Tulehdus nilkan nivelsiteissä

Kyllästynyt

Kävelin sellaisilla varvassandaaleilla aika ptkänkin matkan, ja siitä seurauksena sainkin sitten rasitusvamman oikean jalan nilkkaan. Nyt olen lepuuttanut sitä 2,5 viikkoa, eikä oireet tunnu katoavan: turvotusta, särkyä, kuumotusta nivelsiteiden kohdalla. Söin kuurin tulehduskipulääkkeitä, käytän kipugeeliä, ideal sidettä sekä pidän jääpalapussia jalan päällä. Olisiko kellään kokemusta vastaavasta? Kuinka kauan oireet voivat kestää, kuinka paljon jalalla uskaltaa astua, kuinka pian voi ruveta urheilemaan oireiden kadottua, kuinka herkästi rasitusvamma voi uusiuta? Lääkäriltä kun en saanut kuin sellaisia ympäripyöreitä vastaukasia ja tokihan vammat ovat yksilöllisiä.

10

20414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aleksi-78

      konstisi nilkkasi kuntoon saamiseksi ovat kohdallaan. Buranat voit tosin jättää pois, kun jo samanaikaisesti käytät kipugeeliä ja kylmähoitoa.

      Itselläni ei rasitusvammasta ole kokemusta, nivelsiteet menivät ihan poikki. Toipumisaika täyteen kuntoon oli varsin pitkä.

      Hmm, kipu tuntuu siis vain kävellessä? Joka tapauksessa suosittelisin, että hoidat nyt kerralla kivuttomaksi. Onneksi kesä taisi jo loppuakin, mutta kannattaa varmaan unohtaa tuo läpsyköillä kävely. Itse kuvittelisin, että nilkkasi kiputila alkaa pian hellittää. Malta vaan pitää kävelymatkasi lyhyinä ja anna rankemman kuntoilun odottaa itseään.

      • kyllästynyt

        Kipua ja kuumotusta tuntuu siis levossakin, kävellessä enemmän. Juu, onneksi nuo varvassandaali kelit ovat ohi :) Kiitos kuitenkin neuvoista ja positiivisesta asenteesta. Itse kun alan olemaan jo aika kypsyt ja usko alkaa horjua paranemisen suhteen, sen verran pidän kuitenkin liikkumisesta ja ulkoilusta!


      • aleksi-78
        kyllästynyt kirjoitti:

        Kipua ja kuumotusta tuntuu siis levossakin, kävellessä enemmän. Juu, onneksi nuo varvassandaali kelit ovat ohi :) Kiitos kuitenkin neuvoista ja positiivisesta asenteesta. Itse kun alan olemaan jo aika kypsyt ja usko alkaa horjua paranemisen suhteen, sen verran pidän kuitenkin liikkumisesta ja ulkoilusta!

        Itselläni oli kipua ja turvotusta nilkassa useita kuukausia. *otsikko uudestaan* =)

        Kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan pitää jalkaa koholla, jotta (mahdollisest) nesteet tulevat pois sieltä nilkasta

        Hmmm...Näin maallikon korvaan ajatus siitä, että sinulla olisi rasitusvamma, joka oireilee levossakin, kuulostaa erikoiselta. Voisikohan kyseessä olla muutakin, kuin pelkkä rasitustila? Mahtoiko nilkkasi ehkä huomaamattasi nyrjähtää, astuit huonosti jossain kohtaa? Turvotus ainakin viittaa nyrjähtämiseen. Onko värimuutoksia tai onko nilkkasi jäykän tuntuinen?

        Jos TK:n yleislääkäri sanoi sinulle "rasitusvamma", kehottaisin suhtautumaan siihen diagnoosiin kriittisellä varauksella.

        Toisaalta, aleksi-nimisen nettipersoonan tai kenen tahansa muun täällä sanomisiin tulee yhtä lailla suhtautua kriittisesti.


      • kyllästynyt
        aleksi-78 kirjoitti:

        Itselläni oli kipua ja turvotusta nilkassa useita kuukausia. *otsikko uudestaan* =)

        Kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan pitää jalkaa koholla, jotta (mahdollisest) nesteet tulevat pois sieltä nilkasta

        Hmmm...Näin maallikon korvaan ajatus siitä, että sinulla olisi rasitusvamma, joka oireilee levossakin, kuulostaa erikoiselta. Voisikohan kyseessä olla muutakin, kuin pelkkä rasitustila? Mahtoiko nilkkasi ehkä huomaamattasi nyrjähtää, astuit huonosti jossain kohtaa? Turvotus ainakin viittaa nyrjähtämiseen. Onko värimuutoksia tai onko nilkkasi jäykän tuntuinen?

        Jos TK:n yleislääkäri sanoi sinulle "rasitusvamma", kehottaisin suhtautumaan siihen diagnoosiin kriittisellä varauksella.

        Toisaalta, aleksi-nimisen nettipersoonan tai kenen tahansa muun täällä sanomisiin tulee yhtä lailla suhtautua kriittisesti.

        Lääkäri puhui rasitusvammasta sekä tulehtuneesta nivelsiteestä, että nivelsiteet olisivat tulehtuneet rasituksen seuraukasena...ottaa siitäkin selvän :)

        Olen tässä itsekkin koittanut kovasti miettiä että nyrjäytinkö nilkkani tms. Mutta ei kyllä tule mieleen. Saattaahan olla kun sellaisilla lipsuttimilla kävelee, että huomaamattaan on astunut jotenkin väärin. Särky alkoi kuitenkin vasta kun pääsimme sisälle ja otin kengät pois, niin hups, en pystynytkään enään astumaan jalalla. Nyt siis pystyn kyllä astumaan, mutta säryn kanssa.

        Nilkka on hieman jäykemmän tuntuinen kuin toisen jalan nilkka, mutta pystyn liikuttelemaan sitä suhteellisen hyvin. Jonkin laista pientä "rutinaa" siellä tuntuisi olevan kun nilkkaa taivuttelee...Värimuutoksia ei ole.

        Kyllähän sitä tässä pienessä päässä alkaa pyörittämään kaikenlaista kun kotona makailee ja lääkärin sanomiset alkaa kieltämättä epäilyttämään.

        Kaikki kommentit ja kokemukset ovat tervettulleita, kyllähän niistä aina jotain irti saa :)


      • Kyllästynyt
        kyllästynyt kirjoitti:

        Lääkäri puhui rasitusvammasta sekä tulehtuneesta nivelsiteestä, että nivelsiteet olisivat tulehtuneet rasituksen seuraukasena...ottaa siitäkin selvän :)

        Olen tässä itsekkin koittanut kovasti miettiä että nyrjäytinkö nilkkani tms. Mutta ei kyllä tule mieleen. Saattaahan olla kun sellaisilla lipsuttimilla kävelee, että huomaamattaan on astunut jotenkin väärin. Särky alkoi kuitenkin vasta kun pääsimme sisälle ja otin kengät pois, niin hups, en pystynytkään enään astumaan jalalla. Nyt siis pystyn kyllä astumaan, mutta säryn kanssa.

        Nilkka on hieman jäykemmän tuntuinen kuin toisen jalan nilkka, mutta pystyn liikuttelemaan sitä suhteellisen hyvin. Jonkin laista pientä "rutinaa" siellä tuntuisi olevan kun nilkkaa taivuttelee...Värimuutoksia ei ole.

        Kyllähän sitä tässä pienessä päässä alkaa pyörittämään kaikenlaista kun kotona makailee ja lääkärin sanomiset alkaa kieltämättä epäilyttämään.

        Kaikki kommentit ja kokemukset ovat tervettulleita, kyllähän niistä aina jotain irti saa :)

        Taitaa vaivata myös tuo lukihäiriö, kun on tuossa edellisessä otsikossa mennyt pikkaisen kirjaimet sekaisin!


      • aleksi-78
        kyllästynyt kirjoitti:

        Lääkäri puhui rasitusvammasta sekä tulehtuneesta nivelsiteestä, että nivelsiteet olisivat tulehtuneet rasituksen seuraukasena...ottaa siitäkin selvän :)

        Olen tässä itsekkin koittanut kovasti miettiä että nyrjäytinkö nilkkani tms. Mutta ei kyllä tule mieleen. Saattaahan olla kun sellaisilla lipsuttimilla kävelee, että huomaamattaan on astunut jotenkin väärin. Särky alkoi kuitenkin vasta kun pääsimme sisälle ja otin kengät pois, niin hups, en pystynytkään enään astumaan jalalla. Nyt siis pystyn kyllä astumaan, mutta säryn kanssa.

        Nilkka on hieman jäykemmän tuntuinen kuin toisen jalan nilkka, mutta pystyn liikuttelemaan sitä suhteellisen hyvin. Jonkin laista pientä "rutinaa" siellä tuntuisi olevan kun nilkkaa taivuttelee...Värimuutoksia ei ole.

        Kyllähän sitä tässä pienessä päässä alkaa pyörittämään kaikenlaista kun kotona makailee ja lääkärin sanomiset alkaa kieltämättä epäilyttämään.

        Kaikki kommentit ja kokemukset ovat tervettulleita, kyllähän niistä aina jotain irti saa :)

        Mitä enemmän ajattelen kertomustasi, sitä enemmän epäilen diagnoosia "rasitusvammasta". Tuumailin hieman myös tuota varvassandaalien osuutta... Jalalle luonnollisin/tervein tapa askeltaa on paljain jaloin ja nuo läpsykät ovat siitä varmaan seuraavaksi paras vaihtoehto. Ja viimeisin ovat ehkä kapeat, 15 cm:n korkokengät.

        Riippuu tietenkin maastostakin. Jos kävelit muhkuraisessa maastossa, kallioilla, juurakossa, jossa nilkkasi joutui jos minkälaiseen asentoon, ehkä rasitusvamma voikin olla oikea termi. Em. kaltaisessa maastossa läpsykät taitavat olla melko petolliset?!

        Muista: älä pyörittele nilkkaasi. Rasittaa paljon nivelsiteitä. Taivuta vain eteen-taakse -suunnassa, jos on pakko.

        Uskon, että ongelmasi kääntyy parempaan suuntaan. Maltti on valttia. Mikäli kuitenkin vaiva ei ota parantuakseen ja kyllästyt lukemaan näitä nettikeskustelujen jaanauksia, niin suosittelen käyntiä ortopedin luona. Tämän kerron nimimerkin "olen tavannut lääkäreitä ja olen tavannut LÄÄKÄREITÄ" takaa. =)

        Kannattaa sitten aikaa varatessaan pyytää sellaista ortopediä, joka on erikoistunut alaraajojen vammoihin, ettet päädy olkapääspesialistin luo. Nimimerkin "olen kuullut kauhutarinoita" takaa. =)


      • kyllästynyt
        aleksi-78 kirjoitti:

        Mitä enemmän ajattelen kertomustasi, sitä enemmän epäilen diagnoosia "rasitusvammasta". Tuumailin hieman myös tuota varvassandaalien osuutta... Jalalle luonnollisin/tervein tapa askeltaa on paljain jaloin ja nuo läpsykät ovat siitä varmaan seuraavaksi paras vaihtoehto. Ja viimeisin ovat ehkä kapeat, 15 cm:n korkokengät.

        Riippuu tietenkin maastostakin. Jos kävelit muhkuraisessa maastossa, kallioilla, juurakossa, jossa nilkkasi joutui jos minkälaiseen asentoon, ehkä rasitusvamma voikin olla oikea termi. Em. kaltaisessa maastossa läpsykät taitavat olla melko petolliset?!

        Muista: älä pyörittele nilkkaasi. Rasittaa paljon nivelsiteitä. Taivuta vain eteen-taakse -suunnassa, jos on pakko.

        Uskon, että ongelmasi kääntyy parempaan suuntaan. Maltti on valttia. Mikäli kuitenkin vaiva ei ota parantuakseen ja kyllästyt lukemaan näitä nettikeskustelujen jaanauksia, niin suosittelen käyntiä ortopedin luona. Tämän kerron nimimerkin "olen tavannut lääkäreitä ja olen tavannut LÄÄKÄREITÄ" takaa. =)

        Kannattaa sitten aikaa varatessaan pyytää sellaista ortopediä, joka on erikoistunut alaraajojen vammoihin, ettet päädy olkapääspesialistin luo. Nimimerkin "olen kuullut kauhutarinoita" takaa. =)

        Maasto oli todellakin vaihtelevaa: mukulakiviä, hiekkaa ja asfallttia. Ja onpahan tässä jäänyt mainitsematta että sandaaleissani oli pieni korko n.1,5 cm, eli pohja ei ollut tasainen. Kyseessä siis vähän "modernimpi" malli tavallisille varvassandaaleille, ei siis mitenkään hyvät kävelyyn :) Nilkkani on joutunut ilmeisesti aikamoisen rasituksen eteen kun olen nillä yrittänyt pitää itseäni pystyssä ja vauhdissa!

        Vaikka tässä kaikenlaisia vaihtoehtoja olen käynyt läpi, niin aina silti päädyn tuohon rasitusvammaan. Tuntuu vain vaativan aikaa parantuakseen ja juurikin malttia!!!

        Ja uskallan tässä ehkä varovasti sanoa, että tänään nilkka on ollut ehkä jo vähän parempi. Tai sitten se on toiveajattelua :)Luulen kuiten jos ei viim. ensi viikon aikana oireet katoa, niin syytä olisi kääntyä spesialistin puolelle, niin kuin neuvoit ja lopettaa tuo terkkarissa juokseminen. Olen siis käynyt siellä jo 3 kertaa, kun sairasloma on loppunt kesken :)

        Kiitos vain mielenkiinnosta tätä meikäläisen rasittavaa rasitusvammaa kohtaan, tai mikä lie nyt sitten onkaan!


    • NOJOOnojoo

      Voisko joku vähä jesaa, ku mul meni oikea nilkka kun tein skeittauksessa samaa liikettä 6h peräjälkeen. Nyt nilkassa on kipua ulkosyrjässä kun käännä jalkaa 'viistoon'.. Olen yrittänyt levätä 5 viikkoa jo ja kipu on vähän hellittänyt. Aamulla nilkka tuntuu normaslilta, mutta kun se vähänkin rasittuu päivän myötä, nii siinä on taas kipua. Kyllä pystyn kävellä ja juosta normaalisti, mutta en skeitata. Vastailkaan nopee! :)

      • Minäääh

        Mul on aika lailla sama juttu mut en tiiä mist se on tullu ja mikä se on... :/


    • Anonyymi

      EN OLE URHEILIJA EIKÄ MINUN NILKKA OLE NYRJÄHTÄNNYT HUVIHOMMISSA VAAN TÖISSÄ JA KIPU ON KARMEJA JO YLI VIIKON JA KUN MENIN OTILLE KYSYTTIIN ENSIMÄISENNÄ MISTÄ OLEN KEPIN SAANNUT JA KOLMELLA ERI LUUKULLA KYSYTIIN SAMAT ASIJAT EIKÖ TÄSSÄ ENSIMÄISENNÄ PITÄISI SAADA TAPU HUULEEN IA PYÖRÄT ALLE JA ODOTTAVA AIKA ON PITKÄ JA MIKSI TALLAISIJA TAPAUKSIJA TUTKII YLEISLÄÄKÄRI KUN KUITENKIN SEURAAVANNA PÄIVÄNNÄ PITI NÄYTTÄÄ KIDURKILLE JOKA TOTESI SAMAN JA MÄÄRÄSI SÄRKYLÄÄKEITÄ MÄÄRÄTIIN TEHOTTOMIJA MUTTA ÄLKÄÄ OSTAKO TURVAKENKIKSI LYHYTVARTISIJA TURVKENKIJÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2181
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1837
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      54
      1676
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1607
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1581
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      127
      1446
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1207
    Aihe