Michelin vs. Continental

195 / 65 R15 T -> H

Kummat renkaista säilyttävät paremmin ominaisuutensa ja ovat hiljaisemmat vielä 5000km jälkeenkin.

Valinta tulee ilmeisesti tapahtumaan seuraavien renkaiden väliltä:

- Michelin 195/65 R15 E3A 91T Energy 95€
- Michelin 195/65 R15 E3A 91H Energy 82€ (tarjous)
- Michelin 195/65 R15 91H Primacy Pilot 92€

- Continental 195/65 R15 91H Prenium Contact 76€
- Continental 195/65 R15 91T Ecocontact-3 80€

Mikä on ero Michelinin Energyn ja Primacy Pilotin välillä?

Samoin mikä on ero näiden kahden Contonental-renkaiden välillä?

Ovatko erot käytännössä kuitenkin niin pieniä, että valinnan voi tehdä kulloisienkin tarjouksien perusteella. Arvostan hiljaisutta ja tietenkin käyttöikää ja ominaisuuksien säilymistä mahdollisimman hyvinä kilometrien kertyessä.

23

7115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuski1

      ainakin yhen eron eli toi nopeus luokka.
      Muusta en osaa sanoa.
      Itse ostin nokialaiset justiin tämän melun
      vuoksi.
      Ainakin olivat äänettömämmät kuin alkua
      asennus renkaat Continental.
      Tosin koko oli 215/65/16 joten silläkin on
      vaikutusta kuten auton merkillä.

      • 195 / 65 R15 T -> H

        Listassa on eri nopeusluokkia johtuen löytämistäni tarjouksista, jossa esimerkiksi Michelin nopeusluokassa H-210 löytyy edullisemmin kuin T-190. Joskaan H-luokka on korkein nopeusluokka joka itseäni kiinnostaa.

        Onko mahdollista että Continentalin ensiasennusrenkaat ovat eri tasoiset kuin jälkiasennettavat? En ole seurannut niiden rengastyyppejä.

        Lähinnä kiinnostaa noiden mainittujen rengastyyppien erot, sillä samaa typpiähan on saatavissa eri nopeusluokissa.


      • Kuski1
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Listassa on eri nopeusluokkia johtuen löytämistäni tarjouksista, jossa esimerkiksi Michelin nopeusluokassa H-210 löytyy edullisemmin kuin T-190. Joskaan H-luokka on korkein nopeusluokka joka itseäni kiinnostaa.

        Onko mahdollista että Continentalin ensiasennusrenkaat ovat eri tasoiset kuin jälkiasennettavat? En ole seurannut niiden rengastyyppejä.

        Lähinnä kiinnostaa noiden mainittujen rengastyyppien erot, sillä samaa typpiähan on saatavissa eri nopeusluokissa.

        oli kolme paraunnus vaatimusta rengas myyjälle.
        Ja käviin muutamassa liikkeessä kysymässä.
        Eikä tässä tapauksessa hinnoissa ollut paljon
        eroa, kiitos auton valmistajan kun oli keksinyt
        pistää alle leveet renkaat.
        Eli yksi oli uraherkyys kun nämä alkuperäiset oli aika herkät hakeen kun tiessä oli uria, ja olihan nämä jo aika leveet renkaat.
        Tähän sain parannusta huomattavasti näillä uusilla.
        Sitten oli se melu joka hiljeni tosiaan aika
        hyvin.
        Ja vielä hyvä vesikelin rengas, tässä piti tyytyä
        valmistajan ja myyjän puheisiin.
        Kokemusta ei oikein ole vielä kun on ollut niin
        kuiva kesä.
        Tämä vesijuttu taas siksi kun kyseessä on tää leveys.
        Muuten toinen vaihtoehto oli Michliini.
        Tämä ettei ole "nokialaisa" tarjolla johtuu
        kai siitä että niistä saa pienemmän katteen.


      • 195 / 65 R15 T -> H
        Kuski1 kirjoitti:

        oli kolme paraunnus vaatimusta rengas myyjälle.
        Ja käviin muutamassa liikkeessä kysymässä.
        Eikä tässä tapauksessa hinnoissa ollut paljon
        eroa, kiitos auton valmistajan kun oli keksinyt
        pistää alle leveet renkaat.
        Eli yksi oli uraherkyys kun nämä alkuperäiset oli aika herkät hakeen kun tiessä oli uria, ja olihan nämä jo aika leveet renkaat.
        Tähän sain parannusta huomattavasti näillä uusilla.
        Sitten oli se melu joka hiljeni tosiaan aika
        hyvin.
        Ja vielä hyvä vesikelin rengas, tässä piti tyytyä
        valmistajan ja myyjän puheisiin.
        Kokemusta ei oikein ole vielä kun on ollut niin
        kuiva kesä.
        Tämä vesijuttu taas siksi kun kyseessä on tää leveys.
        Muuten toinen vaihtoehto oli Michliini.
        Tämä ettei ole "nokialaisa" tarjolla johtuu
        kai siitä että niistä saa pienemmän katteen.

        Euroopan markkinoilla autonvalmistajat laittavat usein saman ensiasennus-rengastyypin uusiin autoihin koko EU-alueella, näin heille on helpompaa ja yksinkertaisempaa hoitaa rengastusta / "rengassavottaa". Renkaat määräytyvät usein sen mukaan mikä on yleisintä keskieuroopassa, siksi melko leveät ja korkeamman nopeusluokan mallit kaikkiin autoihin.

        Oletan Continentaliesi olleen melko korkeaa nopeusluokkaa > pehmeämpi kumiseos, mutta kovenpi / jäykempi runkorakenne, matalampi profiili ja sporttisempi pintakuvio = äänekkäämpi rengas. Sama rengasmerkki maltillisemmilla mitoilla, himan kovempi kumiseos, mutta hieman "pehmeämpi" runkorakenne > mukavempi ja hiljaisempi.

        Itselläni oli jokus kauan sitten Continentalit jälkiasennusrenkaina "maltillisilla mitoilla" Audi 100'n alla. Olivat tarkasti ohjautuvat, mukavat ja varsin hijaiset. Renkaiden mittoja ja ryyppiä en enää muista.

        Päädyin Michelinin renkaisiin ja pyysin asentamaan 195/65/15 Energy EA3 91T, laittovat vahingossa saman H-nopeusluokkaisena, jäivät alle T'n hinnalla. Olisivat toki vaihtaneet halutessani T'eet alle.

        Ensivaikutelman mukaan verrattuna edellisiin samoilla mitoilla alla olleisiin Michukan Classic 91H-renkaisiin, ovat jonkin verran kovemman / tiukemman oloiset ja varsin hiljaiset. Ohjaus keveni, sillä edelliset renkaat olivat jo melko lopussa. En vielä ole ehtinyt poketa moottoritiellä.

        Aika sitten näyttää miten ominaisuudet säilyvät kilometrien kertyessä. Michelin lupaa nykyisille renkailleen noin 25% enemmän kilometrejä vastaaviin kilpailijoihinsa nähden (?).


      • Kuski1
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Euroopan markkinoilla autonvalmistajat laittavat usein saman ensiasennus-rengastyypin uusiin autoihin koko EU-alueella, näin heille on helpompaa ja yksinkertaisempaa hoitaa rengastusta / "rengassavottaa". Renkaat määräytyvät usein sen mukaan mikä on yleisintä keskieuroopassa, siksi melko leveät ja korkeamman nopeusluokan mallit kaikkiin autoihin.

        Oletan Continentaliesi olleen melko korkeaa nopeusluokkaa > pehmeämpi kumiseos, mutta kovenpi / jäykempi runkorakenne, matalampi profiili ja sporttisempi pintakuvio = äänekkäämpi rengas. Sama rengasmerkki maltillisemmilla mitoilla, himan kovempi kumiseos, mutta hieman "pehmeämpi" runkorakenne > mukavempi ja hiljaisempi.

        Itselläni oli jokus kauan sitten Continentalit jälkiasennusrenkaina "maltillisilla mitoilla" Audi 100'n alla. Olivat tarkasti ohjautuvat, mukavat ja varsin hijaiset. Renkaiden mittoja ja ryyppiä en enää muista.

        Päädyin Michelinin renkaisiin ja pyysin asentamaan 195/65/15 Energy EA3 91T, laittovat vahingossa saman H-nopeusluokkaisena, jäivät alle T'n hinnalla. Olisivat toki vaihtaneet halutessani T'eet alle.

        Ensivaikutelman mukaan verrattuna edellisiin samoilla mitoilla alla olleisiin Michukan Classic 91H-renkaisiin, ovat jonkin verran kovemman / tiukemman oloiset ja varsin hiljaiset. Ohjaus keveni, sillä edelliset renkaat olivat jo melko lopussa. En vielä ole ehtinyt poketa moottoritiellä.

        Aika sitten näyttää miten ominaisuudet säilyvät kilometrien kertyessä. Michelin lupaa nykyisille renkailleen noin 25% enemmän kilometrejä vastaaviin kilpailijoihinsa nähden (?).

        tästä asiasta huoltoneuvojan kanssa tänään kun tilasin huoltoa autooni.
        Hän sanoi että kun autoni tehtaan huippu nopeus on autolleni 210/km niin nokialainen on huomattavasti sopivampi tämän levynen rengas kuin
        nämä ensiasennus renkaat.


    • kaveria

      tuossa edellä, on varmasti oikeassa. Mutta jos välttämättä et halua Nokialaisia, sitten Continental.

      • 195 / 65 R15 T -> H

        Täällä hieman kauempana Suomesta Nokian renkaita ei juuri tunneta.


      • 195 / 65 R15 T -> H

        Miksi olet Continentalin kannalla vs. Michelin tässä rengaskoossa ja nopeusluokissa?

        Plussat ja miinukset, vai perustuuko ajatus ihan makuasioihin, kuten meillä kailla on suosikkimme?


    • muualla

      ei saa laittaa tietyn typin autoihin jotka ovat painavia ja nopeita.

      • 195 / 65 R15 T -> H

        Autoni minimi nopeusluokka on T-190 km/h > H-210.


      • saa olla

        mikä vaan Suomessa. Renkaan kantavuus täytyy ottaa huomioon.


    • 195 / 65 R15 T -> H

      Soitto rengasliikkeeseen. Energy on Michelinin ns. keskiluokan rengas kun taas Primacy Pilot on laadukkaampi kaikin puolin ja myöskin hijaisempi.

      Continentalin suhteen tieto vielä auki listani renkaita koskien.

      • vaihtoehto

        jos aiot Misukan laittaa. Energystä aivan kaameat kokemukset.


      • 195 / 65 R15 T -> H
        vaihtoehto kirjoitti:

        jos aiot Misukan laittaa. Energystä aivan kaameat kokemukset.

        Keskustellessani eri myyjien ja käyttäjien kanssa on mielipiteet yllättävän usein varsin erilaisia ja aivan vastakkaisiakin näiden kahden mallin suhteen.

        Toiset pitävät Energyä hiljaisempana ja mukavampana / ei niin kovana renkaana ja toiset juuri päinvastoin.

        Jotta vertailu oli johdonmukainen, tulisi renkaat olla samoilla mitoilla ja nopeusluokassa, saman auton alla.

        Toisaalta jos laitetaan liian matalat, leveät ja korkean nopeusluokan renkaat vaikkapa Golf-II'sen alle, niin todennäköisesti kokemus on suht' epämielyttävä. Samat renkaat laadukkaamman ja uudemman auton alla antaa aivan eri tuloksen.

        Renkaat tulisi valita mahdollisimman hyvin vastaamaan autoa ja sen ominaisuuksia.

        Ps. Kertositko tarkemmin millä tavoin "Energyt olivat aivan kaamea kokemus"? Renkaan koko & nopeusluokka ja auto johon ne oli asennettu?


      • kaamea
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Keskustellessani eri myyjien ja käyttäjien kanssa on mielipiteet yllättävän usein varsin erilaisia ja aivan vastakkaisiakin näiden kahden mallin suhteen.

        Toiset pitävät Energyä hiljaisempana ja mukavampana / ei niin kovana renkaana ja toiset juuri päinvastoin.

        Jotta vertailu oli johdonmukainen, tulisi renkaat olla samoilla mitoilla ja nopeusluokassa, saman auton alla.

        Toisaalta jos laitetaan liian matalat, leveät ja korkean nopeusluokan renkaat vaikkapa Golf-II'sen alle, niin todennäköisesti kokemus on suht' epämielyttävä. Samat renkaat laadukkaamman ja uudemman auton alla antaa aivan eri tuloksen.

        Renkaat tulisi valita mahdollisimman hyvin vastaamaan autoa ja sen ominaisuuksia.

        Ps. Kertositko tarkemmin millä tavoin "Energyt olivat aivan kaamea kokemus"? Renkaan koko & nopeusluokka ja auto johon ne oli asennettu?

        kokemus TDIfarmari-Octavia! Nokialaiset on huippumukavat! Ja pysyy tasapainossa. Ei vetele eikä jumputa! T-luokkaiset, ja maksaa vain 370/sarja alle!


      • 195 / 65 R15 T -> H
        kaamea kirjoitti:

        kokemus TDIfarmari-Octavia! Nokialaiset on huippumukavat! Ja pysyy tasapainossa. Ei vetele eikä jumputa! T-luokkaiset, ja maksaa vain 370/sarja alle!

        Oliko kummatkin rengassarjat samaa koko- ja nopeusluokkaa? Et edelleenkään kertonut kummankaan tarkkaa tyyppiä, kokoa ja nopeusluokkaa.

        Toisaalta jotkin renkaat voivat sopia paremmin tiettyyn automerkkiin ja alustaan.

        On kuitenkin yllättävää nuo mainitsemasi oireet, olisiko osunut maanantaikappale kohdalle, sillä tuo ei kuitenkaan ole merkkiominaisuus. Mutta hyvä kun sopivat renkaat löytyi.


      • 195 / 65 R15 T -> H
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Oliko kummatkin rengassarjat samaa koko- ja nopeusluokkaa? Et edelleenkään kertonut kummankaan tarkkaa tyyppiä, kokoa ja nopeusluokkaa.

        Toisaalta jotkin renkaat voivat sopia paremmin tiettyyn automerkkiin ja alustaan.

        On kuitenkin yllättävää nuo mainitsemasi oireet, olisiko osunut maanantaikappale kohdalle, sillä tuo ei kuitenkaan ole merkkiominaisuus. Mutta hyvä kun sopivat renkaat löytyi.

        Sorry, olihan tuo T-luokka mainittu, joskaan ei koko.


    • vaikea verrata päittäin

      molemmissa autoissa on lähes sama rengaskoko joista pienempi 195/65/15 ja tuo on Michelin Energy kun taas se sentin isompi on Contin Premium Contact.

      Koska autot eivät ole samanlaisia, on aika vaikea verrata noita päittäin mutta nuo Contin Premium Contactit tuli vaihdettua Nokian NRVi:n tilalle ja melu putosi puoleen samalla kun mukavuus kasvoi huomattavasti. Ajettavuus on normaalinopeuksilla molemmilla hyvä.

      Mallistossa Energyt ovat selvästi Primacy Pilotin alapuolella ja jälkimmäisiä näkee ensiasennusrenkaina ns. premium-autoissa.

      Contilla vastaavasti Premium Contactit ovat mallistossa Ecocontactin yläpuolella joten aika ällistyttävää että tuossa hintavertailussasi premiumit olivat kalliimmat.

      • 195 / 65 R15 T -> H

        Mainitsemani hinnat ovat eräästä Pariisilaisesta firmasta löytämiäni erikoistarjouksia ja olin itsekin yllättynyt "hintajärjestyksestä" kummankin merkin kohdalla. Samoin en tiedä oliko kyseessä hinnat alle laitettuna vai ei, firma oli lomalla.

        Olen joskus aiemminkin nähnyt eri firmoilla erikoistarjouksia jotka ovat kohdistuneet vain ylemmän luokan rengasmalliin, jotka näin olleet kampanjan ajan edullisempia kuin pykälää alempi sarja.

        Oliko NRVi'n tilalle vaihtamasi Contin Pemium Contactit (oliko kyse Contact 2?) samaa kokoa ja myöskin V-nopeusluokkaa?

        Euromaster myy tällä hetkellä ainakin otsikon koossa olevana Energyn H'ta ja Pilot Primacy H'ta samalla hinnalla. En tiedä onko uudella markkinoille tulleella Pilot Primacy HP'llä (H > Y & uusi pintakuvio ym.)vaikutusta asiaan. Ainakin Ranskassa sitä myydää alkuun jopa edullisemmin kuin aiempaa mallia (kampanja-lanseeraus?).


      • H-nopeusluokkaa
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Mainitsemani hinnat ovat eräästä Pariisilaisesta firmasta löytämiäni erikoistarjouksia ja olin itsekin yllättynyt "hintajärjestyksestä" kummankin merkin kohdalla. Samoin en tiedä oliko kyseessä hinnat alle laitettuna vai ei, firma oli lomalla.

        Olen joskus aiemminkin nähnyt eri firmoilla erikoistarjouksia jotka ovat kohdistuneet vain ylemmän luokan rengasmalliin, jotka näin olleet kampanjan ajan edullisempia kuin pykälää alempi sarja.

        Oliko NRVi'n tilalle vaihtamasi Contin Pemium Contactit (oliko kyse Contact 2?) samaa kokoa ja myöskin V-nopeusluokkaa?

        Euromaster myy tällä hetkellä ainakin otsikon koossa olevana Energyn H'ta ja Pilot Primacy H'ta samalla hinnalla. En tiedä onko uudella markkinoille tulleella Pilot Primacy HP'llä (H > Y & uusi pintakuvio ym.)vaikutusta asiaan. Ainakin Ranskassa sitä myydää alkuun jopa edullisemmin kuin aiempaa mallia (kampanja-lanseeraus?).

        Ne Michelin Energyt ovat sen toisen auton ensiasennusrenkaat ja H-nopeusluokkaa mutta kyseisen auton suomi24 foorumilla on haukuttu jokseenkin painokelvottomin ilmaisuin toista ko. mallissa käytettyä ensiasennusrengasta eli Dunploppia meluisaksi ja epämukavaksi ja monet ovat jopa vaihtaneet uudet renkaat heti misukoiksi (tai vastaaviksi) joten pitänee uskoa testienkin havaintoa siitä että Energyt ovat sekä mukavat että hiljaiset.

        Täsmälleen saman havainnon tein näistä Contin Premium Contact kakkosista kun vaihdoin ne NRV:in tilalle. Otin Contit myös H-nopeusluokkaisena vaikka tuo ei riitäkään auton huippunopeudelle mutta enpä ole menossa saksaan autobahnia polkemaan niin hittoako sitä pilaa ajomukavuuden ja äänettömän menon tarpeettoman kovilla renkailla.


      • 195 / 65 R15 T -> H
        H-nopeusluokkaa kirjoitti:

        Ne Michelin Energyt ovat sen toisen auton ensiasennusrenkaat ja H-nopeusluokkaa mutta kyseisen auton suomi24 foorumilla on haukuttu jokseenkin painokelvottomin ilmaisuin toista ko. mallissa käytettyä ensiasennusrengasta eli Dunploppia meluisaksi ja epämukavaksi ja monet ovat jopa vaihtaneet uudet renkaat heti misukoiksi (tai vastaaviksi) joten pitänee uskoa testienkin havaintoa siitä että Energyt ovat sekä mukavat että hiljaiset.

        Täsmälleen saman havainnon tein näistä Contin Premium Contact kakkosista kun vaihdoin ne NRV:in tilalle. Otin Contit myös H-nopeusluokkaisena vaikka tuo ei riitäkään auton huippunopeudelle mutta enpä ole menossa saksaan autobahnia polkemaan niin hittoako sitä pilaa ajomukavuuden ja äänettömän menon tarpeettoman kovilla renkailla.

        Tuli mieleeni niistä Nokian NRVi-renkaista jotka eivät olleet kovin hiljaiset. Olisin sama merkki, samassa kokoluokassa ja H-luokkaisena mahdollisesti ollut hiljaisempi ja mukavempi.

        Itselläkin on mielikuva ettei Dunlop ole niitä hijaisimpia renkaita, joskin malli ja nopeusluokka siinäkin vaikuttaa myös. Samoin eräällä toisella foorumilla käyttäjillä oli ollut "meluisia" kokemuksia Pirelli 6000'sta. Taisivat olla 205 ja "jotakin".

        Tietysti rengasasioissakin on paljolti kysymys makuasioista. Nuoret toisinaan haluavat komean hienoilla vanteilla ja leveillä rekailla viimeistellyn kokonaisuuden ja ovat valmiita tinkimään mukavuudesta.

        Kuten tuolla ylempänä mainitsin, niin Continentalista minulla oli hyviä kokemuksia aikoinaan Audi 100 alla. Taisi olla jokin 185 tai 195 leveä keskitason malli. Suuntatarkka, hiljainen ja mukava.

        Nytkin olisin ehkä päätynyt Contiin, mutta oli niin hyvä tarjous Michukasta etten voinut kieltäytyä. Energy T 360€ sisältäen kaikki työt, joskin sain vahingossa H-luokkaiset samaan hintaan.


      • säästää ostajaa
        195 / 65 R15 T -> H kirjoitti:

        Tuli mieleeni niistä Nokian NRVi-renkaista jotka eivät olleet kovin hiljaiset. Olisin sama merkki, samassa kokoluokassa ja H-luokkaisena mahdollisesti ollut hiljaisempi ja mukavempi.

        Itselläkin on mielikuva ettei Dunlop ole niitä hijaisimpia renkaita, joskin malli ja nopeusluokka siinäkin vaikuttaa myös. Samoin eräällä toisella foorumilla käyttäjillä oli ollut "meluisia" kokemuksia Pirelli 6000'sta. Taisivat olla 205 ja "jotakin".

        Tietysti rengasasioissakin on paljolti kysymys makuasioista. Nuoret toisinaan haluavat komean hienoilla vanteilla ja leveillä rekailla viimeistellyn kokonaisuuden ja ovat valmiita tinkimään mukavuudesta.

        Kuten tuolla ylempänä mainitsin, niin Continentalista minulla oli hyviä kokemuksia aikoinaan Audi 100 alla. Taisi olla jokin 185 tai 195 leveä keskitason malli. Suuntatarkka, hiljainen ja mukava.

        Nytkin olisin ehkä päätynyt Contiin, mutta oli niin hyvä tarjous Michukasta etten voinut kieltäytyä. Energy T 360€ sisältäen kaikki työt, joskin sain vahingossa H-luokkaiset samaan hintaan.

        Kumhot ja Hankookit ovat ihan kelvollisia renkaita suomen nopeusluokissa ja paljon halvempia. On tymää maksaa liikaa.
        Meillä riittäisi hyvin Q-nopeusluokka, kun sitäkään ei saa ajaa missään tiellä.
        Pakko kuitenkin tyytyä auton huippunopeuden mukaiseen luokitukseen.


    • Kumipoika

      Jos ajaa paljon ne kuluvat yhdessä kesässä.Lisäksi Ranskalainen ei kestä täysjarrutuksia.Mulla oli 607 pösössö pilotit.
      jonka jälkeen Premium Contaktit(215#16).
      Eurooppalaisten Rengastestien pahin puute on se ettei renkaita ajeta loppuun asti.Sillä ominaisuudet muuttuvat.Nyt on alla Semperfit Long life it.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe