Harrasteautoa hankkimassa (993 Turbo)!

Alfa Romeo

Mitäs mieltä foorumilla ollaan 993 Turbon laittamisesta harrastekäyttöön? Itse harkitsen Montrealin vaihtamista tuollaiseen. Eli miten vikoja pitää katsoa ostaessa ja miten kulkee verrattaessa 348TB Ferrariin?

Muina vaihtoehtoina ovat sitten C2 ISOlohko Corvette
tai Ferrari 348TB. Testarossakin kävisi ostohinnaltaan tuohon, mutta sen ylläpitö maksaa maltaita, joten se ei tulle kysymykseen.

Eli siis aika erilaisia pelejä haussa. Tähän mennessä harrasteautona ollut pelkkiä italoja, joten mitä pitää Porschessa ottaa huomioon? Montreal on ollut todella kiva harrastepeli, mutta nyt kaipaan vaihtelua.

Porschen ylläpito lienee noista kuitenkin halvinta Ferrarin ollessa ylivoimaisesti kallein?

Auttakaa nyt autokuumeista ihmistä kertomalla kaikki kokemuksenne tuosta Porschesta ja miksei muistakin listalla olevista vaihtoehdoista.

P.S. Porscheista on turha ehdotta muita kuin 911-mallisarjan autoja.

18

2902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pecos Bill

      www.9xxfin.com

      Tuosta osoitteesta löytyy asialliseen keskusteluun kykeneväisiä ihmisiä.

    • toisaalta

      Joo, Suomi24 on täynnä kateellisia provotrolleja, joten valitettavasti täällä ei kannata yrittää mitään asiallista keskustelua.

      Kuitenkin lienee niin, että 993:n harvoja esillä olleita vikoja on ollut ensimmäisten eli vanhimpien autojen Rear Main Seal, joka on yleensä myöhemmin vaihdettu uudemmantyyppiseen eli parempaan.

      Ulkomaisilta harrastesivustoilta löytyy hyvin kokemuksia. Kannattaa tietenkin myös itse koeajaa kyseisiä automalleja, jos vaan mahdollista. Voihan olla, että itse pidät jostain mallista enemmän kuin minkä kuvan saat toisilta.

      C6:a vanhempia Vettejä en tuossa seurassa suosittelisi (paitsi joku harvinainen super/erikoismalli ehkä)...

      • Alfa Romeo

        Ferrari 348 TB:tä on tullut ajettua, eikä se todellakaan jättänyt kylmäksi. Pitäisi päästä tuollaista 993 Porschea päästä ajamaan ennen kuin rupean tekemään jotain tuon hankinnan eteen, Saksaan kun ei autoa viitsi koeajamaan mennä.

        C2 Vette ei toki ole suorituskyvyltään verrannollinen muihin vaihtoehtoihin, mutta enpä sitä suorituskyvyn takia hankkisikaan. C2 on myös ainoa Corvette jota tohdin ajatella harrasteautoksi. Jotenkin tuo C2 on niin perkeleen munakkaan näköinen, että olen aina kuolannut niitä samoin kuin 911 Porscheja. Nyt sitten vihdoinkin olisi taloudelliset realiteetit kumpaankin.

        Testarossa himottaisi myös niin perkeleesti, mutta
        en kuitenkaan koko palkkaani viitsi laittaa auton ylläpitoon. Vielä ei ole Testarossan aika...

        Entäpä sitten 996? Hinnat ovat samaa luokkaa 993-mallisten kanssa. Lieneekö tuohon joku muu syy kuin muotoilu? Itseäni 993 miellyttää ulkomuodoiltaan huomattavasti enemmän. Tosin Suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan 996 lienee parempi?

        Kiitos sille joka lievittää tuskaani!


      • hinnat
        Alfa Romeo kirjoitti:

        Ferrari 348 TB:tä on tullut ajettua, eikä se todellakaan jättänyt kylmäksi. Pitäisi päästä tuollaista 993 Porschea päästä ajamaan ennen kuin rupean tekemään jotain tuon hankinnan eteen, Saksaan kun ei autoa viitsi koeajamaan mennä.

        C2 Vette ei toki ole suorituskyvyltään verrannollinen muihin vaihtoehtoihin, mutta enpä sitä suorituskyvyn takia hankkisikaan. C2 on myös ainoa Corvette jota tohdin ajatella harrasteautoksi. Jotenkin tuo C2 on niin perkeleen munakkaan näköinen, että olen aina kuolannut niitä samoin kuin 911 Porscheja. Nyt sitten vihdoinkin olisi taloudelliset realiteetit kumpaankin.

        Testarossa himottaisi myös niin perkeleesti, mutta
        en kuitenkaan koko palkkaani viitsi laittaa auton ylläpitoon. Vielä ei ole Testarossan aika...

        Entäpä sitten 996? Hinnat ovat samaa luokkaa 993-mallisten kanssa. Lieneekö tuohon joku muu syy kuin muotoilu? Itseäni 993 miellyttää ulkomuodoiltaan huomattavasti enemmän. Tosin Suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan 996 lienee parempi?

        Kiitos sille joka lievittää tuskaani!

        varaosat maksaa ainakin maltaita 80-90 luvun 911sitasii


      • myös...
        Alfa Romeo kirjoitti:

        Ferrari 348 TB:tä on tullut ajettua, eikä se todellakaan jättänyt kylmäksi. Pitäisi päästä tuollaista 993 Porschea päästä ajamaan ennen kuin rupean tekemään jotain tuon hankinnan eteen, Saksaan kun ei autoa viitsi koeajamaan mennä.

        C2 Vette ei toki ole suorituskyvyltään verrannollinen muihin vaihtoehtoihin, mutta enpä sitä suorituskyvyn takia hankkisikaan. C2 on myös ainoa Corvette jota tohdin ajatella harrasteautoksi. Jotenkin tuo C2 on niin perkeleen munakkaan näköinen, että olen aina kuolannut niitä samoin kuin 911 Porscheja. Nyt sitten vihdoinkin olisi taloudelliset realiteetit kumpaankin.

        Testarossa himottaisi myös niin perkeleesti, mutta
        en kuitenkaan koko palkkaani viitsi laittaa auton ylläpitoon. Vielä ei ole Testarossan aika...

        Entäpä sitten 996? Hinnat ovat samaa luokkaa 993-mallisten kanssa. Lieneekö tuohon joku muu syy kuin muotoilu? Itseäni 993 miellyttää ulkomuodoiltaan huomattavasti enemmän. Tosin Suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan 996 lienee parempi?

        Kiitos sille joka lievittää tuskaani!

        ERITTÄIN kallis huoltaa ja ylläpitää,moottori otettava irti joka huollossa = pirun kallista.

        355-mallista lähtien hiukan luottokorttiystävällisemmät huoltohinnat.

        Ferrari ja italofanina sinun kyllä pitäisi tietää nämä asiat,jos olet ihan tosissasi Ferraria harkinnut.


      • Alfa Romeo
        myös... kirjoitti:

        ERITTÄIN kallis huoltaa ja ylläpitää,moottori otettava irti joka huollossa = pirun kallista.

        355-mallista lähtien hiukan luottokorttiystävällisemmät huoltohinnat.

        Ferrari ja italofanina sinun kyllä pitäisi tietää nämä asiat,jos olet ihan tosissasi Ferraria harkinnut.

        "ERITTÄIN kallis huoltaa ja ylläpitää,moottori otettava irti joka huollossa = pirun kallista. "

        Eipä tuo koneen irtiottaminen kovin harvinaista ole. Esimerkiksi Montrealissani konetta irroiteltu monta kertaa. 348 on edelleen kuitenkin huomattavasti Testarossaa halvempi pitää. Tiedän tämän, koska koska eräs tuttu hankki 348TB:n Testarossan tilalle juuri Testarossan poskettomien ylläpitokulujen takia.

        Ei, ei 348 ole halpa pitää, mutta sellainen olisi vielä luottokorttini rajoissa. 355 tulisi toki myös kysymykseen, mutta jotenkin 348 herättää enemmän tunteita. Tiesitkö muuten, että Alfa Romeo 159:n kone pitää ottaa irti jakohihnanvaihdon ajaksi vaikka se on vain perus perhepirssi? Onneksi bensa 159:ssä on ketju...

        Tuon Montrealin kanssa on kyllä sitten kädentaidot karttuneet rutkasti. Eipä ole sähkövikaa, joka tuohon ei olisi iskenyt... Joten kyllä mulla jakoavain kädessä pysyy

        C2 Corveten hintoja selailtua tulin siihen tulokseen, että isolohko on poissuljettu. Muistelin noiden isolohko-vettejen hinnat ihan väärin. Pikkulohkolla voisi olla budjetin rajoissa.


      • toista
        Alfa Romeo kirjoitti:

        "ERITTÄIN kallis huoltaa ja ylläpitää,moottori otettava irti joka huollossa = pirun kallista. "

        Eipä tuo koneen irtiottaminen kovin harvinaista ole. Esimerkiksi Montrealissani konetta irroiteltu monta kertaa. 348 on edelleen kuitenkin huomattavasti Testarossaa halvempi pitää. Tiedän tämän, koska koska eräs tuttu hankki 348TB:n Testarossan tilalle juuri Testarossan poskettomien ylläpitokulujen takia.

        Ei, ei 348 ole halpa pitää, mutta sellainen olisi vielä luottokorttini rajoissa. 355 tulisi toki myös kysymykseen, mutta jotenkin 348 herättää enemmän tunteita. Tiesitkö muuten, että Alfa Romeo 159:n kone pitää ottaa irti jakohihnanvaihdon ajaksi vaikka se on vain perus perhepirssi? Onneksi bensa 159:ssä on ketju...

        Tuon Montrealin kanssa on kyllä sitten kädentaidot karttuneet rutkasti. Eipä ole sähkövikaa, joka tuohon ei olisi iskenyt... Joten kyllä mulla jakoavain kädessä pysyy

        C2 Corveten hintoja selailtua tulin siihen tulokseen, että isolohko on poissuljettu. Muistelin noiden isolohko-vettejen hinnat ihan väärin. Pikkulohkolla voisi olla budjetin rajoissa.

        sinne...

        "...348 GTB:n huoltohinnastoja netissä katsoessa tulin siihen tulokseen, että se on vain marginaalisesti Testarossaa halvempi pitää. Jos Ferrari, niin sitten F355."

        Koeta nyt jo päättää...

        :D


      • Alfa Romeo
        toista kirjoitti:

        sinne...

        "...348 GTB:n huoltohinnastoja netissä katsoessa tulin siihen tulokseen, että se on vain marginaalisesti Testarossaa halvempi pitää. Jos Ferrari, niin sitten F355."

        Koeta nyt jo päättää...

        :D

        Tutuntuttuni väitti, että 348 TB olisi paljon halvempi pitää kuin Testarossa. Itsekin ole siinä uskossa elänyt. Mutta tosiaan, hinnastoja selailtuani huomasin, että olet oikeassa. Siis syvimmät pahoitteluni vänkäämisestäni! Kyselyni olen jo laittanut muutamalle ulkomaiselle foorumille, joten eiköhän apu löydy pian!


    • Lancia Delta S4

      Ensinnäkin vertaat nyt outoja autoja.. Siis haet harrastaautoa,joista yksi vaihtoehto on 90-luvun lopun Turbo Porsche,toinen 80-luvun Ferrari ja viimeinen 60-luvun Corvette. Ymmärtänet että suora vertailu on vaikeaa kun puhutaan toisaalta museo-autosta ja toisaalta uudenkarheasta autosta.

      No,993 on mielestäni enemmän käyttöauto,harrasteautoksi en sellaista ostaisi jo ikänsäkin takia. Vähän sama kun ei v6 Passattiakaan kukaan talliin lakanan alle osta tässä vaiheessa.Selvästi kallein vaihtoehto näistä myös Porsche,ja näin uudessa autossa hinnanlasku on täydessä vauhdissa,eli sijoituksena huono. Tosin voit ajaa tällä talvellakin.

      Ferrarin sulkisin pois erikoisen kalliiden ja vaikeasti saatavien osien takia jo,ja toisaalta ominaisuuksillakaan ei kyseistä v8 ferraria voi perustella(300 hv on arvo johon tänäpäivänä pääsee perusfarmaritkin) ottaen ainakaan huomioon sitä,että joudun maksamaan aika paljon "ylimääräistä" siitä että keulassa on ferrarin merkki. Saat murto-osalla siitä hinnasta vaikkapa e39 m5:n saksasta joka pesee tuon Ferrarin suorituskyvyssä mennen tullen ja pysyy kasassakin hieman pidempään eikä maksa omaisuutta pelkästään ylläpitää. Jos tahdot ylpeillä omistavasi Ferrarin, saatoit löytää yhden syyn hankkia sellaisen(kunnes se naapurin Esko toteaa että hän pyörii kasia tuonti V8 Audillaan ympärilläsi;)

      c2 Vette taas on näistä Legendaarisin,se oikea,kaikkien himoitsema urheiluauto. En tiedä budjettiasi,mutta aidot 435 hv Tri-Powerit maksavat USAssakin manuaali-askilla helposti 100 000 taalaa(siihen kuljetus,tullit ja alvit päälle) vaikka eivät olisi vielä huippukunnossakaan,joten kenties joudut tyytymään pikkulohkomalliin ellei vaatimustasosi ole matalampi kuin matching numbers ja show room condition. Toisaalta isolohko Tri-Power jättää tänäpäivänäkäin varttimaililla esim.mainitsemasi selvästi uudemman Ferrarin ylivoimaisesti, voimakkain vehjehän se näistä on.

      Jos rahat riittää,c2 Corvette(arvo vain kasvaa, kaikkein halutuin näistä, se legendaarisin urheiluauto), muuten Porsche, ja viimeiseksi Ferrari.

      • Alfa Romeo

        Muistelin noiden C2 isolohko Corvettejen hintoja aivan väärin. Sellainen on ehdottomasti liian kallis. Pikkulohkonakin tuo toki kelpaisi.

        348 GTB:n huoltohinnastoja netissä katsoessa tulin siihen tulokseen, että se on vain marginaalisesti Testarossaa halvempi pitää. Jos Ferrari, niin sitten F355.

        Suurin ongelma on nyt se, että tuollainen 993-mallin Porsche pitäisi saada koeajoon Suomessa. Hyviä vinkkejä kaipailen! Jos jollain on siis tarjottavana 993 (tai 996) Turbo koeajoon, niin ei muuta kuin ilmoittelemaan.

        Montrealkin meni jo, joten sitä huolta ei enää ole. Hyvät rahatkin siitä sain, kun oli lähes museorekisterikuntoinen.

        e39 m5 ei herätä minussa minkäänlaisia viboja. Varmaan hyvä auto, mutta tässä joukossa melkoisen tylsä sellainen. Sitäpaitsi haluan auton, joka kulkee lujaa muuallakin kuin suoralla. Uusimman mallin M5:hän on piesty radalla jopa Quattroportella. M5, RS Audit ym. hylätty siis ihan fiilispohjalta.


      • taas kerran Tapa

        eli Tapastikos, eli Lancia Delta S4 vaihtaneen nimimerkkiä. Ei siinä, tämä vaikuttaa harkituimmalta miehen (pojan?) tekstiltä ikinä, tosin kyllä faktat menevät taas pieleen. Hyvä hyvä, ilmeisesti uusi lääkitys alkaa taas purra?


      • jeeshtr

        "e39 m5:n saksasta joka pesee tuon Ferrarin suorituskyvyssä mennen tullen ja pysyy kasassakin hieman pidempään eikä maksa omaisuutta pelkästään ylläpitää"

        jotta ei aivan paskaa jauheta:
        M5    S62B50    5.3 s    250 km/h (raj.)
        348 TB 5,6 s 275 km/h tai jos ottaa GTBn vielä vähemmän pesee

        Ferrari selvästi paras sitten bemari ja viimeiseksi jää veten pulkka


      • ihmelökiikkaa
        jeeshtr kirjoitti:

        "e39 m5:n saksasta joka pesee tuon Ferrarin suorituskyvyssä mennen tullen ja pysyy kasassakin hieman pidempään eikä maksa omaisuutta pelkästään ylläpitää"

        jotta ei aivan paskaa jauheta:
        M5    S62B50    5.3 s    250 km/h (raj.)
        348 TB 5,6 s 275 km/h tai jos ottaa GTBn vielä vähemmän pesee

        Ferrari selvästi paras sitten bemari ja viimeiseksi jää veten pulkka

        M5: 4.2 0-100 kmh, rajoitettu 250 km/h (ilman rajoitinta 292 km/h)

        Ferrari 348 TB (jollaista haettiin): 5.7 0-100 km/h, 275 km/h (ilman rajoitinta).

        Kumpi onkaan nopeampi?


      • Tarkkana
        ihmelökiikkaa kirjoitti:

        M5: 4.2 0-100 kmh, rajoitettu 250 km/h (ilman rajoitinta 292 km/h)

        Ferrari 348 TB (jollaista haettiin): 5.7 0-100 km/h, 275 km/h (ilman rajoitinta).

        Kumpi onkaan nopeampi?

        Nyt taiettiin puhua e39 M5:sta, ei e60-sarjasta.

        Ja muutenkin on toosi järkevää verrata 0-100km/h ja huippunopeutta. Mutta mutta, eipä muutenkaan paljoa voi vaatia...


    • Lotus Esprit V8

      On muuten nopea ja hassun hauska viritelmä "toimiessaan". Eli asustelin aikoinaan Englannissa ja tuli kokeiltua autoa jos jonkunlaista esim. F355 ja 997turbo. Muuta en voi sanoa kun että Esprit jäi mieleen suorituskyvyn osalta, autoa oli käsittääkseni piristetty hieman tehtaan toimesta. Ja harrastamista(=korjaus) kyllä riittää

      • aikoinasi Englannissa

        Jossa 997turbo on tullut myyntiin noin kuukausi sitten (jos vieläkään), jossa tulit sitten aikoinasi kokeilleeksi sellaista?


      • oikeassa
        aikoinasi Englannissa kirjoitti:

        Jossa 997turbo on tullut myyntiin noin kuukausi sitten (jos vieläkään), jossa tulit sitten aikoinasi kokeilleeksi sellaista?

        Minun virhe, auto oli 996turbo vm. 2001-2002. Kun en omista Porsche:a niin menee numerot sekaisin.


    • commentti

      Toivottavasti ostit Porsche 993 Turbon etkä kuunnellut niitä joiden mielestä on ympärivuotinen käyttöauto ja liian nuori klassikoksi. Pienillä kisoilla vähintään 150.000 euron auto nyt...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe