Suositelkaas mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras jarruton 750 kg:n perävaunu. Hankin tässä ensimmäistä kärriäni nimittäin.
Hyvä kärri
10
5503
Vastaukset
- Peke
Tosiaan, makuasioitahan nämä ovat tietenkin, mutta kevättalvella ostamani Majava M 5032 95cm kuomulla on toiminut oikein hyvin vaihtelevassa käytössä. Joidenkin mielestä Majava on kallis, joten hinta/laatusuhdetta en sitten toisaalta osaa sanoa. Itse kuitenkin maksan vaikkapa "hieman" enemmän jostain laadukkaasta käyttötavarasta, jos tiedän että se toimii pitemmän päälle hyvin. No nämä oli tällaisia ajatuksia vaan...
- Jormas
Majava on hyvä!
- 1234.
Pitää olla sopivaa kuljetettavaa, mikä mahtuu kuomun alle.
Kyllä esim. muuttokuormat mahtuvat htvin harvoin kuomun alle ja sitä ei kannata jättää raolleen, ei sidottunakaan.
Toiseksi, alle metrin
kuomukin kuluttaa 1-1,5 litraa bensaa 100 km enemmän, kuin tyhjä kärry.
Satasta ajaessa menee 2 l enemmän. - Tuontipäällikkö
1234. kirjoitti:
Pitää olla sopivaa kuljetettavaa, mikä mahtuu kuomun alle.
Kyllä esim. muuttokuormat mahtuvat htvin harvoin kuomun alle ja sitä ei kannata jättää raolleen, ei sidottunakaan.
Toiseksi, alle metrin
kuomukin kuluttaa 1-1,5 litraa bensaa 100 km enemmän, kuin tyhjä kärry.
Satasta ajaessa menee 2 l enemmän.Olen kuljetellut kuomulla ja kuomutta - samalla kärryllä - ja nykyisen auton ajotietokone on kertonut kulutuksista seuraavaa:
tyhjä kärry tai pieni kuorma 0,5l
suurin sallittu (tai vähän yli) 2,5l
Kuormana on ollut esimerkiksi mopo (mahtuu kuomun alle), (arvokas) sohva ja erimittaista polttopuuta. Kulutuseroja kuomulla/kuomutta ei ole ollut.
Ainoa haitta kuomussa on sen poisottaminen ja takaisinlaittaminen; 325 pitkä kuomu vaatii kaksi miestä.
Alkuperäiseen kysymykseen kommenttina että Tekniikan Maailmahan noita joskus vertaili, en kyllä muista että milloin, ja virolaiset kärryt ovat mainettaan parempia. Itselläni ei ole ollut - ainakaan vielä - virolaisia kärryjä.
- jarre
Mites olisi Muuli tai Heppu? Laatuvehkeitä molemmat.
- Majavan
Kyseinen liike myy Majavan tekemää kärryä
omalla nimellään. 25 vuoden puhkiruostumattomuus
takuu. Kysymäsi koko oli kuomullisena 1690 €.
Jos olisin nyt ostamassa, niin hakisin kyllä sieltä. Kunhan kärrissä on iskarerilla varustettu
lehtijousitus ja sitä ei ole kasattu Virossa.
Minulla on ollut muutama vuosi virolainen
kärri käytössäni. Eilen siinä toimivat kaikki
valot todennäköisesti ensimmäistä kertaa, kun
kävin läpi kaikki kytkennät. Yksi johto vasemmassa
takavalossa on ollut lähes poikki uudesta saakka.
Joka neljäs ruostesuojattu ruuvi oli valmistukses-
sa vaihtunut ruostuvaksi. Jousialuslevyistä, esim
valojen kiinnityksissä, joka toinen oli unohtunut
kokoonpanovaiheessa. Toisesta takavalosta puuttui
yksi sisäinen heijastin. Kuomu on murtunut molem-
pien saranoiden vierestä. Akselisto ja lehtijouset
ovat pahasti ruosteessa.
Kärri on ollut omassa käytössä lähinnä mökki-
reissuilla ja yritetty vaalia kaikin tavoin.
Em laatuongelmista huolimatta se on erittäin
hyvä vetää. Polttoaineen kulutuksen kasvua ei
käytännössä huomaa, sillä nopeuden pudotus
120:tä 80 km/h kompensoi sen.- paljon vetänyt
Kun hankit perävaunua älä säästä hinnassa sillä
halvalla ei saa hyvää. Itse en myöskään ostaisi
Virolaista, Puolalaista tai muuta itäblokin tuotetta. Hyviä Suomessa valmistettuja vaunuja
ovat Majava, Kontti ja Alberni. Tässä weppiositteet www.majava.fi, www.espoonvaunutuote.fi www.alberni.fi
Lehtijouset ovat hyvät mutta niissäkin on laatueroja. Kuumasinkitty teräs on hyvä materiaali. Korkeat laidat on aina eduksi samoin laidoissa pystytuet ettei laidat väänny ulospäin.
Ja vielä kerran vältä noita 690 € malleja. Hyvän perävunun jonka kokonaispaino on 750 Kg hinta lehtijousilla ja nokkapyörällä ja noin 35 cm laidoilla ja yhtenäisellä pohjalevyllä on noin 1000 € sis.alv ja mitä pidempi takuu sen parempi. - niin kuin yllä on kommentoitu
ja vielä omaan käyttöösi sopiva. Jos kuljetat pitkää tavaraa, esim. lautoja, niin tarpeeksi pitkä kärry on paikallaan. Saat sen kuormattua etupainoiseksi. Liian lyhytlavainen jää väistämättä takapainoiseksi = huippuvaaralliseksi. Käytännössä tuollainen 3 metrin lava irrotettavat etu- ja takalaidat antavat yhdessä vetoaisan kanssa riittävän pituuden lautatavaralle.
Jos tarvitsee kuljettaa tavaraa kuivana / puhtaana, niin kuomu on hyvä. Sinne mahtuu alle mönkijät, mopot, kelkat, sohvat jne.
Jos haluat hyvän vedettävän, niin lehtijouset ja iskunvaimentimet on perusjuttu. V-mallinen aisa ei notku yhtä paljon kuin suora putkimallinen jolloin kärry ei kulje omia teitään vaan tulee kuin junanvaunu veturin perässä. Varsinkin venekärryissä (=pitkä aisa) tämä ominaisuus kannattaa huomioida mutta myös pikkukärryissä tulee kuormattuna vedettävyyseroja. Itse olen keinutelin kannalla mutta tästä on oppiriitoja, toiset ovat ihan tyytyväisiä yksiakselisiinsa. Heppu 753PLL kevyt vetää vahva rakenne kippi ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191642
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991478Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36884Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29849Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38791Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50766Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56718Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43718Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37710Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37673