TURKULAISET

millaisia?

Moi!

Saatan muuttaa Turkuun mutta useammalta taholta olen kuullut että turkulaiset ovat sisäänpäin lämpiäviä ja sieltä ei saa kavereita.. Onko totta? Kavereita kun haluaisin. Millaista on esim. kouluissa? Ei ala-asteella vaan ihan korkeakouluissa? Löytyykö opiskelukavereita joiden kanssa mennä bilettään tai tehdä koulujuttuja?

165

46097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan tosi

      viisaita kavereita... meinaan et jos ne on kertonut, että joidenkin ihmisten piirtämien rajojen sisällä (kapungin rajat) asuvat ihmiset on tietynlaisia... hoh hohijaa...

      • Sellasia

      • Anonyymi
        Sellasia kirjoitti:

        Minkälaisia ovat turkulaiset?
        http://www.turkulaiset.tk/

        Helvetin tekopyhiä, jotka kuvittelee ettei muualla ole älyllistä elämää. Joskus asunut siellä vajaan vuoden, eikä kiinnosta enää edes vierailla koko kylässä.


    • kavereita

      useimmiten ne ovat kyllä muualta muuttaneita nekin, nuoremmista paljasjalkaisista turkulaisistakin voi saada kavereita, mutta vähänkin vanhemmat ovat kyllä tosi nurkkapatriootteja ja pahimpia ovat heidekkenillä syntyneet, jotka jopa mainostavat sitä jonkinlaisena meriittinä!

      • TURKULAINEN

        Otsikkokin sen jo sanoo, olen siis syntynyt heidekenillä. Tärkeää se on siksi että paljasjalkainen turkulainen on syntynyt heidekenillä ja kasteen saanut turun tuomiokirkossa.
        Samat viat luultavasti on turussa tai tampereella jopa myös helsingissä ihmisten suhteen. Kyllä kaikkialta löytää ihmisiä joka makuun ja näköön. Reipasta mieltä ja mukaan vaan niin voi alkaa moni uusi ja ihana ystävyys.


      • Heidekeniläinen

        Siis uskomattoman hienoa!! Mä en tiennytkään et me Heidekenillä syntyneet ollaan jotenkin parempia kuin muut, mut jos kerran niin sanotaan ni täytyyhän sen sit olla totta =)) (pliis, usko et jopa kaikki mitä Turun Sanomis sanotaan ei oo ihan totta....)


      • Meriittimittari

        Mä olen syntynyt heidekkinillä ja mua suorastaan vituttaa moni ihminen täällä turussa - juurikin he jotka ovat tänne muuttaneet muualta.
        Mutta se,että mä sanon moni,on vaan sitä,että mä en tunne kaikkia ja eikä mulla ole varaa sanoa muista pahaa,jos kerran ajattelen sisäänpäin,tai muuten vain olen spede kenen tarvii elvistellä sillä missä vanhemmat mut synnytti.
        Jokaisesta kaupungista löytyy varmasti ne kivat,sekä vähemmät kivat persoonat. PISTE


      • veronmaksajien rahoja
        TURKULAINEN kirjoitti:

        Otsikkokin sen jo sanoo, olen siis syntynyt heidekenillä. Tärkeää se on siksi että paljasjalkainen turkulainen on syntynyt heidekenillä ja kasteen saanut turun tuomiokirkossa.
        Samat viat luultavasti on turussa tai tampereella jopa myös helsingissä ihmisten suhteen. Kyllä kaikkialta löytää ihmisiä joka makuun ja näköön. Reipasta mieltä ja mukaan vaan niin voi alkaa moni uusi ja ihana ystävyys.

        Sen sijaan Turun kunnallispolitiikka on perseestä.

        Kokoomuspoliitikko A. Randell petaa itselleen kansanedustajanpaikkaa. Tätä varten hän on istuttanut lukuisia kannattajiaan kaupungin virkoihin ja toimiin. nämä levittävät Randell-kampanjaa työaikana.

        Nimitykset on mahdollistanut Randellin asema palkattuna kaupunginhallituksen puheenjohtajana.


      • TYKS
        Meriittimittari kirjoitti:

        Mä olen syntynyt heidekkinillä ja mua suorastaan vituttaa moni ihminen täällä turussa - juurikin he jotka ovat tänne muuttaneet muualta.
        Mutta se,että mä sanon moni,on vaan sitä,että mä en tunne kaikkia ja eikä mulla ole varaa sanoa muista pahaa,jos kerran ajattelen sisäänpäin,tai muuten vain olen spede kenen tarvii elvistellä sillä missä vanhemmat mut synnytti.
        Jokaisesta kaupungista löytyy varmasti ne kivat,sekä vähemmät kivat persoonat. PISTE

        Mitä jos on syntyny TYKS:ssä?
        Mikä sit on?


      • Lasmi
        TYKS kirjoitti:

        Mitä jos on syntyny TYKS:ssä?
        Mikä sit on?

        sitten sä olet nuori.


      • Anonyymi
        Meriittimittari kirjoitti:

        Mä olen syntynyt heidekkinillä ja mua suorastaan vituttaa moni ihminen täällä turussa - juurikin he jotka ovat tänne muuttaneet muualta.
        Mutta se,että mä sanon moni,on vaan sitä,että mä en tunne kaikkia ja eikä mulla ole varaa sanoa muista pahaa,jos kerran ajattelen sisäänpäin,tai muuten vain olen spede kenen tarvii elvistellä sillä missä vanhemmat mut synnytti.
        Jokaisesta kaupungista löytyy varmasti ne kivat,sekä vähemmät kivat persoonat. PISTE

        totta:) ei ole siit kiin miss oot syntynyt :)


      • Anonyymi
        TYKS kirjoitti:

        Mitä jos on syntyny TYKS:ssä?
        Mikä sit on?

        turkulainen? helsingissä?


    • anni

      Eli kyllä meidän kanssa pärjää :)

      Korkeakouluilla on yleensä aika paljon kaikenlaista opiskelijatoimintaa - biletystä jne. Aivan varmasti löydät seuraa ja saat uusia ystäviä jos vaan lähdet rohkeasti mukaan!

      • käynyt

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!


      • ............
        käynyt kirjoitti:

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!

        Väität että me olemme akkoja, mutta sinulla ei ollut munaa laitttaa kotipaikkaasi viestiin. Olisi kiva tietää mistä itse olet kotoisin, kun näin uskallat provoilla netissä.


      • :DD
        käynyt kirjoitti:

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!

        no sittenhän sitä vois vaikka ruveta heteroksi Turussa.. ;)


      • lespi
        käynyt kirjoitti:

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!

        no sittenhän sitä vois vaikka ruveta heteroksi Turussa.. ;)


      • jepjep..
        käynyt kirjoitti:

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!

        osuit suoraan asian ytimeen=)!!


      • Anonyymi
        käynyt kirjoitti:

        Kyllä turkulaiset ovat niin sisäänpäin lämpiäviä ja kokoajan valittavia
        itkemässä kokoajan semmoisista asioista mistä muut suomalaiset ei ei edes jaksa vaivautua valittamaan
        on nimittäin 10v kokemus turkulaisista asiakkaista
        ja tämä on tosi
        Turkulaiset miehetkin on tosi akkoja!!!!

        voi v:) oletko idiootti? syntymä tai asuinpaikka ei ratkaise mitään vaan ihminen itse!


    • 10 vuotta turussa

      turkulaiset on kivaa sakkia...

      • joo-o..

        Toi mun aloitus tuolla alempana.

        Pitäskö tappaa itsensä, kun on syntyny turkulaiseks? Alkaa väsyttää suomalaisten typery


    • kyllästynyt

      Eli tää on sama, kun mun vihamiehet vuodelta papu olis kertoneet sulle, että se on aika tyhmä ja kusipää tyyppi ja sitten sä tulisit kysymään sitä multa. No ootko sää tyhmä ja kusipää?

      No juu tietysti, minusta minä olen aika tyhmä ja kusipää ja minua inhoavat henkilöt tottakai aina tuntevat minut parhaiten.

    • neuvoo Savolainen

      Olen kiertäny paljon maata töissä,ollut kaikkien murrealueiden ihmisten kans töissä. ja mukavaa porukkaa Turkkulaiset ovat.Ihan huippuporukkaa. Ei sitä tietenkään niin utelias saa olla kuin Savolaiset, kun tiedän ,koska olen itte just Perkeleen Savolainen ja tiedän mistä puhun. Ja Kaupunkin Turku on kaunis ja siisti. Suomen vanhoista kaupungeista kaunein. Ainoa huono puoli on että sieltä on pitkä matka muualle suomeen, Mutta kun Turkuun menee niin ei kyll sitte tarviikkaa lähtee minnekkää. Mutta voi kuinka mukava siitä on pistäytyä Ruotsissa.Laivamatkan päässä on toinen mukava kaupunki Tukholma, samantyylinen mutta vähä isompi. Ja se on vain ennakkoluulo että Turkulaiset ovat kopeita, se on ittestä kiinni, ja toisaalta jokaisenhan täytyy olla itsensä herra eikö vain. Minä ainakin pidän nenän pystyssä ja saan olla rauhassa. Ja kyllä toinen pystypäinen toisensa löytää.

    • muuttokuormassa tullut

      kyllä se on niin paljon itsestä kiinni, jos tulee sillä asenteella et turku on kauhea..niin kai sen luo sellaiseksi. kaunis ja historiallinen, sopivan kokoinen,pääsee näppärästi lahden yli länteen, minne vaan..
      ihmiset,suurin osa, aivan samallaisia kun muuallakin.minä en muuttas vähäs kummassa muualle, vaikka juureni ovat monen sadan kilsan päässä.turku on ykkönen.

    • k.a.m

      olen etelä-suomessta hesan läheltä ja lähin opiskelee turkuun kyllä kavereita löytyi ja ei ne yhtään ollu semmosia ku aina sanotaan ne kehen tutuistuin oli tosi mukaviin ja tutusti mut moniin vielä niiden laajempiinkin kaveri piireihin sain ainakin paljon ystäviä se on hyvä meno paikka opiskelijoille bileitä riittää ja viel tosi mukavii et tere menoo turkkuseen

    • millaisia ovat suomalaiset?

      Jaa, että suomalaisena et tiedä millaisia he ovat? Kenties jopa samanlaisia kun naapurisi, sukulaisesi ja ystäväsi? Samanlaisia kun Helsinkiläiset, Tamperelaiset tai Rovaniemeläiset?
      Herää pahvi ja katso ympärillesi - saat ihan niin monta ystävää kun itse ansaitset, itse luot elämäsi ja niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
      Ja itse kysymykseen: älä vaan muuta Turkuun, saatat jopa jäädä tänne asumaan ;)

      • Simmotttn tommottiin

        Jouduin työasioissa paljon matkustamaan ympäii
        armasta kotimaata,mutta Turkuun meno oli aina
        vastenmielistä. Aamusin turunradiossa naistoimittaja sanoi mm. että meillä täällä var-
        sinaisessa suomessa on tämmöistä jatämmöistä säätä
        Missä ihmeen varsinaisessa suomessa? Kyllä Turku
        on mukava kaupunki,asukkaat vaan pitäis vaihtaa.


      • Nyt tiedät
        Simmotttn tommottiin kirjoitti:

        Jouduin työasioissa paljon matkustamaan ympäii
        armasta kotimaata,mutta Turkuun meno oli aina
        vastenmielistä. Aamusin turunradiossa naistoimittaja sanoi mm. että meillä täällä var-
        sinaisessa suomessa on tämmöistä jatämmöistä säätä
        Missä ihmeen varsinaisessa suomessa? Kyllä Turku
        on mukava kaupunki,asukkaat vaan pitäis vaihtaa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Varsinais-Suomi

        Varsinais-Suomi on yksi Suomen maakunnista, jos et sattunut tietämään. Pienet on sunkin murheet, jos hermostut jo pelkän maakunnan mainitsemisesta.


      • Maaria34
        Simmotttn tommottiin kirjoitti:

        Jouduin työasioissa paljon matkustamaan ympäii
        armasta kotimaata,mutta Turkuun meno oli aina
        vastenmielistä. Aamusin turunradiossa naistoimittaja sanoi mm. että meillä täällä var-
        sinaisessa suomessa on tämmöistä jatämmöistä säätä
        Missä ihmeen varsinaisessa suomessa? Kyllä Turku
        on mukava kaupunki,asukkaat vaan pitäis vaihtaa.

        Mikä siinä Turussa nyt on niin vaikeaa? Oma asenneko?


      • Semmottiin tommottiin
        Nyt tiedät kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Varsinais-Suomi

        Varsinais-Suomi on yksi Suomen maakunnista, jos et sattunut tietämään. Pienet on sunkin murheet, jos hermostut jo pelkän maakunnan mainitsemisesta.

        No nyt näkyy oikein Turkulainen tyhmyys.
        Kirjoitin ,Että VARSINAINEN SUOMI mitä tekoa sillä
        on maakunnan kanssa. Tarttes opetella lukeen.


      • Kränkkäkränkkä
        Semmottiin tommottiin kirjoitti:

        No nyt näkyy oikein Turkulainen tyhmyys.
        Kirjoitin ,Että VARSINAINEN SUOMI mitä tekoa sillä
        on maakunnan kanssa. Tarttes opetella lukeen.

        Sanoisin että näissä viesteissä näkyy ainostaan oma tyhmyytesi kun et ymmärrä lievää sanojen vääntelyä, joka on jopa radiossa ihan normaalia.
        Ja moisesta pitää vielä täällä avautua...


      • ei elämä
        Semmottiin tommottiin kirjoitti:

        No nyt näkyy oikein Turkulainen tyhmyys.
        Kirjoitin ,Että VARSINAINEN SUOMI mitä tekoa sillä
        on maakunnan kanssa. Tarttes opetella lukeen.

        Siis Varsinais-Suomi tarkoittaa, että alue on varsinaista Suomea. Jos se on sulle kamala asia, niin voi voi!

        Radiossa tuskin on leveilty asialla, vaan hieman otettu vapauksia sanoja muotoillessa.

        "kyllä se Suomi on kiva maa, mutta suomalaiset vaan on niin saatanan hapan kansa!"


      • Semmottiin tommottiin
        ei elämä kirjoitti:

        Siis Varsinais-Suomi tarkoittaa, että alue on varsinaista Suomea. Jos se on sulle kamala asia, niin voi voi!

        Radiossa tuskin on leveilty asialla, vaan hieman otettu vapauksia sanoja muotoillessa.

        "kyllä se Suomi on kiva maa, mutta suomalaiset vaan on niin saatanan hapan kansa!"

        Kyllä näkee mitä on Turkulainen.Tätähän minä
        tarkoitin eka viestissäni,ollaan muka joka asiassa
        muita fiksumpia,sellaisia omaan napaan tuijottajia
        Varo ihmeessä muuttamasta Turkuun.


      • hahhahaaa
        Semmottiin tommottiin kirjoitti:

        Kyllä näkee mitä on Turkulainen.Tätähän minä
        tarkoitin eka viestissäni,ollaan muka joka asiassa
        muita fiksumpia,sellaisia omaan napaan tuijottajia
        Varo ihmeessä muuttamasta Turkuun.

        heheheheeee! olkaa hiljaa, kuolee nauruun.


      • esittäytyy :)
        Semmottiin tommottiin kirjoitti:

        No nyt näkyy oikein Turkulainen tyhmyys.
        Kirjoitin ,Että VARSINAINEN SUOMI mitä tekoa sillä
        on maakunnan kanssa. Tarttes opetella lukeen.

        Taidat olla VARSINAISEN tyhmä ihminen, jos puutut tuollaisiin pikku seikkoihin. Olisit kuunnellut vaikka psyko-terapia cd:tä ennemmin..


    • tiituska80

      Turkuun oli suuri kulttuuriero juuri ihmisten ystävällisyyden vuoksi!! Todella helppoa tutustua, mukavia ja lämpimiä ihmisiä.

      Toisaalta siinä kohdin pitää paikkansa et parhaaksi ystäväksi et heti pääse paljasjalkaisen turkulaisen kanssa, mut kun ajan kanssa saat heistä ystäviä, ovat varmasti koko elämän kestäviä!

      Ja täällä on niin paljon muualta muuttaneita, et sekin helpottaa tutustumista. Suurin osa kun muistaa oman "etsikkoaikansa".

      Tervetuloa viihtymään kauniissa kaupungissa, bilettämään ja tutustumaan uusiin ihmisiin!!

      • mieltä

        Täällä ilmottautuu turkulainen, jonka nykyinen ystäväpiiri koostuu savolaisista ja turkulaisista. Olette kyllä aivan mahtavia te savolaiset :)

        Totta on tuo mitä sanoit ystävyydestä. Me tutustumme uusiin ihmisiin varovaisemmin ja hitaammin, mutta ystävyyteen asti jos päädymme niin se kyllä kestää!


    • johtuu?

      Turkulaiset todellakin ovat ylpeitä ja sulkeutuneita kyllä huomaa eron heti kun lähtee muihin Suomen kaupunkeihin.

      • ei turku fani

        Asuin muutaman vuoden turus ja huomasin,kui vaikee siel oli tutustua kehenkään.Pitää paikkansa,et turkulaiset vieroksuu muualt tulleit.Savolaiset tulee hyvin toimeen turkulaisten kans.(yhtä kieroja,kai?)Jopa itse vanha turkulainen sano,et turkulaiset ovat sisäsiittost porukkaa.Erot kyl huomaa,ku kiertää muuallakin päin suomea.Saat usein tulla kuulemaan sanat:et taida olla turkulainen ja mistäpäin olet tullut turkuun?Helsinkiläiset ovat mukavia.


      • mutta
        ei turku fani kirjoitti:

        Asuin muutaman vuoden turus ja huomasin,kui vaikee siel oli tutustua kehenkään.Pitää paikkansa,et turkulaiset vieroksuu muualt tulleit.Savolaiset tulee hyvin toimeen turkulaisten kans.(yhtä kieroja,kai?)Jopa itse vanha turkulainen sano,et turkulaiset ovat sisäsiittost porukkaa.Erot kyl huomaa,ku kiertää muuallakin päin suomea.Saat usein tulla kuulemaan sanat:et taida olla turkulainen ja mistäpäin olet tullut turkuun?Helsinkiläiset ovat mukavia.

        tuli vaan mieleen kun sanoit, että helsinkiläiset ovat mukavia, että eihän voi edes sanoa, että helsinkiläiset, koska heillä ei ole mitään identiteettiä. sinänsähän se ei ole mikään ihme, koska kaupunki on ihan juniori, eihän sen asukkaille ole voinut kehittyä mitään kunnollista helsinki-identiteettiä. mielestäni helsingissä asuu tietysti mukavia ja pikkusen vähemmän mukavia ihmisiä.
        mutta tosiaan, ehkäpä turkulaisista puhutaan niin paljon, koska turku on ollut niin kauan kaupunki, tänne on kehittynyt kaupunkikulttuuria, joka pistää muiden suomalaisten silmään.


      • että vika..
        ei turku fani kirjoitti:

        Asuin muutaman vuoden turus ja huomasin,kui vaikee siel oli tutustua kehenkään.Pitää paikkansa,et turkulaiset vieroksuu muualt tulleit.Savolaiset tulee hyvin toimeen turkulaisten kans.(yhtä kieroja,kai?)Jopa itse vanha turkulainen sano,et turkulaiset ovat sisäsiittost porukkaa.Erot kyl huomaa,ku kiertää muuallakin päin suomea.Saat usein tulla kuulemaan sanat:et taida olla turkulainen ja mistäpäin olet tullut turkuun?Helsinkiläiset ovat mukavia.

        ..vois olla sinussa? Sillä itse olen asunut n. vuoden Turussa ja olen saanut enemmän hyviä ystäviä, kuin aikaisemmin yhteensä muualta. Sinuun on varmaan vaikea tutustua tais itten olet vaan niin helkkarin ylpeä ja nokka pystyssä kävelevä, että ei sinuun kukaan halua edes tutustua!

        Turku Suomen napa!!!


    • heijaa :D

      nonii joo taas päästään tähän miten turkulaiset on sitä ja tätä ja tota. no ite olen turussa asunu 9 vuotta ja loput elämästäni kaarinassa eli siinä naapurissa ja kyl ihan turkulaisena silti itteäni pidän. se on paras kaupunki. se on siisti, kaunis ja siellä on helppo liikkua. ihmiset on ystävällisiä ja ihan varmasti saat kavereita jos vaan haluat. tosin kaikki ihmiset on erilaisia se kannattaa aina pitää mielessä. toisiin tutustuu helpommin ku toisiin eikä se nyt vaikuta mistä kaupungista on kotosin.

      • Kiitoksia kaikille

        Onpas tullut paljon kommentteja! =)Juu.. kyllä ymmärrän että ei mikään maantieteellinen alue määritä millaisia ihmiset siellä ovat. Meitä löytyy monenlaista ihan joka paikasta.


    • tarkottaa suurinpiirtein

      että jos jollakulla kaunaa siitä että ei se onnistukaan pokaamaan turkulaista naista
      jotain ohimenevää juttua varten, tarttee heti selittää että turkulainen olis nirppanokka tai sisäänpäinlämpiävä ihminen. Ne on ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin. Jotkut sivistyneitä, jotkut vähemmän, mutta eivät tyhmiä. Opiskelupiireissä tulee tuttavia tosi nopiaan ja kun sopeutuu siihen että toisille tää kaupunki on kotipaikka eikä pelkkä vapaa-ajan riehumo, sopeutuu kyllä. Tämä on rehellinen ja rakentava kommentti.
      t: 14 vuotta Turussa asunut.

      • :) turkulainen

        Aivan.. jotenkin onkin tuntunut siltä, että täällä käyvät turistit, eivät oikein ymmärrä, että tämä on turkulaisten koti. Me eletään täällä ihan joka päivä ja turun murre on täällä normaalia kieltä. Se ei kuulosta yhtään hauskalta tai edes oudolta, vaan normaalilta.

        Turisteille tämä on ilmeisesti vain paikka, jossa vedetään perseet olalle ja riehutaan. Koitetaan pokata naisia ja sehän ei tietyssä kännitilassa enää onnistu keltään. Harva taitaa oikeasti haluta tutustua pintaa syvemmin paikallisiin ja heidän elintapoihinsa.


      • ytimeen osunut
        :) turkulainen kirjoitti:

        Aivan.. jotenkin onkin tuntunut siltä, että täällä käyvät turistit, eivät oikein ymmärrä, että tämä on turkulaisten koti. Me eletään täällä ihan joka päivä ja turun murre on täällä normaalia kieltä. Se ei kuulosta yhtään hauskalta tai edes oudolta, vaan normaalilta.

        Turisteille tämä on ilmeisesti vain paikka, jossa vedetään perseet olalle ja riehutaan. Koitetaan pokata naisia ja sehän ei tietyssä kännitilassa enää onnistu keltään. Harva taitaa oikeasti haluta tutustua pintaa syvemmin paikallisiin ja heidän elintapoihinsa.

        Ne murrejutut on joka paikasa rikkaus. Ja murteista nyt aina lasketaan leikkiä. Katos ku maalta muutin tänne 1992, Turku oli mulle suuri city. Omasa lapsuuden kotipaikasa oli vaan yks pääkatu ja melkein kaikki sanos toisilleen "päivää."
        Kyllähän nyt minäkin hieman posankkamaisen vauhdikkaasti alotin täällä elämisen mutta ikä tuo järkee päähän kun sillee niinku rauhottuu.
        http://spaces.msn.com/samixsalmivirta


    • JHP

      En ole tavannut missään niin paljon turkulaisia kuin Turussa.

    • missGee

      Niin... Itse täällä 10 vuotta asuneena (muutin Hämeestä) omaan ainoastaan muualta muuttaneita kavereita, joista suurimpaan osaan olen tutustunut opiskelun kautta. Joten siitä ei huoli, kavereita kyllä löytyy!

      Se sitten on onnenkauppaa osuuko sihtiin joku alkuperäinen turkulainen... Heihin on mielestäni hankala tutustua - tai kyllä juttua heittävät, mutta kun pitäisi "syventää" suhdetta niin toiset turkulaiset vievät voiton. Muistan ikuisesti kun yksi Turussa koko elämänsä asunut mies kommentoi ettei hän tarvitse uusia ystäviä, hänellä on niitä ihan tarpeeksi kertynyt jo kouluajoilta ym. Jaah.

      Ei tietysti voi yleistää kaikkiin turkulaisiin ja kai se kuvio on sama ihan joka kaupungissa.

      • minä vaan

        olen saanut turkulaisia ystäviä. tiedä sitten, mitä tarkoitat "syventämisellä"


    • on iha mukavi

      Nii kyllä turkulaiset on ihan mukavia ja varmasti löydät kavereita korkeakouluista ja pääset bilettämään. Jos me täällä puhutaan vähän hassua murretta ei se muuten meistä mitään kummajaisia tee. Tää on yx Suomen hienoimpia paikkoja asua ja elää ja ihmiset on tosi mukavii. Täs puhuu nyt 23 vuoden kokemus Turussa asumisesta...

    • Turkuun muuttanut

      Muutin Turkuun muutamia vuosia sitten, ilman ennakko ajatuksia/oletuksia.Kaikki on kyllä mielestäni mennyt hyvin, kavereitakin on tullut tarpeeksi. Jos tulee sillä mielellä, että ei täällä voi olla kivaa, niin ei varmasti tule olemaankaan! Täytyy olla hiukan oma alotteinen.

    • biibbi

      Voi että täällä on hauskoja kommentteja. Mistä se johtuu, että koko Suomi on Turkua vastaan? Ei turkulaiset ole sen enempää sisäänpäin kääntyneitä, kuin muutkaan. Naurettavaa uhoamista murteesta yms. Hyvät ihmiset sentään, ei se tee teistä yhtään sen huonompia jos te myönnätte että ihmisiä me turkulaisetkin ollaan. Suurin osa ihmisistä ketä Turkua ja turkulaisia haukkuu ei luultavasti ole tavannut ainuttakaan turkulaista saatika vieraillut Turussa. Ja jos on, niin yhden ihmisen perusteella ei voi johtopäätöksiä tehdä. Emme me turkulaisetkaan tee niin tavatessamme ääliön helsinkiläisen tai oululaisen.

    • Nimetön

      Olen muuttanut Turkuun kuutisen vuotta sitten yliopisto-opintojen takia, ja ehtinyt tässä ajassa täysin "turkulaistumaan". Kavereita, sekä turkulaisia että muualta muuttaneita, olen saanut tasapuolisesti koulusta, töistä ja harrastuksista. Parhaat ystäväni ovat paljasjalkaisia turkulaisia (ja osa jopa suomenruotsalaisia..), joten syvästi ihmettelen tätä turkulaisten mainetta "sisäänpäinlämpiävinä". Helsinkiin tai varsinkin Lahteen jos joudun joskus pysyvämmin palaamaan niin itku tulee... =D Tervetuloa siis tänne, kyllä kaikki hyvin menee!!!!

      • --------

        Turku on suomen kaupungeista viihtyisin ja
        turun murre on todella seksikästä.
        Turus on myös parhaimman näköset naiset
        suomen maassa. Enkä ny tarkota Mitään Lolaa
        tai Jasminia, ihan ok nekin.
        Turkua puhuva kaunis nainen! Huh!
        Saa ottaa yhteyttä.


    • miltein aito turkulainen

      Minä olen niinkin aito turkulainen, että olen syntynyt TYKS:ssä ja asunut suuren osan elämästäni naapurikunnassa ja nyt Turun keskustassa.

      Minulla on ystävinä niin turkulaisia, helsinkiläisiä, jyväskyläläisiä ja ihmisiä eripuolilta eurooppaa. En pidä turkulaisia ystäviäni muita parempina, enkä todellakaan ole samaa mieltä kaikkien turkulaisten kanssa. Ja minusta turussa on todella outoja tyyppejä, mikä vain todistaa, että meistä turkulaisista on aika moneen junaan.

    • kyllä

      Itse asiassa minusta turkulaiset tosi mukavaa porukkaa itsekin olen turkulainen. Eniten ongelmia on saada kavereita muualta sen jälkeen ku sut on leimattu turkulaiseks. Nykyään on joku ääliö muoti vihata turkulaisia.

    • kia8

      Totta kai älä ole huolissaan kyllä siellä
      kavereita riitää!!!!Usko mua!

      • järki käteen

        Kuinka pinnallisia ihmiset oikein ovat? Monet palstalle kirjoittaneista ei ole ikinä edes käyny Turussa ja perustavat mielipiteensä massan mukana kulkeville roskapuheille. Itse muutin reilu vuosi sitten opiskelujen perässä ja takaisin pk-seudulle en ole vähään aikaan palaamassa. Helsingissä ja Espoossakin on asuttu oikeastaan koko aiempi elämä, mutta silti on rehdisti tunnustettava, että Turku on todella hieno kaupunki! Ja mitä opiskeluun tulee niin näitä vuosia tulet jälkeenpäin muistelemaan kaiholla. Ikuinen Helsinki-Turku -taistelu alkaa jo saamaan myötähäpeän merkkejä ainakin allekirjoittaneessa. Ja eniten minä nauran niille, jotka hakevat asuinpaikastaan statussymbolin merkkejä. Koittakaa nyt ihmiset oikeesti miettiä sitä arvomaailmaanne uusiksi ja miettiä mitkä asiat ovat oikeesti tärkeitä.


      • --------
        järki käteen kirjoitti:

        Kuinka pinnallisia ihmiset oikein ovat? Monet palstalle kirjoittaneista ei ole ikinä edes käyny Turussa ja perustavat mielipiteensä massan mukana kulkeville roskapuheille. Itse muutin reilu vuosi sitten opiskelujen perässä ja takaisin pk-seudulle en ole vähään aikaan palaamassa. Helsingissä ja Espoossakin on asuttu oikeastaan koko aiempi elämä, mutta silti on rehdisti tunnustettava, että Turku on todella hieno kaupunki! Ja mitä opiskeluun tulee niin näitä vuosia tulet jälkeenpäin muistelemaan kaiholla. Ikuinen Helsinki-Turku -taistelu alkaa jo saamaan myötähäpeän merkkejä ainakin allekirjoittaneessa. Ja eniten minä nauran niille, jotka hakevat asuinpaikastaan statussymbolin merkkejä. Koittakaa nyt ihmiset oikeesti miettiä sitä arvomaailmaanne uusiksi ja miettiä mitkä asiat ovat oikeesti tärkeitä.

        Hieno kannanotto!
        Olen samaa mieltä!
        Vaik en ole PK seudulla asunutkaan, eikä
        tee mielikään. Joudun ihan tarpeeksi sielä käymään. :( Lentokentän vois sieltä siirtää ihmisten ilmoille, On ni syrjäs koko PK seutu ja Lentokenttä.


      • harvinaisen totta
        -------- kirjoitti:

        Hieno kannanotto!
        Olen samaa mieltä!
        Vaik en ole PK seudulla asunutkaan, eikä
        tee mielikään. Joudun ihan tarpeeksi sielä käymään. :( Lentokentän vois sieltä siirtää ihmisten ilmoille, On ni syrjäs koko PK seutu ja Lentokenttä.

        Helsinki ja lentokenttä on niin syrjässä Turkuun nähden, siksi siellä ei tule käytyä muuten vain. Ja lennotkin tulee hankittua mielummin täältä Turusta lähteviä, kun ei viitsi rättiväsyneenä lennon jälkeen enää lähteä millään kulkuneuvolla kotiin raahustamaan. Ja uskon vakaasti, että lentoliikenne Turusta tulee lisääntymään sitä myötä kun niitä palveluja käytetään. Suosi Turkulaista lentokenttää ;D

        Jaa no eihän se lentokenttä olekkaan ees Helsingissä... onkos jotain espoota vai?


    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Olen myös muutto päällä, ehkä. Mielellään en välttämättä muuttaisi, mutta työn perässä. Itse olen alunperin länsirannikolta ja välillä myös Turussa asunut.
      Kun muuaallakin on käynyt, huomaa kyllä Turkulaisen itseriittoisuuden, Turkulaiset eivät muusta tiedä eivätkä ehkä haluakaan tietää.
      Yksi asia joka johtaa konflikteihin Turku - muu maailma, on katsekäyttäytymisen koodi. Avoin silmiin katsominen kohtaamistilanteessa on Turkulaisesta arvelluttavaa, ehkä röyhkeää tai hieman tyhmää. Se että turkulainen katsoo ohi, on heidän mielestään ikäänkuin kohteliasta, annetaan toiselle oma rauha, tilaa. Keskimäärin muualla Suomessa, Euroopassa, katsominen silmiin on rehellistä, ei salattavaa. Silmiin katsominen on yhdenvertaisuutta. Se että katsotaan ohi, tarkoittaa kopeutta. Kun tulet muualta ja normaali katsekontakti ei toimi, tuntuu hieman omituiselta, ovatko nuo nirppanokkia vai vähän hölmöjä. Toisin sanoen tahaton väärinymmärrys.
      Mitä kaupungin kauneuteen tulee.. on päässyt pahasti kaupunkikuva rapistumaan, jos vertaat esim Helsinkiin tai Tampereeseen, joissa korjataan jatkuvasti julkisivuja. Ns. levytetyt (70 - 80 lukua) rakennusten julkisivut ovat enemmän sääntö kuin poikkeus Turun keskustassa, kauniit vanhojen rakennusten kivi/rappauspinnat ovat pienemmällä osalla. Kaupungin ilmeen suunnittelussa loistaa selkeästi arkkitehteja valmistavan korkeakoulutuksen puute. Selvästi on keskitytty idyllisiin pikkujuttuihin, joista voidaan tehdä tosi viehättäviä, mutta kokonaisuus on sillisalaatti, eikä todellista tyylikkyyttä löydy jos käännyt paikallasi 360 astetta ympäri. Tämä on kuitenkin asia mihin nopeasti turtuu, ei se häiritse vuoden asumisen jälkeen.
      Tuntemani Turkulaiset sanovat itse, että ajat ovat muuttumassa positiivisempaan suuntaan, väki alkaa nuorten osaajien joukossa olla välittömämpää, suorempaa ja suvaitsevampaa. Tiedetään myös mitä muualla on, ja uskalletaan hämmennystä herättämättä keskustella kahvilassa vähän rempseämmin. Enää ei tarvitse ensin miettiä, mitähän nuo muut ajattelevat. Voidaan jopa lähteä kaupungille samoissa vaatteissa kuin kotonakin oltiin,.... hehhee

      • L. Into

        Haluan ilmaista huomautukseni Turussa asuvien arviointiin. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin eihän voi tyypitellä jonkin kaupungin rajojen sisäpuolella olevia ihmisiä vain tietynlaisiksi. Turkuun on aikojen saatossa muuttanut ihmisiä vaikka mistä eikä heitä voi yhtenä ryppäänä arvostella.
        Itse Turussa syntyneenä en myöskään allekirjoittaisi silmiin katsomattomuutta. Tervehdin bussikuskia, kaupanpitäjää ja tuttavia kohdattaessa. Itseriittoinen olenko jos olen olemiseeni tyytyväinen. Tarvitsen silti ystäviä ja voi olla että hyvänpäivän tutusta hyväksi ystäväksi ei tulla päivässä.
        Kaupunkikuvasta sanoisin, että aikoinani olin todella surullinen monien kauniiden vanhojen rakennusten purkamisista. Nuorena ihmisenä tunsin asiantilaa kohtaan voimattomuutta. Kun muutin muualle jatkamaan koulujani ajattelin etten enää takaisin Turkuun muuttaisikaan. Huomasin kuitenkin että tuolla "muualla" tapahtui aivan vastaavaa... Turussa ja muualla, silloin kun arvokkaita rakennuksia oli vielä enemmän, tehtiin tosi onnettomia ratkaisuja vaikka väkisin hienon rakennuskannan poistamiseksi. Väittäisin kuitenkin että Turun asukkaat eivät ole tähän syyllisiä. Raha siinä jyllää.


      • ,,,,,,,,,,,,,,
        L. Into kirjoitti:

        Haluan ilmaista huomautukseni Turussa asuvien arviointiin. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin eihän voi tyypitellä jonkin kaupungin rajojen sisäpuolella olevia ihmisiä vain tietynlaisiksi. Turkuun on aikojen saatossa muuttanut ihmisiä vaikka mistä eikä heitä voi yhtenä ryppäänä arvostella.
        Itse Turussa syntyneenä en myöskään allekirjoittaisi silmiin katsomattomuutta. Tervehdin bussikuskia, kaupanpitäjää ja tuttavia kohdattaessa. Itseriittoinen olenko jos olen olemiseeni tyytyväinen. Tarvitsen silti ystäviä ja voi olla että hyvänpäivän tutusta hyväksi ystäväksi ei tulla päivässä.
        Kaupunkikuvasta sanoisin, että aikoinani olin todella surullinen monien kauniiden vanhojen rakennusten purkamisista. Nuorena ihmisenä tunsin asiantilaa kohtaan voimattomuutta. Kun muutin muualle jatkamaan koulujani ajattelin etten enää takaisin Turkuun muuttaisikaan. Huomasin kuitenkin että tuolla "muualla" tapahtui aivan vastaavaa... Turussa ja muualla, silloin kun arvokkaita rakennuksia oli vielä enemmän, tehtiin tosi onnettomia ratkaisuja vaikka väkisin hienon rakennuskannan poistamiseksi. Väittäisin kuitenkin että Turun asukkaat eivät ole tähän syyllisiä. Raha siinä jyllää.

        Varsin hyvä puolustus sinulta, tuli tosiaan tyypiteltyä Turkua liian kärkkäästi. Jatkoja sulle!


    • Tepsu61

      missään en ole tavannut matkustaessani kotimaassa niin tympeitä ja epäystävällisiä ihmisiä kuin Turussa!!

      • Maaria34

        Oletkohan paljon sitten matkustanut? Tai sitten piti päästä oma ennekkoasenne tänne laukomaan?
        Tämän palstan tietyt mielipiteet ovat muutenkin enemmän tai vähemmän outoja. Tiedän kyllä että turkulaiset ovat olleet stadilaisten hampaissa, ja että Turku-Tampere akselilta löytyy jännitettä, mutta täysin hupimielellä, näin siis luulin. Mutta jotkut ovat aivan tosissaan?
        Turussa (ja monissa muissakin kaupungeissa) käyneenä en huomannut mitään erikoista muutakuin aika hauskan murteen ja omanlaisensa huumorintajun..."Tympeitä" en tavannut yhtään, olin paikalla viimeksi sentään viikon verran työmatkalla.
        Joku puhui "ohikatsomisesta". Sitä tapahtuu kotikaupungissani Helsingissä(kin).


      • varmasti

        Tänne tullaan sellaisella, "vittu mä teille turkulaisille kyllä näytän"-asenteella. Vaikutat juuri sellaiselta.

        Huomaa heti ulkopaikkakuntalaisen, kun niiden on ihan pakko uhota, edes vähän.

        Ilmeisesti ulkopaikkakuntalaiset tuntevat olonsa uhatuksi paikassa, jossa on ne ihmiset enemmistönä, joille kotikaupungissa saa nauraa.


      • nimi-erkki

        Paikkakunnasta riippumatta tämä lienee ennemminkin seuranvalintakysymys. Mitäs meni henkilö tapaamaan niitä tylsimyksiä... Tympeiden ihmisten pariin voi kyllä hakeutua kaikkialla. Sitäpaitsi, aika lailla sekoittuneesti eri suunnista tullutta porukkaa kaupungeissa tätä nykyä asuu.

        Turussa asumisesta on itselläni kyllä kokemusta. Mainio paikka ja Suomen kaunein pitäjä.


      • tiedustelee..
        nimi-erkki kirjoitti:

        Paikkakunnasta riippumatta tämä lienee ennemminkin seuranvalintakysymys. Mitäs meni henkilö tapaamaan niitä tylsimyksiä... Tympeiden ihmisten pariin voi kyllä hakeutua kaikkialla. Sitäpaitsi, aika lailla sekoittuneesti eri suunnista tullutta porukkaa kaupungeissa tätä nykyä asuu.

        Turussa asumisesta on itselläni kyllä kokemusta. Mainio paikka ja Suomen kaunein pitäjä.

        Tarkoitatko ehkä noita kauniita kukkuloita ja laaksoja, joita täällä lounaissuomessa on. Ne luovat aika idyllisiä maisemia :)


      • Tepsu61
        varmasti kirjoitti:

        Tänne tullaan sellaisella, "vittu mä teille turkulaisille kyllä näytän"-asenteella. Vaikutat juuri sellaiselta.

        Huomaa heti ulkopaikkakuntalaisen, kun niiden on ihan pakko uhota, edes vähän.

        Ilmeisesti ulkopaikkakuntalaiset tuntevat olonsa uhatuksi paikassa, jossa on ne ihmiset enemmistönä, joille kotikaupungissa saa nauraa.

        Miten voit sanoa minun menneen kuvaamallasi asenteella? Väitän olevani ystävällinen ja hymyilevä, mutta vastaanotto oli kaikkea muuta! Melkein piti huutaa, että hei, voisiko joku huomata mut, haluaisin palvelua tms!!!!!Kaikki olivat kuin jotain rangaistusta suorittamassa, ei mitään rupattelua tai jutustelua voinut ajatellakaan, kuten yleensä normaalissa ihmisten kanssakäymisessä tavataan tehdä. Elikkä älä puhu p***aa, kun et tiedä!!


      • Maaria34
        Tepsu61 kirjoitti:

        Miten voit sanoa minun menneen kuvaamallasi asenteella? Väitän olevani ystävällinen ja hymyilevä, mutta vastaanotto oli kaikkea muuta! Melkein piti huutaa, että hei, voisiko joku huomata mut, haluaisin palvelua tms!!!!!Kaikki olivat kuin jotain rangaistusta suorittamassa, ei mitään rupattelua tai jutustelua voinut ajatellakaan, kuten yleensä normaalissa ihmisten kanssakäymisessä tavataan tehdä. Elikkä älä puhu p***aa, kun et tiedä!!

        Todellakin, minulla on samanlaiset kokemukset Lahdesta (nimi muutettu). Olin kaupassa ja sanoin kassalla iloisesti "huomenta!", mutta kassa tuijotti korvakoru nokassaan yrmeänä vain mustia kynsiään.
        Samana iltana olin vïelä paikallisessa baarissa iltaa viettämässä, ja eräs kundi varmaan lyhyehkön hameeni innoittamana tuli pyytelemään jatkoille. Aivan ystävällisesti kieltäidyin ja jätkä alkoi haistattelmaan. Kylläpä ovat tympeitä ihmisiä Lahdessa (nimi muutettu)! Se on nyt todistettu. Enkä yhtään yleistä.


      • vähänkin
        Tepsu61 kirjoitti:

        Miten voit sanoa minun menneen kuvaamallasi asenteella? Väitän olevani ystävällinen ja hymyilevä, mutta vastaanotto oli kaikkea muuta! Melkein piti huutaa, että hei, voisiko joku huomata mut, haluaisin palvelua tms!!!!!Kaikki olivat kuin jotain rangaistusta suorittamassa, ei mitään rupattelua tai jutustelua voinut ajatellakaan, kuten yleensä normaalissa ihmisten kanssakäymisessä tavataan tehdä. Elikkä älä puhu p***aa, kun et tiedä!!

        isommissa kaupungeissa katsotaan helposti ohi eikä kassaneidit heitä läpää. kassanaiedeillä on asiakkaita niin paljon, että he eivät ehdi juttelemaan kaikille. ohi katsominen on myös vähänkin isompien kaupunkien tapa (vaikka eihän suomessa kovin isoja kaupunkeja olekaan). pikkupaikoissa on todella kummallista, kun ihmiset tuijottavat. kävelet kaupugilla ja ohi ajavista autoista näkyy pelkkiä tuijottavia silmiä.
        jos ei satu menemään hyvin, se ei useimmiten ole kaupungin vika.


    • Täällä viime joukuluusta asti asuneena on pakko puuttua keskusteluun...
      Hyvä täällä on olla;ihmiset on ystävällisiä,kohteliaita,ruotsinkieliset vastaa ystävällisesti Suomeksi(toisin kuin Porvoossa ja Loviisassa).yms yms.Mutkin peloteltiin puolikuoliaaksi ja silti tulin..Enkä pois lähde:)
      Ystäviä löydät ajan kanssa niinkuin sen kuuluukin mennä..Kunhan annat aikaa suhun tutustua etkä heti iholle tunge;eihän sitä kukaan siedä;)
      Tänne vaan,kyllä täällä hengissä selvii;););)

    • sieltä

      syvältä!!!!

    • asunut

      Olen asunut jo muutaman vuoden ja täällä on paljon enemmän ulospäinsuuntautuneita ihmisiä kuin hesassa. Tervetuloa ja tuo kaverisikin.

    • elina

      kyllä Turusta löytyy kavereita niin kuin muualtakin suomesta. olen itse asunut turun lähellä 18vuotta ja käyn Turussa nykyään koulua ja sain heti uusia kavereita..

    • ilpo

      Ottakaa bb karista mallia siin on jätkä isolla J

    • Alien-8

      kanssa toimeen tulee.Painut vaan kylmästi sisään porukoihin.

      Mutta ei sinne koko iäkseen kannata asumaan jäädä.Itsekin kyllästyin,ja muutin pois.

      • kivat tuulilasit sulla

        jääneet kaipaamaan sinua ja Charles Bronson -lookiasi katukuvassa!


    • Muualta tullut

      Ehkä sitten joskus opin ymmärtämään turkulaisia - tai sitten en. Väliäkö sillä, minulla on omat juttuni ja omat juureni muualla. Turku on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavia tapahtumia. Älä ole moinaskas, jos et saa kuitenkaan mukavia turkulaisia kavereita. He ovat omahyväisiä ihmisiä, kuten kaikki lounaissuomalaiset.
      Ole vaan oma itsesi ja luo oma kaveripiirisi muualta muuttaneiden kanssa niin kaikki sujuu varmasti ihan hyvin.

    • arkoja....

      ... ja itseasiassa mainettaan paljon parempia.

      Oikeasti eivät ole useinkaan niin tylyjä - miltä voi aluksi tuntua.

      • oikeassa

        Syntyperäisenä turkulaisena tiedän, että turkulaiset puhuvat mielellään vieraiden ihmisten kanssa. He ovat vain arkoja tekemään aloitetta, jopa toisten turkulaisten kanssa.
        Tämä on varmasti sellainen asia, joka saa turkulaiset vaikuttamaan ylpeiltä.
        Kannattaa tosiaan itse tehdä juttua, niin kyllä siihen useimmiten vastakaikua saa. Muussa tapauksessa voi mennä vuosikaudet ilman, että esim. samassa talossa asuvat tervehtivät toisiaan.


    • korkeakouluissa

      Korkeakouluissahan on tietysti todella paljon myös ei-turkulaisia, koska opiskelijat ovat monesti muualta tulleita (kuten minäkin). Omistakin opiskelukavereista suurin osa on ei-turkulaisia. Mutta en mitään vikaa ole turkulaisissakaan havainnut. Ihan varmasti saat siis kavereita. Turku on ihana paikka, ja todella kaunis kaupunki, varsinkin kesällä :)

    • Antiturkulainen

      Ei kannata muuttaa, muuta mielummin Tampereelle, siellä ihmiset ovat huomattavasti ystävällisempia ja muutenkin on mukavempi kaupunki.

      • ..,"kivasta Hassustaan...

        näin on.


      • Anonyymi

        Manse on paras miljöö muualta muuttaneelle. Ihmiset oikeasti ystävällisiä, jutellaan ja joristaan Hämeenkadulla vaikka tunti esim. koirista. Mutta ei Turussa.

        Turku on tosin siisti kaupunki, ja jos asuu keskellä, kaikki lähellä. Pääkirjastossa tosin paljon syrjäytyneitä tyyppejä haisemassa, mikä on ikävää.

        Suomenruotsalaiset ovat ystävällisintä Turkua, puhu vaan ruotsia niin hyvin menee. Mutta tännekö ikuisesti elämään? Ei kiitos 9 vuotta takana, muutto Manseen koko ajan takaraivossa. En ole kyllin muotitietoinen, pitää mennä sinne, missä voi olla muussakin kuin Pradan käsilaukku kainalossa.


    • SeeYou

      Oon hieman lukenut noita vastauksia;D Otahan vaan iisisti...;) Täältä löytyy paljon mukavia ihmisiä, niinkuin jokapuolelta Suomea. Itse ainakin vastaan aina, jos joku minua puhuttelee kadulla;) Enkä suinkaan ole poikkeus. Kyllä sinä niitä ystäviä ja bileseuraa saat täältä varmasti;) Ja täähän on kuitenkin ihan toisaalta sketsiä Helsinki-Turku tai Tampere-Turku irvailu. Jos joku tosissaan yleistää kaikki samaan kategoriaan, niin päässä viiraa;D Kyllä mäkin itse välillä heitän jotain "Stadilaisille" ystävilleni, mutt huumoria pitää löytyä! Tervetuloa Turkuun!;)

      • Kokenut

        Kyllä ainakin minä olen saanut juuri kuvailemaasi käytöstä osakseni!
        Ystävällistä ja huomaavaista täysin tuntemattomalta - kauniilta nuorelta naiselta - ja kyllä sellainen on hyvää mainosta vieraspaikkakuntaiselle.


    • kokemusta löytyy

      turkulaiset on aivan eri planeetalta. ne puhuu jotain ihme mongerrusta. kaiken lisäksi ne puhuu niin nopeasti sitä mongerrusta ettei siitä saa mitään selvää. röyhkeitä ja sisäsiittoisia... turussa ja turkulaisissa ei ole mitään muuta hyvää kuin ruisrock
      ja helevetin kauniita naisia ; )

      • asiaaaa

        Turkulaisten puhe on kuin rippulikakka sitä ryöpsähtää kerralla paljon ja sisältö on sitä itseään...


      • ruisrock

        on varmaankin turun huonoin tapahtuma. ennen se oli hyvä, mutta nykyisin surkea.


    • Saat kaverin

      Heti yhrel isol tuapil ja jos sä haluat oikke kunno kaverei ni lainaa vähä rahaa jokasel ni varma saat vaik kui paljo ikaverei, ainaki tiniksest!

    • wildensau

      Kummottos simmottos ?

    • ...olemme...

      ...hyvin mukavia

      • ärsyttävää katkopuhetta

        eikö voi puhua kokonaisilla sanoilla ja lauseilla. Ihmetyttää toi tyyli, säästetäänkö kieltä, ääntä vai mitä helvettiä!!!

        Turk.. on suomen kielen syöpä


      • Kentsu33
        ärsyttävää katkopuhetta kirjoitti:

        eikö voi puhua kokonaisilla sanoilla ja lauseilla. Ihmetyttää toi tyyli, säästetäänkö kieltä, ääntä vai mitä helvettiä!!!

        Turk.. on suomen kielen syöpä

        ...kauhja kui sua nyt tollai voi joku kupoli otta....


      • ............
        ärsyttävää katkopuhetta kirjoitti:

        eikö voi puhua kokonaisilla sanoilla ja lauseilla. Ihmetyttää toi tyyli, säästetäänkö kieltä, ääntä vai mitä helvettiä!!!

        Turk.. on suomen kielen syöpä

        Turk ei ole Turun murretta. Ota asioista selvää.
        Ai niin. Mistäköhän se suomen kirjakieli on lähtöisin. Aivan. Turusta. Eikö yhtään hävetä puhua suomea?

        Mitä vielä turkulaisten asenteisiin tulee, niin ylpeitä ollaan, koska meillä on siihen aivan hyvä syy. Emme kuitenkaan rehvastele kuten lappalaiset, joita tunnen jonkun verran tänne muuttaneita. Haukkuvat etelää ja Turkua ja kehuskelevat kuinka hyviä he ovat. Ihmetyttää vaan, että mitä he täällä tekevät. Ja leppoisat savolaisetkin ovat yleensä aika täynnä itseään. Puhumattakaan kerava.. eikun hesalaisista.

        Siinä teille yleistystä.


    • euroopalainen

      turku on ainoa kaupunki suomessa, missä hoxaat olevansa euroopassa. kaikki muut paikat on junttien takapajula.

    • kauhiast ihmettelee

      Et kui ne turkulaiset ny sillai niin kauheest vieroksuu ja on varoivaisii, tollaste vittunaamojen kans.

      Et miksei ne heti ystävysty tollasten mukavien suomalaisten vittuilijoiden kanssa ja ala juttusille.

      Minäkin aina haluun mun kaveriksi, just jonkun ketä mua vihaa ja halveksii.

      Ette sit ollenkaan ymmärrä, kui juutalainen ei viitti kaveerata natsin kanssa?

    • pekkatherekka

      Etköhän sinäkin saa kavereita, käy vaikka ainejärjestön tapahtumissa niin siellä tutustuu porukkaan väkisinkin, yhtä hyvin turkulaisiin kuin vieraspaikkakuntalaisiinkin. Itse olen tässä Turun seudulla ikäni pyörinyt ja opiskelukavereina on turkulaisia, helsinkiläisiä ja pienemmiltä paikkakunniltakin tulleita. En ole huomannut, että synnyinpaikan tms. perusteella joku ei täällä pärjäisi, johtuu vain persoonasta itsestään. Toki jos olet helsinkiläinen niin ei kannata puhua honottaen, stadi-ässää käyttäen ja sanoja oudosti painottaen.. eikä kannata kulkea nokka pystyssä, koska siihen ei todellakaan helsinkiläisillä ole syytä. ;) No, vaikka puhuisit "stadilaisittain" niin saat ehkä siltikin kavereita.

    • semmotteita

      Ainakin kaikki turkulaiset, joita oon tavannu ja tiedän/tunnen, on aika huumorintajuttomia tai sitten omaa tosi kummallisen huumorintajun ja ne on ERITTÄIN suorapuheisia, suorastaan loukkaa sanoillaan, joskus kuitenkin ehkä tahattomasti ja huomaamattaan. Mutta en silti yleistä, omaa kokemusta vaan.

      • pekkatherekka

        Todennäköisesti kyse on vaan erilaisesta huumorintajusta. Olen ehkä poikkeustapaus, mutta en aina jaksa mielistellä hymyilemällä tai nauramalla jos joku heittää paskaa/tylsää läppää. Voin "vittuillakseni" vastata täysin asiallisesti pohdiskellen, jolloin ko. henkilö ei 1. ymmärrä mitä puhun 2. ja jää miettimään ymmärsinkö hänen "hauskaa" vitsiään vai en.


    • ollaan vähän tällaisia

      Hiljaisia,ei tunneta ketään, puhutaan oudosti, Turku on koko meidän maailmamme, kellään ei ole kavereita,korkeintaan 2. Mököttäjiä, mutta kumminkin
      mukavia.

    • Turussa asuva

      Turussa on juuri sellaista kuin jotkut kaverisi ovat kertoneet. Usko heitä ja älä harkitse edes muuttoa,jos et ole sosiaalisesti huippulahjakas selviytyjätyyppi, tai sietokykysi henkisen väkivallan suhteen on heikko.

    • jemmuliini

      Koulussani on yksi turusta... Hän on erittäin vastaanottavainen, ja tulee kaikkien kanssa toimeen. Hänestä tuli hyvä ystäväni. Meillä on erittäin hauskaa aina... Uskon että saat heti ystäviä. Olen siis ammiksessa, Ja on ihanaa että sain ainakin yhden uuden ystävän.

      • taruolento...

        Onkos sen nimi Joulupukki


    • A.K.

      Itse olen reissannut Suomen ristiin rastiin työni puolesta, ja ajattelen, että vivahde-eroista huolimatta eri puolella Suomea asuvat eivät ole ihmistä kummempia missään.
      Muistelen uutisia joistain liike-elämä-, ja virkamieskähminnöistä, joista niistäkään minulla ei ole tarkkaa tietoa. Niistä kai alkoi levitä legenda turkulaisten oudoista puuhista, ja sitten legenda alkoi saada uusia ulottuvuuksia?
      Toisena legendaesimerkkinä käy Kouvola, jolla on Suomen turhimman kaupungin maine. Juttu sai alkunsa siitä, kun "pikkukaupungin pojan" bändi ei saanut rahoitusta kulttuurilautakunnalta, niin siitä suivaantuneena alkoi kiekumaan turhimmasta kaupungista, ja se levisi.
      Eli pienestä on maine kiinni.
      Turkulaisia sekä kouvolalaisia tuntevana tiedän, että ihmisiä ovat kuten muutkin, kaksi kättä ja jalkaa, ja nenä keskellä päätä. Prototyyppiasukasta ei ole kummassakaan, kun kaikki ihmiset tuppaavat olemaan erilaisia aivan asuinpaikkakunnasta riippumatta.

      • Sandman

        Kouvola sai maineen suomen turhimpana kaupunkina Pahkasian Savo-Karjalan matkaoppaasta muistaakseni noin v. 1984.


    • Muualta muuttanut

      Turkulaiset ovat helsinkiläisiin tai sisäsuomalaisiin verrattuna käytökseltään hieman jäykkiä ja jähmeitä. Sisäänpäinlämpeävyys on jotenkin kummallinen sana...varautuneita ehkä. Monet turkulaiset ovat myös yksinäisiä.

      Sanotaanko että tapakulttuuri on aavistuksen keskieurooppalaisempaa kuin muualla Suomessa. Tääl pruukataan pukeutua vähän paremmin ja on vähän enemmän semmosta small talkia, kauniit kelit ja mites on mennyt jne. Sakki on myös materialistisempaa kuin muualla. Biletyskuvioissa on selvästi tyhjäpäiset pintaliitäjät vastaan muut, mutta opiskelu/työkavereiden kanssa sekin onnistuu varmasti.

      Mut kyl turkulaisten kans hyvin toimeen tulee, kunhan alkushokista toipuu. Se alkushokki kestää ihmisestä riippuen päivästä kolmeenkymmeneen vuoteen.

    • Olkku

      ...tienviitta Tampereelle!!!

      • sillä

        se muistuttaa, että täytyy olla kiitollinen siitä, ettei ole tampereella


    • Olkku

      Helsinkiläisille tiedoksi!Helsinkiä kutsutaan oikeasti Hesaksi eikä stadiksi niin kuin usein virheellisesti kuulee .Kuunnelkaapa hesalaiset vanhoja hesan slangilla levytettyjä biisejä 50-60 luvulta niin niissä melkein kaikissa lauletaan että hesa eikä stadi.Jos minulle joku tulee sanomaan että hän asuu stadissa niin minä kyllä kysyn että missä stadissa?Mänttässäkö???

    • Rexa

      ja Turun välillä on Suomessa ainoa paikka, jossa liikennemerkin mukaan voi tehdä u-käännöksen moottoritiellä, eihän tamperelainen VOI joutua ko. tielle, ainoastaan vahingossa...! =)

    • maailman paras kaupunki...

      ... ainakin minun mielestäni.
      (Seuraavaksi paras on Rauma.)
      Olen asunut ja opiskellut Turussa noin seitsemän vuotta. Sen jälkeen asunut Uudellamaalla (Lohja, Helsinki), Pohjanmaalla (Lappajärvi) ja Satakunnassa (Rauma). Muuttaisin Turkuun heti, jos voisin. Varsinais-Suomi on muutenkin kaipuuni kohde...

    • kokenut.

      Iltaisin kaduilla liikkuu ihme tyyppejä, väkivalta on mielestäni lisääntynyt. Muuten ihan kaunis kaupunki.

    • koko Suomi

      ja syystäkin: kummaa porukkaa kun luulevat että muut ja varsinkin helsinkiläiset ovat heille kateellisia. Mistä muka?

      • Turkulainen Helsingistä

        En ymmärrä yhtään näitä antipatioita. Turku on Suomen hienoin kaupunki ja ihmiset ihan ok.

        Jostain tämä viha kumpuaa joillakin ihmisillä ja yleensä meillä suomalaisilla on taipumusta kateuteen.

        En kyllä ymmärrä miksi, ei Turku nyt niin erilainen ole???


      • iloinen jörö
        Turkulainen Helsingistä kirjoitti:

        En ymmärrä yhtään näitä antipatioita. Turku on Suomen hienoin kaupunki ja ihmiset ihan ok.

        Jostain tämä viha kumpuaa joillakin ihmisillä ja yleensä meillä suomalaisilla on taipumusta kateuteen.

        En kyllä ymmärrä miksi, ei Turku nyt niin erilainen ole???

        En ymmärrä Turkulaisvihaanne, mitä te tollot ruikutatte.
        Ottakaa suunta Hesaan tai vaihtoehtona Poriin ja viel Paraisil ja Tukholmaan.
        Ei teidän tääl pakko olla ole.
        Te olette surkeita itsekeskeisaiä ÖYKKÄREITÄ, ilman aivoja.
        Ikäni Turussa asunut, vaan nykyään liikaa tuollaisia turhan tärkeitä, jotka pilaavat koko TURUN.
        ADIOS !!!!!!!!!!!!


      • Muuallakin kun Turussa ollut
        iloinen jörö kirjoitti:

        En ymmärrä Turkulaisvihaanne, mitä te tollot ruikutatte.
        Ottakaa suunta Hesaan tai vaihtoehtona Poriin ja viel Paraisil ja Tukholmaan.
        Ei teidän tääl pakko olla ole.
        Te olette surkeita itsekeskeisaiä ÖYKKÄREITÄ, ilman aivoja.
        Ikäni Turussa asunut, vaan nykyään liikaa tuollaisia turhan tärkeitä, jotka pilaavat koko TURUN.
        ADIOS !!!!!!!!!!!!

        Sun pitäi lähteä katsomaan vähän maailmaa, huomaisit helposti mitä vikaa on Turussa. Aluksi vaikka Pori,
        Tampere ja kun siivet kantaa vaikkapa Helsinki.


      • Sartsi_35
        Muuallakin kun Turussa ollut kirjoitti:

        Sun pitäi lähteä katsomaan vähän maailmaa, huomaisit helposti mitä vikaa on Turussa. Aluksi vaikka Pori,
        Tampere ja kun siivet kantaa vaikkapa Helsinki.

        "Huomaisit helposti"...En ole moista asiaa huomannut, vaikka olen asunut mm. Tampereella ja Helsingissä, ja Turussa nyt 4 v.
        Jätän siis neuvosi omaan arvoonsa. koska viihdyn Turussa hyvin, kuten muillakin paikkakunnilla. Täytyy sanoa että ihme juttua täällä....


      • Avarammasta Suomesta
        Sartsi_35 kirjoitti:

        "Huomaisit helposti"...En ole moista asiaa huomannut, vaikka olen asunut mm. Tampereella ja Helsingissä, ja Turussa nyt 4 v.
        Jätän siis neuvosi omaan arvoonsa. koska viihdyn Turussa hyvin, kuten muillakin paikkakunnilla. Täytyy sanoa että ihme juttua täällä....

        Hyvä, että olet laajentanut mailmankuvaasi, joten takaporttinasi on tieto että junalla pääsee sieltä aina pois.


      • Sartsi_35
        Avarammasta Suomesta kirjoitti:

        Hyvä, että olet laajentanut mailmankuvaasi, joten takaporttinasi on tieto että junalla pääsee sieltä aina pois.

        Maailmankuva ei paljoa laajene asumalla ko. kaupungeissa, samaa Suomea se vaan on...Myös ulkomailla asuneena on pakko sanoa että Turku on lähinnä eurooppalaista meininkiä. Sillä ei kuitenkaan ei ole väliä koska pidän suomalaisesta elämänmenosta...
        Ja Turussa on se mukavaa että sieltä pääsee myös laivalla/veneellä lähemmäs/kauemmas.
        Enkä tarvitse mitään takaportteja, yleensä kuljen etuportista.


      • juna,vene,potkukelkka
        Sartsi_35 kirjoitti:

        Maailmankuva ei paljoa laajene asumalla ko. kaupungeissa, samaa Suomea se vaan on...Myös ulkomailla asuneena on pakko sanoa että Turku on lähinnä eurooppalaista meininkiä. Sillä ei kuitenkaan ei ole väliä koska pidän suomalaisesta elämänmenosta...
        Ja Turussa on se mukavaa että sieltä pääsee myös laivalla/veneellä lähemmäs/kauemmas.
        Enkä tarvitse mitään takaportteja, yleensä kuljen etuportista.

        Ja talvella pääsee pois potkukelkalla jäätä pitkin.


      • Iloinen Jörö
        juna,vene,potkukelkka kirjoitti:

        Ja talvella pääsee pois potkukelkalla jäätä pitkin.

        Kun tätä litaniaa lukee, niin on monia tyytymättömiä täällä.
        Siis he muuttakoon pois, pilaavat kaupungin maineen RUTINOILLAAN..


      • Sartsi_35
        juna,vene,potkukelkka kirjoitti:

        Ja talvella pääsee pois potkukelkalla jäätä pitkin.

        Vaikka potkukelkalla joo. Heh heh.


      • Sartsi_35

        Taidat olla hieman lapsellinen, en ole kuullut koko Suomen nauravan turkulaisille. Helsinkiläisenä olen sitä vastoin välillä saanut asian tuntea nahoissani muilla paikkakunnilla....
        Turkuvitseillä oli aikansa, mutta uskotko ihan oikeasti että laihialaiset ovat pihejä? Varmaan niin...


      • Hammaris
        Muuallakin kun Turussa ollut kirjoitti:

        Sun pitäi lähteä katsomaan vähän maailmaa, huomaisit helposti mitä vikaa on Turussa. Aluksi vaikka Pori,
        Tampere ja kun siivet kantaa vaikkapa Helsinki.

        MENNÄ KATSOMAAN MAAILMAA, siis PORIIN,TAMPEREELLE TAI HELSINKIIN? Jumalauta mitä neuvoja....
        Siitähän taivas aukee kun muuttaa Poriin...Ja mitä helvetin siipiä Helsinkiin tarvitaan?


      • ole vitsi
        Sartsi_35 kirjoitti:

        Taidat olla hieman lapsellinen, en ole kuullut koko Suomen nauravan turkulaisille. Helsinkiläisenä olen sitä vastoin välillä saanut asian tuntea nahoissani muilla paikkakunnilla....
        Turkuvitseillä oli aikansa, mutta uskotko ihan oikeasti että laihialaiset ovat pihejä? Varmaan niin...

        se on surullisinta totta, miksi turkulaiset eivät voisi olla aivan normaaleja, kuten muutkin suomalaiset. Niillä on huono itsetunto ja silti luulevat olevansa jotain muita parempia. Ja tosiaan luulevat että muut ovat turkulaisille kateellisia. Sellaiseen ei todellakaan ole syytä.


      • turkulainen..
        ole vitsi kirjoitti:

        se on surullisinta totta, miksi turkulaiset eivät voisi olla aivan normaaleja, kuten muutkin suomalaiset. Niillä on huono itsetunto ja silti luulevat olevansa jotain muita parempia. Ja tosiaan luulevat että muut ovat turkulaisille kateellisia. Sellaiseen ei todellakaan ole syytä.

        Miksi luulet turkulaisten pitävän itseään muita parempina? Minusta on hieno olla turkulainen, mutta ei sen silti pitäisi olla keneltäkään muulta pois.

        Miksi ei saisi olla ylpeä siitä mitä on? Miksi turkulaisuus ei saisi olla hieno asia?

        Jotkut nirppanokat saattaa ylpeillä Turun kaduilla, mutta eivät ne turkulaisuudesta ylpeile. Ne on muuten vaan olevinaan, ku joku on kertonut heidän omaavan hyvän kropan.

        Suurin osa turkulaisista ei kuitenkaan ole olevinaan, se osa vaan näkyy paremmin, joka niin tekee. Se on sitä pintaliito porukkaa.

        Turkulaisilla ja varsinaissuomalaisilla on pitkä historia, siitä kuuluu olla ylpeä. Koska omia juuriaan ei pidä unohtaa. Jokainen suomalainen voisi olla ylpeä siitä, että meillä on Turun kaltainen kaupunki.


      • ärsyttää stadilaisia
        ole vitsi kirjoitti:

        se on surullisinta totta, miksi turkulaiset eivät voisi olla aivan normaaleja, kuten muutkin suomalaiset. Niillä on huono itsetunto ja silti luulevat olevansa jotain muita parempia. Ja tosiaan luulevat että muut ovat turkulaisille kateellisia. Sellaiseen ei todellakaan ole syytä.

        ... koska turkulaiset ovat edelleen ainoa Suomen heimo, joka ei kumarra Helsinkiin päin. Joka kerta, kun käyn Hesassa (asuin siellä 15 v) en voi olla kauhistelematta, miten venäläinen kaupunki se on. Lapsena käytiin monta kertaa vuodessa laivalla Tukholmassa. Helsingissä ehkä kerran viidessä vuodessa. Eihän siellä edelleenkään ole mitään turkulaista kiinnostavaa Tukholmaan verrattuna!


      • p-reikä
        turkulainen.. kirjoitti:

        Miksi luulet turkulaisten pitävän itseään muita parempina? Minusta on hieno olla turkulainen, mutta ei sen silti pitäisi olla keneltäkään muulta pois.

        Miksi ei saisi olla ylpeä siitä mitä on? Miksi turkulaisuus ei saisi olla hieno asia?

        Jotkut nirppanokat saattaa ylpeillä Turun kaduilla, mutta eivät ne turkulaisuudesta ylpeile. Ne on muuten vaan olevinaan, ku joku on kertonut heidän omaavan hyvän kropan.

        Suurin osa turkulaisista ei kuitenkaan ole olevinaan, se osa vaan näkyy paremmin, joka niin tekee. Se on sitä pintaliito porukkaa.

        Turkulaisilla ja varsinaissuomalaisilla on pitkä historia, siitä kuuluu olla ylpeä. Koska omia juuriaan ei pidä unohtaa. Jokainen suomalainen voisi olla ylpeä siitä, että meillä on Turun kaltainen kaupunki.

        Mikään paikka Suomessa ei ole niin omituinen kuin Turku. Ja heidekkeniläiset sun muut olevinaan olevat. Niitä ei sentään sikiä enää lisää, kaupungin onneksi pitkällä sihdillä.


      • ruotsista saa
        ärsyttää stadilaisia kirjoitti:

        ... koska turkulaiset ovat edelleen ainoa Suomen heimo, joka ei kumarra Helsinkiin päin. Joka kerta, kun käyn Hesassa (asuin siellä 15 v) en voi olla kauhistelematta, miten venäläinen kaupunki se on. Lapsena käytiin monta kertaa vuodessa laivalla Tukholmassa. Helsingissä ehkä kerran viidessä vuodessa. Eihän siellä edelleenkään ole mitään turkulaista kiinnostavaa Tukholmaan verrattuna!

        muodikkaita kauniita vaatteitakin ostettua paljon halvemmalla. Helsinki on muutenkin sikakallis paikka, totesin kun viimeksi oli pakko käydä sielä virallisissa asioissa. Ei sieltä saa mitään samalla hintatasolla kuin ruotsista. Itse en käy hesassa edes kerran viidessä vuodessa, edellisestä kerrasta taisi olla ainakin 10v.

        Ehkä olet oikeassa joitakin erikoisia helsinkiläisiä voi ärsyttää, että emme kumartele heitä, mutta uskon silti, että se on pieni vähemmistöryhmä heistäkin ja suurin osa on ihan fiksua porukkaa. Totuus taitaa kuitenkin olla, että helsinki ei itsessään ole erikoisasemassa. Sinne menevät muualta todelliset vaikuttajat töiden perässä. Yksi sukulaisperhe asuu sielä Helsingissä, mutta kyllä he useammin käyvät täällä Turussa kuin me siellä. Ei sellaisesta kaupungista vissiin löydy kyläilyyn edes kunnollisia parkkipaikkoja jotta kiehtoisi lähteä moikkaamaan heitä. Tampereellakin on muuten tullut käytyä paljon useammin siellä on niin paljon enemmän kiinnostavia juttuja. Serena on ainoa mikä on helsingin lähellä kiinnostava paikka tällä hetkellä, mutta sekään ei ole helsingissä. Taitaa helsingin kiehtovuus jäädä niille liikemiehille ja muille työläisille. joilla on asiaa sinne ihan oikeasti.


    • Niko-73

      Olen asunut useamman vuoden Turun lisäksi Tre ja Hki. Kussakin paikassa hyvät ja huonot puolensa. Kavereita löydät varmasti koulusta asuit sitten missä tahansa.

      Hyvää opiskeluintoa!

      N

      • nut

        Turku on mahtava kaupunki! Ihmiset on ihania ja maisemat kauniita. Olen asunut Turussa, Huittisissa, Nurmijärvellä ja tällä hetkellä pojanmaalla. Jokapaikasta olen kavereita löytänyt, mutta silti olen turkulaisista aina eniten tykännyt.
        Onnea matkaan. Turkuun kun kerran menee niin ei sieltä enää pois halua!


    • veedu

      Ei turkulaisis vikaa ooo,, paitsi itäsuomalaiselle oudolta kuullostava murre,,
      sen lisäks turun flikat on suomen estottomimpia,, stadilaisten jälkeen ja se onkin parasta suomesssa;;)).

      • ....

        Moraalin puutteesta ja siitä, ettei muijasta ole koskaan vaimoksi. Sääli Turun miehiä.


      • Hammaris
        .... kirjoitti:

        Moraalin puutteesta ja siitä, ettei muijasta ole koskaan vaimoksi. Sääli Turun miehiä.

        Kateeksi käy Turun miehiä...


      • Nimetön
        .... kirjoitti:

        Moraalin puutteesta ja siitä, ettei muijasta ole koskaan vaimoksi. Sääli Turun miehiä.

        kaikkea mahtuu joukkoon joka cityssä;;))


    • Antropologi

      Turun asukkaat ovat sisäsiittoisia. Turkuun on muuttanut vuosikymmenien saatossa liian vähän ulkopaikkakuntalaisia, tästä syystä ihmisissä on havaittavissa tasapäistymistä. Tämän sisäsiittolan asukkaiden yhteisiä piirteitä ovat mm. Pääkaupunki-kateus, skeptisyys sekä negatiivinen asenne ulkopaikkakuntalaisia kohtaan. Tämä ilmenee varsinkin pakolaisiin suhtautumisena.

      • turkulainen

        Paljon erinmaalaisia ystäviä, mutta mutta monet pakolaiset ovat pilanneet mahdollisuutensa tutustua Turkulaisiin, omalla käytöksellään.
        Ehkä ulkopaikkakuntalaisten tulisi katsoa peiliin, että josko olisikin ITSESSÄÄN VIKAA...


      • ....

        Turku on ollut niin pitkään kansainvälinen kaupunki, että juuri Turussa on vähiten sisäsiittoisuutta. Sanotaanko oikeastaan niin, että peräsuomesta sitä sisäsiittosuutta löytyy, ei tästä maailmanportilta.


      • vai että oikeen
        .... kirjoitti:

        Turku on ollut niin pitkään kansainvälinen kaupunki, että juuri Turussa on vähiten sisäsiittoisuutta. Sanotaanko oikeastaan niin, että peräsuomesta sitä sisäsiittosuutta löytyy, ei tästä maailmanportilta.

        kansainvälinen kaupunki,milläköhän logiikalla?
        Paljon ruotsalaisia turisteja?
        Vähän suomalaisia(eli ei-turkulaisia)?


      • kukka-nen

        Minäkin oon ensimmäinen paljasjalkainen turkulainen meidän suvusta. Äit Kuopiosta ja isä loimaan suunnasta. Keskisuomesta ja pohjanmaalta on todella paljon ollut vuosien varrella tänne muuttajia. Pohjanmaalta tällä hetkellä ehkä enimmistö, sillä heihin törmää nykyään jokapuolella.

        Mikä ihme sua jurpii kun näyttäis pääasia olevan vain mollaaminen ilman faktatietoja?

        En ole laisinkaan kateellinen pääkaupunkiseudusta oikeastaan päinvastoin, en haluaisi koskaan asua sielä, mutten siltikään lähtisi heitä mollaamaan ilman parempaa tietoa. Miksi olemme mielestämme kateellisia?

        Joku kateellinen helsinkiläinen juippi kävi aikoinaan polttamassa turkua, että saitte pääkaupungin "siirrettyä sinne" ;D

        ei se haittaa missä sellainen on. Ne muutamat kerrat kun olen helsingissä tallustellut, niin siellä jään kaipaamaan hetkessä eläviä ihmisiä. Kaikkialla näkyy vain kiireisiä jotka ravaavat sen kun sielu sietää. En halua sellaista asennetta oppia omakseni vaan päinvastaisen. Ajasta ja positiivisuudesta saa aivan toisenlaisen fiiliksen ja vauhdin päälle ja ei tarvitse kuluttaa koko elämäänsä kiireelle.

        Siihen en puutu miten eri ihmiset näkevät pakolaiset, vastata voin vain omasta näkökannastani. Tunnen toki jokusia mukaviakin. Mutta maassa maan tavalla heidän tulee myös kunnioittaa meidän lakeja ja sääntöjämme tullakseen toimeen kanssamme. Ei minulla ole mitään negatiivista sanottavaa heistä. Mistä ihmeestä kaivelet tälläisiä totuuksia "turkulaisista" ? Tunnet yksi tai kaksi ja heidän myötä olet kantaasi päätynyt? Tai joku "kaveri" on kertonut? Vai provoilet ihan muuten vain, kun on kiva täyttää ketju asiattomilla syytöksillä? En todellakaan tunne yhtäkään ihmistä joka olisi kateellinen helsingille, miksi olisi? En näe siihen mitään syytä? Meillä on täällä ihan mukavasti asiat, ei ole mitään syytä valittaa mistään ja ainakin minä törmään kaikenaikaa vanhoihin ja uusiinkin tuttaviin jotka ovat enemmän tai vähemmän mukavia, suurin osa toki hyvänpäivän tuttuja, mutta pelkkä matka lähikauppaan ja saa moikkailla heitä ja vaihtaa paria sanaa, ei meitä voi sisäänpäin lämpivyydestä kyllä syyttää. Ne jutut on kyllä ihan henkilökohtaisia, eikä asuttavaan kaupunkiin liittyviä. Mitenkä itse tulet toimeen ihmisten kanssa?

        Mutta helsinkiläisten "turkulaisvitseihin ole tietyssä tv-ohjelmassa kyllästynyt vain siksi, että hyvä vitsi kerrotaan vain hetken jotta se pysyisi hyvänä. Huono vitsinkertoja jauhaa liian pitkään ja vitsi menettää merkityksensä. En enää katso sitä ohjelmaa vaikka ennen pidinkin siitä, vaan kyllästymisen takia jotenkin ohjelma ei enää kiinnosta, kului loppuun. Enkä ole katkera, että sen tekivät helsinkiläiset. Pidän edelleenkin taapermannista vaan mahtaako hän edes olla alkuperäinen helsinkiläinen, tuskin tervokaan.

        Onko teillä sielä muuten paljon paljasjalkaisia vaikuttajia? Kun kaikki mitä sieltä tiedän ovat yleensä tulleet sinne jostain muualta? Presidenteistä alkaen... Halonesenkin sukujuuret johtavat savoon...ahtisaarikin asui sielä äitini naapurissa, toki en tiedä mistä hän on alkujaan, sillä isänsä oli armeijan komennuksella sielä. Onko Kekkonen helsingistä? Kaikki suurimmat nimet viihteen alalta suurinpiirtein ovat muualta, spede pasanenkin kävi samaa koulua kuin äitini... mitä kadehdittavaa löydät, kerro, niin opettelen kadehtimaan..


      • Hammaris

        ..my ass...Mistä lähtien amiksessa on opetettu antropologiaa?


      • turkulainen..
        vai että oikeen kirjoitti:

        kansainvälinen kaupunki,milläköhän logiikalla?
        Paljon ruotsalaisia turisteja?
        Vähän suomalaisia(eli ei-turkulaisia)?

        Missä olit kun koulussa käytiin läpi Suomen historiaa?

        Turku on syntynyt kansainväliseksi satamaksi ja markkinapaikaksi. Turku on siis niin kansainvälinen kuin vain kaupunki voi olla. Se oli sitä silloin ja se on sitä tänään.

        Jos teillä siellä nykyisessä pääkaupungissa on kusi noussut päähän, niin en minä sille tietenkään mitään voi, mutta koita nyt ymmärtää selkeitä asioita.

        Turku, tûrgû, Åbo, Aboa on Suomen ensimmäinen metropoli, joka on päässyt jopa italialaisiin oopperoihin keskiajalla, tosin vain muutamaan, mutta Helsinki ei ole yhdessäkään.

        Turussa asuu nytkin Helsingin jälkeen eniten ulkomaalaisia ja keskiajalla Turussa asusti hansakauppiata ja muita ulkomaalaisia.

        Vetäkää jo se päänne sieltä perseestä pois! Ei voi olla niin kamalaa, jos Suomessa on jotain muutakin kuin se paska Helsinginne. Perustakaa sitten vaikka oma valtio, jos on niin hankalaa ottaa muitakin huomioon.


    • Mää&sää

      Asun itse pääkaupunki seudulla mutta työpaikan paamaja on Turussa. Siellä on mukava käydä ja ihmiset on lepposia. Aina ei ymmärrä mitä he sanovat mutta hymyilen vaan. Helsinkiä siellä arvostellaanmutta missäpä ei, varsinkin jos on huoo itsetunto?

      • ei aluperäinen

        Kun muutat, muista ettei sinusta voi tulla koskaan turkulaista. Tai varsinaissuomalaista. Ystäväksi, sellaiseksi, joka kutsutaan saunomaan, sinulla on mahdollisuuksia keskimäärin 7 vuoden kuluttua. Jotta se onnistuisi älä kehu tai imartele, koska silloin sinua pidetään epäluotettavana. Älä kehu myöskään itseäsi, sano vaan; en mää oikein, emmää tiedä. Liian nopeaa lähestymistä täällä myös kavahdetaan, ja opettele pitämään suusi kiinni, varsinkin jos sun mielipidettä kysytään. Kun olet pääkaupungista, älä paljasta sitä, vaan keksi sopiva kiertoilmaisu, esim. Tikkurilan eteläpuolella asun. Ettei sinua vaan luultais turhan leuhkaksi. Mutta ei sinun tarvitse edes yrittää tutustua alkuperäisväestöön. Jos pyörit yliopistolla sinun ei välttämättä tarvitse olla lähemmissä kontakteissa yhdenkään turkulaisen kanssa.


      • SeeYou
        ei aluperäinen kirjoitti:

        Kun muutat, muista ettei sinusta voi tulla koskaan turkulaista. Tai varsinaissuomalaista. Ystäväksi, sellaiseksi, joka kutsutaan saunomaan, sinulla on mahdollisuuksia keskimäärin 7 vuoden kuluttua. Jotta se onnistuisi älä kehu tai imartele, koska silloin sinua pidetään epäluotettavana. Älä kehu myöskään itseäsi, sano vaan; en mää oikein, emmää tiedä. Liian nopeaa lähestymistä täällä myös kavahdetaan, ja opettele pitämään suusi kiinni, varsinkin jos sun mielipidettä kysytään. Kun olet pääkaupungista, älä paljasta sitä, vaan keksi sopiva kiertoilmaisu, esim. Tikkurilan eteläpuolella asun. Ettei sinua vaan luultais turhan leuhkaksi. Mutta ei sinun tarvitse edes yrittää tutustua alkuperäisväestöön. Jos pyörit yliopistolla sinun ei välttämättä tarvitse olla lähemmissä kontakteissa yhdenkään turkulaisen kanssa.

        mahdoton...? Mun mielestä on loppujen lopuksi ihan sama, mistä ihminen on kotoisin. Se missä viihtyy ja tuntee olonsa kotoisaksi, ratkaisee aika paljon. No... Jos sinulta on vaadittu 7 vuotta, että olet päässyt niin läheiseksi ystäväksi, että sinua kutsutaan mukaan, niin ihmettelen...=o Tosin, minä en ole kutsunut ketään koskaan saunomaan;D
        Se ainakin pitää paikkansa minun osaltani, että jos rupee liikaa kehumaan tai imartelemaan, mulla ainakin tulee vaivautunut olo... Ja imartelu saa niskakarvat pystyyn;)Itsensä kehuminen on myös tietyissä tilanteissa typerää, koska teot kertovat paljon enemmän. Ja minä ainakin arvostan ihmistä, jolla on omat mielipiteensä ja kertoo niistä kysyttäessä. Myötäily on typerää...
        Pääkaupunkilaisia vastaan minulla ei ole mitään, ei tosin muitakaan. Mielestäni on ihan sama mistä päin Suomea ihminen on kotoisin. Jos on nähnyt/kokenut elämää useammassa kuin yhdessä kaupungissa, niin se on minun mielestäni vain rikkaus ihmiselle;)
        Tämä koko keskustelu on jotenkin outoa... Monet naurut olen kyllä saanut noita textejä lukiessa, mutta monen olisi syytä ottaa järki käteen ja miettiä, mikä omissa asenteissa mättää;)


      • huomaamaan, että
        SeeYou kirjoitti:

        mahdoton...? Mun mielestä on loppujen lopuksi ihan sama, mistä ihminen on kotoisin. Se missä viihtyy ja tuntee olonsa kotoisaksi, ratkaisee aika paljon. No... Jos sinulta on vaadittu 7 vuotta, että olet päässyt niin läheiseksi ystäväksi, että sinua kutsutaan mukaan, niin ihmettelen...=o Tosin, minä en ole kutsunut ketään koskaan saunomaan;D
        Se ainakin pitää paikkansa minun osaltani, että jos rupee liikaa kehumaan tai imartelemaan, mulla ainakin tulee vaivautunut olo... Ja imartelu saa niskakarvat pystyyn;)Itsensä kehuminen on myös tietyissä tilanteissa typerää, koska teot kertovat paljon enemmän. Ja minä ainakin arvostan ihmistä, jolla on omat mielipiteensä ja kertoo niistä kysyttäessä. Myötäily on typerää...
        Pääkaupunkilaisia vastaan minulla ei ole mitään, ei tosin muitakaan. Mielestäni on ihan sama mistä päin Suomea ihminen on kotoisin. Jos on nähnyt/kokenut elämää useammassa kuin yhdessä kaupungissa, niin se on minun mielestäni vain rikkaus ihmiselle;)
        Tämä koko keskustelu on jotenkin outoa... Monet naurut olen kyllä saanut noita textejä lukiessa, mutta monen olisi syytä ottaa järki käteen ja miettiä, mikä omissa asenteissa mättää;)

        niitä väittelijöitä ei ole niin kovin montaa, vaan samaa jauhamista, selvää provoilua, eikä vastauksia ole kuulunut asiallisiin viesteihin. Aika outoja tyyppejä ei kovin montaa... asuu helsingissä... tai sitten he eivät ole edes sieltäkään, mene ja tiedä. Mukuloita enimmäkseen ja keskenkasvuisii.


    • turuku

      Turkuun vaan! Täältä löytyy kaikki mitä muualtakin Suomesta ja paljon parempana!

    • Avataanko aiheesta

      keskustelu Helsingin palstalla?

      Kehutaan oikein kunnolla?

      • linkki tänne

        kyllä mää lähren mukaan... sovitaanko provoilut etukäteen, vai mennäänkö näppituntumalla ;D

        Pistäs otsikoks "turkulainen helsingis"

        Et mikä siin on ku stadin murteesta ei saa mitään selvää, puhuisivat kunnolla ;D

        Sais samalla selvitetyks miks meitsin kannattaa heitä kadehtia, ko enmää oo viäl tajunnu kadehtii, et onk niil mitään omia "tosifiksui" henkilöit vai tekeekö siel kaikki ulkopaikkakuntalaiset vaa kauhiast hommii ;D


      • mutta turkulaisissa
        linkki tänne kirjoitti:

        kyllä mää lähren mukaan... sovitaanko provoilut etukäteen, vai mennäänkö näppituntumalla ;D

        Pistäs otsikoks "turkulainen helsingis"

        Et mikä siin on ku stadin murteesta ei saa mitään selvää, puhuisivat kunnolla ;D

        Sais samalla selvitetyks miks meitsin kannattaa heitä kadehtia, ko enmää oo viäl tajunnu kadehtii, et onk niil mitään omia "tosifiksui" henkilöit vai tekeekö siel kaikki ulkopaikkakuntalaiset vaa kauhiast hommii ;D

        ovat tosi ihme porukkaa ja varmasti muu Suomi
        ihmettelee, jotkut nauraa.


      • ....
        mutta turkulaisissa kirjoitti:

        ovat tosi ihme porukkaa ja varmasti muu Suomi
        ihmettelee, jotkut nauraa.

        Varsinaisia katkeria tyhjän naurajia.


    • Kuki

      Turkulaiset ovat sellaissi et niiren nimpal mukavast nimet kui mun nysse tarttis sano väännetään täsä ny seuraavaan muatossen. Mika on Mike, Kari on Kaki kui vaa Tiina on Tite, Marja on Mate, Mikko on Mikee, Leena on Lete, Kaarlo on Kate.

      Omalaatuista ei mar mut mukavaa sakkia. ei mitään mulkkuja

      • täysmulkkuja

        Täysin poikkeavia muista suomalaisista!


      • mulukut
        täysmulkkuja kirjoitti:

        Täysin poikkeavia muista suomalaisista!

        Niin aivan.. älkää tulko tänne. Antakee meidän mulukkujen pitää kauniit naisemme! Jehaa!


      • can I still white a message
        täysmulkkuja kirjoitti:

        Täysin poikkeavia muista suomalaisista!

        testaa!


      • mulk-ku
        täysmulkkuja kirjoitti:

        Täysin poikkeavia muista suomalaisista!

        ihan ite siel.

        Uskotko, et me turkulaiset pidetään hauskaa tollojen kustannuksella ja nauretaan vatsa kippurassa tollassii "huonon itsetunnon omaavia ihmisiä" joiden täytyy yrittää olla jotain mitä ne ei oo ;D


    • santtu75

      Moikka irse olen asunu täällä turussa jo 3v ja tykkään täällä olla ei oo valittamista ja turkulaisita no jos jotkut on "sisäänpäin kääntyviä" niin ei se tarkoita että kaikki ovat.

      Joten muuta tänne itse ja ota itse selvää asioista
      ÄLÄ USKO KAMUJEN PASKAN JAUHAMISEEN...
      Joka puolella on erinlaisia ihmisiä niin pohjoisessa kuin etelä suomessa jne...

      Joten pointti on älä usko huhu puheisiin vaan ota selvää itse jookosta joo ;-)

      • tilastokeskus

        1.Matti
        2.Teppo
        3.Seppo
        4.Mauno K
        5.Turun(nyk ruotsin)sinappi


      • Pipsa100
        tilastokeskus kirjoitti:

        1.Matti
        2.Teppo
        3.Seppo
        4.Mauno K
        5.Turun(nyk ruotsin)sinappi

        Elellään elämää siinä missä muuallakin suomes...itte olen oikein ehta Turkulainen ja nummenpakalt kotoisin ja tarvittaessa väännän sellaista turunmurretta et ei ulkopaikkakuntalainen saa mitään järkeä. Tietääkseni teen työtä, syön, käyn vessas, nukun ja ajattelen ni kuin muutkin suomalaiset....oon vaan sen lisäksi vielä Turkulainenjahiyon ylpeä siitä...joten empä usko et ollaan sen kummempia ku muutkaan...ehkä älykkäämpi' (ajatusten reaktiokykyhän tääl pitää olla huikea...ku puhumme niin nopeasti ;-)


    • Anonyymi

      syntynyt vaasassa nuoruuteni helsingissä ja aikuis-iän turussa:) ei parempaa paikkaa asua suomessa:)

    • Anonyymi

      Turun Yliopisto on hyvin kansainvälinen joten tyypillistä Turkulaista sisäänpäin kääntymistä ei niin esiinny

      Turussa saa helpommin TURPAANSA kuin itselleen kavereita!

      Turussa on todella sairasta JUORUILUA eli VALHEIDEN LEVITTÄMISTÄ!
      Ihmiset uskovat mitä vain törkypuheita selvittämättä niiden toden peräisyyttä

      Turkulaiset ovat KOVIA VALHETELEMAAN!

      Turussa on HYVÄÄ että Turusta pääsee Moottoritietä ja Pendoliinolla Helskinkiin ja myös Tampere on lähellä!

      • Anonyymi

        Sinä olet kiero rotta ja syytät muita


    • Anonyymi

      erektio

    Ketjusta on poistettu 74 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe