Tämä juttu koskee Peugeottia, mutta laiton tänne Citroen-puolellekin kysymykseni, koska AX:ssä on sama kone.
Onko kellään tietoa miten säädetään kaasuläpän asentopotentiometri. Autoni on 309 1.4 KAT -90. Onnistuuko mitenkään kotikonstein. Kerran vein jo korjaamollekin vikakoodien lukemista varten, mutta eivät löytäneet diaknostiikkaliitintä. Olisin säädättänyt myös potentiometrin, mutta sanoivat, että ei kannata koskea. Epäilen että siinä on syy huonoon kylmäkäynnistyvyyteen. Kaasuläppä on kylmänä käynnistettäessä liian suurella ja seos on tästä johtuen liian laiha.
Bosch Mono Jetronic
7
2145
Vastaukset
- BeW
taidat kattella vikaa väärästä paikasta.Esim. moottorin lämpötunnistin olis todennäköisempi,
jos sytytyslaitteet on tarkastettu.- Kale
Kiitti vinkistä, anturi ei taida paljoa maksaa. Vai onko tietoa resistansseista joillain lämpötiloilla?
- ks
Kale kirjoitti:
Kiitti vinkistä, anturi ei taida paljoa maksaa. Vai onko tietoa resistansseista joillain lämpötiloilla?
Mono-Jetronicissa on jäähdytysnesteen ja ilman lämpötilan tunnistimet. Molemmat ovat lämpötilasta riippuvia vastuksia. Molemmille pätee seuraavat: -10 astetta, 8200 - 11000 ohmia, 20 astetta, 2250 - 2750 ohmia, 80 astetta, 290 - 370 ohmia.
Jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin sijaitseen moottorin oikealla puolella edestä katsottuna kun taas ilman lämpötilan tunnistin sijaitsee suihkutusventtiilikammiossa.
Liittimet kannattaa tarkastaa ensin. - Kale
ks kirjoitti:
Mono-Jetronicissa on jäähdytysnesteen ja ilman lämpötilan tunnistimet. Molemmat ovat lämpötilasta riippuvia vastuksia. Molemmille pätee seuraavat: -10 astetta, 8200 - 11000 ohmia, 20 astetta, 2250 - 2750 ohmia, 80 astetta, 290 - 370 ohmia.
Jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin sijaitseen moottorin oikealla puolella edestä katsottuna kun taas ilman lämpötilan tunnistin sijaitsee suihkutusventtiilikammiossa.
Liittimet kannattaa tarkastaa ensin.Kiitos paljon resistanssitiedoista. Valitettavasti vika ei ollut antureissa -10 asteen arvot olivat ihan toleransssissa.
Nyt olen päässyt vähän eteenpäin muutenkin. Suuttimesta ei todellakaan tule polttoainetta tipan tippaa. Ruiskutuspaineet mittasin, oli 1 bar niin kuin pitääkin ja suutin aukesi, kun kytkin siihen virran suoraan akusta.
Innostuinpa lämmittämään sisätilan lämmittimellä pelkkää ohjauspoksia, joka on hanskalokeron päällä. Puhalsin sinne lämmintä noin kolme neljä minuuttia ja tämän jälkeen koin ihmeitä. Kone lähti heti käyntiin ja kävi nikottelematta heti hienosti tyhjäkäyntiä. Täytyy vielä uusia homma. - BeW
Kale kirjoitti:
Kiitos paljon resistanssitiedoista. Valitettavasti vika ei ollut antureissa -10 asteen arvot olivat ihan toleransssissa.
Nyt olen päässyt vähän eteenpäin muutenkin. Suuttimesta ei todellakaan tule polttoainetta tipan tippaa. Ruiskutuspaineet mittasin, oli 1 bar niin kuin pitääkin ja suutin aukesi, kun kytkin siihen virran suoraan akusta.
Innostuinpa lämmittämään sisätilan lämmittimellä pelkkää ohjauspoksia, joka on hanskalokeron päällä. Puhalsin sinne lämmintä noin kolme neljä minuuttia ja tämän jälkeen koin ihmeitä. Kone lähti heti käyntiin ja kävi nikottelematta heti hienosti tyhjäkäyntiä. Täytyy vielä uusia homma.boxi (merkki,tyyppinumerot) sulla siinä Pösössä
on , mulla on muutama käytetty boxi, saattais löytyä sopiva ,jos tarvit. - Kale
BeW kirjoitti:
boxi (merkki,tyyppinumerot) sulla siinä Pösössä
on , mulla on muutama käytetty boxi, saattais löytyä sopiva ,jos tarvit.Poksin numero on tosiaan 0 280 000 705, minulla on tiedossa yksi käytetty Bosch 0 280 000 745 hintaan 130 EUR. Maahantuojan tekninen neuvonta kertoi, että todennäköisesti 745 on korvannut 705:n, koska sitä tyyppiä ei enää varaosakirjat edes tunne.
Peugeotin neuvonta oli muutenkin ystävällinen, kun kertoi että on todennäköisesti transistorivika.
Aion kuitenkin mitata ensin transistorit ja vaihtaa vaurioitunut uuteen, jos vaikka pääsisin muutaman Euron rempalla. Poksi on avattavaa mallia, siis ruuveilla kasattu.
Voihan olla, että joudun kuitenkin ostamaan uuden (käytetyn). - Kale
Kale kirjoitti:
Poksin numero on tosiaan 0 280 000 705, minulla on tiedossa yksi käytetty Bosch 0 280 000 745 hintaan 130 EUR. Maahantuojan tekninen neuvonta kertoi, että todennäköisesti 745 on korvannut 705:n, koska sitä tyyppiä ei enää varaosakirjat edes tunne.
Peugeotin neuvonta oli muutenkin ystävällinen, kun kertoi että on todennäköisesti transistorivika.
Aion kuitenkin mitata ensin transistorit ja vaihtaa vaurioitunut uuteen, jos vaikka pääsisin muutaman Euron rempalla. Poksi on avattavaa mallia, siis ruuveilla kasattu.
Voihan olla, että joudun kuitenkin ostamaan uuden (käytetyn).En saanut vanhasta poksista viallista komponettia selville, joten ostin autopurkaamolta uuden poksin. Eli asensin tyypin 0280000745 ja auto alkoi käynnistymään. Nyt on jo testattu yli 20 asteen pakkasissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879