UNIAPNEA

nikke48

On monen kuorsaajan sairaus eikä pelkästään ylipainoisten .Usein tauti yhdistetään kuitenkin ylipainoon.Vaarallinen sairaus koska se on riski liikenteessä ja voi aiheuttaa mm sydän-tai aivoinfarktin.

7

6071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Uniapneaan on olemassa helppo ja hyvä apu CPAP-kone, joka laitetaan kasvoille nukkuman käydessä ja se painaa nenän kautta ylipaineella ilmaa keuhkoihin niin, että suu pysyy kiinni koko nukkumisen ajan ja kuorsausta eikä hengityskatkoksia enää tule ja kuorsaaja on aamuisin todella virkeä. Tiedän tämän kokemuksesta, kun sain itselleni viime keväänä sellaisen koneen käyttööni, kun oma uniapnea sairaus oli jo todella pitkällä, enkä enää kestänyt hereillä edes aamupuuroa syödessä, mutta nyt tilanne on todella loistava.

      • koiranunta

        Voiko saada jostain kokeltavaksi tuon koneen, jotta tietäisi pystyykö sen kanssa nukkumaan.
        En siedä mitään ääniä enkä hajuja voidakseni nukkua. Kerro millainen häiriö tusta koneesta aiheutuu.


      • Einari-73
        koiranunta kirjoitti:

        Voiko saada jostain kokeltavaksi tuon koneen, jotta tietäisi pystyykö sen kanssa nukkumaan.
        En siedä mitään ääniä enkä hajuja voidakseni nukkua. Kerro millainen häiriö tusta koneesta aiheutuu.

        Mielestäni koneesta ei haittaa. Malleja näkee esim Googlettamalla Cpap maski tms.
        Itsellä nenämaski, eli nenän peittävä töttörö naamalla, josta hihnat kiertää niskaa ja sit takaraivoo/päälakee. En osaa selittää selkeesti.

        Alkuun esiinty pientä ahdistusta, joka ilmeisesti johtukin kesän korkeista siitepöly arvoista. Toisinaan nukun sen kanssa todella mainiosti, mutta toisinaa jossakin vaiheessa unia, otan sen pois ja herään aamulla maski vierelläni.
        Jos herään niin, että ehdin vielä nukkua, laitan sen takas naamalle, koska en todellakaan tiedä olenko ottanut sen pois 1h vai 6h nukkumisen jälkeen.

        Koje auttaa yleensä, mutta ei sovellu kaikille.
        Jotta tuollaisen koneen saa, täytyy käydä unitutkimuksessa, ja jos uniapnea todetaan, niin sen härvelin saa sit lekurista kotiin. Toki niitä myös myydään, mutta mitäs sitä ostamaan, kun ilmaiseksi saa lainaan, eikä tarvi palauttaa.

        Ensisijaisesti kyllä sit suositellaan myös laihduttamista ja liikunnan lisäämistä.
        Vantaalla, jossa asun, uniapneaa "sairastava" saa lääkärintodistuksella uimakortin, joka on voimassa aina kalenterivuoden, hinta vuonna 2006 on 45e, kun kertalippu 4,50. Itse olen käynyt uiskentelemassa nyt suunnilleen kuukauden 3krt/vko ja ainakin kunto kohenee ja uintipäivinä on aivan MAHTAVA olo, ei väsymyksestä tietoakaan...
        Esimerkiksi tällä viikolla olen nukkunut töiden takia tavallista huonommin ja vähemmän, niin uiminen kyllä antaa energiaa :)


      • käyttäjä

        Täällä yksi, joka opettelee CPAP-laitteen käyttöä. Pari yötä on takana ja kovasti vaatii sinniä, että laitteen kanssa pääsisi sinuksi.

        Miten te muut, joilla laite on käytössä, estätte, ettei kasvoille tule painaumia remmistä sekä punerrusta maskista ja otsatuessa olevista tyynyistä? Vai olenko ainoa, jolla on näitä ongelmia?

        Olen yleensä kova pyörimään öisin. Nyt laitteen kanssa, lähes ainoalta asennolta tuntuu selällään oleminen. Jos kääntyy kyljelleen, maski ei pysy paikoillaan ja tulee vuotoa. Jos taas olen pelkästään selällään, kipeytyy selkä.
        Kunpa em. ongelmiin löytyisi ratkaisu, että pääsisin viimein edes jotenkin rentoutumaan öisin ja seuraamaan itse laitteesta saatavia hyötyjä.


      • Einari-73
        käyttäjä kirjoitti:

        Täällä yksi, joka opettelee CPAP-laitteen käyttöä. Pari yötä on takana ja kovasti vaatii sinniä, että laitteen kanssa pääsisi sinuksi.

        Miten te muut, joilla laite on käytössä, estätte, ettei kasvoille tule painaumia remmistä sekä punerrusta maskista ja otsatuessa olevista tyynyistä? Vai olenko ainoa, jolla on näitä ongelmia?

        Olen yleensä kova pyörimään öisin. Nyt laitteen kanssa, lähes ainoalta asennolta tuntuu selällään oleminen. Jos kääntyy kyljelleen, maski ei pysy paikoillaan ja tulee vuotoa. Jos taas olen pelkästään selällään, kipeytyy selkä.
        Kunpa em. ongelmiin löytyisi ratkaisu, että pääsisin viimein edes jotenkin rentoutumaan öisin ja seuraamaan itse laitteesta saatavia hyötyjä.

        Elikkäs remmit aivan liian kireällä. Parempi kun jätän remmit ensin löysemmälle, tökkäät laitteen päälle ja kiristät ensin hieman. Maskin ei kuulu kiristää, eikä painaa. Ainakin sen verran "löysää" että saat nostettua sitä nenältä ja tehtyä jonkun ihmeen "ilmataskun" tai mikälie se olikaan.
        Mut tosissaan sen ei kuulu painaa, vaan se tavallaan imasee itsensä naamalle... En osaa selittää.

        Paras mun mielestä, kun hissukseen säätelee hihnoja.
        Liian kireelle laitettaessa, ei voi muuta kun kiristää ja kiristää, kunnes alkaa painaa.

        Selällään nukkuminen taitaa ainakin alkuun olla ainoo vaihtoehto. Itse olen vatsallaan/kylkiasennossa tottunut nukkuu, mutta laitteella pakko opetella selällään.
        HYVÄ vinkki, jonka sain lekurissa, on virittää sängynpäätyyn kuminauha riittävästi pään yläpuolelle ja pujottaa letku sen kautta, jolloin se ei pääse jäämään alle ja maski pysyy muutenkin paremmin.

        Itse tein kyseisen "pikavirityksen" kiinnittämällä ensin kravaatin seinässä olevan spottivalon jalkaan ja skragan päähän kumilenksu... Kumilenksua ei ole tarkoitus kiristää letkun ympärille, vaan jättää se avoimeksi, jotta letkulle voi ainakin hieman liikkua.

        Kun tekee tuon letkuvirityksen, niin se hieman helpottaa kääntymistä esim kyljelleen, mutta maskinkin täytyy olla sopivasti paikallaan.
        Käsittääkseni tuohon pitäisi herätä, jos alkaa haukkaamaan unissaan happea maskin ohi/vuotoa, mutta ilmeisemmin itse siinä vaiheessa riisun maskini ja herätessäni maski suhisee vieressä.

        Huomasin juuri, että uusi uniapnea sivusto on avautunut osoitteessa www.cpap.fi siellä näyttäisi olevan rekisteröityville liittymislahjus ja Uniliiton sivujakin kannattaa toisinaan kurkistella osoitteessa www.uniliitto.fi

        Mutta nyt tutkimaan cpap sivua :)


    • ohtoi
      • Einari-73

        Olenkin miettiny noita "töpseli" malleja, kun itekki pyörin nukkuessa ja joskus tuo nenämaski vaan ahdistaa.. Eräs syy, kun en saa huoneen lämpöä oikein millään alle 24c... talvea odotellessa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe