Eli pääs dieseliä bensatankkiin noin 3 litraa ja loput 60 litraa laitoin 95 oktaanista bensaa. Ajoin lyhyen matkan takaisin kotiin, vielä vikoja ei ilmennyt. Eli puotanko huomenna tankin tyhjäksi tuon pienen määrän takia vai onko turhaa? Autohan on bmw 325i vm.-91 kutoskoneella.
Ei tekisi mieli turhaan hajottaa autoa. Meneekö öljyt aivan litkuiksi ja pakoventtiilit uusiks?
Kiitoksia vastauksista. Masennus oli suunnaton mutta tiedän että tätä on tapahtunut muillekkin.
5% dieseliä bemarin tankissa,hajoaa?
15
3705
Vastaukset
- taffel
kyllä se nyt biimeri sano työsuhteensa irti. Ehkä se sata kilsaa kestää ja sitten männät sulaa.
- Kun nyt tarkkana...
Kuinkas männät sulaa kun nyt tankkaa usein että dieseli laimenee ja ohenee seassa ja 100 kilsan päästä tankissa on dieseliä jäljellä 0,001 prossaa?! Varmaan kantsii sit tyhjentää tankki ja vaihtaa öljyt ja suodatin ni on varmin kun ajettu vain lyhyt matka!
- öljyihin..
ja pakoventtiileihin ei vaikuta mitään. Suurin ongelma tulee (jos tulee) nakutusilmiöstä, diesel syttyy siis pelkästä puristuksesta ja saattaa aiheutta koneen nakutusta. (eli seoksen ennenaikainen räjähtäminen, oikeaiakaisen palamisen sijaan) tämä tietenkin pitemmän päälle on vahingollista.
Jos et tyhjennä tankkia:
Aja rauhallisesti, välttämällä koneen vedättämistä. Kuuntele kuuluuko nakutusääntä tai käykö kone muuten epänormaalisti.
Päätös tyhjentääkö tankki vai ei, on sinun vastuullasi. Oireet ja seuraukset ovat myös jonkin verran erityppisiä eri mottoreilla.
Isommista määristä dieseliä bensakoneessa on kokemusta, ja se voi olla tuhoisaa koneelle, juuri tuon nakutusilmiön takia- Kaikki ok
Tänään kävin ajamassa rauhallisesti noin 50 kilsan matkan ja missään vaiheessa en käyttänyt kierroksia yli 2500. Nakutusta ei ilmennyt ja tankkasin ajon jälkeen tankkiin 98 bensiiniä, että seos laimenisi.
Onko vaikutusta asiaan, että autossa on nakutuksen tunnistimet?
Taisin hieman ylireagoida, kun säikähdin asiaa vai täytyykö silti elää pelossa vielä toiset 50 kilsaa, kuten taffel yllä sanoi, että auto sanoo sopimuksen irti 100 kilsan jälkeen!
Luulisin, että kohta viat ilmenevät jos niitä on tullakseen. Kaikki ok kirjoitti:
Tänään kävin ajamassa rauhallisesti noin 50 kilsan matkan ja missään vaiheessa en käyttänyt kierroksia yli 2500. Nakutusta ei ilmennyt ja tankkasin ajon jälkeen tankkiin 98 bensiiniä, että seos laimenisi.
Onko vaikutusta asiaan, että autossa on nakutuksen tunnistimet?
Taisin hieman ylireagoida, kun säikähdin asiaa vai täytyykö silti elää pelossa vielä toiset 50 kilsaa, kuten taffel yllä sanoi, että auto sanoo sopimuksen irti 100 kilsan jälkeen!
Luulisin, että kohta viat ilmenevät jos niitä on tullakseen.vaan normaalisti. Ei noin pieni määrä mitään tee.
Voithan oman mielenrauhasi takia tankata vielä kerran 98 oktaanista jos haluat.- vastauksesta...
sitroen kirjoitti:
vaan normaalisti. Ei noin pieni määrä mitään tee.
Voithan oman mielenrauhasi takia tankata vielä kerran 98 oktaanista jos haluat.Pitäisikö vielä varalta ostaa fortea ja laittaa se tankkiin että puhdistuisi järjestelmä tai no tuskin tuo diesel nyt paljoa "likasi" paikkoja? Kiitos vastauksesta sitroen, tuli paljon mielenrauhaa!
- Pörje
Dieselpolttoaineen irsesyttymislämpötila on vajaa puolet bensiinin vastaavasta, eikä se kestä edes lämpimässä bensiinimoottorissa täyttä puristuspaineita vastaavaa lämpötilaa, vaan syttyy ennen kipinää aiheuttaen nakutusta, itse pelkkä puristus ei sytytä mitään, vaan tarvitaan myös siitä tai muusta aiheutuva lämpötila.
Nakutusta voidaan välttää kuormittamalla moottoria mahdollisimman vähän, eli kaasupolkimen asennolla säädetään moottoriin menevää polttoaineseosta, jolloin paineen aiheuttama lämpö ei riitä vielä itsesytytykseen, siis kierroksilla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin täytöksellä.
Bensakoneessa palaa kyllä sytyttyään niin dieselpolttoaine kuin muutkin oljyjohdannaiset ja kyllä dieselikin syttyy kipinällä kun seossuhde on sopiva ja lämpö yli leimahduspisteen.
Lämpimässä dieselmoottorissa puristuksen aiheuttama ilman lämpötila voi nousta yli 700 asteeseen, joka ylittää bensiininkin itsesyttymislämpötilan, joten dieselmoottoria voidaan käyttää kyllä bensalla, jos se saadaan ensin käyntiin ja lämpimäksi ja huolehditaan ruiskulaitteiden voitelusta ja liiasta kuumumisesta.
Tässä tapauksessa järkevintä lienee koittaa ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi kevyellä pintakaasulla välttämällä koneen kuormitusta, tankin tyhjennykseen tuskin kannattaa ryhtyä. - bensakin
pelkästä puristuksesta...ja kyllä diiseli kestää puristusta reilusti bensaa enemmän..
- pistoolit ristiin
Kerran Hespurkerilla nassikat olivat laittaneet vierekkäiset pistoolit ristiin. Tankkasin 5-6 litraa naftaa ja päälle 30 litraa bensua. Auto oli Seat, jossa Porssen tiukka kone. Ei mitään vaikutusta. No ehkä hieman sinistä tuli ja puolen tankin jälkeen täytin taas.
Tavasin saksankieliseltä ohjesivulta kerran, että nyky ruiskuvehkeet suorastaan vaatisivat hieman voitelua. Öljyinen nafta on pienenä annoksena siihen parasta.- näinkin kävi
päivän aikaan mukavasti rallia. Ei sulanut männät vaikka taffel täällä vihjaili eikä mitään muutakaan vaikutusta. Nyt pistin jo sen verran lisää benzaa että eipä ole paljoa löpöä tankissa...
- 1.9 guatro
viimetalvena ajeltiin jäällä niin ladalla 1500 mylly oli siinä niin pensaryyppy annettiin niin saatiin käyntiin ja yli 50 prosenttista polttoöljy pensa seosta oli tankissa ja hyvin kesti koko talven vaikka joka viikonloppu ajettii ja ensi talvena ajetaan taas ku järveen tulee jäät ku piikkipyöräkki jo valmiina alla siinä.
huoletonta ajoo vaan .- näinkin kävi
Lisää ajelin ja nyt ei enää ole löpöä tankissa. En nyt kuitenkaan rupea ajamaan 50% seoksella kun saattaa tykätä tuo 6 kone enemmän kyttyrää kuin lada 1500. Tottahan tuo kyllä on että jos lada ei hajoa ni miksi muutkaan :D
- tehdä
mitään. meni niin vähän dieseliä että se ei vaikuta. usko pois!!
- vaikutus
jos isompia määriä löpöä, ei lähde käyntiin. dieselissä tuplaten korkeammat puristukset, kuin bensavehkeissä.
- kierroksilla
jos nakuttaa. Päinvastoin kun monet tuntuvat luulevat, jos moottori nakuttaa, pitää käyttää isoja kierroksia, silloin ennakkoon syttyminen ei rasita moottoria. Mitä pienemmillä kierroksilla ajat vaikutus on sama kuin ajaisit 5-vaihteella kahtakymppiä ja kaasut koneessa ei liiku normaalisti, mutta suurilla kierroksilla ei taatusti nakuta. Nykyisin autoissa on pakokaasujen mukaan säätyvät polttoaineen syötöt, jotka tarkkailevat myös kierroslukuja. Et varmaan huomaa mitään, jos löpö ei aiheuta jälkikäyntiä. Moottori tuskin kärsii, jos se ei tärise ja pauku normaalia enemmän.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561488
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651469Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611341Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2641055Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58977- 57966
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin85915Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56913