Lukemista ekaluokkalaiselle

Omat kirjat unohtanut

Hei! Mitä kirjoja juuri lukemaan oppineet lapsenne (tytöt) lukevat? Omani haluaisi alkaa lukemaan jotain oikeita kirjoja, mutta en muista mitä itse luin tuossa vaiheessa. Kovin vaikeaa ei tietysti vielä voi ajatella. (Tosin eikös joku poliitikko lukenut Dostojevskin jo ala-asteella :D ? Siihen ei täällä pyritä...)

Viisikot ja hevoskirjat tulevat kai vasta vähän myöhemmin? Liian jännittävistä ei täällä tykätä. Osaatteko sanoa jotain uutta tai vanhaa mukavaa kirjaa tai kirja-sarjaa?

9

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttöjen äiti

      7- ja 5-veet, kiinnostavia kirjoja mm. Astrid Lindgrenin teokset mm. Melukylän lapset, Peppi, Ronja, Veljeni Leijonamieli, Eemeli jne., lisäksi Mauri Kunnaksen kirjat ovat kivoja, kun niissä tekstit on sijoiteltu "pienempinä annoksina" kuvien sekaan. Disney-kuvitetut Keiju- kirjat kiinnostavat myös, samoin ihan perinteiset kansansadut.

    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Kovin paksuja kirjoja ei välttämättä vasta lukemaan oppinut jaksa lukea.

      Tässä joitain kirjasarjoja:

      Pupu Tupuna
      Muumi
      Pekka Töpöhäntä
      Uppo Nalle
      Babar
      Nalle Puh
      Miina ja Manu
      Minttu
      Heinähattu ja Vilttitossu
      Lotta
      Paddigton

      Käykää yhdessä vaikka kirjastossa niin varmasti tyttösi valkkaa sieltä mieleisensä kirjat :))

    • ala-aste

      Siis reuhurinteen ala-aste -sarja on ollut tyttöjen sekä poikien mieleen.

    • löytyy

      Kirjastossa on jotain varta vasten lukemaan oppineille kirjoitettuja. Lyhyehköjä ja kuvitettuja. Teksti isoa, on helpompi lukea kuin pientä.
      Itse luin paljon ekalla vaahteramäen eemeleitä, tosin luin jo reilusti ennen kouluikää.

    • Kirjat unohtanut/alkuperäinen

      KIITOS oikein paljon. Löytyihän noita kirjoja vaikka kuinka paljon =) . Arvasin, että muut muistavat, kun itseltä ei äkkiä löytynyt mitään ideaa. Nyt kirjastoon...

      • tiituskainen

        Ekaluokkalaisille soveltuvia kirjoja löytyy eri kuntien kirjadiplomilistoilta. Käypä katsastamassa esim. tämä linkki:
        www.peda.net/veraja/mantsala/diplomi
        --> sieltä sitten kirjalista 1


      • Mari8

        Hei! Olen uusi, ja tämä keskustelu on vanha. En tiedä lukeeko kukaan, mutta kirjoitan silti. Olen aina lukenut itselleni ja lapsilleni. Lapsille lukeminen on ollut sellinen rentoutumishetki keskellä päivää tai kun aikaa on ollut. Vanhin on 15-vuotias ja tykkää sekin tulla meidän lukupiiriin kuuntelemaan. Nyt olen tehnyt hienon löydön: sähkökirjat. Ja tässä tapauksessa sen Elisa-kirjaosaston kirjoita itse - jutun. Joku oli siellä arvioinut Tiina Kaislan Lumi-Aura Lehikoinen ja lumeton yö kirjan hyväksi. Hinta ei päätä huimannut, joten otin riskin ja tilasin, ja se kannatti. Tykättiin siitä kaikki. Aion ihan varmasti katsastaa niitä muitakin. Joo ja iltasatuna sähkökirja on kiva, kun ei tarvii kuin tunnelmavalon...


    • Käkikello

      Minä luin ennen kouluun menoa kesällä Vellamon lapset -nimisen kirjan. Sen on kirjoittanut Charles Kingsley. Minulla oli sellainen painos, jossa oli aivan uskomattoman upea kuvitus. Kirja teki minuun unohtumattoman vaikutuksen, klassikkohan se onkin. :-)

      Olen himolukija ja vakaasti sitä mieltä, että kyseisellä kirjalla on ollut iso merkitys tämän ominaisuuden synnyssä.

      • Mari8

        Vaikka paljon olen lukenutkin, tuo kirja on jäänyt kokematta. Ja oikeassa olet, laadukas ja hyvin kirjoitettu teksti on sielunhoitoa ja kirja joka koskettaa, vaikuttaa pitkään. Täytynee kaivaa tuo sinun suosikkisi silmäilyn alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe