Nobelistin ajatuksia

http://www.berkeley.edu/news/media/releases/2005/06/17_townes.shtml
Kristitty fysiikan Nobel-voittaja puhuu kiintoisia. Voi vaikka verrata sekä tekoja että puheita tuonne alempana esitettyyn Kari Enqvistin puheenvuoroon.

Lyhyt poiminta:
"The other possibility is that ours was planned, and that's why it has come out so specially."
Käännös: Toinen mahdollisuus on se, että meidän (universumimme) suunniteltiin ja siksi siitä on tullut niin erikoinen"

29

1725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alex_

      Moi !

      Eikös se ole niin että jokainen mahdollinen universumi on "erikoinen"?

      Universumiin kehittyvä elämä (jos sitä kehittyy) on tietysti juuri sellaista joka tuossa universumissa voi kehittyä. Se kehittyy juurikin sen universumin ehdoilla.
      Jos elämä olisi sellaista joka universumissa ei voisi kehittyä olisi kyseessä todellinen ongelma.

      --

    • Elwen

      universumeita, etten pysty sanomaan, millaiset universumit ovat tavanomaisia ja millaiset erikoisia.

    • zzzzzzzzzzzz

      jutut käännettynä tänne, kun itse en löytänyt kuin vanhoja kristittyjen latteuksia.

    • pytty

      Juuri näin. Hatunnosto Townesin kaltaisille tieteeseen rationaalisesti suhtautuville kristityille.

      On vaihteeksi miellyttävää lukea järkeviä ajatuksia siitä miten evoluutioteorian ja uskonnon ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään.

      • Noista uskonnollisista näkemyksistä hän ei kuitenkaan nobeliaan saanut.

        >>On vaihteeksi miellyttävää lukea järkeviä ajatuksia siitä miten evoluutioteorian ja uskonnon ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään.


      • pytty
        illuminatus kirjoitti:

        Noista uskonnollisista näkemyksistä hän ei kuitenkaan nobeliaan saanut.

        >>On vaihteeksi miellyttävää lukea järkeviä ajatuksia siitä miten evoluutioteorian ja uskonnon ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään.

        "Totuus kuitenkin on, että tiede ja uskonto ovat ristiriidassa"

        Tarkoitin uskonnolla itseasiassa uskoa.
        Tieteen avullahan pyrimme ymmärtämään asioita, vaikkapa juuri uskontoja. Eri tieteenalojen tulokset voivat tietenkin olla ristiriidassa esim. Raamatun kanssa. Mutta silloin on kyse jokaisen henkilöhtaisesta uskosta ja siitä miten hän tulkitsee Raamattua. Osa pitää sitä vain vertauskuvallisen ohjenuorana, eikä anna sen vaikuttaa ympäristöstämme saatujen havaintojen totuusarvoihin. Juuri tähän viittasin.

        "Tiedemaailmassa vetäydytään usein kohteliaasti agnostisismin taakse"
        Niin minäkin teen. En tosin kohteliaisuussyistä.

        "huomioiko tiede mielestänne uskontojen selitykset?"
        Tiede huomioi ne omalla tavallaan. Esim. psykologia (nykyään myös neuropsykologia) ja sosiologia pyrkivät ymmärtämään uskontoja, niiden alkuperää ja selityksiä.


      • pytty kirjoitti:

        "Totuus kuitenkin on, että tiede ja uskonto ovat ristiriidassa"

        Tarkoitin uskonnolla itseasiassa uskoa.
        Tieteen avullahan pyrimme ymmärtämään asioita, vaikkapa juuri uskontoja. Eri tieteenalojen tulokset voivat tietenkin olla ristiriidassa esim. Raamatun kanssa. Mutta silloin on kyse jokaisen henkilöhtaisesta uskosta ja siitä miten hän tulkitsee Raamattua. Osa pitää sitä vain vertauskuvallisen ohjenuorana, eikä anna sen vaikuttaa ympäristöstämme saatujen havaintojen totuusarvoihin. Juuri tähän viittasin.

        "Tiedemaailmassa vetäydytään usein kohteliaasti agnostisismin taakse"
        Niin minäkin teen. En tosin kohteliaisuussyistä.

        "huomioiko tiede mielestänne uskontojen selitykset?"
        Tiede huomioi ne omalla tavallaan. Esim. psykologia (nykyään myös neuropsykologia) ja sosiologia pyrkivät ymmärtämään uskontoja, niiden alkuperää ja selityksiä.

        Viittasin luonnontieteisiin, joista täällä lähinnä on kinattu.

        Tietysti uskontoihin tulee joillakin tieteenaloilla suhtautua vakavasti: teologia, kirjallisuuden tutkimus, psykologia, ...


      • O'Smarty
        illuminatus kirjoitti:

        Noista uskonnollisista näkemyksistä hän ei kuitenkaan nobeliaan saanut.

        >>On vaihteeksi miellyttävää lukea järkeviä ajatuksia siitä miten evoluutioteorian ja uskonnon ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään.

        "Totuus kuitenkin on, että tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, halusitte tai ette."

        Ei ole.


      • O'Smarty kirjoitti:

        "Totuus kuitenkin on, että tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, halusitte tai ette."

        Ei ole.

        Kyllä se vaan valitettavasti on - on sitten kokonaan toinen asia haluavatko uskovaiset muunnella ("tulkita", niin kuin kauniimmin sanotaaan) oppejaan jatkuvasti hiukan paremmin tieteeseen sopiviksi. Kirjaimellisesti tulkittuna raamattu on ollut pelkkää roskaa jo kauan.

        Jatkossakaan tiede ei tule uskontoja vastaan, joten aukkojen jumalan olo on aina tukalampi ja "tulkinta" aina vaan hanlampaa.

        Ihminen ei ole luomisen vaan evoluution tulos, kysy vaikka yliopiston biologian laitokselta! :D :D :D


      • O'Smarty kirjoitti:

        "Totuus kuitenkin on, että tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, halusitte tai ette."

        Ei ole.

        Kerrohan millä perusteella raamatun kirjaimellinen tulkinta luomisesta vedenpaisumuksineen olisi jotenkin oikeutetumpi kuin kirjaimellinen tulkinta vaikka orjien pitämisestä tai sapattina työtä tekevien tappamisesta?

        Jullen ohjeet ovat selvät: orjia saa pitää ja tarvittaessa piestä. Onko sinulla montakin ruotsalaista orjaa?

        Totuushan on, että yritätte valita paskaläjästänne rusinoita.


      • metaskeema

    • ei ja kuissi ?
    • metaskeema

      Kun joku Nobelisti laukoo typeryyksiä, niin sehän on suorastaan skandaali. Tuollainen kyllä takuulla vähentää Nobel-palkinnon arvostusta. En enää luota mihinkään sen vuoksi, että sen on sanonut Nobelisti. En varsinkaan, jos siteeraajana on kreationisti.

      • Viestisi vaikuttaa ihan sellaiselta parodialta, jossa joku kreationisti yrittää parodioida evolutionistia. Toivottavasti onkin jotenkin vitsi tuo viestisi.

        Siltävaralta, että oletkin kirjoittanut vakavissasi ja selvinpäin tuon ylläolevan, vastaan, että yritys ymmärtää toista osapuolta voisi auttaa. Oletan, ettet itse ole saanut edes sitä 1/3 nobelia.

        Siis, miten ajattelee ihminen, joka on sinun mielestäsi lähtökohtaisesti väärässä luonnon suhteen ja silti on saanut luonnontieteen Nobelin? Miksei se lähtökohdan vääryys ole estänyt tieteellistä työtä?


      • metaskeema
        tuttumies kirjoitti:

        Viestisi vaikuttaa ihan sellaiselta parodialta, jossa joku kreationisti yrittää parodioida evolutionistia. Toivottavasti onkin jotenkin vitsi tuo viestisi.

        Siltävaralta, että oletkin kirjoittanut vakavissasi ja selvinpäin tuon ylläolevan, vastaan, että yritys ymmärtää toista osapuolta voisi auttaa. Oletan, ettet itse ole saanut edes sitä 1/3 nobelia.

        Siis, miten ajattelee ihminen, joka on sinun mielestäsi lähtökohtaisesti väärässä luonnon suhteen ja silti on saanut luonnontieteen Nobelin? Miksei se lähtökohdan vääryys ole estänyt tieteellistä työtä?

        Auktoriteetteja ei pidä uskoa sokeasti. Auktoriteetit pitää valita diskurssien mukaan. Jumala ei ole tieteellinen tosiasia, mutta uskonnossa keskeinen hahmo.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Auktoriteetti

        Ei ollut lainkaan yllättävää, että pyrit perustelemaan kantasi vetoamalla auktoriteettiin. Kreationismia ei nimittäin voida perustella mitenkään muuten.

        Mainitsemasi tiedemies on luultavasti hyvä auktoriteetti omalla erikoisalallaan, mutta muuten ei.


      • metaskeema kirjoitti:

        Auktoriteetteja ei pidä uskoa sokeasti. Auktoriteetit pitää valita diskurssien mukaan. Jumala ei ole tieteellinen tosiasia, mutta uskonnossa keskeinen hahmo.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Auktoriteetti

        Ei ollut lainkaan yllättävää, että pyrit perustelemaan kantasi vetoamalla auktoriteettiin. Kreationismia ei nimittäin voida perustella mitenkään muuten.

        Mainitsemasi tiedemies on luultavasti hyvä auktoriteetti omalla erikoisalallaan, mutta muuten ei.

        metaskeema:[...että pyrit perustelemaan kantasi vetoamalla auktoriteettiin.]
        En nyt huomaa missä kohdassa perustelin omaa kantaani tuollaisella vedolla? Olkiukkoiletko?

        metaskeema:[Mainitsemasi tiedemies on luultavasti hyvä auktoriteetti omalla erikoisalallaan,...]
        Tottakait nobelisti on auktoriteetti omalla alallaan (vaikka olisi väärässäkin joskus). Tästä olemme käsittääkseni riittävän yksimielisiä.

        metaskeema:[... mutta muuten ei.]
        Mielestäni väität liian paljon. Se, että ihminen on nobelistina yhden alan auktoriteetti, ei vielä poista häneltä mahdollisuutta olla ainakin joltinenkin auktoriteetti jossakin muussakin suhteessa.

        Mutta Townes esittää, että hänen maailmankuvansa ja tutkimuksensa ovat sopusoinnussa keskenään. Arvelisin, että sinun mielestäsi tuo maailmankuva, hänen lähtökohtansa on virheellinen. Ja sitten yritin saada sinua vastaamaan, mitä ajattelet syyksi, miksi vääristä lähtökohdista saadaan oikeita tuloksia. Tähänhän et vastannut vaan aloit kirjoittaa runsaasti auktoriteetteista. Mielestäni hieman eri keskustelun aloitit. Palaisimmeko aiempaan keskusteluun.


      • metaskeema
        tuttumies kirjoitti:

        metaskeema:[...että pyrit perustelemaan kantasi vetoamalla auktoriteettiin.]
        En nyt huomaa missä kohdassa perustelin omaa kantaani tuollaisella vedolla? Olkiukkoiletko?

        metaskeema:[Mainitsemasi tiedemies on luultavasti hyvä auktoriteetti omalla erikoisalallaan,...]
        Tottakait nobelisti on auktoriteetti omalla alallaan (vaikka olisi väärässäkin joskus). Tästä olemme käsittääkseni riittävän yksimielisiä.

        metaskeema:[... mutta muuten ei.]
        Mielestäni väität liian paljon. Se, että ihminen on nobelistina yhden alan auktoriteetti, ei vielä poista häneltä mahdollisuutta olla ainakin joltinenkin auktoriteetti jossakin muussakin suhteessa.

        Mutta Townes esittää, että hänen maailmankuvansa ja tutkimuksensa ovat sopusoinnussa keskenään. Arvelisin, että sinun mielestäsi tuo maailmankuva, hänen lähtökohtansa on virheellinen. Ja sitten yritin saada sinua vastaamaan, mitä ajattelet syyksi, miksi vääristä lähtökohdista saadaan oikeita tuloksia. Tähänhän et vastannut vaan aloit kirjoittaa runsaasti auktoriteetteista. Mielestäni hieman eri keskustelun aloitit. Palaisimmeko aiempaan keskusteluun.

        ID-kreationisti voi olla oikeassa niissä asioissa, joita hän tarkastelee evidentialistisesti. Evoluution suhteen kuitenkin väärässä. Sitä ajoin takaa. Kreationismi ja tiede ovat erillisiä diskursseja.


      • metaskeema kirjoitti:

        ID-kreationisti voi olla oikeassa niissä asioissa, joita hän tarkastelee evidentialistisesti. Evoluution suhteen kuitenkin väärässä. Sitä ajoin takaa. Kreationismi ja tiede ovat erillisiä diskursseja.

        Mikäli oikein ymmärsin, Townes ei ole ID-kreationisti, vaan kristitty. Ei voine olla kristitty, ellei usko luomiseen. Vai tarkoitatko, että kaikki kristityt ovat ID-kreationisteja? Sittenhän kannatus on parisen miljardia, ei ollenkaan vähäinen? Herää myös kysymys, oletko ollenkaan lukenut tuota Townesin haastattelua?

        Mutta tuo evidentialismiväitteesi on kuitenkin jonkinlainen vastaus aiempaan kysymykseeni, kiitos siitä. Käsitän, ettet tarkoita uskonnonfilosofiaa tässä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonfilosofia

        Mutta kun havainnot tulkitaan taustateorian, oletusten yms. läpi, on se, ettei väärä taustaoletus luonnon alkuperästä ja tarkoituksesta tuota vääriä johtopäätöksiä havainnoista selitystä kaipaava asia. Eikä tässä pelkkä viittaus johonkin rajauksiin havaintojoukosta vakuuta minua selityksenä.

        En väitä, että minulla olisi mitään kauhean yleispätevää selitystä, mutta erilaisista maailmankatsomuksellisista kulttuuritaustoista lähtien tiedenobeleita on saatu tilastollisesti suhteettoman eri määriä. Eikä esim. ateistiseksi julistautunut Albania mitenkään ehtinyt loistaa tällä saralla.


      • metaskeema
        tuttumies kirjoitti:

        Mikäli oikein ymmärsin, Townes ei ole ID-kreationisti, vaan kristitty. Ei voine olla kristitty, ellei usko luomiseen. Vai tarkoitatko, että kaikki kristityt ovat ID-kreationisteja? Sittenhän kannatus on parisen miljardia, ei ollenkaan vähäinen? Herää myös kysymys, oletko ollenkaan lukenut tuota Townesin haastattelua?

        Mutta tuo evidentialismiväitteesi on kuitenkin jonkinlainen vastaus aiempaan kysymykseeni, kiitos siitä. Käsitän, ettet tarkoita uskonnonfilosofiaa tässä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonfilosofia

        Mutta kun havainnot tulkitaan taustateorian, oletusten yms. läpi, on se, ettei väärä taustaoletus luonnon alkuperästä ja tarkoituksesta tuota vääriä johtopäätöksiä havainnoista selitystä kaipaava asia. Eikä tässä pelkkä viittaus johonkin rajauksiin havaintojoukosta vakuuta minua selityksenä.

        En väitä, että minulla olisi mitään kauhean yleispätevää selitystä, mutta erilaisista maailmankatsomuksellisista kulttuuritaustoista lähtien tiedenobeleita on saatu tilastollisesti suhteettoman eri määriä. Eikä esim. ateistiseksi julistautunut Albania mitenkään ehtinyt loistaa tällä saralla.

        Jos joku uskoo, että Jumala on luonut kaiken, hän on kreationisti. Hän voi silti olla asiantuntija myös evoluutioteoriasta, vaikkakin se on ristiriidassa kreationismin kanssa. Kyseessä on silloin ambivalenssi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ambivalenssi


      • metaskeema kirjoitti:

        Jos joku uskoo, että Jumala on luonut kaiken, hän on kreationisti. Hän voi silti olla asiantuntija myös evoluutioteoriasta, vaikkakin se on ristiriidassa kreationismin kanssa. Kyseessä on silloin ambivalenssi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ambivalenssi

        Ilmeisestikin kaikki kristityt ovat sinun määrittelmiäsi kreationisteja (paitsi ne, jotka ovat ateisteja, mutta vielä kirjoissa). Ihan vain selventää keskustelua, minusta saat määritellä kreationistin miten haluat, kunhan se sitten on pitempään sama määritelmä.
        Itse olen varannut kreationisti-määritelmän henkilöille, jotka harmonisoivat Raamatun luomiskertomusta ja tiedettä kirjaimellisesta tulkinnasta käsin. (Ok, suppeaa, kun jää hindukreationistit yms. pois).

        Ja, tiede ja usko/uskonto ovat eri kategorioita, mutta niillä on erilaisia suhteita eri ihmismielissä ja erilaisissa kulttuureissakin. Muistaakseni esim. Harvard ja Yale on nykyisin fundamentalisteiksi laskettavien kristittyjen perustamia.


      • metaskeema
        tuttumies kirjoitti:

        Ilmeisestikin kaikki kristityt ovat sinun määrittelmiäsi kreationisteja (paitsi ne, jotka ovat ateisteja, mutta vielä kirjoissa). Ihan vain selventää keskustelua, minusta saat määritellä kreationistin miten haluat, kunhan se sitten on pitempään sama määritelmä.
        Itse olen varannut kreationisti-määritelmän henkilöille, jotka harmonisoivat Raamatun luomiskertomusta ja tiedettä kirjaimellisesta tulkinnasta käsin. (Ok, suppeaa, kun jää hindukreationistit yms. pois).

        Ja, tiede ja usko/uskonto ovat eri kategorioita, mutta niillä on erilaisia suhteita eri ihmismielissä ja erilaisissa kulttuureissakin. Muistaakseni esim. Harvard ja Yale on nykyisin fundamentalisteiksi laskettavien kristittyjen perustamia.

        Deistiset evolutionistit käsittävät Jumalan luoneen maailman, mutta sitten jättäneen sen oman onnensa nojaan tai ohjailevan sitä vain joiltain osin. Deistisiä evolutionisteja ei kuitenkaan yleensä lasketa kreationistien joukkoon, koska he eivät kiellä evoluutiota.

        Lähde:
        http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/kreationismi.html


    • absurdisti

      Nobelistit yleensä suhtautuvat poikkeuksellisen avoimesti kaikkeen, myös uskontoon. Pelkällä epäilylläl ei keksitä mitään uutta, vaan tarvitaan myös uskoa.

    • So.kra

      Pahus kun en muista kuka nobelisti on suunnilleen näin sanonut, mutta ei sen väliä...

      "Oli uskontoja tai ei niin hyvät ihmiset tekisivät hyviä tekoja ja pahat pahoja, mutta jotta hyvät ihmiset tekevät pahoja tekoja, tarvitaan uskontoja"

      • Stephen Weinberg, fysiikan nobelisti 1979.


      • illuminatus kirjoitti:

        Stephen Weinberg, fysiikan nobelisti 1979.

        Stephen saattaa olla myös Steven, en ole ihan varma...

        Tuo lause on puheesta vuodelta 1999: " Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. "


      • illuminatus kirjoitti:

        Stephen saattaa olla myös Steven, en ole ihan varma...

        Tuo lause on puheesta vuodelta 1999: " Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. "

        Vaikka en ihan noin muotoiltuna kaikkea allekirjoitakaan, on tuossa terävää havainnointia selvästikin.
        Itse vääntäisin samat asiat jotenkin näin: Nöyrtyminen Jumalan edessä on loukkaus ihmisen ylpeydelle. Hyväntahtoiset ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska ne eivät osaa lopettaa. (C.S. Lewisiltä tuo lopun idea)


      • juutas
        tuttumies kirjoitti:

        Vaikka en ihan noin muotoiltuna kaikkea allekirjoitakaan, on tuossa terävää havainnointia selvästikin.
        Itse vääntäisin samat asiat jotenkin näin: Nöyrtyminen Jumalan edessä on loukkaus ihmisen ylpeydelle. Hyväntahtoiset ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska ne eivät osaa lopettaa. (C.S. Lewisiltä tuo lopun idea)

        Vääntelitpä tosiaan väittämän ihan uuteen uskoon... (pun not intended)

        Kun kerran väännellään, niin väännellään sitten lisää:

        Nöyrtyminen luonnon edessä on loukkaus jumalan kuvana itsensä pitävän ylpeydelle. Hyväntahtoisina itseään pitävät ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska heidän mielestään tarkoitus pyhittää teot.


      • juutas kirjoitti:

        Vääntelitpä tosiaan väittämän ihan uuteen uskoon... (pun not intended)

        Kun kerran väännellään, niin väännellään sitten lisää:

        Nöyrtyminen luonnon edessä on loukkaus jumalan kuvana itsensä pitävän ylpeydelle. Hyväntahtoisina itseään pitävät ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska heidän mielestään tarkoitus pyhittää teot.

        Juutas:[Nöyrtyminen luonnon edessä on loukkaus jumalan kuvana itsensä pitävän ylpeydelle.]
        Tämä ei minusta oikein soinnu. Nöyrtyminen luonnon edessä (vaikka myrskyävällä merellä) ei minusta mitenkään erikoisesti loukkaa kristityn ylpeyttä. Monikin enemmin kokee samalla nöyryyttä Jumalan suuruuden edessä.

        Juutas:[Hyväntahtoisina itseään pitävät ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska heidän mielestään tarkoitus pyhittää teot.]
        Tämä menee jo paremmin.


      • juutas
        tuttumies kirjoitti:

        Juutas:[Nöyrtyminen luonnon edessä on loukkaus jumalan kuvana itsensä pitävän ylpeydelle.]
        Tämä ei minusta oikein soinnu. Nöyrtyminen luonnon edessä (vaikka myrskyävällä merellä) ei minusta mitenkään erikoisesti loukkaa kristityn ylpeyttä. Monikin enemmin kokee samalla nöyryyttä Jumalan suuruuden edessä.

        Juutas:[Hyväntahtoisina itseään pitävät ihmiset ovat pahimpia tyranneja, koska heidän mielestään tarkoitus pyhittää teot.]
        Tämä menee jo paremmin.

        Luonnon edessä nöyrtymisellä en tarkoittanut niinkään "luonnonvoimien" kuten sääilmiöiden huomioon ottamista, vaan sitä että laskeudutaan alas jumalan kuva - kuvitelmista samalle tasolle lapamadon tai jonkin muun eliön tasolle, ja sen sisäistämistä, että ihmislajille ei ole mistään annettu mitään jumalallisia oikeuksia mihinkään. Vaikka ihminen on onnistunut levittäytymään laajalle ja sopeutumaan olosuhteisiin hyvin, saattaat esimerkiksi torakat olla huomattavasti parempia selviytyjiä, jotka tassuttelevat maapallolla pitkään senkin jälkeen kun ihmiset erilaisine luojineen ja jumalineen ovat kuolleet sukupuuttoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      83
      4283
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      162
      3528
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3139
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      195
      1930
    5. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1756
    6. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1747
    7. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1744
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1597
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1581
    Aihe