Juwel pumpun ääni

jno

Hanki ensimmäisen akvaarion Juwel Record 60 jossa on mukana suodatin pumppu lämmitin. Pumppu on mallia 280L/h. Koska minulla ei ole ennestään kokemusta tai tietoa, niin onko Juwelin pumput yleensä täysin äänettömiä vai kuuluuko niistä hiljaista hurina/jyrinää.

Omastani kuuluu hiljainen jyrinää muistuttava ääni ja toki on makuasia onko se häiritsevä vai ei. Mitäs kalat yleensä "tykkäävät" pumpun äänestä?

5

1585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun suodattimesta

      Aluksi pumppu kylläkin jyrisi ja mörisi, ensin jatkuvasti sitten muutaman viikon päästä aika ajoin.

      Ihmettelin ja ihmettelin, kunnes purin suodattimen ja löysin ropellista likaa. Eli ropellin putsattuani ei ole kuulunut minkäänlaista möykkää yli puoleen vuoteen.

      • jno

        Elikkä työtynee tehdä ns. käyttöönottohuolto pumpulle, voihan olla valmistuksen jäljiltä ylimääräistä "töhnää" sisällä.


      • pumppu?
        jno kirjoitti:

        Elikkä työtynee tehdä ns. käyttöönottohuolto pumpulle, voihan olla valmistuksen jäljiltä ylimääräistä "töhnää" sisällä.

        Se on vaan suodatin.
        Alkuun meillä suodatin piti kamalaa ääntä käynnistyessään. Heiluttelemalla ilmat lähtee pois. Onko tiivisteissä vikaa. Moottorin käynnistyminen päästää ääntä. Onko oikein kasattu?
        Veikkaan että kaikki suodattimet hurisevat käynnistäessä mutta jos ääntä kuuluu pidemmän aikaa niin kannattaa tosiaan tarkistaa onko esim likaa väärässä paikassa tms.
        Varsinkin jos suodatin on uusi, niin se pitää ääntä, se loppuu kyllä. Onko siinä suomenkielisiä ohjeita?
        Kannattaa huuhdella osat hyvin ennen käyttöön ottoa, samalla valmistuspölytkin häviää.
        Jos mölyää vielä pitkän ajan jälkeenkin ja olet varma että osaat käyttää laitetta, niin viet takaisin kauppaan mistä ostit.
        Toivottavasti alkaa toimia!


      • jno
        pumppu? kirjoitti:

        Se on vaan suodatin.
        Alkuun meillä suodatin piti kamalaa ääntä käynnistyessään. Heiluttelemalla ilmat lähtee pois. Onko tiivisteissä vikaa. Moottorin käynnistyminen päästää ääntä. Onko oikein kasattu?
        Veikkaan että kaikki suodattimet hurisevat käynnistäessä mutta jos ääntä kuuluu pidemmän aikaa niin kannattaa tosiaan tarkistaa onko esim likaa väärässä paikassa tms.
        Varsinkin jos suodatin on uusi, niin se pitää ääntä, se loppuu kyllä. Onko siinä suomenkielisiä ohjeita?
        Kannattaa huuhdella osat hyvin ennen käyttöön ottoa, samalla valmistuspölytkin häviää.
        Jos mölyää vielä pitkän ajan jälkeenkin ja olet varma että osaat käyttää laitetta, niin viet takaisin kauppaan mistä ostit.
        Toivottavasti alkaa toimia!

        Malli on Juwel Filtering System Compact Super ja pumppu 280L/h (linkki
        http://www.juwel-aquarium.de/en/aktuelle_modelle303.htm

        Rakenne on sellainen jossa pumppu imee suodatinosan alakautta veden suodattimien läpi ja pumppaa veden lämmitystilan kautta ulos. Itse suodatinhan ei voi pitää ääntä muutoin kuin siinä tapauksessa että veden virtaus saa suodattimet ja pidiketelineen värähtelemään. Todennäköisesti suodattimien pidike "naputtaa" kotelon seinää vasten. Tämä voikin olla syy kyseiseen ääneen.

        Täytyykin purkaa suodatin ja kasata se uudelleen.
        Kiitos vinkistä.


      • Juwel
        jno kirjoitti:

        Malli on Juwel Filtering System Compact Super ja pumppu 280L/h (linkki
        http://www.juwel-aquarium.de/en/aktuelle_modelle303.htm

        Rakenne on sellainen jossa pumppu imee suodatinosan alakautta veden suodattimien läpi ja pumppaa veden lämmitystilan kautta ulos. Itse suodatinhan ei voi pitää ääntä muutoin kuin siinä tapauksessa että veden virtaus saa suodattimet ja pidiketelineen värähtelemään. Todennäköisesti suodattimien pidike "naputtaa" kotelon seinää vasten. Tämä voikin olla syy kyseiseen ääneen.

        Täytyykin purkaa suodatin ja kasata se uudelleen.
        Kiitos vinkistä.

        Epäilisin, että ääni lähtee pumpun resonoidessa
        joko niin, että poistoputki ottaa kiinni pumpun koteloon tai sitten pumppu ei ole kunnolla tiiviisti kiinni suodattimen väliseinässä. Tarkista nuo asiat, itselläni välillä huollon jälkeen pitää viritellä noita asioita ja ääni hiljenee. Juwel on kyllä hiljainen jos kaikki on kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe