Märkää märälle?

Jore2

Mitä tarkoittaa maalaus termi märkää märälle?

7

13784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JA KOVETTIMILLA

      ERILAISET RUISKUTUSTAVAT, TOISISSA VEDETÄÄN UUSI KERROS HETI PERÄÄN MÄRÄLLE PINNALLE, TOISISSA ANNETAAN VÄHÄN AIKAA KUIVAHTAA.
      JOISSAKIN MAALEISSA VEDETÄÄN EKA KERROS PAKSUNA, JA HETI TOKALLA JO KIILTO PÄÄLLE.
      MÄRKÄÄ MÄRÄLLE ON VARMASTI ALOITTELEVALLE HARRASTAJALLE SE HELPOIN TAPA SAADA VALUMIA AIKAISEKSI, ELIKKÄ TÄYTYY OLLA SILMÄÄ NÄHDÄ ESIM KIILTOA VEDETTÄESSÄ PINTAAN MILLOIN PINTA ON "KYLLÄINEN " JA MILLOIN SE ON NIIN MÄRKÄ ETTÄ SE ALKAA VALUMAAN HETKEN KULUTTUA.
      KYSY MAALILIIKKESTÄSI MAALAUSVINKIT SINUN OLOSUHTEISIIN, JA MILLÄ LIUTTIMILLA JA KOVETTAJALLA SAAT HALUAMASI AUKIOLOAJAN MAALILLE,
      ESIM KOTITARVEAUTOTALLIMAALUKSISSA KANNATTAA KÄYTTÄÄ AIKA HÄTÄISTÄ KOVETINTA, JOLLOIN MAALIPINTA SULKEUTUU NOPEAMMIN, JA PÖLYJEN LOPPUMYLLYTYS ON HELPOMPAA........MUTTA TEKEMÄLLÄ OPPII.....

      • jore2

        Joo siis kyllä olen maalaillu kaikenlaista, polkupyöristä autoon. Mutta aina niin että pohjat kuntoon, pohja/hiontamaali päälle, joka hiotaan sileeksi ja peilataan ja käsin tunnustellaan onko pinnassa epätasaisuuksia. Ja sitten rasvat ym veke ja pintaväri päälle, valoa apuna katsoen kuinka "täynnä" pinta on, vai vieläkö tällä kierroksella passaa vetää lisää tai jäikö joihinkin kohtiin vain sumut. Likimain 3 kertaa pintaa tai ohjeen mukaan. Näillä on aina pärjätty, niin ei ole tarvinnu muuta miettiä. Vähän tulee joskus vaan ahnehdittua (varsinkin pintavedoss) ja maalattua liikaa jollakin kierroksella..--> valumia ;-(

        Onko tämä märkää märälle termi vain pohja/hionta värin tai pintavärin vetokertoihin (eli siis hyvin lyhyt haihdutus aika) liittyävä termi vai käytetäänkö termiä myös kun pohja/hiontavärin ja pintavärin vetokertojen välissä pidetään vain lyhyt väli? Eli ei hiota pohja/hiontaväriä ollenkaan. Kuinka nopeesti yleensä pohjan vedon jälkeen voi vetää pintavärin?


      • Märälle
        jore2 kirjoitti:

        Joo siis kyllä olen maalaillu kaikenlaista, polkupyöristä autoon. Mutta aina niin että pohjat kuntoon, pohja/hiontamaali päälle, joka hiotaan sileeksi ja peilataan ja käsin tunnustellaan onko pinnassa epätasaisuuksia. Ja sitten rasvat ym veke ja pintaväri päälle, valoa apuna katsoen kuinka "täynnä" pinta on, vai vieläkö tällä kierroksella passaa vetää lisää tai jäikö joihinkin kohtiin vain sumut. Likimain 3 kertaa pintaa tai ohjeen mukaan. Näillä on aina pärjätty, niin ei ole tarvinnu muuta miettiä. Vähän tulee joskus vaan ahnehdittua (varsinkin pintavedoss) ja maalattua liikaa jollakin kierroksella..--> valumia ;-(

        Onko tämä märkää märälle termi vain pohja/hionta värin tai pintavärin vetokertoihin (eli siis hyvin lyhyt haihdutus aika) liittyävä termi vai käytetäänkö termiä myös kun pohja/hiontavärin ja pintavärin vetokertojen välissä pidetään vain lyhyt väli? Eli ei hiota pohja/hiontaväriä ollenkaan. Kuinka nopeesti yleensä pohjan vedon jälkeen voi vetää pintavärin?

        Ei kyllä märkää märälle liittyy enemmänkin tuohon pintamaalinvetoon.
        Ja ensimmäinen rasva/silikonipesuhan tehdään autolle ennen kuin aletaan tekemään minkäänlaisia pohjatöitä , pesuaineella vahat pois, märkä pyyhintä silicon-poistoaineella, pyyhintä tinnerillä.
        Pohjamaalin annetaan aina kuivua purkinkyljessä olevan suosituksen verran ennen mahdollista vesihiontaa, kuvitteleppa mikä sotku syntyy kun vedät märän pohjamaalin päälle pintavärin tai pohjamaali ( 2-komp) ei ole vielä kuivunut vaan siitä haihtuvat liuottimet saavat päällevetämäsi pintamaalin valahtamaan , kun ne sulattavat päällevedetyn pintamaalikerroksen.
        Monessa automaalissa vedetään tosiaan vähän vanhankaltaisesti useita harsoja ja välillä pidetään tupakki ja kahvitauot. Kyseleppä maalikaupasta semmoinen akryyli ja kovetin ja ohennin, jolla pääset vetämään märkää märälle:
        Elikkä jo eka kerros vedetään aikalailla peittävän paksuksi = auton vanha väri peittyy kauttaaltaan , älä kuitenkaan vedä niin paksulti että pinta kiiltää jo "hulluna" , heti kun olet päässyt ensimmäisen kierroksen loppuun ( vetänyt koko auton) alat vetää toista kerrosta ( siis märkää märälle), nyt vedetään väriä pintaan sika kiiltoon asti, on osattava kuitenkin lopettaa ruiskutus juuri oikealla hetkellä että ei tule valumia, harjoittele ruiskukäden liikuttamis nopeutta johonkin irtokappaleeseen ja laske mielessäsi nopeus jolla liikuttamalla (ja samalla etäisyydellä,paineella) saat aikaan hyvän pinnan. Tuon nopeuden kun opit pitämään vakiona, niin maalaus onnistuu heikommassakin valaistuksessa.
        Ja tosiaan pohjavärin päälle vedettyä fylleriä ei ole mikään pakko hioa välissä ( jos ei ole valumia tmv) , vaan sen kuivuttua voit vetää pintavärin suoraan siihen päälle.


    • Tarkoittaa että edellistä maalikerrosta ei kuivata, eikä hiota, vaan odotetaan ainoastaan, että ohenteet haihtuu ja maalataan seuraava maalikerros "märän" päälle. Henkilöauto maalauksessa menetelmää käytetään lähinnä uusien virheettömien, vaihto osien maalaukseen. Tällöin pinta vain karhennetaan ja ruiskutetaan päälle, nimenomaan tähän tarkoitukseen suunniteltu epoksi, tai akryyli fylleri. Joka vain haihdutetaan ja maalataan sen jälkeen normaalisti.
      Teräsrakenne maalauksessa se on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ainoa maalaus menetelmä.

    • Anonyymi

      liittyy akvarellimaalaukseen

      • Anonyymi

        Heillä lienee ihan oma "märkää märälle"- terminsä.


    • Anonyymi

      Vesi väreillä ja marmorointi väreillä . Märälle pohjalle maalausta. Puu kuorista tuohesta saa esineitä myös taidetta liimalla naittajalla nitojalla matto veitsellä muotoillen ja kiinnittäen tää on idea vihje.Mutta märkään pohjaan vesiväriä on lopputulos erilainen kuin kuivaan pohjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      290
      4771
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3066
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      51
      2963
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1541
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1189
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      996
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      991
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    10. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      969
    Aihe