Syömisen jälkeen

kauhea väsymys

Kuka osaisi kertoa, mistä johtuu ruokailun jälkeen tuleva käsittämätön uupumus? Vernsokereita on mittailtu aina silloin, tällöin, tosin vain ehkä kerran vuodessa. Mitään diabetekseen viittaavaa ei ole löytynyt. Olen surkea syömäri:aamulla en saa alas mitään muuta, kuin kahvia. Aika harvoin päivisinkään syön mitään, pääasiassa juuri ruokailun aiheuttaman pahan olon takia. Uupumuksen lisäksi saan usein sydämentykytystä ja olo tuntuu sekavalta. Työterveyshoitaja ei tällaista ottanut kuuleviin korviinsa, sanoi vain, että syödä pitää ja oireet ovat kuulemma omassa päässä. Kun kaikki verikoevastauksetkin ovat ihan normaalit, niin mitä tästä pitäisi ajatella? Olen ollut samanlainen niin kauan, kuin muistan. Olen jättänyt syömiset suosiolla iltapuolelle, mutta nyt asia on alkanut vaivata enemmän. Jotakin verensokerin heilahteluahan tämä on? Näkyykö diabetes aina kokeissa? Sitä oikein minulta metsästettiin joitakin vuosia sitten, kun sinnikkäästi epäilin. Jätin asian sitten silleen, kun mitään ei löytynyt. Muita oireita, kuten laihtumista (päinvastoin) ei ole, eikä mitään poikkeavaa janon tunnettakaan.

17

3587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennuksen kyselijä

"Kuka osaisi kertoa, mistä johtuu ruokailun jälkeen tuleva käsittämätön uupumus?"

...ateriallasi syöt?

Ovatko ateriasi kovin raskaita? Nopeasti imeytyviä hiilareita? Paljon rasvaa? Reilu annos lihaa?

Pieni väsymys aterian jälkeen on aivan normaalia - sitä vartenhan ennen otettiin ruokalevot.

• Kauhea väsymys

En syö päivisin varsinkaan mitään raskasta, enkä myöskään suuria annoksia. Sen olen huomannut, että leipä ei ole erityisen hyvä vaihtoehto. Vetämätön olo voi kuitenkin tulla jo salaatti- ateriasta. Ilmeisesti pitkät ruokailuvälit vain pahentavat tilannetta, kaiketi pitäisi totuttautua siihen usein- mutta pikkuisen- rytmiin. Toissailtana söin pienen annoksen lihapullia ranskalaisilla, (harvinaista meillä, mutta tulinpa lapsille luvanneeksi) ja se oli kyllä iso virhe. Rasvainen ja raffinoitu ruoka ei tuntunut sulavan koko iltana. Nyt olen päättänyt saada aamuisin alas edes muutaman puurolusikallisen, jospa tämä onkin vain massun totuttamisesta kiinni?

• kaurapuurosta?
        Kauhea väsymys kirjoitti:

En syö päivisin varsinkaan mitään raskasta, enkä myöskään suuria annoksia. Sen olen huomannut, että leipä ei ole erityisen hyvä vaihtoehto. Vetämätön olo voi kuitenkin tulla jo salaatti- ateriasta. Ilmeisesti pitkät ruokailuvälit vain pahentavat tilannetta, kaiketi pitäisi totuttautua siihen usein- mutta pikkuisen- rytmiin. Toissailtana söin pienen annoksen lihapullia ranskalaisilla, (harvinaista meillä, mutta tulinpa lapsille luvanneeksi) ja se oli kyllä iso virhe. Rasvainen ja raffinoitu ruoka ei tuntunut sulavan koko iltana. Nyt olen päättänyt saada aamuisin alas edes muutaman puurolusikallisen, jospa tämä onkin vain massun totuttamisesta kiinni?

Minun pitää kai opetella syömään aamulla muuta kuin kaurapuuroa, jota olen syönyt pari vuosikymmentä. Vetämätön olo aamupäivällä. Lienee sokerivajausta. Tänään aloitin aikaisin viilillä, sitten söin kahvin kanssa juustovoileivän ja myöhemmin marjoja. Tämä aamupäivä olin jokseenkin virkeä. Puuro hunajan kanssa lienee liikaa hiilihydraatteja, joten suuntaan enemmän valkuaiseen.
        Äsken söin hyvin vähän perunaa, silakkafileitä ja savukirjolohta. Sekavihanneksia on keitetty, mutta syön ne myöhemmin. Sullekin lienee vähän ja usein hyväksi.

• saman kokenut

minulla aiemmin väsytti lähes joka aterian jälkeen, erityisesti lounaan.

Vaihdoin 1 1/2kk sitten vähähiilihydraattiseen dieettiin, eikä ruoan jälkeen ole enää väsyttänyt.

Sen lisäksi, että 7kg on painosta hävinnyt.

Sen lisäksi, että olo on muutenkin parantunut huomattavasti.

• sokru

Kakkotyypin diabetesta ei voida diagnosoida ilman sokerirasitustestiä. Onko sinulle tehty sellainen? Sokerirasitustestiin mennän syömättä ja juomatta ja testitilanteessa juodaan pieni pullollinen makeaa sokerilitkua, jonka jälkeen mittaillaan verensokereita 1 ja 2 tuntia litkun juomisen jälkeen. Vasta tällä tavalla selviää, miten elimistö kykenee glugoosia käsittelemään.

Tavanomaisissa verikokeissa (joissa ilmeisesti olet ollut) verensokeri mitataan joko aamulla paaston jälkeen, tai randomina niin, ettei ole tarkkaa käsitystä siitä, koska on viimeksi syöty, mitä ja kuinka paljon. Näiden kokeiden pohjalta ei voida sanoa mitään varmaa, paitsi jos nyt esim. paastoarvot ovat jostain syystä järjettömän korkeat.

Ellet siis ole ollut sokerirasitustestissä, yritä naukua sellaiseen lähete mistä tahansa. Mitä nopeammin asia tutkitaan, sitä vähemmällä pääset.

• testeistä

jätä hiilarit pois niin olo paranee!
        Aluksi kaikki, myöhemmin voit lisätä.

Niin yksinkertaista se on!

• testejä
        testeistä kirjoitti:

kannattaa tosiaan tehdä? Lujalla uskolla vain läpi harmaan kiven. Jos ovessa lukee, että työnnä, niin vedä sitä niin kauan, että aukeaa..

• oiyoöhogkdjh
        testeistä kirjoitti:

Hiilareiden pois jättäminen ei estä diabeteksen aiheuttamaa valtimokovettumatautia joka ilman lääkitystä jyllää niin kauan kuin viimeinenkin sepelvaltimo on ahtautunut. Hiilareidne poisjättäminen ei ylipäänsä välttämättä laske verensokereita minkään vertaa, mikäli insuliiniresistenssi on jo syntynyt.

Tästä syystä kannattaa kääntyä lääkärin puoleen mielummin kuin lukea kaikenmaailman kiertokoulun takaperin käyneiden humpuukidieettiohjeita.

• varnaan näy
        oiyoöhogkdjh kirjoitti:

Hiilareiden pois jättäminen ei estä diabeteksen aiheuttamaa valtimokovettumatautia joka ilman lääkitystä jyllää niin kauan kuin viimeinenkin sepelvaltimo on ahtautunut. Hiilareidne poisjättäminen ei ylipäänsä välttämättä laske verensokereita minkään vertaa, mikäli insuliiniresistenssi on jo syntynyt.

Tästä syystä kannattaa kääntyä lääkärin puoleen mielummin kuin lukea kaikenmaailman kiertokoulun takaperin käyneiden humpuukidieettiohjeita.

heti, jos on sairastunut. Esim. sydänvika näkyy vasta, kun sairaus on kehittynyt 80 %. Näin opin sydämen kuntoutuksessa ollessani.

• väsymystä

Mutta sitten huomasin kun ostin terveyskaupasta paastopaketin, että aina kun paastosin, ei sellaista luonnotonta väsymystä ollut.

Siitä tein johtopäätöksen, että minulla on ruoka-aine allergia. Sitä ennen hoidettiin pelkkien astmalääkkeiden kanssa hengitysteitä. (Eikä meinannut auttaa, vaikka oli 4 astmapiippua ja tais olla 12 tableettia.)
      Ja sen yhteydessä huomasin, että ei ne ammatti-ihmiset tiedä kaikkea. Ja että itsellä on kuitenkin se suurin vastuu.

Sen jälkeen kun löytyi syy, olenkin saanut jättää astamlääkkeet. Ja en tarvitse enää niitä kuin joskus silloin tällöin ja kesällä. Enkä silloinkaan aina ja joka päivä.

Minua ei olis kukaan auttanut jos en itse olis löytänyt mieheni auttaman vastauksia kysymyksiini.
      Mieheni se ensin luki lehdestä erään mummon kertomuksen, kuinka hän oli kasvisruokia syödessään terve.

Siitä heräsi uteliaisuuteni, ja kokeilun halu että kuinka paljon voi ruuilla olla merkitystä.
      Lisäksi olen lukenut, että astmasilla voi olla ruoka-aine allergia.

Tämä vaan esimerkkinä, että väsymys voi johtua myös ruoka-aine allergiasta.
      Muuten monet ovat, kuten itsekin erilaisille säilytysaineille allergisia.

• oli myös

väärät, eihän niistä aina vymmärrä eikä sitä aina edes ymmärrä syödä terveellisesti. Se llainen tulee vasta elämän kokemuksen seurauksena.

• allergiaa

Silloin syömisen jälkeen voi tuntea voimakasta väsymystä.

Käypä tutustumassa, astma ja allerigia osastoon suomi 24:ssä.

Hyvää jatkoa avaajalle!

• sanottu 7 Päiväkirja

"Työterveyshoitaja ei tällaista ottanut kuuleviin korviinsa, sanoi vain, että syödä pitää ja oireet ovat kuulemma omassa päässä."

Miten Suomessa voi vielä 2000-luvulla ammatti-ihmiseksi luetteloidut ihmiset käyttäytyä näin huonosti.
      Ilmeisesti hänellä on ollut huono päivä, mutta kuitenkaan en ymmärrä, että noin rumaasti voi sanoa toiselle ihmisesslle ja tuollaisessa ammatissa oleva ihminen.

Itestä tuntuu, että kyllä olisin anteeksipyynnön velkaa vähintään jos näin puhuisin toiselle ihmiselle.
      Tällaisesta tulee tunne, että ollaanko sitä vielä näin taka-pajusia, että ei osata käyttäytyä edes tällaisessa virassa, jossa ihmisten kunnoitus oli aivan erityisen tärkeää.
      Tässähän on kyse samalla luottamuksesta, joka on erittäin tärkeä tässä ammatissa. Ja sitä voi olla vaikea saada takasin jos sen menettää.

Älä välitä hänen tyhmästä käyttäytymisestä. Ei tuollaset sanojat toista nolaa vaan itsensä.

• tästä palvelusta

Kyllä teidän pitäis vaatia parempaa käytöstä näiltä ihmisiltä. Kaikkea ei saa hyväskyä ja kannattaako olla liian hyväsydämminen ?
        Potilaan varoillahan ja verorahoillahan se elää tämä ihminen itse.

• riitelemään
        tästä palvelusta kirjoitti:

Kyllä teidän pitäis vaatia parempaa käytöstä näiltä ihmisiltä. Kaikkea ei saa hyväskyä ja kannattaako olla liian hyväsydämminen ?
        Potilaan varoillahan ja verorahoillahan se elää tämä ihminen itse.

mutta olisko paikallaan jonkinlainen huomautus paremmasta käytöksestä.

• kauhea väsymys
        riitelemään kirjoitti:

mutta olisko paikallaan jonkinlainen huomautus paremmasta käytöksestä.

Kiitos kaikista hyvistä vastauksista! Terveydenhuollossa todellakin työskentelee kaikenlaista itseään jeesuksina pitävää väkeä...Varasin ajan toiselle th:lle ja ajattelin pyytää sitä sokerirasituskoetta. Voi olla, että hiilarit eivät ole hyväksi, mutta kamalalta tuntuu ajatus vaikka ruisleivästä tai pastasta ja perunasta luopumisesta. Vaalean leivän kanssa ei tee tiukkaa. Makeasta nyt en erityisemmin perustakaan, pullat sun muu eivät maistu ollenkaan. Katsotaan, mitä tuleman pitää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5578
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3111
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2694
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2062
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2055
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1869
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      99
      1839
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1772
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1248
    Aihe