lattoja omaan purjeeseen. Mutta sinun tapauksessa voisi varmaankin ompeluttaa pidemmät lattataskut vanhaan purjeeseen jos purje muuten on hyvä. Täyspitkien lattojen käsittely saattaa olla hankalaa. Ainakaan itse en halua säilyttää purjetta talven yli maston sisällä ja voin kuvitella minkälaista on pitkien lattojen käsittely. Tosin ne varmaan ovat muutamasta pätkästä, eli materiaali on pyöreää kuten minulla. Minunkin latat ovat itseasiassa jaettavissa kahteen osaan eli latoissa on kierre jatkos (täysin turhaan, mutta ehkä materiaali on 2 m tankoja ja minun latat ovat ehkä n. 2,4 m). Pyöreiden lattojen ongelma vain on se, että ne tietyissä olosuhteissa jäävät jumiin maston uraan, eli kun tuuli painaa purjetta mastoa vasten avattaessa/rullattaessa sisään tulee latan kohdalla aina pieni "tiukempi" kohta. Kun latta on ohitettu on purjeen käsittely taas kevyttä. Tästä syystä en ehkä itse laittaisi anakaan pyöreitä täyspitkiä lattoja. Ahvenselkään on purjeessani jonkin verran, mutta ei tietenkään niin paljon kuin nykyaikaisissa nostettavissa cruisingpurjeissa, mutta mielestäni rulla ison edut kyllä ylittävät tuon pienen puutteen.
nuo pyöreät latat ja niihin liittyvät jatkokset voisivat selittää tuon katkeamisilmiön, eli latat ovat yksinketaisesti pyörineet jatkoksistaan irti, eivät katkenneet. En ainakaan itse osaa kuvitella tilannetta, jossa pystylatta katkeaisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli285395Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144024Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403207IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512830Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851332Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601203
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971126Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151111