Hyperooppinen taittovirhekorjaus? Mitä tarkoittaa?

eskoliina

Löysin Duodecimin käypä hoito-suosituksista tällaisen kohdan:

"Syklopleginen tutkimus asianmukaisia silmätippoja käyttämällä poistaa mahdollisen akkommodatiivisen komponentin, ja tämän tutkimuksen tulee kuulua ainakin hyperooppisen taittovirhekorjauksen esitutkimukseen."

Tarkoittaako syklopleginen tutkimus siis sitä mustuaisten laajentamista, mutta mitä tarkoittaa hyperooppinen? Tässä saattaisi olla vastaus siihen, miksi Tampereella ei tehdä esitutkimusta edellisenä päivänä mustuaiset laajentaen, vaikka se muilla klinikoilla on yleinen tapa.

Osaako kukaan suomentaa?

5

2164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isomiikka

Olen itsekin tätä mustuaisen laajentamisasiaa pohtinut. Luotan Pietilän ammattitaitoon ja -etiikkaan. Ja lainaamasi teksti tosiaan taitaa sisältää vastauksen aiheeseen. Huomaathan, miltä vuodelta Käypä hoito-suositus on...Vuoden 2001 jälkeen on moni asia mennyt eteenpäin..

• Valelikinäköinen

Löysin Duodecimin käypä hoito-suosituksista tällaisen kohdan:

"Syklopleginen tutkimus asianmukaisia silmätippoja käyttämällä poistaa mahdollisen akkommodatiivisen komponentin, ja tämän tutkimuksen tulee kuulua ainakin hyperooppisen taittovirhekorjauksen esitutkimukseen."

Tarkoittaako syklopleginen tutkimus siis sitä mustuaisten laajentamista, mutta mitä tarkoittaa hyperooppinen? Tässä saattaisi olla vastaus siihen, miksi Tampereella ei tehdä esitutkimusta edellisenä päivänä mustuaiset laajentaen, vaikka se muilla klinikoilla on yleinen tapa.

Osaako kukaan suomentaa?

Palstan Slmälääkäri on selittänyt sykloplegian palstalla moneen kertaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000014284685#22000000014284685

Sykloplegia tarkoittaa sitä että silmiin tiputetaan akkommodaatio lamauttavat (lyhytaikainen akkommodaatiohalvaus) tipat (Atropiini tai syklopentolaatti). Tipat joita laitetaan kaksi kertaa ja odotetaan niiden vaikutusta jonka jälkeen mitataan taittovirhe. Potilaan todellinen taittovirhe (objektiivinen) paljastuu koska silmä ei pysty akkommodoimaan eli tarkentumaan lähelle ja aiheuttamaan virhettä.

Potilaalla voi olla akkommodaatiospasmin eli krampin takia joko valelikinäköä (pseudomyopia)tai piilokaukonäköä (Latent hyperopia) etenkin jos hän tekee ns lähityötä esim. näyttöpäätetyötä.

Valelikinäkö = emmetrooppisen tai lievästi kaukonäköisen henkilön silmän taittovirhe miinuspuolella.

Piilokaukonäkö = vahvasti kaukonäköinen silmä näytää vähemmän kaukonäköiseltä.

Taittovirheleikaus pitäisi minun mielestä tehdä aina objektiivisen taittovirheen mukaan eikä subjektiivisen eli sen joka saadaan perinteisessä koelinsseillä tehdyssä näöntutkimuksessa mutta en ole alan asiantuntija.

Linkkeja artopiinista ja syklopentolaatista:

http://www.medicina.fi/fato/12.pdf

http://www.klik.fi/kysymys/kysymys5-05.pdf

• eskoliina

Olen kanssasi samaa mieltä eli mustuainen tulisi laajentaa, jotta saataisiin tarkka tulos. Mutta miksi Pietilä (alan uranuurtaja) ei tätä tee...olen ollut yhteydessä odottelen häneltä puhelua...

• Valelikinäköinen
        eskoliina kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä eli mustuainen tulisi laajentaa, jotta saataisiin tarkka tulos. Mutta miksi Pietilä (alan uranuurtaja) ei tätä tee...olen ollut yhteydessä odottelen häneltä puhelua...

Sykloplegia-tipat laajentaa mustuaiset mutta lamauttavat myös sädekehän lihakset ja aiheuttavat lieviä ei toivottuja oireita kuten peräsuolen pidättäjälihaksen lamaantumisen ja virtsarakon sulkijalihaksen krampin joten käy WC:ssä ennen sykloplegiaa.

Huomasin tuosta sinun aikaisemmasta kirjoituksesta, että sinulla on -7d likinäköä. Jos olet ns lähityöntekijä tai opiskelija sinulla voi olla valelikinäköä etenkin jos olet käyttänyt vain kaukolaseja etkä luku- ja lähityölaseja koskaan.

Ennen kun päätät taittovirheleikkaukseen menosta sinun kannattaa selvittää tuo objektiivinen taittovirhe jolloin selviää paljonko sinulla on akkommodaatiospasmista johtuvaa valelikinäköä. Jos aitoa likinäköä jää vain vähän sekin voi johtua laiskistuneista akkommodaatiolihaksista joita voi kuntouttaa slmäjumpalla esim. Bates Methodin avilla.

Pietilä tekemät taittovirheleikkaukset ilman että valelikinäkö ensin poistetaa kuulostaa "Hölmöläisten peiton jatkamiselta".

Itse olin -3d valelikinäköinen ja olen poistanut valelikinäön lähes kokonaan Akuutti-ohjelman kirjoituksen avulla jossa asiantuntujana on Silmälääketieteen ja Kirurgian Tohtori Kaisu Viikari.

Likinäkö pois ilman leikkausta:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

Palstalla on käyty vilkasta keskustelua valelikinäöstä. Voit aloittaa vaikka tästä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000018833181

• Lila.Orvokki

eli siis hyperopia tarkoittaa sitä, että ei näe lähelle mutta näkee kauas. Korjataan plus laseilla.

Huomatkaa kaikki nyt sitten ero presbyopian eli ikänäköisyyden ja hyperopian eli kaukonäköisyyden välillä. Kaukonäköisyys ei siis ole iästä riippuvainen, vaan aivan samanlainen taittovika kuin likinäköisyyskin, vain toiseen suuntaan. Nämä henkilöt eivät monestikkaan tarvitse laseja ollenkaan, sillä silmä voi akkommodoimalla korjata virheen. siksi silmän akkommodaatio tulee poistaa tipoilla alkututkimuksessa, eli estetään ihmistä itseään vaikuttamasta tulokseen. likinäköiset eivät voi korjata taittovirhettään itse, eli siksi tipat eivät ole heillä niin pakollisia. Tämä ei tietenkään sitten tuo esille valelikinäköä, josta täällä niin paljon puhutaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe