Unikoulu kannattaa

äitipä äiti

Meillä alotettiin eilen typykän (7kk) unikoulu.
Illalla uni tuli 40min itkemisen jälkeen.
Yöllä piti pariinkertaan itkeskellä,toisella ketaa 1,5t.
Sydämmeen kyllä otti itkun kuuntelu.
Päiväunille tänään 5min itkunjälkeen tuli uni,nukkui 2 tuntia (mitä ei ole tehnyt sitten kun vastasyntyneenä!!)pää pystyssä hetken toimitti ja alkoi nukkumaan uudelleen!!
Itsekseen ei ole ikinä ennen nukahtanut,aina vaatinut tissin suuhun!

10

14755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koe

Mekin aloitimme unikoulun edellisiltana. Yritän opettaa lapsen(7kk) nukahtamaan itse sänkyynsä, eikä aina tissille. Yösyönti ei minua haittaa, joten siitä emme vielä aktiivisesti yritä pois. Ensimmäisenä iltana huusi 45min ja eilen 35min. Toivotaan että tänään taas aika lyhentyy. Sitten kun nukahti, nukkui kiltisti seitsemään asti, eli n.8tuntia putkeen molempina öinä! Ennen herännyt viimeistään viideltä syömään tissiä. On se kamalaa kuultavaa se itku, mutta tämä viedään nyt kunnolla loppuun kun kerran aloitettiin! Onnea yritykseen muillekin!

Siis sellainenko se unikoulu on että lapsi huutaa itsensä uneen, vai mitä tarkotatte? Meillä poika vasta 3kk ja nukkuu joko syliin tai omaan sänkyyn, mutta voihan meilläkin vielä muuttua.

• hyvä kokemus

Meillä päädyttiin "tassu"-menetelmään ja *hups* yöitku tyyntyy heti.

Tassuttelu toimii siis meillä (tyttö 7,5kk) ja ainakin itsellä mukavampi fiilis, kun ei tartte huudattaa.

• helmiäiti
        hyvä kokemus kirjoitti:

Meillä päädyttiin "tassu"-menetelmään ja *hups* yöitku tyyntyy heti.

Tassuttelu toimii siis meillä (tyttö 7,5kk) ja ainakin itsellä mukavampi fiilis, kun ei tartte huudattaa.

Hei, meillä myös toimi tuo tassu-unikoulu. Ei tarvinnut kertaakaan huudattaa vauvaa vaan käden painon (tassun)rauhoittava vaikutus alkoi toimia melko pian (pari yötä). Viime yönä neiti nukkui taas klo. 21 -7.30 eikä herännyt kertaakaan! Suosittelen jos ei hermot tai sydän kestä kuunella itkua.

• kokemuksia..........

itse tänne n. kolme viikkoa sitten itku silmässä kirjoitin, epäonnistuneen unikouluyrityksen jälkeen ihan umpiuupuneena, Siitä asti ollaan nukuttu viekukkain vauvan kanssa, vauva viikon päästä 8kk. nyt sunnuntaina päätin, että se koulu alkaa uudella innolla, ja hups, sehän onkin mennyt kivuttomasti. poika ei itke ollenkaan nukkumaan mennessä, kampeaa miljoona kertaa pystyyn, mutta uupuu lopulta ja nukahtaa. havahtuu kyllä yön aikana tosi monta kertaa, mutta tyyntyy tutilla. mä tulin siihen tulokseen, että aika ei ollu sopiva sillon 3 viikkoo sitten, kun poika huusi ihan hysteerisenä koko yön. en tiiä mikä on muuttunu tänä aikana, mutta suosittelen muillekin lämpimästi tassuttelua ja lempeää unikoulua.

• meillekin tulossa

Siis unikoulusta: Tekniikan tiedän ja odotan vain sitä kun isä lähtee työmatkalle, että saadaan "rauhassa" itkeä. Poika on silloin 7,5 kk Mutta kysymyksiä.

- Tassutteletteko koko ajan sängyssä, vai nostatteko välillä pystyasentoon syliin ja takaisin sänkyyn?

- Missä menee raja, että pitää nostaa syliin?

- Oletteko koko ajan lapsen sängyn vieressä, vai menettekö välillä pois?

- Päiväunille mentäessä sama tassuttelu?

- Onko lapsen päivärytmi muuttunut tassuttelun myötä, kun nukahtaminen on siirtynyt. Esim. yöunille myöhemmin?

- Oletteko luopunut yö tissittelystä ennen unikoulua, vai siinä samalla?

Kiitos etukäteen vastauksista!

Teidän positiiviset kokemukset antavat itselle voimia koulun käyntiin!

• äitipä äiti
        meillekin tulossa kirjoitti:

Siis unikoulusta: Tekniikan tiedän ja odotan vain sitä kun isä lähtee työmatkalle, että saadaan "rauhassa" itkeä. Poika on silloin 7,5 kk Mutta kysymyksiä.

- Tassutteletteko koko ajan sängyssä, vai nostatteko välillä pystyasentoon syliin ja takaisin sänkyyn?

- Onko lapsen päivärytmi muuttunut tassuttelun myötä, kun nukahtaminen on siirtynyt. Esim. yöunille myöhemmin?

eli meillä siis unikoulu alkoi 2 yötä sitten
        Ensimmäisenä iltana kun laitoin tytön omaan sänkyynsä(tähän asti siis nukkunut vieressäni,ja tahtonut tissiä suuhun yöllä parintunnin väleni,ja nukahtanut aina vain rinnalle)
        hän huusi noin 40min,sitten nukahti.annoin ensin huutaa 5min,kävin luona silitin päästä ja selästä,hyssyttelin ja sanoin nyt nukutaan.

Sitten odotin 10 kävin taas ja silitin ja hyssyttelin.
        Sitten odotin 15min ennekun menin käymää,ja enää vain hyssyttelin ja silitin päästä ja selästä

Eli odotin aina hetken kauemmin ennenkuin menin käymään tytön luona.
        Yöllä tyttö huusi 1,5t silloin vain tassuttelin ja hyssyttelin.

En nostaisi vauvaa kun olen sänkyyn laittanut niin pois sieltä,tai jos ihan hysteerisenä huutaa niin nostaisin vähän rauhoittumaan,mutta takaisin sänkyyn,ei makuuhuoneesta pois.

Kovana pitää olla,vauvahan menee ihan sekaisin jos palataan entiseen nukuttamistyyliin.

Eilen iltana tyttö nukahti sänkyynsa n 1 minuutin itkun jälkeen!!
        Ja nukkui hyvin koko yön,parikertaa itki vähän ,laitoin käteni selälle,otin pois ja itkukin oli jo lakannut.

En kyllä olisi uskonut näin heposti tämän käyvän.

Ompa tässä nyt 7kk ympäripyöreitä vuorokausia ollutkin,nyt minä vain tarvitsisin unikoulua,heräilin viimeyönä todella monta ketaa...

• helmiäiti
        meillekin tulossa kirjoitti:

Meillä ei ole ollut onneksi nukkumaan mennessä ongelmia, heräilyt alkoivat aina noin puolen yön aikoihin ja jatkuivat aamuun.Mutta näin me siis toimittiin:
        Illalla puuron ja tissitankkauksen jälkeen noin klo 21 omaan sänkyyn jonne tyttö rauhoittuu ja nukahtaa itse kun on hetken silitellyt selkää.
        Kun herää yöllä, en reagoi ensimmäisiin kitinöihin, joskus nukahtaa iteksiään mutta jos ei niin menen laittamaan käden selän päälle ja hieman hyssyttelen ja tutti suuhun jos on tipahtanut. Yleensä rauhoittuu siihen. Alussa heräili kitisemään varmaan pahimmillaan kerran tunnissa mutta onneksi rauhoittui aina n. viidessä minuutissa ja jatkoi uniaan (toistin siis samaa rituaalia). Jos olisi alkanut itk4emään hysteerisesti olisin tietenkin ottanut syliin ja rauhoitellut silittelemällä jonka jälkeen heti takaisin sänkyyn (siis ennen kuin nukahtaa syliin) mutta meillä ei hysteerisiä itkukohtauksia enää ihme kyllä tullut kun aloitettiin tassuttaminen, mutta oli hyvä että itselle oli selvää mitä aikoo tehdä eri tilanteissa (kuullostaa hassulle mutta tekee tiukat säännöt itselle joita sitten noudattaa). En tiedä mikä taika siinä sitten oli, vai oliko vauva vain valmis jättämään yötissittelyt, vai auttoiko se että olin itse päättänyt että nyt yötissittelyt ja ramppaamiset riittää vai mikä kumma lie mutta parin yön tassuttelun (n.4-8 kertaa yössä) jälkeen heräilyt alkoivat huomattavasti vähetä ja nyt vauva nukkuu pääsääntöisesti koko yön, ainahan on poikkeuksia tietenkin. Tassuttelun aloittamisesta on noin kolme viikkoa.
        Päiväunitassuttelusta ei ole kokemuksia kun tyttö nukahtaa vaunuihin helposti.
        Itse en yöllä kykene kauan vauva itkua kuuntelemaan mutta tärkeintä on että teet itsellesi selväksi kuunteletko sitä minuutin vai viisi minuuttia ja noudatat sitä tarkasti. Itse olin ajatellut että alussa minuutti kovaa itkua olisi ollut tarpeeksi jonka jälkeen olisin ottanut syliin rauhoittumaan.Mutta kannattaa miettiä itselle siedettävä aika ja aloittaa vaikka lyhyemmästä ajasta ja pidentää sitten.
        Itse lähdin aina omaan sänkyyn tassutuokion jälkeen eli en seissyt vauvan sängyn vieressä. Kannattaa aina ensin kuullostella vauvan kitinää/itkua koska voi hyvinkin rauhoittua itsestään kun ei heti siihen pomppaa.
        Meillä siis yötissittelyn lopettaminen kuului unikouluun, se oli itseasiassa se pääpointti.
        Tässäpä meitin kokemuksia en tiedä saitko kaikkiin kysymyksiin vastauksia ja voi olla vähän sekavaa tekstiä mutta onnea ja lykkyä unikoulun aloittamiseen. Itselleni valaisevinta oli tajuta että unikoulun aloitus on minun päätös ei vauvan. Voimia, äläkä lannistu jos tuntuu ettei heti toimi, vauvathan ovat tunnetusti yksilöitä, mutta toivottavasti yllätyt iloisesti siitä miten nopeasti vauva alkaa nukkumaan öitä yhä paremmin ja sitä myötä myös sinä!

• äitipä äiti
        helmiäiti kirjoitti:

Meillä ei ole ollut onneksi nukkumaan mennessä ongelmia, heräilyt alkoivat aina noin puolen yön aikoihin ja jatkuivat aamuun.Mutta näin me siis toimittiin:
        Illalla puuron ja tissitankkauksen jälkeen noin klo 21 omaan sänkyyn jonne tyttö rauhoittuu ja nukahtaa itse kun on hetken silitellyt selkää.
        Kun herää yöllä, en reagoi ensimmäisiin kitinöihin, joskus nukahtaa iteksiään mutta jos ei niin menen laittamaan käden selän päälle ja hieman hyssyttelen ja tutti suuhun jos on tipahtanut. Yleensä rauhoittuu siihen. Alussa heräili kitisemään varmaan pahimmillaan kerran tunnissa mutta onneksi rauhoittui aina n. viidessä minuutissa ja jatkoi uniaan (toistin siis samaa rituaalia). Jos olisi alkanut itk4emään hysteerisesti olisin tietenkin ottanut syliin ja rauhoitellut silittelemällä jonka jälkeen heti takaisin sänkyyn (siis ennen kuin nukahtaa syliin) mutta meillä ei hysteerisiä itkukohtauksia enää ihme kyllä tullut kun aloitettiin tassuttaminen, mutta oli hyvä että itselle oli selvää mitä aikoo tehdä eri tilanteissa (kuullostaa hassulle mutta tekee tiukat säännöt itselle joita sitten noudattaa). En tiedä mikä taika siinä sitten oli, vai oliko vauva vain valmis jättämään yötissittelyt, vai auttoiko se että olin itse päättänyt että nyt yötissittelyt ja ramppaamiset riittää vai mikä kumma lie mutta parin yön tassuttelun (n.4-8 kertaa yössä) jälkeen heräilyt alkoivat huomattavasti vähetä ja nyt vauva nukkuu pääsääntöisesti koko yön, ainahan on poikkeuksia tietenkin. Tassuttelun aloittamisesta on noin kolme viikkoa.
        Päiväunitassuttelusta ei ole kokemuksia kun tyttö nukahtaa vaunuihin helposti.
        Itse en yöllä kykene kauan vauva itkua kuuntelemaan mutta tärkeintä on että teet itsellesi selväksi kuunteletko sitä minuutin vai viisi minuuttia ja noudatat sitä tarkasti. Itse olin ajatellut että alussa minuutti kovaa itkua olisi ollut tarpeeksi jonka jälkeen olisin ottanut syliin rauhoittumaan.Mutta kannattaa miettiä itselle siedettävä aika ja aloittaa vaikka lyhyemmästä ajasta ja pidentää sitten.
        Itse lähdin aina omaan sänkyyn tassutuokion jälkeen eli en seissyt vauvan sängyn vieressä. Kannattaa aina ensin kuullostella vauvan kitinää/itkua koska voi hyvinkin rauhoittua itsestään kun ei heti siihen pomppaa.
        Meillä siis yötissittelyn lopettaminen kuului unikouluun, se oli itseasiassa se pääpointti.
        Tässäpä meitin kokemuksia en tiedä saitko kaikkiin kysymyksiin vastauksia ja voi olla vähän sekavaa tekstiä mutta onnea ja lykkyä unikoulun aloittamiseen. Itselleni valaisevinta oli tajuta että unikoulun aloitus on minun päätös ei vauvan. Voimia, äläkä lannistu jos tuntuu ettei heti toimi, vauvathan ovat tunnetusti yksilöitä, mutta toivottavasti yllätyt iloisesti siitä miten nopeasti vauva alkaa nukkumaan öitä yhä paremmin ja sitä myötä myös sinä!

meillä siis takana 3. yö tytöllä omassa sängyssään ja ilman yö tissittelyä.

typykkä nukahti klo 20,ei itkenyt kun ihan hetken.Aamulla heräsi 6:30,ja tissiä imuutti puolituntia!

Eli ei herännyt yöllä kertaakaan.
        Itselläkin todella hyvä,levännyt olo,sain itsekkin nukuttua,parikertaa piti minun typykkää yöllä vilkasta...

• helmiäiti
        äitipä äiti kirjoitti:

meillä siis takana 3. yö tytöllä omassa sängyssään ja ilman yö tissittelyä.

typykkä nukahti klo 20,ei itkenyt kun ihan hetken.Aamulla heräsi 6:30,ja tissiä imuutti puolituntia!

Eli ei herännyt yöllä kertaakaan.
        Itselläkin todella hyvä,levännyt olo,sain itsekkin nukuttua,parikertaa piti minun typykkää yöllä vilkasta...

Höh, juuri kun pääsin kehumasta tuota tassuttelun taikaa...viime yönä meidän neiti heräsi kahden maissa, eikä auttanut mitkään tassuttelut, tunnin huutamisen jälkeen (välillä hieman rauhoittui, ei siis itkenyt ihan yhtäkyytiä tuntia) luovutin (en ehkä ole kovin kärsivällinen) ja annoin tissiä ja annoin nukahtaa viereen josta nostin sitten omaan sänkyyn myöhemmin. Aamulla heräsi iloinen tyttö, mutta tänään on ollut taas kitinää pitkin päivää, kurkistus suuhun antoi selityksen...hampaita tulossa. Voi olla että hieman lipsun nyt ja annan öisin tissiä pahimman vaiheen yli, mutta sitten taas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2740
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2527
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2248
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      19
      1850
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      35
      1508
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1504
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1453
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1341
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      24
      1138
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      18