kysyisin.Olen kerännyt siemeniä talteen,istuttaisinko ne siemenet nyt vai vasta keväällä vai onko sama,haluaisin että kukkisi jo ensi kesänä.
sormustinkukan
5
728
Vastaukset
- Mary
Monivuotisten kasvien eli perennoiden siemenet tarvitsevat kylmäkäsittelyn,muuten eivät idä.KYLVÄ siemenet nyt maahan ,niin talvi hoitaa sen tehtävän.Sormustinkukka ei kuki samana vuonna jona se itää,vaan kasvattaa lehtiruusukkeen ensi kesänä ja kukkii vasta seuraavana. Minä ravistelen siemenet kasvin juurille ja aina tulee uusia alkuja seuraavana kesänä. Välillä ilmestyy muuallekin ,kai siemeniä voi kulkeutua vaikka kumihansikkaisiin tarttuneina muihin kukkapenkkeihin. Kasvi on muuten tosi myrkyllinen!!! Mutta ei kai sitä kukaan silti syömään ala. meilläkin on 3 lapsenlasta,eivätkä he ikinä ole kasveja syöneet.
- Onttomukulakiurunkannus
Olen saanut monet "vasta toisena kesänä kukkivat" perennat tai kaksivuotiset kukkimaan jo ekana kesänään siten, että olen kevättalvella kylmäkäsitellyt kylvöksen jääkaapissa. Itämisen jälkeen alkaakin jo ainakin eteläikkunalla olla valoa tarpeeksi, jotta kasvu pääsee hyvään vauhtiin ja kasvi on aika iso jo ennen kuin maa on edes sulaa.
Hankalimmaksi olen tässä touhussa todennut harsosääsken toukat, joita aina jostain ilmestyy. Ne syövät taimet poikki heti mullan pinnan alapuolelta, usein tuho on täydellinen.
Toinen hankala juttu on vuorokauden pitkä pimeä aika, jolloin asuinhuoneissa kuitenkin on lämmintä ja kasvi kasvaa honteloksi tavoitellessaan valoa. Parasta olisi saada taimet vuorokauden auringottomaksi ajaksi viileään, jolloin niiden ei tekisi mieli kasvattaa varttakaan. Viileässä yöpymisen lisäksi lisävalo lampulla voisi olla hyvä.
Sormustinkukan siemenet muuten pysyvät maassa itämiskelpoisina vuosikymmeniä odottamassa sopivia olosuhteita, eli lähinnä valoa ja kosteutta.- myrkyllisyys
Monta vuotta oli puutarhassamme sormustin kukkia ja uusia taimia putkahteli esiin milloin mistäkin paikasta. Siirtelin sitten niitä ryhmiin, enkä tiennyt niitten myrkyllisyydestä enkä näin ollen osannut varoakaan.Mutta sitten eräänä erittäin aurinkoisena päivänä otin muutaman kasvin pois, kun olivat vähän epäsopivassa paikassa ja otin ne käsivarsilleni viedäkseni ne kompostoriin ja välittömästi alkoi hirveä poltto .Pesukaan ei enää auttanutja niinpä toinen käsivarsi olkapäitä myöten paloi vereslihalle ja myös toinen poski koki saman,siihen oli ilmeisesti vain kasvi hipaissut.Lääkäristäkään ei apua löytynyt ja iholle ei voinut auringon valoa näyttääkään. Aurinkoinen päivä teki kasvista erittäin myrkyllisen.Mooseksen palavasta pensaasta on hyvin samantyyppinen kokemus.
- takiaien
myrkyllisyys kirjoitti:
Monta vuotta oli puutarhassamme sormustin kukkia ja uusia taimia putkahteli esiin milloin mistäkin paikasta. Siirtelin sitten niitä ryhmiin, enkä tiennyt niitten myrkyllisyydestä enkä näin ollen osannut varoakaan.Mutta sitten eräänä erittäin aurinkoisena päivänä otin muutaman kasvin pois, kun olivat vähän epäsopivassa paikassa ja otin ne käsivarsilleni viedäkseni ne kompostoriin ja välittömästi alkoi hirveä poltto .Pesukaan ei enää auttanutja niinpä toinen käsivarsi olkapäitä myöten paloi vereslihalle ja myös toinen poski koki saman,siihen oli ilmeisesti vain kasvi hipaissut.Lääkäristäkään ei apua löytynyt ja iholle ei voinut auringon valoa näyttääkään. Aurinkoinen päivä teki kasvista erittäin myrkyllisen.Mooseksen palavasta pensaasta on hyvin samantyyppinen kokemus.
koskaan aiemmin, että sormustinkukasta saisi iho-oireita.
- myrkyllisiä
takiaien kirjoitti:
koskaan aiemmin, että sormustinkukasta saisi iho-oireita.
jollakin tavalla, sekä puutarha- että huonekasvit. Huonekasveista esimerkiksi kirjovehkasta saa samanlaisia poltto-oireita.
Jaoin korkeaa kirjovehkan vartta viiden sentin pätkiin lisätäkseni ja uusiakseni sitä.
Kosketin vahingossa leikkauspintaa joka erittää maitomaista nestettä. Iho turposi ja kirveli ja poltti pari viikkoa tosi pahasti. Unohdin pitää talouskäsineitä kädessä.
Useimpien kukkien siemenet ovat myrkyllisiä, joillakin lehdet, mutta kukapa niitä söisi !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733