Mitä meinaa "levyn eheytys."

Wily3

Eli itselleni on jäänyt vähän epäselväksi, että mitä tarkoittaa levyn eheytys ja mitä hyötyä siitä on?

Jotkut väittävät sitä turhaksi toimenpiteeksi ja se voisi muka sekoittaa koneen. Ja kuulemma minun koneella pitäisi suorittaa levyn eheytys, mutta en ole sitä uskaltanut vielä tehdä, kun en tiedä siitä paljoakaan mitään...

13

2135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SGHRT4QSDFQSDV
    • Eino Jeesus

Kun levylle tallennetaan usein ja sieltä poistetaan tietoja niin tieto on usein hujan hajan pitkin kiintolevyä. Yksi ja sama tiedosto voi sijaita useassa paikassa pirstoutuneena.

Levyn eheytys järjestelee tiedostoja niin että tiedostojen pirstoutuneet osat yritetään yhdistää jolloin kiintolevyn käyttö hieman nopeutuu.

• Make69

On toimenpide joka järjestää koneen sisällön ja korjaa sinne tulleet virheet. Levyn eheytys järjestää tietokoneen kiintolevyllä olevat tiedostot, ohjelmat ja käyttämättömän tilan uudelleen, jolloin ohjelmien toiminta ja tiedostojen avautuminen nopeutuu. Levyn eheytys kannattaa suorittaa säännöllisen väliajoin, etenkin jos tiedostojen avaaminen tuntuu hidastuneen.

• Mäkkihöperö

Useampaan osaan pirstoutuneet tiedostot yhdistetään yhtenäisiksi. Kunnolliset unix-pohjaiset käyttöjärjestelmät ovat osanneet tehdä sen automaattisesti jo vuosikymmeniä. Alkeellisemmat käyttöjärjestelmät vaativat erikseen käyttäjän toimenpiteitä erillisillä ohjelmilla.

• MacDebian

Winukoissa muistaakseni FAT32 oli oikea megafragmentteri ja jopa nykyaikaisempi NTFS kaipaili eheytystä silloin tällöin.

Mac OS X ei tarvitse eheytystä ollenkaan eikä mun debian-serverilläkään ole tarvetta semmoiseen. Macissa HFS ja debianissa Ext3 sekä ReiserFS tiedostojärjestelmät...

• eheytän
        MacDebian kirjoitti:

Winukoissa muistaakseni FAT32 oli oikea megafragmentteri ja jopa nykyaikaisempi NTFS kaipaili eheytystä silloin tällöin.

Mac OS X ei tarvitse eheytystä ollenkaan eikä mun debian-serverilläkään ole tarvetta semmoiseen. Macissa HFS ja debianissa Ext3 sekä ReiserFS tiedostojärjestelmät...

joka päivä ja kovalevy on aina puhdas ei pirstoutumia !

• hmmmhyrrr
        MacDebian kirjoitti:

huahahahhahhnmuahahaaa nerothhhhhhhaaaaahahahaha
        häpäiskää itsenne vielä lisää noilla linux kehuilla. Jos ei tiedä milloin on hidas kone ei tarvitsekaan tietäääähähhääääää.

• MacDebian
        hmmmhyrrr kirjoitti:

huahahahhahhnmuahahaaa nerothhhhhhhaaaaahahahaha
        häpäiskää itsenne vielä lisää noilla linux kehuilla. Jos ei tiedä milloin on hidas kone ei tarvitsekaan tietäääähähhääääää.

Hidasta konetta ei ole tässä huushollissa näkynyt sen jälkeen kun viimeinen Windows lensi pellolle :DD

PC:stä on saanut ihan eri tavalla ilon irti linuxilla ja Macit... no ne nyt on Macceja, kaikki vaan toimii... ;)

• Kössi.

Se eheyttäminen nykykoneissa on huuhaa-puuhaa, kun ei auta oikeastaan missään, ei edes nopeudessa, vaikka jotkut muuta kuvittelevat/todistelevat.
      Vanhojen koneiden levyn (siis tiedostojen) eheyttäminen voi auttaa nopeudessa, mutta niissäkin hyvin vähän.

Eheytä netistä saatavalla Diskeeper Lite:llä, sillä se on paaaaaljooon nopeampi.

• Jazack

Ei se kyllä nopeuteen olennaisesti vaikuta, mutta itse olen huomannut että kovalevy ei "räksytä" läheskään niin paljon eheytyksen jälkeen kuin ennen.

• Moneen koneeseen.

Mitään harmia ei ole tullut ja olen sen levyn eheytyksen tehnyt moniin koneisiin ja jokaiseen varmaan 10 kertaa...se nopeuttaa koneen toimintaa ja sivut latautuu nopeammin.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe