Siivousalan "tasot"

henkilöstö-johtaja

Hassu otsikko mutten nyt keksinyt parempaa. Eli kiinnostaa nyt, että mitkä on ne tasot tai askelmat henkilöstötasolla tavallisesta siivoojasta ylimpään johtoportaaseen.
Tiedän, että on palveluohjaaja ja palveluesimies. Mitä muita? Ja onko jossain tietyt määrätyt työnkuvat näille kaikille? Saisi ns mustaa valkoisella.
Mikä on esmes palveluohjaajan toimenkuva ja mikä palveluesimiehen?

Alkaa vähän epäilyttää oma työnkuva..

10

6321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palvelupäällikkö

lähdetään alhaalta ylöspäin: Siivooja tai eräs firma käyttää nimikettä palveluvastaava.. tekee kaiken suorittavan työn, sitten on tiiminvetäjä tai ryhmänvanhin, tekee siivousta enimmäkseen ja sitten jotakin perehdytyksiä ja toimii esim. palveluohjaajan apuna.. Sitten tulee palveluohjaaja, hän siivoaa jonkun verran, organisoi työt, hoitaa tavaran tilaukset, tavaran toimitukset,ohjaa ja opastaa, hoitaa palkkoja, sijaistaa palveluesimiestä. Palveluesimies toimii organisaatiossa lähiesimiehenä, hänellä on tulosvastuu ja asiakasvastuu, hoitaa palkat, palkkauksen, startit, lisä myynti, perehdytyksen vastuu, pyörittää päivittäistä toimintaa.. palvelupäällikkö toimii palveluesimiehen esimiehenä, hoitaa asiakas suhteita tekee lisä myyntiä, yms. palvelujohtaja on yleensä jonkun tietyn organisaatio osan ylin esimies, jolle esimiehet ja päälliköt vastaavat alueidensa tuloksesta ja hoitaa asiakas suhteita ja kehittää organisaatiota. Sitten on vielä myyntineuvottelijoita (useita eri nimikkeitä) ja sihteereitä, konsultteja, asiantuntioita jotka yleensä toimivat esim. palvelujohtajan alaisuudessa. Sitten voi olla toimialajohtaja, ja sitten tietenkin toimitusjohtaja. Mutta muistakaa kun luette tämän niin ei kannata vetää hernettä sinne nenään, kun eri firmoilla nämä vastuut ja työnkuvat vaihtelevat.

• näkee

Kun kerroit tuosta tasoista em., niin näkee: systeemi on byrokraattinen ja rivitason siivooja maksaa siis esim. noitten pomojen palkat = palveluesimiehet ja siitä ylöspäin.
        Toki isoissa firmoissa on noita pikkupomoja tuutin täydeltä, mutta miten sitten viestintä ja työt sujuu alhaalta ylöspäin ja päin vastoin? Kokemusta on ison sekä pienen firman siivoojana ja täytyy sanoa, että isot firmat ne repii siivoojien selkänahasta pomojen palkan. Mitä järkeä on jokaisella työntekijällä joku pomo ylöspäin mennessä alkaen rivisiivoojasta? Eiköhän rivisiivoojille riitä yksi palveluohjaaja ja yksi pomo. Ihmettelen, että on vielä noita myyntineuvottelijoita? Kyllä pomon pitäisi myyntineuvottelut osata asiakkaan kanssa hoitaa, niin viestintäketju toimii kumpaankin suuntaan katkeamatta. Isot firmat ne osaa pitää siivoojien palkan pienenä, mutta laskuttavat asiakkaalta sitten isot rahat, joka sitten jakaantuu monelle taholle, jotta pulju pysyy pystyssä.

• toimenkuvanani

Eli mikä nimike mielestäsi vastaa mun toimenkuvaa?

Huolehdin asiakassuhteista (puhelimella, kännykällä, käynneillä), mitä heillä nyt sitten ikinä onkaan (muutoksia, valituksia, irtisanomisia, lisätöitä ym ym). Otan vastaan uusia asiakkaita ja teen heidän kanssa sopimukset.
        Teen työvuorolistat, teen niihin tarvittavia muutoksia (esim. uusista asiakkaista, peruutuksista, sairaslomista ym. johtuen).
        Perhedytän uudet työntekijät, valvon vähän olemassa olevien touhuja ja tarvittaessa puutun siihen.
        Tarpeen vaatiessa käyn myös hakemassa siivousaineet ym. mutta normaalisti ei tarvitse niitä hoitaa. Ilmoitan puutteista.
        Huolehdin viime kädessä liinat sun muut pesuun.

Näiden lisäksi siivoan itse ja nuo yllä mainitut pitäisi kyetä hoitamaan niin, että siivoustyön tuntimäärä olisi huomattavasti suurempi mitä tuo muu. Alunperin jopa suhde piti olla 10 (muut)/90 (siivous).(onko se muidenkin mielestä mahdoton yhtälö?)

Toimenkuvaani ei kuulu: uusien palkkaus/haastattelu (mutta kylläkin koeajalla olevien tarkkailu), laskutus ja tukkukäynnit (paitsi poikkeustilanteissa) eikä mainonta.

Eli mikä siis lähinnä olen? Ryhmän vanhin, palveluohjaaja, palveluesimies?

• vastaisi
        toimenkuvanani kirjoitti:

Huolehdin asiakassuhteista (puhelimella, kännykällä, käynneillä), mitä heillä nyt sitten ikinä onkaan (muutoksia, valituksia, irtisanomisia, lisätöitä ym ym). Otan vastaan uusia asiakkaita ja teen heidän kanssa sopimukset.
        Teen työvuorolistat, teen niihin tarvittavia muutoksia (esim. uusista asiakkaista, peruutuksista, sairaslomista ym. johtuen).
        Perhedytän uudet työntekijät, valvon vähän olemassa olevien touhuja ja tarvittaessa puutun siihen.
        Tarpeen vaatiessa käyn myös hakemassa siivousaineet ym. mutta normaalisti ei tarvitse niitä hoitaa. Ilmoitan puutteista.

Näiden lisäksi siivoan itse ja nuo yllä mainitut pitäisi kyetä hoitamaan niin, että siivoustyön tuntimäärä olisi huomattavasti suurempi mitä tuo muu. Alunperin jopa suhde piti olla 10 (muut)/90 (siivous).(onko se muidenkin mielestä mahdoton yhtälö?)

Toimenkuvaani ei kuulu: uusien palkkaus/haastattelu (mutta kylläkin koeajalla olevien tarkkailu), laskutus ja tukkukäynnit (paitsi poikkeustilanteissa) eikä mainonta.

palveluohjaajaa, noita sopimuksen tekemistä lukuun ottamatta. Kuuluvat esimiehelle.
        Meillä taas minä haastattelen uusia. Ohjaaja ei voi tehdä työsopimusta, tai sopia palkoista, ainakaan meillä.

• vastaa

Palveluohjaajan työtä.

• normaalipalkka
        vastaa kirjoitti:

Palveluohjaajan työtä.

palveluohjaajalla? Tunti- vai kuukausipalkka? Ilmeisesti vaihtelee eri työnantajilla?

• Ari

Koeta vähitellen päästä eroon siivouksista. Paitsi ihan hälytyöt.

• *ohjaaja**
        normaalipalkka kirjoitti:

palveluohjaajalla? Tunti- vai kuukausipalkka? Ilmeisesti vaihtelee eri työnantajilla?

Kyllä ohjaajat tietääkseni ovat kaikki tuntipalkalla se varmasti vaihtelee myös eri firmoissa. Kuukausipalkalla ovat yleensa varsinaiset toimihenkilöt eli palveluesimiehet, palvelupäälliköt jne. Uskoisin että ohjaajan palkka vaihtelee eri firmoissa jonkin verran ( haarukka ehkä 7,50-9€/h )

• juupa juu
        näkee kirjoitti:

Kun kerroit tuosta tasoista em., niin näkee: systeemi on byrokraattinen ja rivitason siivooja maksaa siis esim. noitten pomojen palkat = palveluesimiehet ja siitä ylöspäin.
        Toki isoissa firmoissa on noita pikkupomoja tuutin täydeltä, mutta miten sitten viestintä ja työt sujuu alhaalta ylöspäin ja päin vastoin? Kokemusta on ison sekä pienen firman siivoojana ja täytyy sanoa, että isot firmat ne repii siivoojien selkänahasta pomojen palkan. Mitä järkeä on jokaisella työntekijällä joku pomo ylöspäin mennessä alkaen rivisiivoojasta? Eiköhän rivisiivoojille riitä yksi palveluohjaaja ja yksi pomo. Ihmettelen, että on vielä noita myyntineuvottelijoita? Kyllä pomon pitäisi myyntineuvottelut osata asiakkaan kanssa hoitaa, niin viestintäketju toimii kumpaankin suuntaan katkeamatta. Isot firmat ne osaa pitää siivoojien palkan pienenä, mutta laskuttavat asiakkaalta sitten isot rahat, joka sitten jakaantuu monelle taholle, jotta pulju pysyy pystyssä.

meillä palveluohjaaja ja esimies hoitaa samoja asioita jos hoitaa kukaan toinen puuhuu toista ja toinen toista toistensa päälle 2 työtekijää samassa kohteessa toine sopinu toisen ja toinen toisen kaa. tavaroita kuskaa työntekijät itte ilmaseks tai ainaki ne jotka ei osaa pitää puoliaan vaikka sekin kuuluu pomoille. palkan kyllä voisin ite maksaa jos vaikka joskus ois oikein :)tieto ei kulje tai kukaan ei kuuntele,rikkinäisten välineitten tilalle saa odottaa ehjiä kukaan ei kerkee tuomaan...

• ihmetystä
        *ohjaaja** kirjoitti:

Kyllä ohjaajat tietääkseni ovat kaikki tuntipalkalla se varmasti vaihtelee myös eri firmoissa. Kuukausipalkalla ovat yleensa varsinaiset toimihenkilöt eli palveluesimiehet, palvelupäälliköt jne. Uskoisin että ohjaajan palkka vaihtelee eri firmoissa jonkin verran ( haarukka ehkä 7,50-9€/h )

apuva......olen rivisiivojana ollu 8 vuotta .nyk palkka on 1550e kuus.nyt haen toiseen paikkaan palveluohjaajaksi,kyl mä ny oletin heti et palkka ainakin 2000e kuus!no aika näyttää......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe