home haisee kotona taas

......................

Kylpyhuone on siis remontoitu. Ennen remonttia en
edes huomannut homeen hajua. Nyt home haisee päivittäin kypyhuoneessa.
Onko hajuaistini parempi nyt kuin ennen vai onko
homeongelma räjähtämässä taas käsiin?
Mies ei haista homeen hajua ollenkaan. Ja sitäkään en käsitä- voiko hajuaisti olla niin pahasti vaurioitunut, ettei haista hometta?

13

4827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123

Jostakin syystä kaikki tuoksut ovat voimakkaampia sairastumisen jälkeen. Myös meillä on se tilanne, että jossakin missä minä haistan homeen ystävät haistavat esim. vain kukkasen.

Meillä kotona ei ole hometta, joten kotona olen turvassa. Muualla home haisee nenään yllättävän usein. Myös ystävien iso hieno kesähuvila - tai jokin siellä haisee ja salpaa hengitykseni. Muut eivät sitä samalla lailla haista. Tosin nyt toisella kertaa tänä kesänä käydessämme siellä, vain mieheni kävi ko. huvilassa ja myös huvilan varastoksi muutetussa saunassa. Nyt hän kertoi minulle mistä haju jonka tunnistin muualtakin tulee - varastona oleva sauna oli tuoksunut miehenkin nenään - ja pahasti.

Minulle riittää kun juomme kahvia huvilan isolla kuistilla ulkona ja joku avaa huvilan oven - hirveä haju. Ystävämme pitävät yleensä visusti huvilan ovet kiinni, en tiedä miksi eivät edes tuuleta. Nyt ystävämme kertoi, että hänellä on kihtiä, pahoja nivelkipuja ja hän nukkuu yleensä todella pitkään ja on aina väsynyt. NO EI IHME.

Ja mitä minä ystävänä teen - olen hiljaa oireistani joita huvilalta saan. Toivon, että he itse huomaavat ongelmansa. En usko, että ystävyytemme säilyisi, jos kertoisin heidän hienon huvilansa ongelmasta.

Eli kyllä hajuista voi tulla oikein ongelma. Mutta jossakin vaiheessa voit olla myös niin tukossa, ettet haista juuri mitään. Saat kyllä oireet, mutta et haista vaaraa. Tämä on mielestäni se vaarallisin tilanne, koska minulla kitalaki kirvelee ja turpoaa, kaikki kasvot, kaula yms. turpoaa.

Mitään tälläistä ei ollut ennen kuin sairastuin työpaikallani homeista. En haistanut kukkien kohdalla mullan homeita, vaan kukat. Mutta paluuta entiseen ei ole -

Jos home haisee päivittäin ja vielä omasta kylppäristä on tilanteesi vaikea. Itse en pystyisi olemaan tilassa jossa haisee home minuuttiakaan -

Myös reumalääkäri jonka luona olin tutkimuksissa oli remontoinut talonsa homevaurion - tuloksetta, vaimo oireili edelleen. Toinen uusi, paljon laajempi remontti, siivous - ja vaimo ei oireile. Lääkäri totesi piikanneensa n. 40 cm betonia, purkaneensa 1,5 m täysin terveitä rakenteita kosteusvaurion ympäriltä. Koko talo oli kunnolla suojattu molemmilla kerroilla, jotta itiöt eivät levinneet ympäri taloa ja tavaroita. Kunnon siivoukset molemmilla kerroilla. Vasta toinen remontti riitti siihen, että vaimo ei oireillut. Lääkäri totesi, ettei usko yhdenkään työnantajan tekevän yhtä laajoja korjauksia - korjaus jää tuohon ensimmäiseen korkeintaan...

Eli näyttäisi siltä, ettei remonttinne ole ollut riittävä sairastuneen näkökulmasta. Tuo korjauksen tehnyt lääkärikään ei itse oireillut kotonaan, vain vaimo oireili ja sairasti.

Toivottavasti pystytte tekemään vielä uuden remontin tai ratkaisemaan tilanteen muutoin -

• houm

teeskentely, ettei haista.Meillä on sama juttu: minä haistan homeen, mutta mies ei, mitä kummastelen suuresti. Epäilen, että a)hän kieltää homeongelman talossa tai b)menettäneen hajuaistinsa (tupakoinnin seurauksena). Ärsyttää.

• homenokka

Itsekin kyläilen usein talossa, joka haisee niin ummehtuneelle, että pitää vaihtaa vaatteet aina kun tulen sieltä. Talon väki kummastelee toisten talojen hajuja ja on sitä mieltä, että heidän uudehko talonsa on aivan kunnossa. Kummastelevat ihmisiä, jotka ostavat vanhoja homeisia taloja.

Käyn toisessakin talossa, joka haisee aivan erilailla ummehtuneelle, mutta omistajat sielläkään eivät tunne mitään erikoista.

Työpaikalla, jossa altistuin en koko aikana tuntenut mitään homeeseen viittaavaa hajua tai edes ummehtunutta ilmaa, mutta sädesientä oli kumminkin kaikkialla. Edes vaatteet, joita pidin siellä eivät mielestäni haise mitenkään erityiselle.

Hajuaistini on kyllä huono, mutta jostain syystä herkistynyt joillekin ummehtuneille hajuille. Esimerkiksi lähikauppamme säilyttää oluttölkkejä ilmeisesti jossain ulkosalla tai huonossa varastossa, joten en voi hajun vuoksi juoda olutta suoraan tölkistä.

Osaako joku kertoa, mistä tässä on kyse? Minulla on täysin tuttua, että muut eivät kerrassan aisti samoja tuoksuja kuin minä. Joskus ajattelen, että ehkä oma kotinikin haisee jollekin, johon olen vain tottunut ja muut kummaksuvat, miksen muuta pois, kun kerran olen herkistynyt homeille.

Onko tämä vaan niin ykislöllinen asia ja turtuuko nenä?

• 123
        homenokka kirjoitti:

Itsekin kyläilen usein talossa, joka haisee niin ummehtuneelle, että pitää vaihtaa vaatteet aina kun tulen sieltä. Talon väki kummastelee toisten talojen hajuja ja on sitä mieltä, että heidän uudehko talonsa on aivan kunnossa. Kummastelevat ihmisiä, jotka ostavat vanhoja homeisia taloja.

Käyn toisessakin talossa, joka haisee aivan erilailla ummehtuneelle, mutta omistajat sielläkään eivät tunne mitään erikoista.

Työpaikalla, jossa altistuin en koko aikana tuntenut mitään homeeseen viittaavaa hajua tai edes ummehtunutta ilmaa, mutta sädesientä oli kumminkin kaikkialla. Edes vaatteet, joita pidin siellä eivät mielestäni haise mitenkään erityiselle.

Hajuaistini on kyllä huono, mutta jostain syystä herkistynyt joillekin ummehtuneille hajuille. Esimerkiksi lähikauppamme säilyttää oluttölkkejä ilmeisesti jossain ulkosalla tai huonossa varastossa, joten en voi hajun vuoksi juoda olutta suoraan tölkistä.

Osaako joku kertoa, mistä tässä on kyse? Minulla on täysin tuttua, että muut eivät kerrassan aisti samoja tuoksuja kuin minä. Joskus ajattelen, että ehkä oma kotinikin haisee jollekin, johon olen vain tottunut ja muut kummaksuvat, miksen muuta pois, kun kerran olen herkistynyt homeille.

Onko tämä vaan niin ykislöllinen asia ja turtuuko nenä?

Kun aikoinaan lääkärini halusi tehdä työpaikkakäynnin työhuoneessani haistaakseen itse sen ilmaa, hän kertoi ettei työpaikalla oleilevat itse enää välttämättä haista mitään erikoista. Hajun haistaa ulkopuolinen terve henkilö - tai sitten hajut haistaa jo sairastunut. Mutta välimaastoon voi jäädä henkilöt jotka ovat tottuneet ko. tuoksuun -

Siksi hänen mielestään oli tärkeää, että lääkärit tekisivät aina työpaikkakäynnin, jos vähääkään epäillään hometta. Tämä tietysti edellyttää, että lääkäri ylipäätään haistaa mitään - mutta omalla kohdallani lääkäri haistoi tai lääkärit haistoivat, koska heitä kävi kaksi eri aikoina tarkastamassa työhuoneen hajut. Lausunto työhuoneen sisäilmasta auttoi saamaan viimein toisen työhuoneen ja ko. työhuone on yhä edelleen tyhjänä - ollut nyt jo yli puoli vuotta, vaikka työhuoneista on huutava pula. Kosteusvauriot työhuoneen yläpuolella on korjattu - silti kukaan ei ko. työhuoneeseen ole muuttanut -...

• peikko77

remontin aikana? Jos ette eristäneet kylpyhuonetta ja olitte asunnossa ilman PP3- tai silner-suojia, sekä sopivaa vaatesuojaa, olette tod.näk. altistuneet ja home on päässyt herkistämään. Itselläni kävi juuri näin, että sairstuttuani olen haistanut homeet todella selvästi. Eikä minun auta vastustaa nenääni, saan kyllä oireet todella pian. nenä ikään kuin varoittaa, että vältä tuota tilaa.

• hilkkaliisa

Vaikka miehesi ei haista homeen hajua ei se ole merkki siitä ettei hometta olisi, kun kerran sinä haistat sen.

"Jos joku oireilee remontin jälkeenkin, ei remontti ole ollut kyllin laaja" (Lapinlampi 2004, luento). Oliko homesiivous remontin jälkeen tarpeeksi kattava. Onko kylpyhuoneessa siellä aikaisemmin ollut pesukone? Olisiko homeen haju tarttunut siihen ? Entäs entisessä homekylpyhuoneessa olleet pyyhkeet ja saunatakit?

Jouduin mahakivun vuoksi viime viikolla OYS os.1:lle. Oireilin erittäin rajusti ja haistoin homeen hajun. Lääkäri sanoi, ettei hän kyllä haista mitään.Kanslian vieressä tietokonepisteessä haistoin homeen hajun ja menetin kesken sanan ääneni. Hoitaja sanoi, ettei hän tunne mitään hajua. Pääsin HOMEhuoneesta 10 homeettomaan huoneeseen 5 ja siellä en oireillut. Seuraavana päivänä kerroin lääkärille yskä-yökkäämis-pääkipu-silmäsärky oireiden loppumisesta ja hän totesi "no enpä ala inttämään kun en itse tunne hajua ja en oireile".

Olen 80-v äitini omaishoitaja ja reagoin mm. keltaiselle Fairylle. Eilen illalla olin taas äitini luona ja kysyin "pesitkö taas Fairyllä". Olin olohuoneessa ja äitini pesi kahvikuppinsa Fairyllä keittiössä. Hän ihmetteli, ettei laittanut sitä kuin tipan ja vesikin valui koko ajan, kun hän tiskasi kupin juoksevan veden alla.

Harmittaa monta kertaa tämä haju- ja hajusteyliherkkyys. No ehkä se on elimistön suojamekanismi, että tietää välttää sellaisia hajuja, jotka aiheuttavat rajun ASTMAkohtauksen, nenän tukkoisuuden, vesinuhan, nenän kutinan, päänsäryn, silmäsäryn, aivastelun.

Toivottavasti syy ja syyn korjauskeino löytyy !

• niin hometta myös on. Jotain on mennyt remontissa pieleen? Kylpyhuoneessanne ei varmaan ole käytetty sellaisia materiaaleja, joihin homeenhaju edellisestä remontista helposti pinttyisi? Vai jäikö homeen haju remontista niin, että se oli siellä heti remontin jälkeen?

• Metsäläinen2

hepa-imurille, millä olet imuroinut vanhaakin asuntoa ennen uuteen muuttoa? Mielestämme imuri haisee rutkasti eli pitäisikö lämpsiä kodinkonekauppaan ja ostaa kaikki mahdolliset vaihdettavissa olevan suodattimet.. Tuhannesti on pitänyt mennä, vaan kun matkaa on.. Mikähän mömmökasa siellä muhii?

Sinä olet aika "mainio" vastauksissasi - sinua ihan kuuntelee, asiallinen tyyppi.

• Metsäläinen2 kirjoitti:

hepa-imurille, millä olet imuroinut vanhaakin asuntoa ennen uuteen muuttoa? Mielestämme imuri haisee rutkasti eli pitäisikö lämpsiä kodinkonekauppaan ja ostaa kaikki mahdolliset vaihdettavissa olevan suodattimet.. Tuhannesti on pitänyt mennä, vaan kun matkaa on.. Mikähän mömmökasa siellä muhii?

Sinä olet aika "mainio" vastauksissasi - sinua ihan kuuntelee, asiallinen tyyppi.

vaihto on varmaan vähintä mitä voi tehdä. Nehän pitää joka tapauksessa vaihtaa usein. Meidän homekatastrofi oli sen verran totaalinen, että imurikin tuli vaihdettua uuteen. Vanha jatkaa elämäänsä autotalli-imurina kaikkien hepasuodattimiensa kanssa.

Mitään sähkölaitteita ei tainnut kotiimme jäädä, sillä pelästyin perusteellisesti anafylaktisia kohtauksia, joita sain tietokoneesta ja telkkarista. Luin sitten jostain amerikkalaiselta nettisivulta homepuhdistusohjeet hurrikaani Katrinan uhreille ja noudatin niiden ohjeita irtaimiston suhteen: Koneet roskiin.

Kiitos kehuista. Kiva että olen voinut olla joillekin avuksi vastavuoroisesti, sillä sain itse hirveästi apua tältä palstalta huomattuani sairastuneeni homeesta marraskuussa -05. Yrityksen ja erehdyksen kautta olen jo näinä kuukausina jotain oppinutkin. Tärkein opetus on ollut, että hometta pitää välttää kaikin mahdollisin keinoin. Muuten ei ole toivoakaan paranemisesta.

• Metsäläinen2
        homeahdistus kirjoitti:

vaihto on varmaan vähintä mitä voi tehdä. Nehän pitää joka tapauksessa vaihtaa usein. Meidän homekatastrofi oli sen verran totaalinen, että imurikin tuli vaihdettua uuteen. Vanha jatkaa elämäänsä autotalli-imurina kaikkien hepasuodattimiensa kanssa.

Mitään sähkölaitteita ei tainnut kotiimme jäädä, sillä pelästyin perusteellisesti anafylaktisia kohtauksia, joita sain tietokoneesta ja telkkarista. Luin sitten jostain amerikkalaiselta nettisivulta homepuhdistusohjeet hurrikaani Katrinan uhreille ja noudatin niiden ohjeita irtaimiston suhteen: Koneet roskiin.

Kiitos kehuista. Kiva että olen voinut olla joillekin avuksi vastavuoroisesti, sillä sain itse hirveästi apua tältä palstalta huomattuani sairastuneeni homeesta marraskuussa -05. Yrityksen ja erehdyksen kautta olen jo näinä kuukausina jotain oppinutkin. Tärkein opetus on ollut, että hometta pitää välttää kaikin mahdollisin keinoin. Muuten ei ole toivoakaan paranemisesta.

ja ruojake maksoi 35 euroa. Sitä ei olla puoleen vuoteen vaihdettu. Hepa-imuri ostettiin jo vanhassa asunnossa asuessamme (homepölysiivous tehtiin laitos-hepalla ja laitos-ilmanpuhdistajalla) ja mattojahan sillä on vedetty ennen mattojen pesua..

Miten usein suodatin on vaihdettava? Jos paha haju ei imurista tuon toimenpiteen jälkeen lopu - ei kai imuri ole pilalla? Ns. tavallisen vanhan imurin otti tuttava. Ilmanpuhdistimien suodattimia on pesty.

Tarkoitus olisi lähipäivinä mennä häkkivarasto siivoamaan, missä on tavaraa mm. edellisen homehäkkivaraston uumenista (vasta lähtiessä huomasin puisten osien olevan vihreitä ja valkeita pilkkuja täynnä). Laboratorion vastaava sanoi (kyselin asuntomme pitoisuuksista), että melko varmasti siellä on sitten aktinomykeettejäkin ollut; siellä olleita mattoja en sitten taida enää käyttääkään. Sieltähän ne lastenvaunutkin otettiin eli selvisihän se syy, miksi lapsi aina niissä vaunuissa yski.

• .............................

Pesukoneessa on ollut hajuhaittaa ja ongelmaa,
      välillä olemme sitä puhdistaneet. EN tiedä, kannattaako ostaa uutta pesukonetta homekylpyhuoneeseen pilaantumaan. (?)

Ja ei meitä suojattu remontin aikana. Oireilin todella pahasti silloin. Olin välillä muualla yön poissa.

Olisiko viisainta kärrätä pesukone huoneen ulkopuolelle ja haistella, josko haju paranisi siitä..

Nyt remontin jälkeen olen saanut oireeksi vielä pahoinvoinnin ja nivelkivut. Päänsärky on vanha vaiva.
      Mihin kaikkeen voin sairastua, jos vielä asun täällä? Olen asunut jo 3 vuotta, yksi vuosi vielä tiedossa.

• kuulla

se, ettei suojattu remontin aikana merkitsee, että sitä homepölyä ja itiöitä pääsee leviämään joka paikkaan siis muihinkin huoneisiin; huonekaluihin, mattoihin...

selkeästi siellä on vielä hometta. se, että siellä haisee homeelle ja että edelleen oireilet on mielestäni merkki siitä, vaikken asiantuntija olekaan. kirjoitin tuossa alempana asoasunnon haustani sekä äsken omista kokemuksistani ja mitä home on minulle aiheuttanut.

tällä palstalla on monia varoittavia esimerkkejä siitä mitä kaikkea home voi aiheuttaa. homeesta sairastuminen rajoittaa monen loppuelämää. mutta täällä on varmaan monilla muilla enemmän tietoa ja kokemusta, mihin kaikkeen homeesta voi sairastua. itse en kestä enää useimpia pesuaineiden hajuja, aiheuttavat keuhkokipua, nivel- ja lihassärkyä. samoin en kestä grillaamisesta nousevan savun hajua ja paikoissa joissa on paljon pakokaasua voi myös nivelsäryt iskeä.

• ed.viestiin
        kuulla kirjoitti:

se, ettei suojattu remontin aikana merkitsee, että sitä homepölyä ja itiöitä pääsee leviämään joka paikkaan siis muihinkin huoneisiin; huonekaluihin, mattoihin...

selkeästi siellä on vielä hometta. se, että siellä haisee homeelle ja että edelleen oireilet on mielestäni merkki siitä, vaikken asiantuntija olekaan. kirjoitin tuossa alempana asoasunnon haustani sekä äsken omista kokemuksistani ja mitä home on minulle aiheuttanut.

tällä palstalla on monia varoittavia esimerkkejä siitä mitä kaikkea home voi aiheuttaa. homeesta sairastuminen rajoittaa monen loppuelämää. mutta täällä on varmaan monilla muilla enemmän tietoa ja kokemusta, mihin kaikkeen homeesta voi sairastua. itse en kestä enää useimpia pesuaineiden hajuja, aiheuttavat keuhkokipua, nivel- ja lihassärkyä. samoin en kestä grillaamisesta nousevan savun hajua ja paikoissa joissa on paljon pakokaasua voi myös nivelsäryt iskeä.

siis tuolla ylempänä kirjoitin asoasunnon haustani ja viimeisessä viestissä omista oireistani liittyen homeeseen ja sille altistumiseen.

olen todella kiitollinen tästä palstasta!

nimim. etsluu (nainen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      84
      1349
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      52
      977
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      370
      808
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      142
      759
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      699
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      123
      692
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      658
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      625
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      612
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56