Nälkäniemen arvoitus:
Kevätniemessä oli vielä muutamia vuosia sitten radan varsi täynnä työläisten asuntoja.
Useat näistä omakotitaloista olivat ikäisekseen varsin hyväkuntoisia.
Samanlaista rakennuskantaa näkee enää Rantakylänraitilla Pielisen rannassa.
Paikkaa kutsutaan myös Lieksan Kallioksi (vrt. Helsingin Kallio ja työläisten kaupunginosa).
Olen tarkistanut asian, ja Rantakylänraitilla on vielä yksi alkuperäisen tyylin omakotitalo.
Minne hävisivät Nälkäniemen työläisasunnot?
Toinen asia. Kevätniemessä oli koulu ja koulun yhteydessä kirjasto.
Mihin tämä komea rakennus on hävinnyt? Se oli aivan junaradan varressa.
Eikä siinä vielä kaikki. Nälkäniemen tanssilavalla soittivat kaikki sen ajan kuuluisimmat soittajat.
Tanssilava on hävitetty niin perusteellisesti, että voi vain arvailla, missä kohtaa rannan pusikkoja se on mahdollisesti sijainnut.
Paikalle johtaa aavemainen tie, jonka lopussa on pieni parkkipaikka.
Radan ylitys on suljettu suurella kivenlohkareella.
Kerrotaan, että joku mies on ajanut tästä autolla junan alle. Sitten laitettiin kivi esteeksi.
Olen nähnyt Nälkäniemen lavan joskus kauan vuosia sitten.
Yritin etsiä arkistosta kuvia alkuperäisestä tanssilavasta ja sen sijainnista.
Kuka muistaa tarkan paikan? Olisin valmis maksamaan näistä tiedoista.
Nälkäniemi
25
1797
Vastaukset
- mäsä
Mihin nuo tiedot voi lähettää että rahansaanti varmistuu. minulla on vanhoja kuvia siitä ja tarkka paikka. samoin lavan mitat ja rakenteet. voisit vaikka niillä tiedoilla tehdä uuden samanlaisen. en luovu niistä halvalla.
- nälkäniemeläinen
Jos haet tuon paikan vaikka 020202.fi -sivun kartasta, niin kyllä siinä on tuo ruskea läntti hyvin tarkkaan siinä paikassa, missä lava oli. Ilmeisesti paikka on raivattu niin tarkkaan, ettei sieltä enää mitään löydy. Kävin viimeksi siellä joskus kymmenkunta vuotta sitten ja silloin lava oli vielä pystyssä, mutta aika romahtamispisteessä.
Kevätniemen asuintalot on osin purettu jo 70-luvulla, viimeisimmät kai joskus 90-luvulla ja ne myytiin käsittääkseni halukkaille poissiirrettäviksi. Vuonislahdessa on joku vuokrattava huvila (löytyy huvila.netin haulla), joka on rakennettu uudestaan yhden kevätniemen talon hirsistä.
Koulua Kevätniemessä ei tietääkseni koskaan ollut, mutta kirjastotalo oli se iso rakennus radan vieressä korkealla penkereellä. Yläkerrassa oli kirjasto ja yksi huone, jota käytti ainakin yhtiön työterveyslääkäri vastaaottoihin. Alakerrassa oli talonmiehen asunto ja iso juhlasali. Kellarissa oli kuntosali ja semmoisia häkkivarastoja.
Sahalaisten yhteisiä tiloja olivat lisäksi pyykkitupa ja sauna, se rakennus on kai vieläkin pystyssä kun käännytään kirjaston paikan ja radan jälkeen oikealle ja ajetaan tien päähän. Pyykkituvalla taisi olla jopa yksi pesukone ja linko, muuten oli sellaisia altaita, missä pyykki pestiin ja pata keittopyykkiä varten. Periaatteessa sahalaisilla oli siis senaikaisissa oloissa ihan hyvät puitteet, vaikka eihän tuommoisissa kukaan nykyisin rupeaisi asumaan. Mukavuudet noihin taloihin tuli 70-luvun puolessa välissä ja siinä yhteydessä purettiin kai pois niitä taloja, joihin ei vesijohtoja haluttu laittaa. Kai noitten asuntojen kysyntä oli muutenkin vähentynyt, kun ihmiset alkoivat rakentaa omia taloja (mm. Puistotie ja Vuoritie Kotolassa aika pitkälti sahalaisten rakentamia taloja) tai sitten muuttaa keskustaan.- nälkäniemeläinen
Edelliseen lisäisin vielä, että Kevätniemessähän ei varsinaisia omakotitaloja juuri ollut vaan talot olivat siis Veitsiluodon (?) rakentamia ja työläiset asuivat niissä vuokralla. Taloissa oli 2 tai useampia asuntoja. Rantakylässä taas talot olivat käsittääkseni asukkaiden itse rakentamia, pikemmin mökkejä kuin taloja, vähän sellaiselta slummilta se ainakin minusta lapsena tuntui.
Jos alueen historia kiinnostaa, niin uskoisin että Unto Palokkaan kirjoittamissa kirjoissa löytyy siitä tarinaa ja ehkä kuviakin; näitä on varmaankin ainakin Lieksan kirjastossa. - Sahatyömiehen vaimo
nälkäniemeläinen kirjoitti:
Edelliseen lisäisin vielä, että Kevätniemessähän ei varsinaisia omakotitaloja juuri ollut vaan talot olivat siis Veitsiluodon (?) rakentamia ja työläiset asuivat niissä vuokralla. Taloissa oli 2 tai useampia asuntoja. Rantakylässä taas talot olivat käsittääkseni asukkaiden itse rakentamia, pikemmin mökkejä kuin taloja, vähän sellaiselta slummilta se ainakin minusta lapsena tuntui.
Jos alueen historia kiinnostaa, niin uskoisin että Unto Palokkaan kirjoittamissa kirjoissa löytyy siitä tarinaa ja ehkä kuviakin; näitä on varmaankin ainakin Lieksan kirjastossa.Niin, kun saha siirtyi Veitsiluodolta Vapolle, koko Kevätniemen kylämiljöö katosi!
- nälkäniemeläinen
Sahatyömiehen vaimo kirjoitti:
Niin, kun saha siirtyi Veitsiluodolta Vapolle, koko Kevätniemen kylämiljöö katosi!
Taloista osa oli purettu jo aikaisemmin ja osa jäänyt tyhjilleen. Mitenkään hyvätasoisia nuo asunnot eivät olleet. Ylämäen taloihin eli siitä lavalle menevästä risteyksestä eteenpäin (muistaakseni ainakin 3 isompaa taloa tien vasemmalla puolella ja 4? pienempää oikealla) ei 70-luvun puolenvälin remontointi ulottunut eli ne jätettiin mukavuuksitta. Nekin, joihin vesijohto vedettiin, olivat pieniä; kaksiota isompaa ei tainnut olla kuin rannalla olevissa ns. pomojen taloissa. Ihmiset halusivat isompia asuntoja ja omistusasuntoja, eiköhän se ollut aika yleinen kehityskulku siihen aikaan. Tuskin siihen mitään Vapon salajuonta tarvittiin...
- Huovatta
Taloista osa oli purettu jo aikaisemmin ja osa jäänyt tyhjilleen. Mitenkään hyvätasoisia nuo asunnot eivät olleet. Ylämäen taloihin eli siitä lavalle menevästä risteyksestä eteenpäin (muistaakseni ainakin 3 isompaa taloa tien vasemmalla puolella ja 4? pienempää oikealla) ei 70-luvun puolenvälin remontointi ulottunut eli ne jätettiin mukavuuksitta. Nekin, joihin vesijohto vedettiin, olivat pieniä; kaksiota isompaa ei tainnut olla kuin rannalla olevissa ns. pomojen taloissa. Ihmiset halusivat isompia asuntoja ja omistusasuntoja, eiköhän se ollut aika yleinen kehityskulku siihen aikaan. Tuskin siihen mitään Vapon salajuonta tarvittiin...
Niitä taloja tosiaan oli yhteensä seitsemän, tien kahta puolta.
Muistelen, että yhden talon pihassa kasvoi valkoista horsmaa ja omenapuita.
Usein siitä käveltiin ohi, kun mentiin kesällä uimarantaan.
Kevätniemessä on Lieksan parhaat uimarannat. Mahtaako monikaan tietää.
Minä voin tulla ensi kesänä näyttämään maksusta teille rantaa. - nälkäniemeläinen
Huovatta kirjoitti:
Minä voin tulla ensi kesänä näyttämään maksusta teille rantaa.Niitten rantojen viehätys on osin siinä, että siellä ei käy kovin paljon ihmisiä...menevät pilalle jos rupeat niitä maksusta esittelemään :-). Mainiota hiekkapohjaista rantaa siellä tosiaan on, muuallakin kuin siinä sen ison kivikon kohdalla, missä kai eniten käy ihmisiä. Mukava uima- ja hyppimispaikka lapsena oli myös pyykkituvan takana oleva pitkä laituri, jonka tilalle sitten tuli tämä juppien umpeen aidattu venelaituri. Lavan ranta oli hyvä paitsi jonkin verran lasinsiruja siellä oli. Sahalle päin oli se pitkä uimalaituri, jonka päässä oli pukukopit kunnes jäät veivät toisen; sieltä hypittiin ja uppotukkeja pelättiin. Lavan takana polun päässä oli hyvä auringonottopaikka Kiimakallio, jonka nimen syntyhistoriaa en tarkemmin tunne, kun olin ihan pieni silloin :-). Olisiko liittynyt lavatanssien jatkoihin?
- Huovatta
Niitten rantojen viehätys on osin siinä, että siellä ei käy kovin paljon ihmisiä...menevät pilalle jos rupeat niitä maksusta esittelemään :-). Mainiota hiekkapohjaista rantaa siellä tosiaan on, muuallakin kuin siinä sen ison kivikon kohdalla, missä kai eniten käy ihmisiä. Mukava uima- ja hyppimispaikka lapsena oli myös pyykkituvan takana oleva pitkä laituri, jonka tilalle sitten tuli tämä juppien umpeen aidattu venelaituri. Lavan ranta oli hyvä paitsi jonkin verran lasinsiruja siellä oli. Sahalle päin oli se pitkä uimalaituri, jonka päässä oli pukukopit kunnes jäät veivät toisen; sieltä hypittiin ja uppotukkeja pelättiin. Lavan takana polun päässä oli hyvä auringonottopaikka Kiimakallio, jonka nimen syntyhistoriaa en tarkemmin tunne, kun olin ihan pieni silloin :-). Olisiko liittynyt lavatanssien jatkoihin?
Kiimakallio nimi on tullut ihan aiheesta, kyllä siellä on laitettu alulle useampi lieksalainen kuin tiedättekään ;-)
- horsmaako???
Huovatta kirjoitti:
Minä voin tulla ensi kesänä näyttämään maksusta teille rantaa.Jollain palstallahan on juuri hiljattain puhuttu valkoisesta horsmasta. Onko sitä siis nälkäniémessäkin kasvanut. Lieksassa on siten ainakin kaksi esiintymää.
Mutta oliko Viekin tien varressa ollut lava sitten se Metsäautolava? Sellaisesta lavasta isot pojat puhuivat joskus. Jonkunlaiset lavanrauniot olen nähnyt.
Muistaako joku milloin Saavankallion lava lopetti. Aloitti varmaan 66- tai 67- tai 68-vuosina. - Huovatta
Huovatta kirjoitti:
Minä voin tulla ensi kesänä näyttämään maksusta teille rantaa.Vai olet nyt keksinyt matkia minua. Mitähän muuta keksit raukka.
- Huovatta
Huovatta kirjoitti:
Kiimakallio nimi on tullut ihan aiheesta, kyllä siellä on laitettu alulle useampi lieksalainen kuin tiedättekään ;-)
Olet todella surkea ja älynlahjasi on nollilla kun yrität matkia minua. No sairashan sinä olet ja pitäisi tietysti ymmärtää.
- Oli tuolla
horsmaako??? kirjoitti:
Jollain palstallahan on juuri hiljattain puhuttu valkoisesta horsmasta. Onko sitä siis nälkäniémessäkin kasvanut. Lieksassa on siten ainakin kaksi esiintymää.
Mutta oliko Viekin tien varressa ollut lava sitten se Metsäautolava? Sellaisesta lavasta isot pojat puhuivat joskus. Jonkunlaiset lavanrauniot olen nähnyt.
Muistaako joku milloin Saavankallion lava lopetti. Aloitti varmaan 66- tai 67- tai 68-vuosina.Vehkakankaalla, Pielisentien varressa, heti nykyisen Pankajärventien (ent. Rastintie) jälkeen!
- vai niin.
Huovatta kirjoitti:
Minä voin tulla ensi kesänä näyttämään maksusta teille rantaa.Vai oli se kirjoituksesi valkosista horsmista ja omenapuista vain surkean matkijan määkynää.
Et sitten osaa omasta päästäsi mitään esittää, muuta kuin irvistellä toisten asioita.
Kerran oli lehdessä mainos, että "myytävänä miehen päästä vedettävä sänky". Taisivat vetää sinun päästäsi. Jäi paljon tyhjää tilalle. - Kamuttaja-Setä
vai niin. kirjoitti:
Vai oli se kirjoituksesi valkosista horsmista ja omenapuista vain surkean matkijan määkynää.
Et sitten osaa omasta päästäsi mitään esittää, muuta kuin irvistellä toisten asioita.
Kerran oli lehdessä mainos, että "myytävänä miehen päästä vedettävä sänky". Taisivat vetää sinun päästäsi. Jäi paljon tyhjää tilalle.Jo selekis minkä takkii se on tuommonen tyhjäpiä tuo matkija. Ei kaet sinnä piähän mittää voenu jiähä kun jo sänky sieltä veittiin poes. On taennu olla joku nukensänky on se niin pieni ollu sen aevokoppa.
- Huovatta
Huovatta kirjoitti:
Vai olet nyt keksinyt matkia minua. Mitähän muuta keksit raukka.
Olet surkea matkija.
Huovatta kirjoitti:
Olet todella surkea ja älynlahjasi on nollilla kun yrität matkia minua. No sairashan sinä olet ja pitäisi tietysti ymmärtää.
...rekisteröi nimimerkkisi, niin ei piäse kukkaa matkimmaan. Niin minä tein ja hyvä tuli.
- sinnuu huovatassa
Huovatta kirjoitti:
Olet surkea matkija.
tuo kun se näkkyy tietävän jotain ja sinä et tiijä mittään. senkö takia yrität mustata sitä oikein urakalla.
- Kamuttaja-Setä
sinnuu huovatassa kirjoitti:
tuo kun se näkkyy tietävän jotain ja sinä et tiijä mittään. senkö takia yrität mustata sitä oikein urakalla.
Joo tuo näkkyy vaen vihhoovan kaikkii jotka tiettää enemmän kun se. Ja kaikki tiällä näkkyy tietävän enemmän kun se.
- kohta lopettaa
Kaikkihan ne Lieksassa lopettaa. Kai se Nälkäniemen sahakin kohta lopettaa, muutenhan Lieksassa menisi liian hyvin.
- naapurissasiko?
olleen pystyssä vielä muutama vuosi sitten kun kävin siellä. Tämmöinen mielikuva minulle on jäänyt, en tiedä sotkenko johonkin toiseen lavaan.
- Anonyymi00020
----Minne hävisivät Nälkäniemen työläisasunnot?-----
Onko Kotolan talot purettu ?- Anonyymi00021
Työläisasunnot oli Harjulassa. Lyhytnäköisin ja typerin teko, että talot ja nyttemmin koko alue on tuhottu.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Työläisasunnot oli Harjulassa. Lyhytnäköisin ja typerin teko, että talot ja nyttemmin koko alue on tuhottu.
Puhuivat silloin, että sahan johtajan vaimo olisi ollut taho, joka oli painostanut johtajan antamaan purkumääräyksen taloille. Lieneekö ollut siinä lähellä asuvalle rouvalle jotain meluhaittaa tms. tai ehkä ollut liian lähellä uimassa olevia ihmisiä? Tuollaista juttua levittivät, enkä tiedä oliko asiassa totuuden häivääkään?
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Puhuivat silloin, että sahan johtajan vaimo olisi ollut taho, joka oli painostanut johtajan antamaan purkumääräyksen taloille. Lieneekö ollut siinä lähellä asuvalle rouvalle jotain meluhaittaa tms. tai ehkä ollut liian lähellä uimassa olevia ihmisiä? Tuollaista juttua levittivät, enkä tiedä oliko asiassa totuuden häivääkään?
Kevätniemen lava oli tunnettu ja tanssien jäkeen minäkin pääsin pukille pusikossa, ensi kertaa.
Otti tuo tyttönen suihinkin seuraavana päivänä ja auliisti antautui muutenkin.
Siinä ne vuosikymmenet meni tytön kanssa ja jälkikasvuakin tuli. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Kevätniemen lava oli tunnettu ja tanssien jäkeen minäkin pääsin pukille pusikossa, ensi kertaa.
Otti tuo tyttönen suihinkin seuraavana päivänä ja auliisti antautui muutenkin.
Siinä ne vuosikymmenet meni tytön kanssa ja jälkikasvuakin tuli.Onko sinulla monta suuta, kun puhut monikossa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv1443641"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?722206Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p641938Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!
Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am971911- 191869
Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.91714Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m171581- 791564
Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko111370Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!
Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu1251353