veneakut

ja erot

Onko veneakku jotenkin ratkaisevasti erilainen kuin esim normaalit huoltovapaat akut? Jos akun nimen edessä tai tyypissä on jotain mereen viittaavaa niin hinta tuntuu triplaantuvan. Eikös noi ole tavallisia lyijyakkuja millä syötetään käyttösähköä laitteisiin. Käynnistysakku toki on erikseen mutta mietityttää vain? Suljettu lyijyakku a 200 Ah maksaa noin 100 euroa ja alan liikkeestä vastaava 350 euroa.

16

16187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainsaill

      veneakut ovat yhdellä tavalla erilaisia:
      1) kalliimpia

    • ei ole

      ...käyttöpaikka vaan käyttötapa.
      Veneissä (kuten sähköttömillä mökeillä, asuntovaunussa, UPS-laitteissa, ym) tulisi käyttää n.s. deep-cycle akkuja.
      Niiden tärkein ominaisuus on se, että ne voidaan purkaa akun vauroitumatta huomattavasti tyhjemmiksi kuin käynnistysakku.
      Tavallinen käynnistysakku sallii hämmästyttävän vähän purkukertoja esim 10% kapasiteettiin täydestä varauksesta.
      Deep-cycle akku taas on suunniteltu ja valmistettu siten, että se voidaan aina purkaa tuohon 10% varaukseen täydestä ennen seuraavaa latausta.
      -Mika-

      • Ihan OK selitys mutta tuo 10% on kyllä liikaa.
        Deep-cycle akku ei tulisi purkaa kuin 60% nimelliskapasiteetistä. Jos puretaan enemmän lyhenee sen käyttöikä rajusti.
        Lyijyakku ei siedä missään olosuhteissa syväpurkamista. Tämä syvä­purkaminen tarkoittaa sitä, että akun varaus­tila laskee alle 30 % (ominaispaino < 1,14) ja tällöin
        lyijykennojen pinnalle alkaa muodostumaan sulfidikerros, joka taas estää ja haittaa merkittävästi latauksen kemiallista prosessia.


    • ilmastolla

      jotain tekemistä asian kanssa? Meri-ilmassa normaalien akkujen käyttöikä on huomattavasti lyhempi kuin ns. meriakkujen.

      • -Mika-

        Ei se akkua ympäröivä ilma taida asiaan vaikuttaa millään tavalla...
        Kyse on vain siitä, kuinka paljon akkua voidaan purkaa ennen seuraavaa latausta akun siitä kärsimättä.
        Veneakkuina myytävät akut on n.s. deep-cycle akkuja, joita voidaan purkaa "tyhjemmiksi" kuin starttiakkuja akun siitä vioittumatta.


      • olette
        -Mika- kirjoitti:

        Ei se akkua ympäröivä ilma taida asiaan vaikuttaa millään tavalla...
        Kyse on vain siitä, kuinka paljon akkua voidaan purkaa ennen seuraavaa latausta akun siitä kärsimättä.
        Veneakkuina myytävät akut on n.s. deep-cycle akkuja, joita voidaan purkaa "tyhjemmiksi" kuin starttiakkuja akun siitä vioittumatta.

        Suljettu lyijyakku (polarisaatio ei hävitä vettä kennostosta) on huoltovapaa, purkaa suhteellisen hitaasti itseään ja on kustannuksiltaan edullinen. Suljettu lyijyakku ei sovellu kennorakenteensa takia käynnistysakuksi koska purkuvirran kasvaessa jännitehäviöt kasvavat raskaasti. Sen takia lyijyakkuja käytetään veneissä käyttötehon tuottamiseen sähkölaitteisiin. Se on sama mistä sen akun ostat mutta sama tavara on siellä meriaiheisessa liikkeessä tai halvemmassa akkuliikkessä jossa hinta on noin kymmeneksen edellisestä. Moottorin käynnistykseen tarvitaan akku jonka kennosto on hiukka erilainen; purkaa paremmin suurilla virroilla.


    • akuissa

      kun niillä on ikää jo 10 vuotta ja ovat yhä täydessä iskussa. Kyseessä ovat siis 120 Ah käynnistysakut, jotka ovat veneessäni sekä käynnistys- että hupiakkuina. Sijoituspaikkana vieläpä pilssi, joka joissain aiemmissa keskusteluissa on todettu erityisen turmiolliseksi paikaksi akuille. Mikä siis vialla - akut vai täkäläisten ns. asiantuntijoiden asiantuntemus?

      • raha kiertämään

        Niissä on tietenkin se vika, että jos akku kestaa 10 vuotta, niin akkumyyjät ei saa myytyä uusia akkuja. Siksi nykyään ei enää tehdä akkuja jotka kestävät läheskään 10 vuotta.


      • Enderlein
        raha kiertämään kirjoitti:

        Niissä on tietenkin se vika, että jos akku kestaa 10 vuotta, niin akkumyyjät ei saa myytyä uusia akkuja. Siksi nykyään ei enää tehdä akkuja jotka kestävät läheskään 10 vuotta.

        Tämä muuten koskee myös Bilteman nykyisiä akkuja.Vanhemmat olivat ihan ok.


    • HA_

      Onhan noita olemassa joitakin veneakuiksikin nimettyjä, mutta ihan saman maksavat kuin muutkin samanrakenteiset. Johan tässä on pariin otteeseen käsitelty näitä rakenne-eroja, mutta laitetaan vähän lisää. Seuraava listaus ei ole läheskään kattava, jatkakoon joku muu, jos viitsii.

      Tavallinen starttiakku on halvin. Sen huono ominaisuus on huonoin syväpurkujen kesto, joita purjeveneessä väistämättä tulee.

      Vapaa-ajan akuiksi nimetään sellainen, jossa levyjen välillä lasivilla tms. kerros. Se pitää levyiltä varisevat hippuset aloillaan tekemästä oikosulkua levyjen väliin. Kasvanut levyjen välimatka pienentää ulos saatavaa virtaa, sopii siis rajoitetusti starttiakuksi. Hieman starttiakkuja kalliimpia ja pitkäikäisempiä.

      Tähän väliin mahtuisi hyytelöakut sun muut, mutta hyppään viimeiseen versioon, AGM-akkuihin. Niissä elektrolyytti, siis se happo, on hyytelöä ja imeytetty lasikuituun, mistä nimi Absorbed Glas Mat. Tämä on se, joka maksaakin sen 350 euroa. Eikä se lisähinta tule venekäytöstä, yhtä paljon ne maksavat muihinkin tarkoituksiin hankittuina. Etu muihin on perinteisempiä akkuja parempi syväpurkukestoisuus. Niiden pitäisi kestää moninkertainen latauskertamäärä. En ole vielä ottanut selvää, miksi kennojännite on korkeampi ja latausjännitteeksikin suositellaan 14,4 V, joka on tavallinen uusissa latureissa. Puolen kesän kokemuksella voisin hinnasta huolimatta jopa suositella, kun akun vaihto tulee vastaan.

      • js

        Hankin AGM-akut heinäkuun alussa 2009. Joten kokemus on vain tältä ajalta. Latauksen säädöt tein vastaamaan uusien akkujen ominaisuuksia, siis valmistajan ja maahantuojan suosituksen mukaisesti.
        Tähän astinen kokemus näistä akuista on hyvä, tuntuvat kestävän kulutusta varsin mukavastai. Tai vertailukohtani on tietenkin väärä, ne kuutisen vuotta käytössä olleet vesiakut, joista yhden akun sisäinen oikosulku sai minut vaihtamaan kaikki neljä akkua kerralla.
        Entä sitten akkujen hinta? Akkuja myytiin nimellä Finnstart ja ostin akut turkulaisesta liikkeestä, jossa kerrottiin, että ovat itse maahantuoja. Siksi suht' edullinen hinta.
        3 kpl 100 Ah á 160 € ja yksi 60 Ah 120 €. Pidin hintaa varsin kohtuullisena.


      • sssurkee
        js kirjoitti:

        Hankin AGM-akut heinäkuun alussa 2009. Joten kokemus on vain tältä ajalta. Latauksen säädöt tein vastaamaan uusien akkujen ominaisuuksia, siis valmistajan ja maahantuojan suosituksen mukaisesti.
        Tähän astinen kokemus näistä akuista on hyvä, tuntuvat kestävän kulutusta varsin mukavastai. Tai vertailukohtani on tietenkin väärä, ne kuutisen vuotta käytössä olleet vesiakut, joista yhden akun sisäinen oikosulku sai minut vaihtamaan kaikki neljä akkua kerralla.
        Entä sitten akkujen hinta? Akkuja myytiin nimellä Finnstart ja ostin akut turkulaisesta liikkeestä, jossa kerrottiin, että ovat itse maahantuoja. Siksi suht' edullinen hinta.
        3 kpl 100 Ah á 160 € ja yksi 60 Ah 120 €. Pidin hintaa varsin kohtuullisena.

        Miten muuten löysit mnäin vanhan aiheen?????


    • mainsaill

      veikkaisin venekäytössä lyjyakun kestoksi korkeintaan seitsemän vuotta hyvin hoidettuna.jo ensimmäisen purkauksen (vaikka ei syväpurkaus) jälkeen maksimiteho on laskenut.purkautumista ei voi välttää,sillä akku purkautuu itsestäänkin 8-10% kuukaudessa.ja harva sitä lataa esim. talvella jatkuvasti.tuossa jonkun mainitsemat AGM-akut kestävät arviolta 500 syväpurkausta, joka on moninkertainen määrä lyijyakkuun. purkaus tapahtuu, kun pidät olutta kylmänä jääkaapissa ja lämppäriä päällä yön yli. eli nuos inun kuvitelmat, että akku on kuin uusi 10-vuoden jälkeen ovat a)kuvitelmaa ja b)huonomuistisuutta. ei ne enää ime eikä säilytä virtaa kuten uutena.ovat itseasiassa jo ongelmajätettä ja on edesvastuutonta kapteenilta moinen pihiys.

      • pitäisi toimiva vaihtaa

        En kyllä ymmärrä miksi toimivaa pitäisi vaihtaa. Jos esimerkiksi on jo alunperin ostanut vaikka 3-kertaisen kapasiteetin tarvittavaan määrään niin vaikkakin akku on hieman huonontunut niin ongelmia ei synny.

        Itselläni tällä hetkellä 3-v vanhat laatuakut edellisen omistajan jäljiltä. Olen kuitenkin harkinnut vaihtamista uusiin "halpamerkkisiin" ja samalla kasvattaa kapasiteettia 200Ah:ista 360Ah. Uskon että vähemmän maineikkaalla akkurmerkillä näin tehden virtaa on käytänössä huomattavasti enemmän kuin laatuakulla.


    • toppokaki

      "Veneakuissa" semmonen ominaisuus, että akun valmistaja lupaa että parhaimmillaan akun voi kallistaa jopa 60 asteeseen, eikä akusta silti vuoda nesteitä. Joissakin veneakuissa on mukana huohotusletku, jonka voi vetää minne haluaa. Jos lyijyakkua esim. lataa liian suurella jännitteellä pitkään, akkuneste höyrystyy, ja höyry elikkäs paine purkautuu. Purkautuva kaasu voi jopa räjähtää. Eli lyijyakun huohotusletku pitäis vetää johonkin tuulelettuun tilaan.

      Agm akut ovat täysin suljettuja, johtuen siitä, että niissä akkuneste ei pääse höyrystymään, joten ne voidaan sulkea täysin. Keeliakuissa sama homma, mutta on tuplasti kalliimpia. Ja onhan noita liittiumipattereita, mutta maksaa vain 6000€/500Ah.

      Aa kee ämmä on halvimmillaan 1,3€/Ah motonetissä ztsaiderji, kun lyijyakku n. 1€/Ah. Agm kestää syväpurkauksia paremmin, joten se on parempi valinta veneeseen kuin lyijyakku, selvästi.

      Agm latautuu nopeasti n.90%:iin, mutta vaatii täyteen 100% latautuakseen reilusti aikaa, kuten lyijyakkukin.

      Itse panostan nykyään noihin aakeeämmiin.

    • tumpelotumppi

      Olisiko kellään pidempiaikaisia kokemuksia Agm tai muista "paremmista" akuista, esim 5-10v ajalta.
      Minulla normiakut veneessä nyt 5v vanhat ja pelittää hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8953
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2669
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2450
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      52
      2449
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1855
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1733
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1275
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe