Finnsport tai Raisport?

mr.bondi

Haluaisin tietoja tietäviltä, lähinnä kun olen ensimmäiseksi veneeksi hankkimassa. Noita olen katellut. Eivät ole mahdottoman kalliitakaan.
Mallit Raiska 470 ja Finnsport 500 kiinnostavat.

Kyseessä olisi hankkia Nopea tuulilasi vene, mikä ei tarvitse mitään mahdottoman suurta moottoria.
Joka tapauksessa vauhtia pitäisi löytyä.

Mitä olen kattellut niin 50-140 hv taitaa olla varsinkin noi Finnsportit. Alle 100 hv olis ehkä taloudellisessa mielessä paras hankinta.
Kuinkakohan paljon irtoo solmuja esim 90 hv moottorilla verrattuna esim. 140 hv?

12

4280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr.bondi

...vastaavia veneitä voi toki valaista mulle, jos vaan ystävällisesti viitsitte, kun en ole vielä kovin tietävä venemalleista. =)

• ei ole moottorin koosta kiinni

Mikäli samassa veneessä on joko 50hp tai vaikka 140hp niin kulutus per merimaili pysyy suht samana mikäli ajelee rauhallisesti matkavauhtia.

Ainut taloudellinen kriteeri on silloin hankintahinta eikä kulutus.

Huippunopeus arvaukseksi 90hp: n. 40solmua
      ja 140hp vajaa 50solmua

Olettaen hyvät säädöt ja potkurivalinnat.

• ole näin

Yleinen harhaluulo on juuri tuo mutta kyllä todellisuudessa iso kone ottaa AINA enemmän bensaa vaikka ajettaisiin hitaamminkin, kannattaa lukea testejä samalla veneellä mutta erikokoisilla koneilla ajettaessa.

• juuri kannataa
        ole näin kirjoitti:

Yleinen harhaluulo on juuri tuo mutta kyllä todellisuudessa iso kone ottaa AINA enemmän bensaa vaikka ajettaisiin hitaamminkin, kannattaa lukea testejä samalla veneellä mutta erikokoisilla koneilla ajettaessa.

Kannataa siis sinunkin lukea testejä ja vielä useampia. Olen jopa nähnyt tapauksia jossa pienempi kone on kuluttanut enemmän kuin isompi samassa veneessä.

Testien lisäksi kannataa itse kokeilla jolloin huomaa että ei sillä koneen koolla käytänössä ole merkitystä kulutukseen per matka. Itse olen asiaa kokeillut useilla veneillä ja moottorikokoluokilla. Tarkennettakoon että keskustellaan plaanaavista veneistä eikä puoliplaanareista tai uppoumarunkoisista.

Vertaukseksi voi todeta että pielessä oleva potkuri aiheuttaa paljon enemmän eroa kulutukseen kuin moottorinkoko.

• masa_espoo
        juuri kannataa kirjoitti:

Kannataa siis sinunkin lukea testejä ja vielä useampia. Olen jopa nähnyt tapauksia jossa pienempi kone on kuluttanut enemmän kuin isompi samassa veneessä.

Testien lisäksi kannataa itse kokeilla jolloin huomaa että ei sillä koneen koolla käytänössä ole merkitystä kulutukseen per matka. Itse olen asiaa kokeillut useilla veneillä ja moottorikokoluokilla. Tarkennettakoon että keskustellaan plaanaavista veneistä eikä puoliplaanareista tai uppoumarunkoisista.

Vertaukseksi voi todeta että pielessä oleva potkuri aiheuttaa paljon enemmän eroa kulutukseen kuin moottorinkoko.

Noita "isompi kuluttaa vähemmän" löytää vaikka kuinka paljon esim. suositusta Yamaha körfakta -julkaisusta: http://personal.inet.fi/yritys/anymec/Yamaha-testfacts2006.pdf

Ihan nyt vaikka yksittäisenä esimerkkinä Buster Magnum kuluttaa 150-hepoisella Yamaha-nelarilla 1,43 litraa/mpk kun vauhti on 39,8 solmua. Vaihtamalla hieman isompaan koeneseen, 225 hp nelariin, saadaan hiukkasen isommalla nopeudella eli 40,2 solmulla kulutukseksi 1,17 litraa/mpk. Tai vaihtoehtoisesti kun poltetaan lähestulkoon yhtä paljon bensaa eli 1,41 litraa/mpk saadaankin nopeutta peräti 45 solmua!

Potkurien optimoinnista ko. veneisiin en tiedä, tuskin valmistaja haluaa kovin huonoja tuloksia itsekään joten lienevät ainakin jotakuinkin sopivat. Erot kulutuksessa ovat suorastaan merkittävät. Pieni kone ei todellakaan ole aina taloudellisempi!

Toinenkin juttu voi olla hyvä ottaa noissa taloudellisuusarvioissa huomioon. Nimittäin se että pieni vene ja pieni kone ei suinkaan aina ole taloudellisempi kuin isompi yhdistelmä. Esimerkkitapauksena samasta julkaisusta:

Buster S, Yamaha F30, 25 solmua ja 0,50 l/mpk
        Buster M, Yamaha F40, 24,8 solmua ja 0,40 l/mpk

tai sitten lisää kierroksia ja 0,51 litralla eli melkein samalla bensamäärällä vauhtia 30,1 solmua.

• juuri kannattaa.. ..
        masa_espoo kirjoitti:

Noita "isompi kuluttaa vähemmän" löytää vaikka kuinka paljon esim. suositusta Yamaha körfakta -julkaisusta: http://personal.inet.fi/yritys/anymec/Yamaha-testfacts2006.pdf

Ihan nyt vaikka yksittäisenä esimerkkinä Buster Magnum kuluttaa 150-hepoisella Yamaha-nelarilla 1,43 litraa/mpk kun vauhti on 39,8 solmua. Vaihtamalla hieman isompaan koeneseen, 225 hp nelariin, saadaan hiukkasen isommalla nopeudella eli 40,2 solmulla kulutukseksi 1,17 litraa/mpk. Tai vaihtoehtoisesti kun poltetaan lähestulkoon yhtä paljon bensaa eli 1,41 litraa/mpk saadaankin nopeutta peräti 45 solmua!

Potkurien optimoinnista ko. veneisiin en tiedä, tuskin valmistaja haluaa kovin huonoja tuloksia itsekään joten lienevät ainakin jotakuinkin sopivat. Erot kulutuksessa ovat suorastaan merkittävät. Pieni kone ei todellakaan ole aina taloudellisempi!

Toinenkin juttu voi olla hyvä ottaa noissa taloudellisuusarvioissa huomioon. Nimittäin se että pieni vene ja pieni kone ei suinkaan aina ole taloudellisempi kuin isompi yhdistelmä. Esimerkkitapauksena samasta julkaisusta:

Buster S, Yamaha F30, 25 solmua ja 0,50 l/mpk
        Buster M, Yamaha F40, 24,8 solmua ja 0,40 l/mpk

tai sitten lisää kierroksia ja 0,51 litralla eli melkein samalla bensamäärällä vauhtia 30,1 solmua.

Noi esimerkkisi mielestäni eivät ole ihan kohdallaan. Kun liikutaan pienemmän koneen äärirajoilla niin tapahtuu juuri näin, eli pienempi kone kuluttaakin enemmän.

Järkevämpää on silloin tarkastaa normaalia matkavauhtia välillä 20-27solmua olettaen että koneesta jää vielä puhtia jäljelle. Näin tehtäessä kulutuskin pysyy suht samana koneen koosta riippumatta.

Esimerkkisi että pienempi vene kuluttaa enemmän kuin isompi harvoin pitää paikkansa mikäli kummassakaan ei ole alitehoinen kone.

• masa_espoo
        juuri kannattaa.. .. kirjoitti:

Noi esimerkkisi mielestäni eivät ole ihan kohdallaan. Kun liikutaan pienemmän koneen äärirajoilla niin tapahtuu juuri näin, eli pienempi kone kuluttaakin enemmän.

Järkevämpää on silloin tarkastaa normaalia matkavauhtia välillä 20-27solmua olettaen että koneesta jää vielä puhtia jäljelle. Näin tehtäessä kulutuskin pysyy suht samana koneen koosta riippumatta.

Esimerkkisi että pienempi vene kuluttaa enemmän kuin isompi harvoin pitää paikkansa mikäli kummassakaan ei ole alitehoinen kone.

Siitähän tuossa usein on kyse, alitehoinen kone on alitehoinen. Mutta väite että isompi kuluttaa aina enemmän ei todellakaan pidä paikkaansa, ei edes silloin kun jopa vene on isompi. Tarpeet ja todellinen kulutus halutulla vauhdilla ratkaisevat, ja joskus todellakin isompi voi olla taloudellisempi. Ja siis ennenkaikkea liian pientä konetta haluttuun nopeusalueeseen nähden ei kannata hankkia ainakaan polttoainetta säästääkseen - eli "kyllä tää tälläkin 25 solmua menee, ei kande ottaa isompaa kun kuluttaakin enemmän".

• 50heppaa

Raissport 470 ja 50 hp 2 syl Johnsson 80 luvulla tuli ajettua. Erittäin kova ja hakkaava kyyti. Saattaa olla edessä munuaistuki ja kaikki välilevyt pois paikalta.

• jammusetä

Myin keväällä ks.veneen.Sinä oli 80hp yamahan motti,ja huiput vakkari potkurilla oli n.40 solmua.Vene on todella vekkuli ajettava ja todella hyvä vesihiihto hommissa.Bensan kulutusta ei tullu mitattua,mutta mikään pieni ruokainen se ei ollut.

• aallokko

Katso www.rusetti.com siellä on asiallista tietoa esim Finnsportista. Taitaa olla , jopa videoita.

• jar

miksi tuo kulutus kiinnostaa pensaa saa vielä kohtuu hintaa ja jos et käy töissä sillä tai tee töitä sillä. Toivokaa vaan jos veneenne ostatte että se ei ole tallissa nimittäin on kova jatkä jos ajaa 40 tuntia kesässä veneellä. Itteä tuo bensa kiinosti tosin tarkemmin ajatellen kun ostin ensimmäisen veneen...liikaa pelkäsin kulutusta!!

• soikkeli

Raissport 470 on hyvä vene. Penkeistä se on kiinni meneekö selkä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66