Kanin lopetuksesta

Surusilmä

Tietääkö kukaan, paljonko kanin lopetus eläinlääkärillä maksaa noin suunnilleen, miten tapahtuu (rauhallisesti?) jne.?
Pitkän harkinnan tuloksena olen päättänyt viedä pupuni piikille, sillä se on erittäin aggressiivinen enkä voi sitä enää pitää - ruokakuppiakaan ei pysty laittamaan häkkiin, kani hyökkää muristen raapimaan ja puremaan.

10

5796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Netta

Hintaa en muista, mutta piikki vaan pistetään ja kani nukahtaa. Tosi harmillista, jos eläin tuollasen asian takia on lopetettava. Sen ymmärtää, jos kyse on sairaudesta tai vanhuudesta. Mistä voi johtua, että kanisi on agressiivinen? Onko sitä yhtään yritetty kesyttää?

• Rotta

Kanin eutanasia on keskimäärin 50-75 euroa. Riippuu siitä meneekö kani yhteistuhkaukseen vai viekö omistaja mukanaan. Yksilötuhkaus on taas kalliimpaa.
        Kanin eutanasia tapahtuu siis näin: Kani saa takareiden lihakseen nukutuspiikin, joka vaikuttaa noin 5-10min. Sen jälkeen pistetään lopetusaine piikillä suoraan rintakehään, josta kyllä kani ei enää tiedosta mitään. Sydämen lyönnit loppuvat yleensä melko heti. Niiden jälkeen tapahtuvat lihaskrampit ja liikkuminen ovat normaalia. Kani on silti kuollut. Solut eivät kuole yhtä nopeasti.
        Lopetus on aina hyvä vaihtoehto. Eläimen kannalta siis, tottakai.

• Surusilmä

Kani oli äkäinen jo meille tullessaan ja tilanne on pahentunut koko ajan. Edes leikkaus ei rauhoittanut kania yhtään.
        Fyysisesti pupu on terve ja hyvinvoiva, mutta niin aggressiivinen, ettei se ole enää normaalia jos ruokintakin suoritetaan hanskat kädessä. Asiaa olen pohtinut pitkään ja tullut siihen tulokseen, että lopetus on paras vaihtoehto. Olisi täysin vastuutonta antaa tällainen kani eteenpäin, sillä uudessa kodissa samat vaikeudet jatkuisivat.

• Rotta
        Surusilmä kirjoitti:

Kani oli äkäinen jo meille tullessaan ja tilanne on pahentunut koko ajan. Edes leikkaus ei rauhoittanut kania yhtään.
        Fyysisesti pupu on terve ja hyvinvoiva, mutta niin aggressiivinen, ettei se ole enää normaalia jos ruokintakin suoritetaan hanskat kädessä. Asiaa olen pohtinut pitkään ja tullut siihen tulokseen, että lopetus on paras vaihtoehto. Olisi täysin vastuutonta antaa tällainen kani eteenpäin, sillä uudessa kodissa samat vaikeudet jatkuisivat.

Sinussa siis vastuuntuntoa! Kerrankin näin päin! Hienoa.

• Kaninomistaja
        Surusilmä kirjoitti:

Miten kanisi muuten käyttäytyy? Et kertonut muuta, kuin että se hyökkää häkissä käsille. Pääseekö se esim. juoksemaan vapaana? Jo vankeus voi saada sen turhautuneeksi...

Itse otin "annetaan allergian vuoksi" -tapauksen syksyllä. Sitä ei oltu käsitelty kovinkaan paljoa ja kani on edelleen aggressiivinen, jos käsiä työntää häkkiin, mutta vapaana ollessaan se tulee silitettäväksi jne. Alussa olin itsekin epätoivoinen kanin käyttäytymisestä, mutta olen miettinyt, että miksi työntäisin käsiäni häkkiin, jos ei ole pakko, mitään hanskoja en pidä kovin hyvänä vaihtoehtona..

Miksi et hoitaisi ruokintaa jollakin muulla tavalla? (ja muitakin asioita, jos kani on muutoinkin aggressiivinen) Minusta on muitakin vaihtoehtoja kuin lopettaminen, mieti itse, miten voisit tehdä asiat kummankin kannalta helpommiksi.

• Netta
        Surusilmä kirjoitti:

Piti muuten sellanen vielä kertoa, että mulla oli aavikkohiiri kun olin jotain 9-vuotias. Mä halusin sen, koska muillakin oli. No, mä en sitten uskaltanutkaan ottaa sitä käteen ja niin siitä tuli agressiivinen. Sitä ei voinut ottaa häkistä siivouksen ajaks muuten kuin hanskoilla ja ruokaa annettin hanskoilla. Se hyökkäs aina kiinni. SILTI sitä ei viety lopetettavaks, vaan se vietti omalla tavallaan tyytyväisen elämänsä vanhuuteensa asti. No, hiirtä ei kyllä kuitenkaan voi verrata kaniin, koska sitä ei tarvitse vapaana juoksuttaa, joten siinä mielessä kyllä ymmärrän sua...Mutta joo, mä lähdenkin tästä joulunviettoon, toivottavasti päädyt itsesi ja kanisi kannalta parhaimpaan ratkaisuun, mikä se sitten lieneekään, mutta muista, että lopettaminen on aina surullinen tapahtuma =,(

• Surusilmä
        Kaninomistaja kirjoitti:

Miten kanisi muuten käyttäytyy? Et kertonut muuta, kuin että se hyökkää häkissä käsille. Pääseekö se esim. juoksemaan vapaana? Jo vankeus voi saada sen turhautuneeksi...

Itse otin "annetaan allergian vuoksi" -tapauksen syksyllä. Sitä ei oltu käsitelty kovinkaan paljoa ja kani on edelleen aggressiivinen, jos käsiä työntää häkkiin, mutta vapaana ollessaan se tulee silitettäväksi jne. Alussa olin itsekin epätoivoinen kanin käyttäytymisestä, mutta olen miettinyt, että miksi työntäisin käsiäni häkkiin, jos ei ole pakko, mitään hanskoja en pidä kovin hyvänä vaihtoehtona..

Miksi et hoitaisi ruokintaa jollakin muulla tavalla? (ja muitakin asioita, jos kani on muutoinkin aggressiivinen) Minusta on muitakin vaihtoehtoja kuin lopettaminen, mieti itse, miten voisit tehdä asiat kummankin kannalta helpommiksi.

Kani saa toki olla päivittäin vapaana, on aggressiivinen muuallakin kuin häkissä. Ei saa mennä lähellekään sen ollessa lattialla, murisee ja raapii jos yrittää koskea. Housunlahkeet ja nilkat saavat kyytiä. Takaisin häkkiin saaminen on työn, tuskan ja vammojen takana.
        Häkin puolustushan on aika yleistä ja normaalia naaraskaneilla, siitäkin on kokemusta, mutta tämän leikatun uroksen käyttäytyminen painii jo ihan muussa sarjassa.

Jos yritän avata luukkua ruokintaa varten, kani nousee kaltereita vasten ja yrittää raapia ja purra sormiani - siksi siis hansikkaat ovat välttämättömät jo pelkästään luukkua avatessa. Tällainen lemmikki ei ole enää normaali, enkä siksi näe syytä taistella sen kanssa seuraavia jopa viittä vuotta ripotellen pellettejä kaltereiden välistä. Johonkin on raja vedettävä, onhan täysin mieletöntä pitää aggressiivista eläintä väkisin tai laittaa vahinkoa kiertämään seuraavalle omistajalle, kuten useat "allergia"-tapaukset. Terveen eläimen lopettaminen ei todellakaan tunnu kovin helpolta, en ole koskaan joutunut viemään yhtäkään lemmikkiäni piikille. Pupu on luonnevikainen ja muuta ratkaisua ei ole -en anna kania eteenpäin vaikka se siten saisikin elää, sillä en viitsi edes ajatella millaista jälkeä se saisi aikaan esim. lapsen lemmikkinä.

• Ansku

Eikö kaniasi voisi viedä jonnekkin eläinsuojeluyhdistykseen tai jonnekkin missä sille saataisiin juuri sellaista hoitoa mitä se tarvitsee. Sinun ei ainakaan tarvitsisi lopettaa sitä. Jos missään muualla ei osata auttaa niin sitten vasta lopetuttaisitte sen... Kani saisi uuden mahdollisuuden parempaan elämään.

• röllykkä

Mistä ostit kanisi? Kasvattajalta vai e.kaupasta? Jos kani on kasvattajalta tai tiedät kasvattajan kannattaa tälle kertoa pupsista. Nimittäin voi olla että kanisi vihaisuus johtuu vanhemmista tai heidän geeniensä yhteensopimattomuudesta. Tieto on tärkeä kasvattajalle.

Jaksamisia.

• riina

on totta että joskus lopetus on se ainoa oikea vaihtoehto. en ota kantaa siihen onko se tässä tapauksessa niin.

mietityttämään jäi pari seikkaa.

kuinka vanha pupu on? kuinka vanha itse olet? monesko omistaja ko. pupulle olet? onko sinulla aiempaa kokemusta pupuista? onko pupua mahdollisesti joskus kohdeltu kaltoin?

pupusi ei ole terve! se on fakta. se, että mikä sitä vaivaa, on epäselvää.

oletko käyttänyt sitä eläinlääkärillä? eläimillä voi olla sairauksia joita ei tavallinen ja rakastavakaan omistaja aina näe. voihan olla että pupusi oudon käytöksen takana on jokin sairaus.

päätös on tietenkin sinun. mutta olisiko kuitenkin yksi vaihtoehto selvittää ensin olisiko pupullasi mahdollisesti jokin sairaus?
      on selvää että tuollaisena pupua ei voi lykätä omistajalta aina vaan uudelle. se ei pupun tilannetta paranna.

oletko kuinka paljon viettänyt pupun kanssa aikaa? oletko yrittänyt leikkiä tms. vaikka sitten hanskat kädessä sen kanssa? ajan kanssa pupu voisi luottaa sinuun vielä. mutta se vaatii todella pitkää pinnaa. eräässä tv-ohjelmassa oli rottia jotka puri ja raapi. ajan kanssa ne oppivat että omistajat olikin ihan jees tyyppejä jotka ruokki ja leikki niiden kanssa. siinä ohjelmassa omistajilla oli ensin hanskat kädessä joiden kanssa rottia voitiin nostaa ja ruokkia. pikkuhiljaa rotat kesyyntyi.

toivottavasti teet oikean ratkaisun! oli se sitten mikä tahansa. hyvää loppuvuotta ja onnea uudelle vuodelle=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe