Allergiaa hammasmetalleista

nikkeliallergiaa

Minulle tulee hammassilta, ja kuulin että siihen käytetään valkokultaa. Katselin valkokullan koostumusta ja löytyi että siinä voi olla nikkelia ja palladiumia (ja kromia kai). Sanottiin myös jossain että nikkeliallergikko usein reagoi myös palladiumiin. Minulla on ennestään kultanasta hampaassa eikä siitä ole mitään ongelmaa, mutta nyt hirvittää saanko tästä valkokullasta oireita. Silta on hirvittävän kallis, tuntuisi tosi karmealta jos sen heti joutuu poistamaan. Onko täällä joku joka tietää valkokullasta ja allergiasta?

3

683

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • doko

heippa

Itsellänikin on nikkeli allergia ja melko voimakas sellainen..Ainakaan kultasepän liikkeessä ei suositeltu valkokultaisia koruja, kuin siinä tapauksessa, että on mahdollista saada seloste siitä mitä tiettyyn koruun käytetty metalliseos sisältää. Useasti valkokullassa nimittäin on nikkeliä. Tosin sellaistakin valkokultaa on olemassa, jossa kyseistä epäpuhtautta ei ole. Voisi kyllä olettaa, että hammaslääkärisi on tietoinen/ottaa asiasta selvää kun sitä häneltä kysyt=)

• alkuper.

on pallaadiumia Googlasin vähän asiasta ja havaitsin, että on huomattu että nikkeli-allergikot usein reagoivat myös tälle metalille. Juttelin jo hammaslääkärin kanssa ja totesimme, että olisi parasta tehdä kokokeraaminen ratkaisu.

• Kaikki vaikuttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta

Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html
      Maailman menoa
      614
      1600
    2. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      44
      867
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      485
      739
    4. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      12
      711
    5. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      45
      652
    6. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      41
      614
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      556
    8. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      32
      523
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      510
    10. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      160
      494
    Aihe