Bosch Mono Jetronic

Kale

Tämä juttu koskee Peugeottia, mutta laiton tänne Citroen-puolellekin kysymykseni, koska AX:ssä on sama kone.

Onko kellään tietoa miten säädetään kaasuläpän asentopotentiometri. Autoni on 309 1.4 KAT -90. Onnistuuko mitenkään kotikonstein. Kerran vein jo korjaamollekin vikakoodien lukemista varten, mutta eivät löytäneet diaknostiikkaliitintä. Olisin säädättänyt myös potentiometrin, mutta sanoivat, että ei kannata koskea. Epäilen että siinä on syy huonoon kylmäkäynnistyvyyteen. Kaasuläppä on kylmänä käynnistettäessä liian suurella ja seos on tästä johtuen liian laiha.

7

2145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BeW

      taidat kattella vikaa väärästä paikasta.Esim. moottorin lämpötunnistin olis todennäköisempi,
      jos sytytyslaitteet on tarkastettu.

      • Kale

        Kiitti vinkistä, anturi ei taida paljoa maksaa. Vai onko tietoa resistansseista joillain lämpötiloilla?


      • ks
        Kale kirjoitti:

        Kiitti vinkistä, anturi ei taida paljoa maksaa. Vai onko tietoa resistansseista joillain lämpötiloilla?

        Mono-Jetronicissa on jäähdytysnesteen ja ilman lämpötilan tunnistimet. Molemmat ovat lämpötilasta riippuvia vastuksia. Molemmille pätee seuraavat: -10 astetta, 8200 - 11000 ohmia, 20 astetta, 2250 - 2750 ohmia, 80 astetta, 290 - 370 ohmia.

        Jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin sijaitseen moottorin oikealla puolella edestä katsottuna kun taas ilman lämpötilan tunnistin sijaitsee suihkutusventtiilikammiossa.

        Liittimet kannattaa tarkastaa ensin.


      • Kale
        ks kirjoitti:

        Mono-Jetronicissa on jäähdytysnesteen ja ilman lämpötilan tunnistimet. Molemmat ovat lämpötilasta riippuvia vastuksia. Molemmille pätee seuraavat: -10 astetta, 8200 - 11000 ohmia, 20 astetta, 2250 - 2750 ohmia, 80 astetta, 290 - 370 ohmia.

        Jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin sijaitseen moottorin oikealla puolella edestä katsottuna kun taas ilman lämpötilan tunnistin sijaitsee suihkutusventtiilikammiossa.

        Liittimet kannattaa tarkastaa ensin.

        Kiitos paljon resistanssitiedoista. Valitettavasti vika ei ollut antureissa -10 asteen arvot olivat ihan toleransssissa.

        Nyt olen päässyt vähän eteenpäin muutenkin. Suuttimesta ei todellakaan tule polttoainetta tipan tippaa. Ruiskutuspaineet mittasin, oli 1 bar niin kuin pitääkin ja suutin aukesi, kun kytkin siihen virran suoraan akusta.

        Innostuinpa lämmittämään sisätilan lämmittimellä pelkkää ohjauspoksia, joka on hanskalokeron päällä. Puhalsin sinne lämmintä noin kolme neljä minuuttia ja tämän jälkeen koin ihmeitä. Kone lähti heti käyntiin ja kävi nikottelematta heti hienosti tyhjäkäyntiä. Täytyy vielä uusia homma.


      • BeW
        Kale kirjoitti:

        Kiitos paljon resistanssitiedoista. Valitettavasti vika ei ollut antureissa -10 asteen arvot olivat ihan toleransssissa.

        Nyt olen päässyt vähän eteenpäin muutenkin. Suuttimesta ei todellakaan tule polttoainetta tipan tippaa. Ruiskutuspaineet mittasin, oli 1 bar niin kuin pitääkin ja suutin aukesi, kun kytkin siihen virran suoraan akusta.

        Innostuinpa lämmittämään sisätilan lämmittimellä pelkkää ohjauspoksia, joka on hanskalokeron päällä. Puhalsin sinne lämmintä noin kolme neljä minuuttia ja tämän jälkeen koin ihmeitä. Kone lähti heti käyntiin ja kävi nikottelematta heti hienosti tyhjäkäyntiä. Täytyy vielä uusia homma.

        boxi (merkki,tyyppinumerot) sulla siinä Pösössä
        on , mulla on muutama käytetty boxi, saattais löytyä sopiva ,jos tarvit.


      • Kale
        BeW kirjoitti:

        boxi (merkki,tyyppinumerot) sulla siinä Pösössä
        on , mulla on muutama käytetty boxi, saattais löytyä sopiva ,jos tarvit.

        Poksin numero on tosiaan 0 280 000 705, minulla on tiedossa yksi käytetty Bosch 0 280 000 745 hintaan 130 EUR. Maahantuojan tekninen neuvonta kertoi, että todennäköisesti 745 on korvannut 705:n, koska sitä tyyppiä ei enää varaosakirjat edes tunne.

        Peugeotin neuvonta oli muutenkin ystävällinen, kun kertoi että on todennäköisesti transistorivika.

        Aion kuitenkin mitata ensin transistorit ja vaihtaa vaurioitunut uuteen, jos vaikka pääsisin muutaman Euron rempalla. Poksi on avattavaa mallia, siis ruuveilla kasattu.

        Voihan olla, että joudun kuitenkin ostamaan uuden (käytetyn).


      • Kale
        Kale kirjoitti:

        Poksin numero on tosiaan 0 280 000 705, minulla on tiedossa yksi käytetty Bosch 0 280 000 745 hintaan 130 EUR. Maahantuojan tekninen neuvonta kertoi, että todennäköisesti 745 on korvannut 705:n, koska sitä tyyppiä ei enää varaosakirjat edes tunne.

        Peugeotin neuvonta oli muutenkin ystävällinen, kun kertoi että on todennäköisesti transistorivika.

        Aion kuitenkin mitata ensin transistorit ja vaihtaa vaurioitunut uuteen, jos vaikka pääsisin muutaman Euron rempalla. Poksi on avattavaa mallia, siis ruuveilla kasattu.

        Voihan olla, että joudun kuitenkin ostamaan uuden (käytetyn).

        En saanut vanhasta poksista viallista komponettia selville, joten ostin autopurkaamolta uuden poksin. Eli asensin tyypin 0280000745 ja auto alkoi käynnistymään. Nyt on jo testattu yli 20 asteen pakkasissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe