Tietoa Enbrel -lääkkeestä

kindda scared...

please, kertokaa kokemuksia tms. lääkkeestä nimeltä ENBREL, josko joku olisi sattunut sitä käyttämään jopa?

kiitos!

64

27830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttäjä

      Itse ole käyttänyt Enbrelliä viime maaliskuusta lähtien ja tämän parempaa oloa ei ole ollut sitten nuoruusvuosien. Käyttömäärä on 2 x 25 ml / viikko.

      Aiemmin käytin Prednisolonia, Salatzobyriniä, Methotrexatia ja Oxiclorinia, kaikkia yhdessä ja yht'aikaa.

      Enbrellin käytön myötä sain kaikki muut lääkkeet pois, paitsi Methotrexaatin, jota käytän yhdessä Enbrellin kanssa.

      Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, ellei lasketa sitä, että käyttöä aloittaessa oli flunssa tulossa ja räkä valui vielä toukokuun alussakin, mutta loppui sitten viimein.

      Seurannassa joutuu käymään 3 kk välein ja lappuja täyttämään, koska lääke on edelleen kokeiluasteella. Mutta tuokin on pieni vaiva tehoon nähden.

      • hartsa

        mulla ainakin enbrel tehonnut hyvin,oon käyttänyt noin puoli vuotta,ja sitä ennen humiraa,joka ei sopinut ollenkaan,tuli paikallisia reaktioita,mm.
        iho-oireita,hirveitä paukamia pistoskohtaan yms.
        kannattaa kokeilla jos vain mahdollista


      • bubuli

        pistin keskiviikkona embreliä nyt pistonkohdan ympärillä ärhäkänpunanen rengas onko lääkkeestä


      • jaro
        bubuli kirjoitti:

        pistin keskiviikkona embreliä nyt pistonkohdan ympärillä ärhäkänpunanen rengas onko lääkkeestä

        Olen käyttänyt embreliä jo useamman vuoden,ja joka pistoskerran jälkeen
        tulee pistoskohdan ympärille punanen rengas,mutta pitäisi hävitä noin parinpäivän
        sisään,tsemmppiä vaan


    • tupsuliisa

      tervehdys, olen käyttänyt enbreliä jo pian 2 vuotta, kaikkea mahdollista lääkitystä kokeiltiin sitä ennen tehottomana tai sitten ei muuten sopinut kuten trexal. alkuun jo toisen pistoksen jälkeen tulehdusarvot laskivat normaalille tasolle ja vointi oli mitä parhain, mutta valitettavasti minulla ainakin teho on laskenut ja tänä päivänä tarvitsen taas enemmän kipulääkkeitä ja harkitaan lääkityksen tehostamista...mutta yksillöllistähän tämä on, tsemmpiä, terveisin tuula

    • ja hyvä oli

      Heti Enbrelin aloittamisen jälkeen senkkani oli 2 ja crp 8 sekä hb 133. Aina ennen lukemat olleet n. 45, 35 ja 120 "hyvinä aikoina". En muista milloin olisi ollut niin hyvät tulokset! Lisäksi pääsin eroon kaikista särky-/ tulehduskipulääkkeistäni.

      Mutta ikävä kyllä Enbrelistä tuli alle vuoden käytön jälkeen sivuvaikutuksia ja se jouduttiin lopettamaan. Sama kävi Humiran kanssa. Itseäni lähinnä pelottaa näiden uusien lääkkeiden sivuvaikutukset, kun lääkkeitä on käytetty verraten vähän aikaa. Mikä syöpä sitä sitten on kymmenen vuoden kuluttua (tosin se voi tulla muutenkin)?

      Itselläni ei ole aiemmin ollut sivuvaikutuksia ja vasta Enbrelin jälkeen aloin "pelätä" niitä. Mutta olisin ollut todella kiitollinen, jos olisin saanut käyttää näitä biologisia lääkkeitä, koska nyt joudun kitkuttelemaan tavallisilla lääkkeillä ja niistä ei ole apua. Eli kannattaa kyllä ottaa käyttöön, jos mahdollista.

      • biolog.

        Minulla myös kokemusta Enbrelistä muistakin biologisista lääkkeistä. Mielestäni nämä lääkkeet "huijaavat" veriarvot normaaleiksi (tulehdusarvot), vaikka niveltulehduksia olisi ollutkin. Mitä sivuvaikutuksia itsellesi tuli enbrelistä ja humirasta..? Minulle tuli Remicadesta ja Humirasta keuhkovaivoja, ja molemmat piti aikanaan lopettaa.


      • ja hyvä oli
        biolog. kirjoitti:

        Minulla myös kokemusta Enbrelistä muistakin biologisista lääkkeistä. Mielestäni nämä lääkkeet "huijaavat" veriarvot normaaleiksi (tulehdusarvot), vaikka niveltulehduksia olisi ollutkin. Mitä sivuvaikutuksia itsellesi tuli enbrelistä ja humirasta..? Minulle tuli Remicadesta ja Humirasta keuhkovaivoja, ja molemmat piti aikanaan lopettaa.

        Olen jo aiemmin palstalla varmaan kertonutkin, että Enbrel aiheutti minulle puolen vuoden käytön jälkeen märkärakkulaisen psoriasiksen. Puoli vuotta meni, että sain ihon rauhoittumaan Malesian matkan jälkeen. Ihoni oli välillä ihan verestävä ja veri kuivui esim. farkkuihin kiinni. Lopetuksen jälkeen reuma sai yliotteen ja olin tosi huonossa kunnossa.

        Lisäksi ennen diagnoosia olin 2 viikkoa Meilahdessa tiputuksessa, koska epäilivät ensin herpesvirusta. Siinä sivussa antibioottien annostus oli väärä ja tuli vielä väliaikainen munuaisten vajaatoiminta. Ja oikea lääkitys oli loppujen lopuksi kortisonivoide...

        Ihosairaalassa minulle sanottiin, että näitä ihotapauksia raportoitu lääketieteen kirjallisuudessa n. 15 kpl ja nämä ovat pystyneet jatkamaan myöhemmin biologista lääkitystä eikä iho-oireet ole palaneet. Niinpä kesällä sitten aloitettiin Humira. Jo muutamien piikkien jälkeen iho-oreet nostivat taas päätään ja en ole sen jälkeen Humiraa pistänyt. Itseasiassa juuri tänään menen ihosairaalaan, jossa otetaan kai allergiatesti noista lääkkeistä ja päätetään et voiko Humiraa jatkaa. Vähän epäilen, koska ihojutut ovat vaan lisääntyneet. Tosi sääli, koska Traxan ei tehoa ja Sandimmunia kokeiltiin kevättalvella, mutta tuloksetta.


      • tiinyli
        ja hyvä oli kirjoitti:

        Olen jo aiemmin palstalla varmaan kertonutkin, että Enbrel aiheutti minulle puolen vuoden käytön jälkeen märkärakkulaisen psoriasiksen. Puoli vuotta meni, että sain ihon rauhoittumaan Malesian matkan jälkeen. Ihoni oli välillä ihan verestävä ja veri kuivui esim. farkkuihin kiinni. Lopetuksen jälkeen reuma sai yliotteen ja olin tosi huonossa kunnossa.

        Lisäksi ennen diagnoosia olin 2 viikkoa Meilahdessa tiputuksessa, koska epäilivät ensin herpesvirusta. Siinä sivussa antibioottien annostus oli väärä ja tuli vielä väliaikainen munuaisten vajaatoiminta. Ja oikea lääkitys oli loppujen lopuksi kortisonivoide...

        Ihosairaalassa minulle sanottiin, että näitä ihotapauksia raportoitu lääketieteen kirjallisuudessa n. 15 kpl ja nämä ovat pystyneet jatkamaan myöhemmin biologista lääkitystä eikä iho-oireet ole palaneet. Niinpä kesällä sitten aloitettiin Humira. Jo muutamien piikkien jälkeen iho-oreet nostivat taas päätään ja en ole sen jälkeen Humiraa pistänyt. Itseasiassa juuri tänään menen ihosairaalaan, jossa otetaan kai allergiatesti noista lääkkeistä ja päätetään et voiko Humiraa jatkaa. Vähän epäilen, koska ihojutut ovat vaan lisääntyneet. Tosi sääli, koska Traxan ei tehoa ja Sandimmunia kokeiltiin kevättalvella, mutta tuloksetta.

        Märkärakkulaihottumaa. Eikä lääkkeen vaikutus ollut pitkäaikainen.


      • ja hyvä oli
        tiinyli kirjoitti:

        Märkärakkulaihottumaa. Eikä lääkkeen vaikutus ollut pitkäaikainen.

        Voisitko kertoa miten ihottuma sinulla eteni ja onko sinulla vieläkin sitä? Kuinka pian se tuli käytön jälkeen? Käytitkä hoitona jotain rasvaa? Missä ihoasi hoidettiin?

        Itselläni sain ihottuman pois muutaman viikon kaukomatkalla, muuten ei tehonnut muu kuin Elcon-kortisonirasva. Ihottumaa ehti olla puoli vuotta. Nyt kun Humira aloitettiin, ihottuma tuli takaisin heti 2. pistoksen jälkeen, tosin nyt vielä lievempänä. Nyt kaikki ovat ihmeissään, että uskaltaako Humiraa enää jatkaa, että paheneeko iho, pysyykö ennallaan vai voiko rauhoittua. Koepala otettiin iho- ja allergiasairaalassa taas perjantaina, sen tuloksia odottelen.

        Itse en halua sitä välillä jopa verestävää ihottumaa takaisin, mutta toisalta en ole koskaan ollut näin hyvässä kunnossa kuin Enbrelin ja Humiran käytön aikana. Ja pitäisi varmaan itse tehdä se päätös, että jatketaanko Humiraa vai ei, koska kenelläkään ei ole asiasta tietoa.


      • tiinyli
        ja hyvä oli kirjoitti:

        Voisitko kertoa miten ihottuma sinulla eteni ja onko sinulla vieläkin sitä? Kuinka pian se tuli käytön jälkeen? Käytitkä hoitona jotain rasvaa? Missä ihoasi hoidettiin?

        Itselläni sain ihottuman pois muutaman viikon kaukomatkalla, muuten ei tehonnut muu kuin Elcon-kortisonirasva. Ihottumaa ehti olla puoli vuotta. Nyt kun Humira aloitettiin, ihottuma tuli takaisin heti 2. pistoksen jälkeen, tosin nyt vielä lievempänä. Nyt kaikki ovat ihmeissään, että uskaltaako Humiraa enää jatkaa, että paheneeko iho, pysyykö ennallaan vai voiko rauhoittua. Koepala otettiin iho- ja allergiasairaalassa taas perjantaina, sen tuloksia odottelen.

        Itse en halua sitä välillä jopa verestävää ihottumaa takaisin, mutta toisalta en ole koskaan ollut näin hyvässä kunnossa kuin Enbrelin ja Humiran käytön aikana. Ja pitäisi varmaan itse tehdä se päätös, että jatketaanko Humiraa vai ei, koska kenelläkään ei ole asiasta tietoa.

        lopettamalla lääkkeen. tosin reuma-oireetkin alkoivat jälleen, eikä toista samanvertaista lääkettä ole sen jälkeen löytynyt.


    • Liisu

      Enbrel ollu käytössä jo kolmisen vuotta, eikä minkäänlaisia haittavaikutuksia.

      Alussa oli aina pistos kohassa pieni punainen ihottuma läikkä muutaman päivän, mutta nekin ovat häipyneet.

      Minulla nykyisin lääkityksenä vain ja ainoastaan enbrel, aijemmin sen rinnalla meni Arava, mutta sekin niin pienellä annoksella että lääkäri päätti viime syksynä sen lopettaa.

      • Ile.h

        Miten sinulla nykyään meneee?


    • jäykkäniska

      Puolitoistavuotta käyttänyt, veriarvot nyt "normaalit". Selkärankareuma diagnisoitu 25 v sitten ja paikat jäykistyneet tehokkaasti. Nyt voi juosta ja liikkua, viikonloppuna 100 km rullaluistelulenkki. Ei sivuvaikutuksia.

      • hta

        siitä pistämisestä itse kuinka neuvottu hiukka arvelluttaa kun en ole ennen pistänyt sanoivat että ei tarvitse painaa ruiskusta ilma osaa pois enää vanha neuvo kuulemma että painettiin ilma osa pois


    • ollut!

      Minulla Enbrel ollut jo muutaman vuoden ja veriarvot ovat normaalit - tätä ennen senkka ja CRP vuosia todella korkeat... Enbrelin myötä olen myös päässyt kortisonista eroon, jota tuli käytettyä lähes 14 v.!! :-)) Enkä ole saanut mitään sivuvaikutuksia eli suosittelen kokeiltavaksi.

    • Ei hyvä

      Minulla todettiin puolen vuoden käytön jälkeen rintasyöpä. Haittavaikutuksina mainitaan mm. rintasyöpä. Nivelreumaan oli hyvä lääke, opettelin itse pistämään jne. Nyt on kiellettyä biologisten lääkkeiden käyttö, joten joku yhteys on näillä lääkkeillä ja syövällä.

    • taivaankatsoja

      Minulle. Olen sairastanut nivelreumaa 26 vuotta ja käynyt noin suurinpiirtein kaikki lääkkeet läpi ja nyt menee enbrel jo 3:tta vuotta ja on paras. Kivut loppuivat aika pian käytön aloittamisesta. Käy kotisivuillani www.taivaankatsoja.fi

    • Enbrelin käyttäjä

      Olen käyttänyt Enbrelia , aluksi 25 mg / 2krt vk ja nyt 50mg /1 krt vk. Trexanit eikä muutkaan tehonneet. Selkärankareuma ja sen vaivat alkoivat 19vuotiaana ja nyt noin 20v myöhemmin Enbrel vei kaikki reumavaivat. 1v 3kk käytöstä ei havaittu selkeitä haittoja. Masennus on ehkä mahdollinen sivuoire, mutta sitä ei pysty todistamaan, kun on elämässä miljoona muutakin syytä mistä se voi johtua.

    • arveleva

      Minulla on psori ja nivelvaivoja.Kokeilin kaikki lääkkeet ei mitään apua vain kamalia sivuvaikutuksia.Munuaiset ja maksa oireili,enkä käytä alkoholia ollenkaan silloin on varmaa että vaiva tuli lääkkeistä.Kolme vuotta sitten sain enbrelin,ja vaikka lääkäri sanoi että olen lääkeherkkä niin enbrelistä ei mitään vaivoja,otan solumyrkyn kanssa enbrelin.Joskus pientä hämminkiä munuaisten tai maksan kanssa mutta lääkäri sanoi että solumyrkystä tulee sellaset vaivat ja vähentelee niitä.Nyt en saanut 50mg enbreliä apteekista vaikka resepti oli uusi,tieto tuli että ulosmennyt lopetettu,vain 25mg mutta pitää olla uusi resepti,en ymmärrä vieläkään mitä seoli puhun lääkärini kanssa pyhien jälkeen.Sitten yksi asia joka minua todella huolestuttaa luin että enbreliä käyttävillä on tullut usein ms tauti kamalaa.Jos tiedätte jotain tästä voitteko kirjotella.Minun lääkäri sanoi että lääke on uusi ja sivuvaikutuksista ei paljo tiedetä.Odotan vastauksia kiitän jo etukäteen.Muuten vointini on nyt hyvä.

      • Freccia

        Salazopyrin, Trexan, Oxycolrin, Prednisolon, Noritren jne, kaikki kokeiltu... Perdnisolonista tuli lievä psykoosi ja Salazopyrinistä sain koko vartalon kokoisen ihottuman, muut eivät vaan auttanu.

        Aloitettiin Embrel- lääkitys ´09 tammikuussa (Trexanin rinnalle) ja siitä alko infetktiokierre. Joka kuu kuumeilua ja hengitystieinfektioita jne. Jatkuu vieläkin.
        Äitini on hoitoalalla ja meidän molempien mielestä infektiot johtuvat Texan Embrel yhdistelmästä. Kyllä, tulehdusarvot laskivat, mutta tuntuu siltä, että ne vain huijaavat. Senkat ollu sellast 120, nykyää 20...

        !! Kävin homeopaatilla, joka kertoi, että Embrel tuhoaa Myelin kudosta (suojaa hermoratoja), josta seurauksena voi tulla MS-tauti. Lääkäri ei tietenkään kertonu asiasta, kun lääke aloitettiin.
        Helvetilliset kivut vai MS-tauti?? Ottaisin paljon mielummin helvetilliset kivut. !!

        -- Sivuvaikutukset
        Noin kolmasosalla potilaista esiintyy iholla lääkkeen pistoskohdassa ohimeneviä
        ärsytysoireita, kuten punoitusta tai kutinaa. Nämä oireet ovat tavallisimpia kolmen
        ensimmäisen hoitoviikon aikana eivätkä yleensä anna aihetta erityisiin toimenpiteisiin. Muut
        sivuvaikutukset ovat harvinaisia.
        Etanersepti voi lisätä alttiutta bakteeri-infektioihin. Vakavien infektiotautien esiintyminen
        hoidon yhteydessä ei ole selvästi lisääntynyt. Hoitoa ei saa aloittaa tai jatkaa, jos
        potilaalla on märkäpesäkkeitä tai jokin krooninen hoitamaton infektiotauti.
        Leikkaushoito ei normaalisti edellytä keskeytystä, mutta etanerseptiruiskeiden ajankohtaa voi
        olla aiheellista siirtää.-- ( http://www.reumatologinenyhdistys.com/etanersepti.pdf )

        Panacodia menee ku suklaata ja mikään ei auta... oon miettinyt, jos siirtyisi kokonaan vaihtoehtoisen lääketieteen puolelle, vaikka vakuutus ei sitä maksakkaan.


      • rohkeutta..
        Freccia kirjoitti:

        Salazopyrin, Trexan, Oxycolrin, Prednisolon, Noritren jne, kaikki kokeiltu... Perdnisolonista tuli lievä psykoosi ja Salazopyrinistä sain koko vartalon kokoisen ihottuman, muut eivät vaan auttanu.

        Aloitettiin Embrel- lääkitys ´09 tammikuussa (Trexanin rinnalle) ja siitä alko infetktiokierre. Joka kuu kuumeilua ja hengitystieinfektioita jne. Jatkuu vieläkin.
        Äitini on hoitoalalla ja meidän molempien mielestä infektiot johtuvat Texan Embrel yhdistelmästä. Kyllä, tulehdusarvot laskivat, mutta tuntuu siltä, että ne vain huijaavat. Senkat ollu sellast 120, nykyää 20...

        !! Kävin homeopaatilla, joka kertoi, että Embrel tuhoaa Myelin kudosta (suojaa hermoratoja), josta seurauksena voi tulla MS-tauti. Lääkäri ei tietenkään kertonu asiasta, kun lääke aloitettiin.
        Helvetilliset kivut vai MS-tauti?? Ottaisin paljon mielummin helvetilliset kivut. !!

        -- Sivuvaikutukset
        Noin kolmasosalla potilaista esiintyy iholla lääkkeen pistoskohdassa ohimeneviä
        ärsytysoireita, kuten punoitusta tai kutinaa. Nämä oireet ovat tavallisimpia kolmen
        ensimmäisen hoitoviikon aikana eivätkä yleensä anna aihetta erityisiin toimenpiteisiin. Muut
        sivuvaikutukset ovat harvinaisia.
        Etanersepti voi lisätä alttiutta bakteeri-infektioihin. Vakavien infektiotautien esiintyminen
        hoidon yhteydessä ei ole selvästi lisääntynyt. Hoitoa ei saa aloittaa tai jatkaa, jos
        potilaalla on märkäpesäkkeitä tai jokin krooninen hoitamaton infektiotauti.
        Leikkaushoito ei normaalisti edellytä keskeytystä, mutta etanerseptiruiskeiden ajankohtaa voi
        olla aiheellista siirtää.-- ( http://www.reumatologinenyhdistys.com/etanersepti.pdf )

        Panacodia menee ku suklaata ja mikään ei auta... oon miettinyt, jos siirtyisi kokonaan vaihtoehtoisen lääketieteen puolelle, vaikka vakuutus ei sitä maksakkaan.

        Suosittelen aloittaa täsmäruokavaliosta, sillä reuma on niin rankka autoimmuunitauti, että se vaatii kokonaisvaltaisen muutoksen.
        Hoito ei silloin maksa mitään, sillä syöthän sinä nytkin, niin täsmäruokavalio ei ole sen kalliimpaa.
        Ja sitten täydentämistä muilla menetelmillä


    • lääkkeenkö vika?

      Olen käyttänyt enbreliä kolme ja puoli vuotta. Reumakivut hävisivät melkein heti ja tulehdusarvot laskivat käytön aloittamisen jälkeen. Mutta olen ollut koko ajan kipeänä. On ollut ruusu polvessa, haavainfektio, jatkuva korvatulehdus ja sinuiitti ja kesällä iski paha ruusufinni kasvoihin. Nyt lääke on katkolla, kivut ovat palanneet mutta olen ainakin ollut muuten terveenä. Suo siellä, vetelä täällä. En ihan heti halua aloittaa lääkettä uudelleen, vaan yritän löytää muita vaihtoehtoja selkärankareuman hoitoon. Jäi jotenkin sellainen mieli, että mitähän salakavalaa enbrel elimistössä tekeekään....

      • hoal1

        Huomasitko ihon vanhenemis ilmiön itse huomasin muutaman kuukauden jälkeen näkyy käsien selkä puolella selkeästi iho todella poimuinen kuin kalalla sama ilmiö on ruvennut myöhemmin näkymään muualla ihossa itse lääke on tehonnut iho ja nivel soriakseeni mutta mietityttää miten aine vaikuttaa sisä elimiin ja kehoon muuten koska ihon pinnan muutokset ovat selkeät ihoni alkaa näyrrää käsissä 90 vuotiaan iholta


      • lääkkeenkö vika?
        hoal1 kirjoitti:

        Huomasitko ihon vanhenemis ilmiön itse huomasin muutaman kuukauden jälkeen näkyy käsien selkä puolella selkeästi iho todella poimuinen kuin kalalla sama ilmiö on ruvennut myöhemmin näkymään muualla ihossa itse lääke on tehonnut iho ja nivel soriakseeni mutta mietityttää miten aine vaikuttaa sisä elimiin ja kehoon muuten koska ihon pinnan muutokset ovat selkeät ihoni alkaa näyrrää käsissä 90 vuotiaan iholta

        En huomannut sellaista, mutta on atooppinen iho muutenkin, joten ei käden selät koskaan ole hääppöiset. Kolme kuukautta oli Enbrel tauolla ja kuinkas ollakaan, tulehdus arvot nousivat huimasti, iski anemia ja viime viikolla menin lopulta siihen kuntoon, etten kyennyt kunnolla kävelemään. Lääkärin kanssa yhteisellä päätöksellä Enbrel aloitettiin uudelleen ja nyt jo kahden pistoksen jälkeen olo on siedettävämpi, joskin väsymys vaivaa(anemian syytä varmaankin) ja jatkuva päänsärky tulehduskipulääkkeiden vieroitusoireina. Oireet onneksi helpottavat päivä päivältä. Infektiokierteen alkamista hieman pelkään, mutta pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti ja yritän liikkua kipujen rajoissa, jospa se lisäisi vastustuskykyä. Jotenka näillä mennään, päivä kerrallaan ;)


      • kollageeni
        hoal1 kirjoitti:

        Huomasitko ihon vanhenemis ilmiön itse huomasin muutaman kuukauden jälkeen näkyy käsien selkä puolella selkeästi iho todella poimuinen kuin kalalla sama ilmiö on ruvennut myöhemmin näkymään muualla ihossa itse lääke on tehonnut iho ja nivel soriakseeni mutta mietityttää miten aine vaikuttaa sisä elimiin ja kehoon muuten koska ihon pinnan muutokset ovat selkeät ihoni alkaa näyrrää käsissä 90 vuotiaan iholta

        Vanhenemisilmiö voi johtua siitä, että kun tulehdus laskee, kudoksen alainen neste vähenee, joka meillä tulehtuneilla reumasilla on yleistä, että neste kertyy kudoksiin ja kun se poistuu, ja ikä ei enää ole ihan nuori, kollageeniä ei ole enää niin hyvin, että iho pystyisi vetäytymään samassa tahdissa, kuin nuoruudessa.

        Vaikka mulla ei biologista lääkitystä olekkaan vaan olen onnistunut välillä luontaisin menetelmin vähentämään tulehdusta, ja turvotus laskee, niin kyllä on iho kurttuinen.


    • användare närpes

      Hei
      Olen käyttänyt 1,5 kk ja tehosi heti 1 viikkon jälken , lopetin trexan koska se ei ollut paljon apua kun olen käyttänyt se reilu vuosi ilman mitään suurempi apua. kuukauden päästä läkärinaika ja seurataan jatkotoimenpideet.

    • peikkotyttönen

      ite käyttän kyseistä lääkettä jo koht yli neljä vuotta ja teho laskenu jo aikoja sitten. nykyään pistän mokoman myrkyn silloo ku muistan ja ku olo on jäykkä ja kipeä. lekuri ei usko ku valitan kylmii väristyksii pistoksen jälkeen ja muutenkin pää tuntuu oudolta ja painavalta ja ei omalta itseltään. olenkin alkanut epäilemään että aiheuttaako se myös masennustakin???? mieli tekisi lopettaa koko lääke ja etsiä jokin turvallisempi eikä elimistöä huijaava hoitomuoto. itekin kokeillu trexanit ja salatzopyriinit mistä ei mitää apua. mieluiten ehkä olisinkin kipeä ja jäykkä ja ilman pelkoa että saa jonkin toisen taudin lääkkeestä tilalle. on liian suuri hinta liikkuvuudesta ja kivuttomuudesta kun kuitenkin teho koko ajan heikkenee

    • Risto Epäreipas

      No niin, kolmatta viikkoa käytän Enbreliä. Oli muuten kiva reumalääkäri, kun sai järjestyttyä minulle näytepakkauksen kuukauden ajaksi. Jännittääkin lähinnä se oma maksukykyni, kun pitää pian hakea lisää apteekista (uusi kelakortti on toki).

      Mutta kipuilu tuntui loppuvan kuin seinään heti ekan piikin jälkeen. En ole vanhoja suosikkipastilleitani Tramalia ja Celebraa sittemmin enää kaivannutkaan.

      Loppui muuten älytön hikoilemisenikin, pahimmillaan jouduin vaihtamaan ainakin kaksi t-paitaa samana aamupäivänä. Johtuiko sitten kesän loppumisesta tai Tramalin pois jäämisestä, mene ja tiedä. Tosin kerrottakoon että ylipainoa ja alikuntoa on allekirjoittaneella. Mutta onpa ollut ihmeen terhakka olo viime viikkoina, jopa mentaalisesti.

    • Mr.kortisoni

      Itse otin Enbreliä 3 satsia. Ei vaikutusta ja viimeisen satsin jälkeen tuli järkyttävä pääkipu ja huimaus, jolloin lääkkeen käyttö lopetettiin. Nyt kokeilussa Humira, josta Trexanin kanssa on ollut apua.

    • Risto Epäreipas

      Niin, itsekin käytän muuten Trexania Enbrelin rinnalla, antaa kuulemma lisäpotkua lääkkeen tehoon.

    • nainen 47

      Tänään olin juuri täyttelemässä reumapolilla lappuja ja pitäisi aloittaa Enbrel lääke. Kaikki muut perinteiset reumalääkkeet on jo kokeiltu. Trexan ja Arava aiheuttivat tosi kurjat tulehduskierteet, mitenköhän käy tämän kanssa...Nyt olen ollut kolme kk pelkästään Burana 800 käyttäjä ja psori on riehahtanut täysiin voimiinsa ja niveloireet pahentuneet. Päätin kyllä koittaa tämän lääkkeen vaikka rupesi mietityttään, kun luin toisten kurjista kokemuksista...

      • Nivelpsoriaatikko

        Minulla on ollut niveloireita vuodesta 98 lähtien ja nivelpsoriaasi diagnosointiin muistaakseni vuonna 2004.
        Oireet ovat pahentuneet vuosi vuodelta. Alkuun mentiin salazopyrinillä, sitten lisättiin trexan. Yliherkistyin salazopyrinille ja se vaihdettiin sandimuniin. Kortisoni on ollut kaverina nyt viimeiset pari vuotta.
        Viime syksynä kunto huononi huomattavasti, ja aloitettiin metoject.
        Eilen pistin ensimmäisen enbrelini, annos 50mg ja tätä otan metojectin kanssa yhdistelmähoitona (piikit eri päivinä). Toivon, että auttaa ja että kovin pahoja sivuoireita ei tulisi. Hiukan hirvittää, täytyy myöntää.


      • Pelokas
        Nivelpsoriaatikko kirjoitti:

        Minulla on ollut niveloireita vuodesta 98 lähtien ja nivelpsoriaasi diagnosointiin muistaakseni vuonna 2004.
        Oireet ovat pahentuneet vuosi vuodelta. Alkuun mentiin salazopyrinillä, sitten lisättiin trexan. Yliherkistyin salazopyrinille ja se vaihdettiin sandimuniin. Kortisoni on ollut kaverina nyt viimeiset pari vuotta.
        Viime syksynä kunto huononi huomattavasti, ja aloitettiin metoject.
        Eilen pistin ensimmäisen enbrelini, annos 50mg ja tätä otan metojectin kanssa yhdistelmähoitona (piikit eri päivinä). Toivon, että auttaa ja että kovin pahoja sivuoireita ei tulisi. Hiukan hirvittää, täytyy myöntää.

        Viikkos sitten pistin eka Enbrelin, jännitin niin kovasti että sain ilmeisesti paniikkioireita. Olen lukenut lääkkeestä jossa varoitellaan ihan kaikkea kamalaa. Nyt aamusta oli tarkoitus pistää toinen piikki vaan eipä se laite toiminut tai ehken en osannut. Menin terveysasemalle, siellä pistivät mutta se lääkekynän laukaisunappi oli liian tiukka, todella voimalla toinen sairaanhoitaja sai sen laukeamaan mutta milläs minä heikoilla käsivoimillani. Olen menossa apteekkiin viemään takaisin sen laukeamattoman kynän ja kysymään mitä valmistaja sanoo noin tiukoista lääkekynistä. Onneksi tuttavaltani kuulin jotta lääkekynissä on ollut ongelmia, eivät ole lauenneet ollenkaan. Ikävä juttu, kallis lääkekin vielä. Paniikkini taitaa lisääntyä entisestään piikitystä kohtaan. Mitähän sitten teen.


    • Juorkunan Jassi

      Mulla aloitettiin biologinen lääke klassiseen nievelreumaan vuosi sitten - ensimmäisen piikin jälkeen kivut hävisivät yhdessä yössä ! - toki joitakin oireita on siellä täällä esiintynyt, mutta hoitovaste on kuitenkin ollut aivan loistava. Kortisonia olen kyllä joutunut siinä sivussa vielä ottamaan, mutta annos on enää 5 mg/pv. Sivuvaikutuksia ei ole ollut.
      Turha pelätä - kyllä elämä kipujen kanssa oli yhtä helvettiä !

    • Masa

      Olen käyttänyt Enbrel lääkettä tämän vuoden alusta. Ainakin hävinnyt melko hyvin kämmenessä oleva pullistuma. Vaikea muuta sanoa näin lyhyeltä ajalta.

      • Masa

        Huomaamatta kirjoitin kämmen, vakka kyseessä on ranne.


      • Agne

        Hei.Minä olen käyttänyt humiraa jja sen jälkeen enbreliä.Oisinkohan kaikkiaan vajaa pari vuotta.Nyt todettu rintasyöpä.Mun osalta on kyllä biologiset lääkkeet kokeiltu.Ois kyllä muuten ollu apua.Se on kyllä tosi asiaettä aaiheuttaa syöpää.


    • Auts

      Jep käytin Enbreliä, vajaa kaksi kuukautta,yhteensä seitsemän piikkiä ehdin pistää ja tuloksena märkärakkula psoriaasiksen puhkeaminen. Nyt sairaslomalla jo kolmatta viikkoa, kun jalkapohjien ja kämmenien iho kuoriutuu. Kysykää hyvät ihmiset tarkat tiedot sivuvaikutuksista reumalääkäriltänne niin ei käy kuin minulle. Metotreksaatti aiemmin ei käynyt, Arava vei sulistosta hyvät bakteerit ja ripulointia riitti puolitoista kuukautta.Reumalääkärini on hitlerin aikainen Mengele,tumppaa myrkkyjä ja lyö luurin korvaan, kun kyselee jotta entäs nyt.

    • Ei sivuvaikutuksia

      Eihän kukaan voi etukäteen tietää mitkä sivuvaikutukset osuvat itselle. Kaikista lääkkeistä on sivuvaikutuksia, mutta kuka saa mitäkin ja joku ei mitään, kuka sen tietää? Itse olen käyttänyt Enbreliä kohta vuoden, ilman mitään sivuvaikutuksia. Sen sijaan olo on todella hyvä. Biologiset lääkkeet ovat pelastaneet elämäni.

    • Auts

      Jep ihotautiosastolla tuli neljä päivää makoiltua, kun märkärakkulapsoriasis paheni, ihotauti lääkäri todensi asian, että ko. ihottuma on Enbrel lääkkeen sivuvaikutus. Todellakaan ei reumalääkäri voinut em. sivuvaikutus mahdollisuudesta kertoa. Eikä tuoteselosteessakaan asiaa suoraan mainita vaan se löytyy Pharmaca Fennicasta. No ei muuta kuin muistutusta ja potilasvahinko ilmoitusta tekemään.

    • JohnnyPuma

      Itse käytän Enbreliä nyt toista vuotta. En ollut kovin innostunut ottamaan tällaista kohtuullisen vähän tutkittua lääkettä, mutta alkoi vaihtoehdot olla vähissä. Nyt ajattelen ehkä niinpäin että olisipa aloitettu aikaisemmin, kun monta vuotta meni nivelvaurioiden lisääntyessä.

      Teho on moninverroin parempi kuin perinteisillä reumalääkkeillä jotka ovat itse asiassa todella tehottomia. salazopyriini tehosi ehkä hiukan alussa, mutta pääasiassa niitä tuli napsittua varmasti tuhansia kappaleita aivan turhaan. Ja sivuvaikutukset siitäkään lääkkeestä eivät ole välttämättä ihan pieniä.

      Metotreksaatti tehoaa joidenkin tapauksessa kohtuullisen hyvin, mutta sen vaikutuksia saa odotella kuukausikaupalla, eikä se todellakaan ole harmiton lääke sekään.

    • Susanna

      Hei! Kannan minäkin korteni kekoon tässä Enbrel asiassa. Neljäs Enbrel pistos takana.Mulla tää jo kolmas biol.lääke.Remicadella aloitettiin,se auttoi vain 3 viikkoa.Humira aiheutti niin valtavat ruokatorvi-ja mahalaukkupoltteet,että sekin lopetettiin.Myös salazopyrinin kokeilin alkuun,ei mitään apua.Metotreksaatti aih.myös mahapoltteet ja jouduin senkin lopettamaan.Minulla Enprel aloitettiin,vaikka jatkuvasti korvanlehti märkii. Haava ei selvästikään parane biol.lääkkeen takia. Nuha alkoi Humiran aloituksen jälkeen eikä loppua näy,nyt nuhassa 3:tta kuukautta,myös kurkku on nyt ollut kipeä 2 viikkoa ja nyt korva-nenä kurkkupkl:lle lähete työterv.lri:n toimesta.Pistopaikkaan tulee pistopäivän jälkeen kutiseva ihottuma,joka kyllä kortisonivoiteella rauhoittuu.Samoin oli jo Humiran aikaan.Mutta selkäkivut ovat kyllä selvästi rauhoittuneet,rauhoittuivat Humirallakin ihan hyvin.Vahinko vaan,että nyt aivan uuvuksissa tästä jatkuvasta sairastamisesta (kurkkukipu ja pitkittynyt nuha) joten slomalla 5:ttä viikkoa.

    • Enbrel käytössä

      Susanna, mihin kohtaan pistät? Mulla jäi pistosreaktiot pois, kun sain vinkin alkaa pistää mahaan. Sain jalkoihin valtavia kutisevia, punaisia paukamia, mahaan ei tule mitään, joskus on pieni mustelma jäänyt.

      • Susanna

        Johan tässä on kohta vuosi kulunu, jokohan ois aika vastata ;) Oon pistänyt reiteen aina, koska mulla ei vatsassa oo muutak uin nahka :) joten vähän kammoksun siihen pistämistä. Mulla oli Enbrel tauolla 3 kk:tta ja nyt kun sen uudelleen aloitin niin kurkkukipu jäi pääkke ja taas on lääke tauolla. En nyt oikeen ymmärrä lääkkeen käytön merkitystä kun kerta tulee haittoja ja on jatkuvasti tauolla. No, jos nyt joskus tää kurkkukipu loppuu niin aloitan taas uudelleen Enbrelin ja jos kurkkukipu palautuu niin sitten suunnitellaan lääkkeen vaihtoa :( Eikä vois enää vähempää tää rumba kiinnostaa.....


    • Enbrel

      Asia tuli Humiran käytön aikana esille. Pistokohta. Arpiin ei saa pistää, ei selitetty millaisiin arpiin. Arpikudosta on raskauksien jälkeen vatsassa ja reisissä, sekä "lihoneet lihakset". Siirryin pistämään käsivarteen teho nousi heti! Nyt lähes kivuton. Tästäkin piti itse ottaa selvää ja apteekin henkilökunta auttoi.
      Toinen asia apteekin asiantuntijat tietävät mitä lääkkeitä saat käyttää yhdessä.

    • Hyvin pyyhkii

      Minulla RA johon eivät perinteiset lääkkeet tehonneet. Aloitin Enbrel 2x25mg/vko kolmisen viikoa sitten. Myös minulla parani olo yhdessä yössä. Itku pääsi kun tajusin että tästähän vielä voi ihmiseksi tulla. Kivut ovat hävinneet ja muutenkin on virkku olo. Lopetin metotreksaatin heti ja nyt olen lopettanut myös tulehduskipulääkkeet sekä kortisonin. En ole osannut pelätä mahdollisia sivuvaikutuksia enka ole ajatellut syöpäriskiä kun olen hiukan tämmönen fatalisti. Taitaa ne munuaiset alkaa roikkumaan nuista muistakin lääkkeistä...Lapseni ovat saaneet takaisin äidin joka jaksaa ja mieheni kumppanin jolla on taas jos jotain suunnitelmia. Tunnen olevani erittäin onnekas ja samalla toiveikas tulevaa kohtaan.

    • Auts

      Paikalla ollaan, niinkuin aiemmin kerroin Embrel lääkkeen sivuvaikutuksista, edelleen täällä sairaslomalla em. lääkkeen aiheuttaman märkärakkulapsoriasiksen takia. Sairasloma kestänyt jo 4kk.tta ja jatkoa piisaa. Jalkapohjista iho kuoriutunut melko kokonaan kantapäissä vähän entistä ihoa jäljellä.Kirvely ja kipu omaa luokkaansa. Reumalääkäri vain pottuilee ja ihotautilääkäri katsoo sormi poskella ja huokailee, rasvoja kyllä annetaan ja kokeiltu on , vaan ei auta. Alkaa pikkuhiljaa ruveta hermo menemään näin rauhallisemmaltakin ihmiseltä. mitkä neuvoksi ko ei lääkäritkään osaa mokiaan hoitaa.

    • ja hyvä oli

      Mä pääsin aikoinani tosiaan suoraan Allergiasairaalaan hoitoon tuon märkärakkulan vuoksi, sun pitää vaan taistella, että löydät asialla omistatuneen ihotautilääkärin. Erilaisilla rasvoilla mulla sitä siis hoidettiin, ja lisäksi oireet lievittyi aika pian lääkkeen lopetuksen jälkeen. Muistona tuosta sivuvaikutuksesta on edelleen se, että parin kuukauden välein mulla puhkeaa peukalossa ja kantapäissä sellainen kirvelevä ihottuma, joista nuo aikoinaan alkoivatkin.

      Itse sain korvauksia lääkevahingon vuoksi. Se ei kylläkään lohduta sinua tällä hetkellä :( Mutta saa siitä takaisin kaikki kulut, mitä lääkäreistä aiheutuu jne. ja vähän etelämatkarahaa ihon parantamiseksi. Tsemppiä!

    • Lehtimäki

      Kokeiltiin kaksi vuotta kaikkia muita lääkkeitä,mikään ei tehonnut, tulehdusarvot oli koholla ja kivutkin oli kovat. Nyt olen käyttänyt Enbreliä 8 v 7 kk. Kivut ovat melkein kokonaan poissa, mitä nyt huonojen ilmojen ennen on kolotusta. Sivuoireita ei ole ollut kuin pientä kutinaa toisinaan pistosalueella. Olen tosi tyytyväinen lääkkeeseen.

    • Auts

      Jep täällä mennään nyt Embrel lääkkeen lopetuksen jälkeen edelleen sairaslomalla, 7kk.tta jo. Märkärakkulat hävinneet, ihoa kasvattelen takaisin kämmeniin ja jalkapohjiin. Paranemaan päin. Lääkekokeilu on taas päällänsä, nyt kokeillaan Neotigasonia ihon hoitoon, juu odottelen sivuoiteita. Hm. mitähän sitä...Nimimerkille ja hyvä oli iso kiitos myötätunnosta, askel oli huomattavasti kevyempi luettuani tekstisi. Jippii ei kuin kevättä kohti, kortisonia sain tänään lääkäriltä olkaniveliin ja aika yksityis reumatologille jo odottamassa. Mie en häviä ko pyyhekumilla kartalta.

      • Märkärakkula

        Jännä juttu näin että Enbrel on pahentanu ihottuman. Mulla ollut käytössä vuodesta 2006 lopulta ja iho on pysynyt hyvässä kunnossa. Ainoa mihin jäi paha märkärakkulainen ihottuma on jalkapohja ja senkin olen nyt parin kuukauden aikana saanut kuntoon etanaseerumi voiteella. Niinkin inhalle kun se kuulostaa voide on hyvä ja sitä valmistettaessa ei tapeta tai muutoin vahingoiteta etanoita. Kannattaa kokeilla!


    • Kurkkukipuinen

      Hei Susanna
      Liittyikö kurkkukipuusi myös nuhaa? Kuinka pian lääkkeen lopettamisesta huomasit kurkkukivun katoavan?
      Itselläni on nuha ja kurkkukipu ollut päällä jo monta kuukautta. Bakteeri-infektio ei ole kyseessä. Terveyskeskuksessa sanovat että lääkettä voi pistää edelleen koska ei ole bakteeri vaikka olen muuten kipeänä. En oikein tiedä uskonko tätä vai en.

      • Minä

        Muistutan vain, että myös virus voi tappaa! Kannattaa soitella reumapolille tai mistä ikinä reseptisi hait... Samoin sivuvaikutuksista kannattaa muistaa, että jatkuva tulehdustila on myös äärimmäisen vaarallinen ja tappava, syöpä taas harvinaistakin harvinaisempi sivuvaikutus.


      • jar2

        Uskoisin niin että jos on nuha/ kurkkukipu pitäisi treksanin ja pistoksen
        olla tauolla sen aikaa kun räkä/kurkkukipu on.voithan tietysti kysyä
        jotka ovat tervarissa muuta väittänyt.että minkä alan koulutus kyseisellä henkilöllä
        on,kysehän on sinun hyvin voinnista eikö totta.Pikaista paranemista


    • Pohjalainen

      Enbrel ja keuhkoputkentulehdus. Onko kenelläkään kokemusta ko. riesasta sekä siitä, pääseekö tuosta kierteestä erilleen eli tuleeko uusi tulehdus heti kun lääkkeen on tauon jälkeen taas pistänyt?

      • juvenilis

        Mulla on pitkä historia hengitystieongelmista. Kun tulee päälle, jätän enbrel:in tauolle, kunnes helpottaa, siihten voi tosin mennä jopa 2 kk. Sinänsä jännä lääke, josta minullekin tulee pahoja paiseita jos käytän säännöllisesti. Yleensä noin kuukausi täydellä annoksella ja paiseet astuu kuvaan. Silloinkin pidän lääkityspaussin, kunnes helpottaa. Mutta se on erikoista, että vaikka pystyn käyttämään hyvin epäsäännllisesti lääkettä, se aina helpottaa selkäoireisiin ja pitää ne poissa pitkään vaikka lääke on katkolla. Se saattaa olla myös syy siihen, että minulla lääke ei ole menettänyt tehoa. Rinnalla menee salazopyrin, mutta se ei minulla auta selkävaivoihin, sen sijaan auttanut polvivaivoihin. Reumaa on niin monta sorttia, että jokaisella on omat kokemukset eri lääkkeistä.
        Enbrelin käytön yhteydessä olen voinut alkaa harrastaa liikuntaa, sitäkin hyvin varovasti pikku hiljaa vuosi vuodelta lisäten . Olen tullut siihen loppupäätelmään,että
        liikunta on hyvin aliarvostettu lääke. Enbrel on mahdollistanut sen minulla.
        Siis, jos reumassa on hyvä vaihe, älä jätä hyödyntämättä , vaan hyödynnä se liikunnan parissa. Uinti on hyvä laji niille joiden nivelet ei muuta kestä.
        t. kokemusta reumasta yli 40 v ajan


    • Pasi 4

      Olisko ketää joka on käyttänyt emprelliä yli 2vuoden ja miten on pitännyt
      kivut kurissa.

      • Humira

        Mulla oli kaksi vuotta Embrel käytössä ja sitten teho loppui. Nyt olen käyttänyt Humiraan pari kuukautta, ehkä pikkuhiljaa alkaa auttaa.


    • Maajussi3

      Ihan kohta 12 vuotta Enbrelin kans. Iso kiitos Hämeenlinna sairaalan reumatologille. Sain tuolloin 2004 elämäni takaisin. Haittavaikutuksina voidaan todeta ihan selkeä kuukasvoisuus, turvottaa jotenkin pään aluetta. Muita ehkä lievä nuhaisuus. Crp laski noin sadasta jonnekkin 2-4 välille. Rahoittaa myös iho-oireita.

    • Cosmonaut

      Kuinkas on ihmisillä syöpiä tullut tästä? Itse tätä odottelen.. 4 vuotta mennyt 1X50mg/vko, tosin reuman oireet aika hyvin pysyneet kurissa, välillä jotain pientä vain.

      • Ile.h

        Itse mietin samaa ja kauhistelen noita sivuvaikutusten listaa..


    • KatiF

      Freccia: Yksi pistos ( 50 mg/ viikko) kynällä takana; kauhulla luin syövästä ...ja MYELIINItupen hävikistä :O Mistä lisää tietoa ? ..Sillä: jokaisen hrmoradan ympärillä on myeliinituppi, kuin käämitys. Myelinin paksuudesta johtuu impulssin nopeuden johtuminen; eli väheneminen/ katoaminen haittaa/ lopettaa hermo( sähkö-) impulssien kulun...viestit ei enää kulje :(
      Siis kuka kertoi MYELINITUPEN HÄVIÄVÄN? Haluaisin tietää nimen; kiitos tiedosta

    • Tyytyväinen

      Itse olen käyttänyt Enbrel-lääkettä n. Parisen kuukautta. Lääke tehoaa ainakin mulle erittäin hyvin. Itse olen hyvin piikkikammoinen, mutta pistäminen ei ole suuri asia. Lääke on auttanut minua reuman kanssa, juuri kävin kontrollissa ja lääkärini sanoi lääkkeen tehonneen hyvin :) Minulla ei mitään "parilääkettä" Enbrelin kanssa ole, sillä ne eivät sovi minulle sivuoireiden vuoksi, mutta lääke toimii silti. Suosittelen lääkettä 👍🏻

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe