Hei,
Tänään viimeisellä lääkärikäynnillä, rv 35, lääkäri totesi tyyliin itsekseen vilaistuaan nopeasti paperit ensin, että sulla mitat ok kun olet noin pitkä.... Ymmärsin, että hänen mielestään sisäiset lantionmittani ovat hyvät ihan jo pituuteni perusteella (ennen kuin hän oli mitään tutkimuksia vielä edes tehnyt). Voiko tuollaista johtopäätöstä pitää oikean suuntaisena? Onko teillä synnyttäneillä kokemusta aiheesta?? Jäi sellainen fiilis, ettei paljon muuta arviota tarvitse minulle tehdäkään kun olen pitkä, helppo nakki tämä "potilas" :-(
Olen siis n.173cm pitkä ja norm. vartaloinen. Sisätutkimuksessa lääkäri totesi lantion olevan säännöllinen, ja kysyessäni lantioni tilavuutta hän kommentoi, että minun "hoikille mitoilleni" tuleva vauva tuntuisi olevan ihan sopivan kokoinen. Mitään muuta arviotapaa vauvan koolle tai synnytystavalle ei tule näillä näkymin olemaan, kuin tämä käsituntuma. Ja olen siis ensisynnyttäjä.
Tämä nyt jäi vähän askarruttamaan sen vuoksi, että minun ja mieheni ihan lähisuvun poikavauvat ovat olleet lähes 5 kiloisia syntyessään. Ja ultran mukaan poikaa odottelen minäkin.
Äidin pituus/lantion mitta
10
1976
Vastaukset
- sddsfgs
Mulle lääkäri sanoi rv 32, ettei sulla ole ongelmia lantion kanssa.... Olen 182 cm. Pituuden perusteella se kai sen keksi.. Ymmärtääkseni hieman myöhemmin tulee jonkinlainen tutkimus vimppa lääkärikerralla parin viikon päästä.
- konkaritar
"Ymmärsin, että hänen mielestään sisäiset lantionmittani ovat hyvät ihan jo pituuteni perusteella (ennen kuin hän oli mitään tutkimuksia vielä edes tehnyt). Voiko tuollaista johtopäätöstä pitää oikean suuntaisena?"
-Voi pitää. Empiiristen tutkimusten mukaan (ja loogisestikin ajatellen) pitkillä ihmisillä on tilavampi lantio kuin lyhyellä ihmisellä.Tällä ei ole mitään tekemistä laihuuden, ylipainoisuuden tai lantion ulkomittojen kanssa.
"Mitään muuta arviotapaa vauvan koolle tai synnytystavalle ei tule näillä näkymin olemaan, kuin tämä käsituntuma".
-Lantion sisämitat arvioidaan aina ensisijaisesti käsin ja jos esimerkiksi nyrkki ei mahdu istuinluiden väliin (sitä ei sinne välttämättä laiteta vaan arvioidaan mahtuisiko se sinne) niin on aihetta lähettää synnytystapaarviointiin tai jos häntäluun ja häpyluun väli tuntuu liian lyhyeltä.- Ei usko...
Uskon että pitkillä naisilla saattaa useasti olla tilavampi lantio vrt. lyhyillä, mutta sehän ei automaattisesti kuitenkaan tarkoita tilavaa lantiota.
Tää on tämä oma pelkoni ollut aina synnytystä koskien, että ensimmäinen tulee olemaan poika ja vielä yhtä iso kuin äitini esikoinen, ja siis "yhtä" hankala ja pitkä synnytys. No, eihän se aina periydy äidiltä tyttärelle, mutta kun samanmoiset geenit tulee nyt tämän vauvan isältä. Niin, itsepähän mieheni valitsin ;)
Tuosta nyrkin istuttamisesta istuinluiden väliin. Lääkäri testasi sitäkin, ja tunsin nyrkin hyvin istuinluitteni päällä. Ei kommentoinut istuinluitten leveydestä mitään, mutta itsestäni tuntui, ettei se nyrkki ollut luiden välissä lähelläkään, vaan luiden päällä siis. Onkohan mun itse hölmöä koittaa vetää omia johtopäätöksiä oman tuntemiseni mukaan, voi olla että turhaan vaan yllytän itseni panikoimaan.
Kiitos kuitenkin vastauksesta, tuota kyllä kaipasinkin:) - sairaanhoitaja/kätilö
Sisälantion mitoilla ei ole mitään tekemistä ulkoisten mittojen kanssa.
Usein jopa niin, että sektioon päädytään juuri kookkaiden naisten kohdalla, kuin pienempien kanssasisartensa.
Mikään synnytystapa arvionti, ei ole kuin arviointi.Olosuhteet ovat raskauden aikana koko ajan muuttuvaiset.
Olen 156 cm pitkä ja painan 97 kiloa. Aivan niinkuin ei muutenkin pelottaisi:´(
- rimmm
ulkosilla lantion mitoilla ei ole kyllä kummoista tekemistä sisäpuolista lantioluiden kokoon. Nehän ne homman ratkaisee. Monesti kuulee että "isopeppuset naiset on hyviä synnyttämään". Sisältähän se laps tule. Monen monituista tuttua, jotka tosi kapeita ja pieniä, eikä mitään ongelmia synnytyksessä.
Taasen eräs vanhempi tuttu saanut molemmat leikkauksella,vaikka ulospäinäyttäisi olevan oikeinkin leveä lantio. Ei olisi mahtuneet.- mulla on
ulkoisesti kapea lantio ja pieni peppu ja muutenkin olen hentoisen näköinen (164cm/48kg) ja pyöräytin 4,4kg:n pojan. Mulle tehtiin eppari mutta muita repeämiä ei sitten tullutkaan ja synnytys meni hyvin , ponnistusvaihe kyllä kesti 20min. Pojan painoarvio meni aivan metsään, arvioitu paino oli 3,7kg.
- hui
mulla on kirjoitti:
ulkoisesti kapea lantio ja pieni peppu ja muutenkin olen hentoisen näköinen (164cm/48kg) ja pyöräytin 4,4kg:n pojan. Mulle tehtiin eppari mutta muita repeämiä ei sitten tullutkaan ja synnytys meni hyvin , ponnistusvaihe kyllä kesti 20min. Pojan painoarvio meni aivan metsään, arvioitu paino oli 3,7kg.
"Pojan painoarvio meni aivan metsään, arvioitu paino oli 3,7kg. "
No kivasti meni pieleen sulla painoarvio.. Oikein kiva. Itselläni la oli jo viime viikolla ja eilisessä ultrassa painoksi arvioitiin 4,4 kg. Jos mulla menee samalla loogisuudella pieleen niin... AUTS!!
Mutta yleensähän noi arviot tuntuu olevan enempi ylä-kuin alakanttiin. - äiti jo vuodesta......
hui kirjoitti:
No kivasti meni pieleen sulla painoarvio.. Oikein kiva. Itselläni la oli jo viime viikolla ja eilisessä ultrassa painoksi arvioitiin 4,4 kg. Jos mulla menee samalla loogisuudella pieleen niin... AUTS!!
Mutta yleensähän noi arviot tuntuu olevan enempi ylä-kuin alakanttiin.Pituuteni 167,50kg raskauskilot...veikkasivat jopa alle kolme(3)kiloista vauvaa??!! Lapsi painoi 4110gr!Sama juttu ensimmäisellä lapsella, veikkaus n.3kiloa, koska tuolloinkin olin hoikka raskaus ei juuri näkynyt...lapsi painoi 3900gr.Terveitä kympin lapsia.
Niin, olen hoikka,kapealanteinen,molemmat norm.synnytys.Tosin eka olisi pitänyt leikata, tuli vaikeita komplikaatioita kun lapsi jäi jumiin, lääkäri oli vihainen ettei ollut ennakkoon ilmoitusta, että varaudutaan leikkaukseen. - tuota tuota
hui kirjoitti:
Mutta yleensähän noi arviot tuntuu olevan enempi ylä-kuin alakanttiin."Mutta yleensähän noi arviot tuntuu olevan enempi ylä-kuin alakanttiin".
No mun kaikilla kavereilla painoarviot ovat olleet alakanttiin. Mutta sinun kannaltasi todella toivon että ovat arvioineet yläkanttiin ;)
t.sen 4,4kg:sen poitsun synnyttänyt :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781