Spondyloosi

selkää koskee..

Eli tänää kerrottii,että selässä spondyloosia...lääkäri soitteelee kyllä päivällä tarkemmin.Itse olen koko ajan epäilly selkärankareumaa,mutta onko näillä mitään yhteistä?Onko täällä muita,kellä spondyloosia ja miten vaikuttanut teidän elämään?Oireita? Minulla rintarangassa jumalaton puristus aina aamuyöstä,aamuisin olen aivan jäykkä ja hengittäminenkin sattu....Tramalia syön kipuun,muttei sekään aina auta:(

13

35501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivossa

      Hei.Käyppä lukemassa otsikoissa KIPU nimimerkki elämä valuu ja otsikko toukokuu -06 jatkoa luupiikit nikamissa sekä kirjoituksia toukokuulta -06 niin saat vahän tietoa mitä se voi aiheuttaa.
      Tsemppiä sinulle.

      • Anonyymi

        Hei. Mistä löydän KIPU nimimerkki kirjoitukset.


    • vian

      vuoksi minun kohdalla pääsyttiin selkäleikkaukseen. Spondyloosissa on kyse nikamien liukumasta ja se paheni ja aiheutti kovia kipuja, aivan samoja kuin välilevypullistumissa. Lisäksi jalkaan tuli sähköiskun tyyppistä ( josku vieläkin) kuumia lävähdyksiä ja jalka alkoi lepsua rentona. Nyt leikkauksesta on pitkä aika.

      Spondyloosi on aika tavallinen vaiva ( n15%) ja taipumus ilmeisesti periytyy. Osa selviää konservatiivisella hoidolla, pieni osa luudutetaan/leikataan, jolloin selkään asetetaan tukiraudat nikamien välejä tukemaan, kuten minulla. Rautojen olemassaolosta en tiedä mitään. Jouduin sittemmin eläkkeelle, kun olin palannut työelämään siinä toivossa, että pärjään. Kykenin olemaan työssä toista vuotta, josta viimeiset puoli vuotta oli tuskaa.Toiseen raajaan jäi pysyvä hermopuutos, eli se on heikompi kuin toinen.

      • ap.

        Kiitos kirjoituksistanne..Mulla tässä parin päivän ajan kipu siirtynytkin yllättäen alaselkään,jossa juuri ilmeisesti sitä spondyloosia on (uskon että rintarangan ongelmat ovat fasettia) Omituista polttelua ja pistoksia tuntuu alaselässä ja hyvän asennon saaminen on vaikeaa,unta ei juuri viime yönä tullut:(
        Olenkin ihmetyllyt jalkojani,etenkin reisiä,jotka ovat ihmeellisen tuntuiset,kipeät ja aivan kuin rasittuneet,hiukan "hervottomat"...Liekö johtuu juuri tuosta alaselkä kivusta? Kun tunnustelin selkärankaani,löytyi kyllä heti erittäin kosketusarka kohta alaselästä ja uskon sieltä kivun säteilevän...polttelua voisi kuvailla kusiaisten tuottamaan tuntemukseen....Paitsi että välillä lyödään puukolla oikeen kunnolla...Huominen ois työpäivä mutta taitaa jäädä taas ensi viikollakin työt tekemäti....


      • elämä valuu
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksistanne..Mulla tässä parin päivän ajan kipu siirtynytkin yllättäen alaselkään,jossa juuri ilmeisesti sitä spondyloosia on (uskon että rintarangan ongelmat ovat fasettia) Omituista polttelua ja pistoksia tuntuu alaselässä ja hyvän asennon saaminen on vaikeaa,unta ei juuri viime yönä tullut:(
        Olenkin ihmetyllyt jalkojani,etenkin reisiä,jotka ovat ihmeellisen tuntuiset,kipeät ja aivan kuin rasittuneet,hiukan "hervottomat"...Liekö johtuu juuri tuosta alaselkä kivusta? Kun tunnustelin selkärankaani,löytyi kyllä heti erittäin kosketusarka kohta alaselästä ja uskon sieltä kivun säteilevän...polttelua voisi kuvailla kusiaisten tuottamaan tuntemukseen....Paitsi että välillä lyödään puukolla oikeen kunnolla...Huominen ois työpäivä mutta taitaa jäädä taas ensi viikollakin työt tekemäti....

        Hei täällä kirjoittaja luupiikit nikamissa toukokuu 06 jatkoa. Silloin kun ne luupiikit työntyvät esille siihen ei auta mitkään särkylääkkeet, kauhean tuskainen olo ja sen jälkeen tulee jäykistynyt olo elikkä en saannut edes talvella kengän nauhoja itse kiinni. Aikaa meni, sitten alkoivat hoidot fysioterapia, OMT hoidot sekä selkäkoulu, eipä juuri apua kuin hetkellisesti, nyt viim. maanantaina kävin mangeettikuvauksessa ja ensiviikolla saan tietää vastauksen ja jatkotoimenpiteet. Sairaslomalla edelleen. Tsemppiä sinulle.


      • entinen ? liikkuja

        Minulla ovat nikamat liukuneet noin 1 cm. Selkä on jatkuvasti kipeä ja tulee koko ajan pahemmaksi. Odotan vielä runsaan kuukauden ortopedille pääsyä jonojen takia. Huimausta esiintyy viikoittain. Luuletko että pääsen leikkaukseen? Tällaista elämää en voi elää ainakaan. Muuten olen hyväkuntoinen 50-vuotias ja tämä on se paras ikä! Jouduitko olemaan sairaalassa kauan leikkauksen yhteydessä ja mitä sen jälkeen?? Pääsitkö heti töihin vai pitikö olla sairaslomalla kauan? Haluaisin jatkaa työelämässä opetusalalla ainakin 15 vuotta.


    • entinen urheilija

      Miten kauan siinä diaknoosissa menee? Lääkäri epäili aluksi selkärankareumaa mutta vasta- aineita ei kuulemma löytynyt verestä, joten spesialistille on varattu aika.

      Todella tuskainen olo jatkuvasti. Vasen jalka on ihan tunnoton. Täysi puupökkelö, jota melkein saa raahata perässä. Alaselkää jomottaa ja polttelee koko ajan. Yläselkää ei niin pahasti mutta tuntuu joka aamu todella kipeältä. Selällään makaaminen on ainoa mukava asento, eikä pään kääntäminen onnistu. Kuulostaako tutulta? Vaikuttaako se liikunnan harrastamiseen miten? Paininkin olen joutunut kipujen takia lopettamaan.

      • Ulriike

        Olen urheillut, tanhunnut ja OLLUT HELVETIN kova sairaanhoitaja eli unelmatyöntekijä. 20-vuotiaasta jatkuvia selkäinvalidisoivia selkäjaksoja aina 3 kk:n sänkylepoon enimmillään. Operaatoiden ja kaatumisien jälkeen pahentuneet.Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Koko ajan olen TIENNYT olevani kroonisesti sairas. Pelko vääriin käsiin joutumasta päällä. Suomalainen terveydenhuolto sairastaa..potilaat ovat hulluja ei sairaita. Kokemus työn kautta!Nyt ei löydy tervettä kohtaa rangasta? Mikä parasta rtg kuvaa voi lukea monella lailla?
        Raajat ja niska on viottunut jne! Ikä 56v ja vieläkö kuntoutukseen ja töihin? 15v. raskaassa työssä--välillä kouluja jotka söivät eläkevuosia.1995 Kuntien eläkelaitos mainosti uutta eläkejärjestelmää hyvänä voit tehdä töitä jos vikaa pääset paremmin työkyvyttömyyseläkkeelle! Ja paskat olisin pysynyt apuhoitajana eläkeikä 58v. Tai päässyt eläkkeelle 2 v. kuluttua koska JO 1988 selkä johtanut eläkkeelle. Kävellen ja kotona eläkekertymä sama kuin paskaa luodessa!


      • Veise
        Ulriike kirjoitti:

        Olen urheillut, tanhunnut ja OLLUT HELVETIN kova sairaanhoitaja eli unelmatyöntekijä. 20-vuotiaasta jatkuvia selkäinvalidisoivia selkäjaksoja aina 3 kk:n sänkylepoon enimmillään. Operaatoiden ja kaatumisien jälkeen pahentuneet.Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Koko ajan olen TIENNYT olevani kroonisesti sairas. Pelko vääriin käsiin joutumasta päällä. Suomalainen terveydenhuolto sairastaa..potilaat ovat hulluja ei sairaita. Kokemus työn kautta!Nyt ei löydy tervettä kohtaa rangasta? Mikä parasta rtg kuvaa voi lukea monella lailla?
        Raajat ja niska on viottunut jne! Ikä 56v ja vieläkö kuntoutukseen ja töihin? 15v. raskaassa työssä--välillä kouluja jotka söivät eläkevuosia.1995 Kuntien eläkelaitos mainosti uutta eläkejärjestelmää hyvänä voit tehdä töitä jos vikaa pääset paremmin työkyvyttömyyseläkkeelle! Ja paskat olisin pysynyt apuhoitajana eläkeikä 58v. Tai päässyt eläkkeelle 2 v. kuluttua koska JO 1988 selkä johtanut eläkkeelle. Kävellen ja kotona eläkekertymä sama kuin paskaa luodessa!

        Tohtorilta tänään saamani lausunto pitää sisällään mm. tällaista:
        ...Scheuermannin taudin jälkitilaan sopivaa nikamien kiilamaisuutta ja päätelevyjen epätasaisuutta sekä pieniä Smorlin painaumiakin(?). Lieväasteista anteriorisesti suuntautuvaa päätelevyspondyloosia myös on...

        Tuohon vielä skolioosit ja kyfoosit päälle, kiitos tuon scheuermannin taudin.

        Rutina ja pauke kuuluu rintarangasta välillä jopa hengittäessä. Tuohon hermosäryt päälle, kädet, selkä sekä hartiat polttaa aamuisin jumalattomasti. Plus vielä se että työni on tavallista raskaampaa ruumiillista työtä, ei tule välillä mitään... Ymmärtäisin hyvin jos olisin hyvin keski-iän ylittänyt herrasmies, mutta ikää on ruhtinaalliset 24v.

        Ei jaksa syödä enää buranaa...


      • kuntoutus
        Veise kirjoitti:

        Tohtorilta tänään saamani lausunto pitää sisällään mm. tällaista:
        ...Scheuermannin taudin jälkitilaan sopivaa nikamien kiilamaisuutta ja päätelevyjen epätasaisuutta sekä pieniä Smorlin painaumiakin(?). Lieväasteista anteriorisesti suuntautuvaa päätelevyspondyloosia myös on...

        Tuohon vielä skolioosit ja kyfoosit päälle, kiitos tuon scheuermannin taudin.

        Rutina ja pauke kuuluu rintarangasta välillä jopa hengittäessä. Tuohon hermosäryt päälle, kädet, selkä sekä hartiat polttaa aamuisin jumalattomasti. Plus vielä se että työni on tavallista raskaampaa ruumiillista työtä, ei tule välillä mitään... Ymmärtäisin hyvin jos olisin hyvin keski-iän ylittänyt herrasmies, mutta ikää on ruhtinaalliset 24v.

        Ei jaksa syödä enää buranaa...

        Oma poikani on 23-vuotias ja samanlaisia oireita ollut jo muutaman vuoden.Kaikki kokeiltu...Tules-kuntoutusta myöten,Sheuermannin taudista puhuttu,aina jatkuvasti määrättiin Buranaa ym.Poika kyllästyi syömään lääkkeitä,venyttelee itseään paukkuu ja natisee selässä.Kipu/jumitus saattaa olla välillä alaselässä ja sitten ykskaks yläselässä!Kurjaa,kun ei voi mitenkään auttaa...joskus nappaa Panacodin,että saa nukuttua.


      • Kannattaa varoa...
        kuntoutus kirjoitti:

        Oma poikani on 23-vuotias ja samanlaisia oireita ollut jo muutaman vuoden.Kaikki kokeiltu...Tules-kuntoutusta myöten,Sheuermannin taudista puhuttu,aina jatkuvasti määrättiin Buranaa ym.Poika kyllästyi syömään lääkkeitä,venyttelee itseään paukkuu ja natisee selässä.Kipu/jumitus saattaa olla välillä alaselässä ja sitten ykskaks yläselässä!Kurjaa,kun ei voi mitenkään auttaa...joskus nappaa Panacodin,että saa nukuttua.

        Kunnallinen terveydenhuolto on kyllä syvältä perseestä, saattaa yht´äkkiä joku opiskelijalikanplanttu pamauttaa paniikkihäiriödiaknoosin jos on tukielinkipuja.


      • Tuulia118
        Veise kirjoitti:

        Tohtorilta tänään saamani lausunto pitää sisällään mm. tällaista:
        ...Scheuermannin taudin jälkitilaan sopivaa nikamien kiilamaisuutta ja päätelevyjen epätasaisuutta sekä pieniä Smorlin painaumiakin(?). Lieväasteista anteriorisesti suuntautuvaa päätelevyspondyloosia myös on...

        Tuohon vielä skolioosit ja kyfoosit päälle, kiitos tuon scheuermannin taudin.

        Rutina ja pauke kuuluu rintarangasta välillä jopa hengittäessä. Tuohon hermosäryt päälle, kädet, selkä sekä hartiat polttaa aamuisin jumalattomasti. Plus vielä se että työni on tavallista raskaampaa ruumiillista työtä, ei tule välillä mitään... Ymmärtäisin hyvin jos olisin hyvin keski-iän ylittänyt herrasmies, mutta ikää on ruhtinaalliset 24v.

        Ei jaksa syödä enää buranaa...

        Itse olen saanut apua Kalevalaiselta jäsenkorjaajalta...noin kuukauden välein.


    • hömppä

      mulla näkyi lannerangan rtg:ssä oiennut alaselän lordoosi ja tuota edellämainittua spondyloosia lievänä. Itselläni selkäkivut eivät ole olleet mitenkään invalidisoivia, vaivoja on ollut lähinnä alaselässä tuntuvana jäykkyytenä ja ajoittaisina iskias- tyyppisinä kipujaksoina, sekä lonkkien särkynä. Kipu lonkissa ja selässä on enemmän jäytävää kuin polttavaa. Olen kuitenkin pärjännyt vaivojen kanssa ilman särkylääkkeitä, enkä vielä ole joutunut olemaan sairaslomallakaan tämän takia. Vaivoja on ollutn. 5 vuotta ja lääkäriin hakeuduin oikeastaan sen vuoksi, että suvussani on runsaasti nivelreumaa ja muutkin nivelet ovat vaivanneet, kipujen kanssa kyllä pärjään.Tilanne kuitenkin mietityttää, rakkaan ratsastusharrastuksen olen joutunut selkä- ja vielä enemmän lonkkavaivojen vuoksi oikeastaan lopettamaan, eikä muukaan liikkuminen tuo samankaltaista nautintoa enää kuin aiemmin. Työuraa on jäljellä vielä yli 30 vuotta, ja sairaankuljettajan ammatissa toimiminen edellyttäisi tietenkin ehjää ja vahvaa kroppaa. Onko kenelläkään kokemuksia, minkä tyyppiset harjoitteet ovat auttaneet tämmöisiin vaivoihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe