Huoltokirjan mukaan autoa viedään huoltoon 80t ja 100t kilometrin kohdalla, mutta mun vähäisillä ajoilla niiden väli on useampi vuosi. 80t huolto on siis tehty maaliskuussa. Mitä kuuluu auton vuosihuoltoon, eli mitä sille pitäisi tehdä ihan joka vuosi? Kyseessä 6-vuotias Citroen Xsara.
Ja mitä voin tehdä itse, mitä pitäisi tehdä huoltamolla/korjaamolla? Väännä ohje palikalle rautalangasta :-) kiitos.
kyselee aloitteleva autoilija :-)
Mitä kuuluu vuosihuoltoon?
20
8917
Vastaukset
- ville222
1. Vaihda öljyt ja öljynsuodatin
2. Tarkista jarru-ja jäähdytinnesteet. Jarrunesteet suositellaan vaihdettavaksi 2 vuoden välein.
3. Jos osaat, niin tarkista jarrupalojen ja levyjen kunto silmämääräisesti.
4. Voitele lukot ja saranat, sekä laita oven tiivisteisiin silikonia.
5. Tarkista ajo-,jarru-,ym. valot.
Ainakin osan näistä osaat varmasti tehdä itse..=)- merkkihuolto
Eli ylimalkaisesti sanottuna avaa jarrut ja laita rasvaa saranoihin. Muuten silmäilet autoa ylimalkaisesti ulkoapäin.
- masentaja156
polttoaine suodatin. ilmansuodatinkin on hyvä vaihtaa ja raitisilmasuodatin jos on
- Valo hoito
mitä vuosihuollossa tehdään? Todennäköisesti ne toimenpiteet jotka edellinen kirjoittaja luetteli. Tärkeintä on vaihtaa öljy öljynsuodatin vuosittain. Ilmansuodatin myös, jos ajelee pölyisillä teillä tai paljon kaupungissa (varsinkin keväällä hiekanpöly likaa suodattimet).
- 20 000 km
Öljyä, öljysuodinta ja ilmasuodinta on aivan turha vaihtaa useammin, kuin mikä kilometrimääräinen vaihtoväli autolla on. Kukaan muu kuin tarvikekauppias ei niiden liiallisista vaihtamisista hyödy.
- Kirkkonummi
hydraulinestettä koska kyseessä on citikka Xsara.
- Xsara
Xsarassa ei ole hydraulista jousitusta vaan perinteinen joten järrunesteetkin ovat perinteiset kuten ohjekirjasta näkee. Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä jotkut "Neuvovat"
- M Asentaja 2
Xsara kirjoitti:
Xsarassa ei ole hydraulista jousitusta vaan perinteinen joten järrunesteetkin ovat perinteiset kuten ohjekirjasta näkee. Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä jotkut "Neuvovat"
EI ole mitään syytä vaihtaa, uskokaa jo! Sieltä Esson baarista ei tule muuta kuin sontaa näille sivuille!
Minulla on ainakin 10 v vanhat jarrunesteet eikä mitään vikaa. Enkä ole vuosikymmenien kokemukseni mukaan nähnyt enkä kuullut muillakaan KOSKAAN vaihtamattomuudesta johtuvia vikoja.
Jos ne pitäisi muka vaihtaa parin vuoden välein, pystytte kai PERUSTELEMAAN, miksi!
Sama pakkasnesteille!
Vain kauppiaitten lihottamista tuollaiset väärät väitteet. Hävetkää jo! - ole vissiin
M Asentaja 2 kirjoitti:
EI ole mitään syytä vaihtaa, uskokaa jo! Sieltä Esson baarista ei tule muuta kuin sontaa näille sivuille!
Minulla on ainakin 10 v vanhat jarrunesteet eikä mitään vikaa. Enkä ole vuosikymmenien kokemukseni mukaan nähnyt enkä kuullut muillakaan KOSKAAN vaihtamattomuudesta johtuvia vikoja.
Jos ne pitäisi muka vaihtaa parin vuoden välein, pystytte kai PERUSTELEMAAN, miksi!
Sama pakkasnesteille!
Vain kauppiaitten lihottamista tuollaiset väärät väitteet. Hävetkää jo!mittaillut vesipitoisuuksia koskaan.
- Kuljake
M Asentaja 2 kirjoitti:
EI ole mitään syytä vaihtaa, uskokaa jo! Sieltä Esson baarista ei tule muuta kuin sontaa näille sivuille!
Minulla on ainakin 10 v vanhat jarrunesteet eikä mitään vikaa. Enkä ole vuosikymmenien kokemukseni mukaan nähnyt enkä kuullut muillakaan KOSKAAN vaihtamattomuudesta johtuvia vikoja.
Jos ne pitäisi muka vaihtaa parin vuoden välein, pystytte kai PERUSTELEMAAN, miksi!
Sama pakkasnesteille!
Vain kauppiaitten lihottamista tuollaiset väärät väitteet. Hävetkää jo!Jarruneste imee ilmasta kosteutta ja siksi se "vetistyy" ajan kanssa, silloin alkaa sylinterien pinnat syöpymään ja männät "jumiutuu". Samoin jarrunesteen kiehumispiste alenee, jolloin lämpimistä jarruista katoaa teho, jarruneste kiehuu.....Tämä ei ole minkään "firman" mainos vaan faktaa 35 vuoden kokemuksella. Eli vaihtakaa/vaihdattakaa vaan ainakin ne jarrunesteet ihan oman turvallisuutenne takia!
- Kirkkonummi
Xsara kirjoitti:
Xsarassa ei ole hydraulista jousitusta vaan perinteinen joten järrunesteetkin ovat perinteiset kuten ohjekirjasta näkee. Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä jotkut "Neuvovat"
huono neuvo.
Tuo emännän velipojan auto olikin Xantia eikä Xsara.
- on............................
Autossasi lienee omistajan käsikirja ja huoltokirja. Huoltokirjassa pitäisi olla lista kaikista huolto-ohjeman mukaisista huolloista ja niiden sisältö. katso ns. vuosihuollon sisältö ja tee, mitä osaat.
Mulla ei tosin ole Sitikkaa, vaan Tojo.- M Asentaja 2
Kuljake kirjoittaa soopaa. Jos olisit autoja korjaillut vähääkään, tietäisit oikein hyvin, miksi sinne jarrunesteeseen ei imeydy ilmasta kosteutta, vaikka neste hygroskooppista onkin ja lain mukaan pitää ollakin. Ja jos vielä ymmärtäisit jarrujen rakenteen ja toimintatavan, et väittäisi sen (olemattoman) veden ruostuttavan jarrusylintereitä!
Olisi jo aika sinunkin ottaa asioista selvää ja/tai ajatella omilla aivoillasi, ettet aivan päättömiä väittäisi. Joku tietämätön voi nimittäin uskoa sinua ja tuhlata rahansa tyhjän takia.
Siitäkö sinä tyydytyksesi saat?
Häpeäisit edes! - masentaja156
M Asentaja 2 kirjoitti:
Kuljake kirjoittaa soopaa. Jos olisit autoja korjaillut vähääkään, tietäisit oikein hyvin, miksi sinne jarrunesteeseen ei imeydy ilmasta kosteutta, vaikka neste hygroskooppista onkin ja lain mukaan pitää ollakin. Ja jos vielä ymmärtäisit jarrujen rakenteen ja toimintatavan, et väittäisi sen (olemattoman) veden ruostuttavan jarrusylintereitä!
Olisi jo aika sinunkin ottaa asioista selvää ja/tai ajatella omilla aivoillasi, ettet aivan päättömiä väittäisi. Joku tietämätön voi nimittäin uskoa sinua ja tuhlata rahansa tyhjän takia.
Siitäkö sinä tyydytyksesi saat?
Häpeäisit edes!että minä kyllä vaihdan ne säännöllisesti samoin jäähdytysnesteet vaihdan koska sieltä haihtuu lisäaineistusta joka ehkäisee ruostumasta siksi ne vanhat nesteet on ruskeita kun siellä on ruostetta seassa
- tärkeää
hyvä että olet kiinnostunut pitämään citikan kunnossa.
itsehuoltaminen on vähän sellainen elämäntapa juttu että autosta pidetään huolta jatkuvasti, eli pidetään silmät ja korvat auki ja tarkastellaan nesteet ja öljyt ja jarrut ja renkaat ja muutenkin yleinen kunto aina sopivin väliajoin. Ja kun vikaa tule ne korjataan.
Öljyt ja suodatin on hyvä vaihtaa ohjelman mukaisesti, mutta muut hommat teen ihan tarpeen mukaan. itse olen korjaamolla kasvanut ja kirjoja lukenut, mutta siitä huolimatta osa asioista on sellaisia mitä ei vaan opi kuin kokemuksen kautta. esimerkiksi kierteet paskaksi väännetyn oljypropun aukaisu, katkennetteitten pulttien aukaisu jne.
Eli ei ainakaan haittaisi jos sais aluksi kaverin mukaan jolla on vähän kokemusta asiasta. Ja siinä sivussa "palikka" vois saada muutaman vinkin mestariltakin, ne kun on usein sellaisia mitä ei niissä "vuosihuolto-ohjeissa" mainita. - vielä unholaan.
Jos ajat poikkeuksellisen vähän niin on syytä tarkastaa myös ohjekirjasta jakohihnan vaihtoväli, mikä saattaa olla esim. 100.000 / 4-6 vuotta. Mikä raja tulee ensin täyteen.
Meidänkin 2. autossa vaihdettiin hihna jo 50 tkm:n kodalla kun vuosia oli kulunut jo kohtuuttomasti.
Jarrunestekeskusteluun voi kertoa esimerkin että yhden pääsylinterin olen vaihtanut ruostumisen ja syöpymisen vuoksi. Kyseinen auto oli -69-mallin jenkki. Että ei ne kovin nopeasti huonoon kuntoon mene. Vuotamaan kyllä alkavat paljon nopeammin etenkin takasylinterit. Se taas saattaa johtua paljolti vähäisestä käytöstä, sillä liikkuva osa ei sammaloidu. - PekkaPaavali77
Minulla on 14v vanha auto ja en ole jakohihnaa vielä vaihtanut. Huoltokirjassa lukee vain 180tkm ja ajettu on 106tkm eikä ole erikseen määriteltyä vaihtoväliä.
- paaliOdottaa
Kannattaa lukea se kirja uudelleen, taatusti on myös aikaraja jota ei kannata ylittää. Nyt menet jo tuurilla ja iloinen poksahdus on aika lähellä.
- PekkaPaavali77
paaliOdottaa kirjoitti:
Kannattaa lukea se kirja uudelleen, taatusti on myös aikaraja jota ei kannata ylittää. Nyt menet jo tuurilla ja iloinen poksahdus on aika lähellä.
No kun ei ole aikarajaa Golf IV:n bensakoneessa vm. 2003. Käynyt merkkihuollossa 1-2v välein eikä ole hihnaa ikinä vaihdettu kun noudattavat ohjelmaa jossa on vain 180 tkm välein hihna, ei muuta aikarajaa ole. Tämä on valmistajan ohjelma, en tiedä kuka korvaa jos ei kestäkään Suomessa 20 vuotta ja 180 tuhatta kilsaa.
- AS2
PekkaPaavali77 kirjoitti:
No kun ei ole aikarajaa Golf IV:n bensakoneessa vm. 2003. Käynyt merkkihuollossa 1-2v välein eikä ole hihnaa ikinä vaihdettu kun noudattavat ohjelmaa jossa on vain 180 tkm välein hihna, ei muuta aikarajaa ole. Tämä on valmistajan ohjelma, en tiedä kuka korvaa jos ei kestäkään Suomessa 20 vuotta ja 180 tuhatta kilsaa.
Näin nopeasti laskettuna korvaat kyllä ihan itse.
Miksi kukaan korvaisi sinun autoosi moottori remontin? Varsinkaan kokonaisuudessa. Eiköhän maahantuojalta tulisi lausunto että moottori on kestänyt sille tarkoitetun eliniän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72545- 1211831
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1311608Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill521526Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671352Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741346- 1481295
- 521218
- 591158
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.701136