Onko kellään kokemuksia psykooseista. Itsellä takana nyt niitä kaksi kappaletta. Ensimmäisellä kerralla olin sairaalahoidossa ja nyt jälkimmäisen rämmin läpi avo puolella, koska psykoosini oli lievä sellainen. Nyt sairauslomalla ja työpaikka meni. Miten olette selvinneet ja mitä elämäänne nyt kuuluu. Pitääkö pelätä kolmatta psykoosia? Onko tästä mahdollista nousta takaisin työelämään?
Psykoosit
12
2499
Vastaukset
- ollut
yksi psykoosi viimevuoden syksynä.
Olin kuukauden suljetulla ja kaksi avo-osatolla.
Tällähetkellä olen kuntotumistuella.
Psykoosiin altistavana tekijänä minulla on keskivaikea aivovamma, jonka sain tapaturmassa.
Nyt neurologi esittää minulle ½ työtä ja ½ eläkettä.
Itsetunto on aivan nollilla psykoosin jäljiltä lääkkeenä syön Risperdal 2 mg iltaisin.
Aivovammani jälkimainingeissa aviolittoni hajosi joten olen aivan tuuliajolla.
Olen käynyt kaksikertaa viikossa työterapiassa 2,5 tuntia kerta.
Tältä viikolta terapia on peruttu, koska mitään pakkaamista ei ole, joten yksinäisyys on korostunut.
Minulla on naisystävä, jonka kanssa voin puhua kaikki asiani.
Diaknoosini on toistuvan masennuksen vaikea psykoottinen jakso.- psykoottinen
Minulla lääkityksenä myös Risperdal 4mg iltaisin. Itsetuntoa tosiaan koettelee. Minulla ei sen kummemmin pitäisi olla altistavia tekijöitä psykooseihin. Psykoosini ovat olleet aika lieviä, mutta aiheuttaneet molemmilla kerroilla työn menetyksen. Nyt ei oikein tiedä mistä voimia jaksaa aloittaa alusta. Eikä oikein tiedä mitä on lupa odottaa tulevaisuudelta, lisää näitä. Lääkitys jatkuu todennäköisesti vielä pitkään...
Millaisia oireita sinulla oli psykoosijakson aikana? Toimiiko lääkitys kohdallasi hyvin? - psykoosi
psykoottinen kirjoitti:
Minulla lääkityksenä myös Risperdal 4mg iltaisin. Itsetuntoa tosiaan koettelee. Minulla ei sen kummemmin pitäisi olla altistavia tekijöitä psykooseihin. Psykoosini ovat olleet aika lieviä, mutta aiheuttaneet molemmilla kerroilla työn menetyksen. Nyt ei oikein tiedä mistä voimia jaksaa aloittaa alusta. Eikä oikein tiedä mitä on lupa odottaa tulevaisuudelta, lisää näitä. Lääkitys jatkuu todennäköisesti vielä pitkään...
Millaisia oireita sinulla oli psykoosijakson aikana? Toimiiko lääkitys kohdallasi hyvin?alkoi voimakkaalla väsymyksellä ja pelkotiloilla.
Kun psykoosi tuli päälle aloin kuulla päänisisällä ääniä.
Aluksi tiesin mikä on harhaa ja mikä todellista. Olin avo-osastolla ja kuvittelin poliisin jahtaavan minua käytävässä ja läksin sitä karkuun. Kävelin pitkänmatkaa ja suunnittelin itsemurhaa.
Jossain vaiheessa tulin avo-osastolle takasin hakemaan auton avaimia ja silloin hoitaja soitti lääkärin paikalle. Lääkäri päätti siirtää minut suljetulle osastolle.
Harhoissani keskustelin mm. Jumalan kanssa. Kuulin kun ex-vaimoni puhui työkavereideni kanssa ym.
Olen tuolla Tukiasema net. vertaisavun antajat ja vastaan ottajat kirjoittanut omasta psykoosistani ja siellä on keskustelupalsta psykoosin kokeneille. Kirjoittelen myös yksinäisissä otuksissa nimimerkillä mordokai.
- Tää on outoo
Olen myös ollut psykoottinen. Tässä oudointa on etten itse huomaa oireita ja olen omasta mielestäni terve. Ainut mikä oli oli että saatoin nauraa ihan olemattomille asioille ja ehkä tujotan jotenkin eteenpäin. Olen ilmeisesti jotenkin omissa maailmoissa. Lääkitys on nyt 1,5mg Rispendalia. Tästä sairaalajaksosta on kohta jo yli puoli vuotta aikaa ja mitään oireita ei ole ollut. Töitä on vaan vaikea saada kun on sairaslomalla ja varmaan seuraavaksi putoan kuntoutustuelle. Oon muuten yrittänyt keksiä tekemistä erinlaisiin yhdistystoimintoihin mennyt mukaan. Propellista saa tietoa myös kuntoutuskursseista. Myös kuntoutuspuoli neuvoo työkkärissä. Ainut mikä on niin omanarvontunne jotenkin on kateissa ja sitä tosiaan miettii että minne sitä enää kelpaa. Vertaisneuvojat ja tukihenkilöt on myös hyvä juttu. Mikä parasta olen löytänyt kaverin jolla on saman suuntaisia vaikeuksia, entisiin kavereihin on yhteys mennyt. Katkasin itse välit, koska jossain vaiheessa aloin tuntea etteivät he minua ymmärrä. Se on vaan harmillista kun on tuntenut ihan lapsesta saakka.
- Miten yleistä?
Miten yleinen sairaus tämä psykoottisuus oikein on kun on alkanut tuntumaan että hyvinkin usealla on tämä sama sairaus? Ilmeisesti ei mitään harvinaista ole? Näistä ei vaan sitten taideta niin kauheesti puhua. Immeiset hiljenee.. Vaikka kyllä jotkut puhuvat sairaudestaan hyvinkin julkisesti.
- Potkulauta
Miten yleistä? kirjoitti:
Miten yleinen sairaus tämä psykoottisuus oikein on kun on alkanut tuntumaan että hyvinkin usealla on tämä sama sairaus? Ilmeisesti ei mitään harvinaista ole? Näistä ei vaan sitten taideta niin kauheesti puhua. Immeiset hiljenee.. Vaikka kyllä jotkut puhuvat sairaudestaan hyvinkin julkisesti.
Noin 1-2 % väestöstä sairastuu psykoosiin. Tilastollisesti 1/3 osa paranee, toinen 1/3 tulee toimeen lääkityksellä ja kolmas 1/3 osa laitostuu.
Kaikista mielenterveydenhäiriöitä kokeneista on työkyvyttömyyseläkkeellä n. 1/4 työikäisistä. - Miten yleistä
Potkulauta kirjoitti:
Noin 1-2 % väestöstä sairastuu psykoosiin. Tilastollisesti 1/3 osa paranee, toinen 1/3 tulee toimeen lääkityksellä ja kolmas 1/3 osa laitostuu.
Kaikista mielenterveydenhäiriöitä kokeneista on työkyvyttömyyseläkkeellä n. 1/4 työikäisistä.Toihan on tosi vähän.. Onkohan psykoottinen ja psykoosi sitten kaksi eri asiaa kun tuntuu että tosi moni on ainakin ollut psykoottinen.
- Potkulauta
Miten yleistä kirjoitti:
Toihan on tosi vähän.. Onkohan psykoottinen ja psykoosi sitten kaksi eri asiaa kun tuntuu että tosi moni on ainakin ollut psykoottinen.
Erilaisia mielenterveydenhäiriöitä voidaan tunnistaa tautiluokituksen mukaan useita satoja.
Kaikkia ei luokitella psykooseiksi. on olemassa mm. persoonallisuushäiriö skitsoidinen persoonallisuus, joka ei ole psykoosi, kuten ei harhaluuloisuushäiriötkään vaikka niin olettaa saattaisi.
Psykoosidiagnoosi on ammattilaisen tekemä, joka täyttää tietyt kriteerit. Arkisessa puhekielessä joku kertoo olleensa psykoosissa tai psykoottinen. Tosi on kuitenkin, että mielenterveydenhäiriöt eivät nykyisellään ole mitään tabuja tai luo ns. stigmaa omaisillekaan. julkisuuden henkilöt ja suuret idolit ovat antaneet näille häiriöille kasvot.
Psykoosi ei ole itse hankittu sairaus, lukuunottamatta joitakin elimellisiä tiloja, jossa henkilö on hankkinut erilaisilla aineilla psykoottisen tilan itselleen.
Psykoosi on vakava sairaus ja sen alkuvaiheessa potilas ei ymmärrä tätä. Tällöin joudutaan henkilö pakottamaan esim. sairaalaan hänen oman turvallisuutensa takia. Nykyisin lääkkeet ovat kehittyneet valtavasti ja hoitojaksot ovat lyhentyneet, mutta edelleen on se viisastenkivi kateissa, mikä psykoosin aiheuttaa. Jospa tähän joku vastauksen keksisi, niin saisi todennäköisesti nobelin palkinnon. - Miten yleistä
Potkulauta kirjoitti:
Erilaisia mielenterveydenhäiriöitä voidaan tunnistaa tautiluokituksen mukaan useita satoja.
Kaikkia ei luokitella psykooseiksi. on olemassa mm. persoonallisuushäiriö skitsoidinen persoonallisuus, joka ei ole psykoosi, kuten ei harhaluuloisuushäiriötkään vaikka niin olettaa saattaisi.
Psykoosidiagnoosi on ammattilaisen tekemä, joka täyttää tietyt kriteerit. Arkisessa puhekielessä joku kertoo olleensa psykoosissa tai psykoottinen. Tosi on kuitenkin, että mielenterveydenhäiriöt eivät nykyisellään ole mitään tabuja tai luo ns. stigmaa omaisillekaan. julkisuuden henkilöt ja suuret idolit ovat antaneet näille häiriöille kasvot.
Psykoosi ei ole itse hankittu sairaus, lukuunottamatta joitakin elimellisiä tiloja, jossa henkilö on hankkinut erilaisilla aineilla psykoottisen tilan itselleen.
Psykoosi on vakava sairaus ja sen alkuvaiheessa potilas ei ymmärrä tätä. Tällöin joudutaan henkilö pakottamaan esim. sairaalaan hänen oman turvallisuutensa takia. Nykyisin lääkkeet ovat kehittyneet valtavasti ja hoitojaksot ovat lyhentyneet, mutta edelleen on se viisastenkivi kateissa, mikä psykoosin aiheuttaa. Jospa tähän joku vastauksen keksisi, niin saisi todennäköisesti nobelin palkinnon.Mutta eikös juuri psykoterapiassa pyritä saamaan tietoisuuteen mikä on aiheuttanut psykoosin ja miten siitä voi välttyä, ettei se tulisi uudestaan? Voikohan tästä sairaudesta nyt sitten parantua aivan terveeksi vai jääkö tämä piilevaksi sairaudeksi. Minulle on annettu ymmärtää että voi parantua, mutta
sen voi laukaista uudelleen joku epässännöllinen ja epätasainen elämä. - Potkulauta
Miten yleistä kirjoitti:
Mutta eikös juuri psykoterapiassa pyritä saamaan tietoisuuteen mikä on aiheuttanut psykoosin ja miten siitä voi välttyä, ettei se tulisi uudestaan? Voikohan tästä sairaudesta nyt sitten parantua aivan terveeksi vai jääkö tämä piilevaksi sairaudeksi. Minulle on annettu ymmärtää että voi parantua, mutta
sen voi laukaista uudelleen joku epässännöllinen ja epätasainen elämä.Esititpä hankalan kysymyksen. Psykoosissa oleva henkilö ei ole kovin halukas minkäänlaiseen terapiaan. Kun psykoosi johtuu useimmiten egon luhistumisesta, niin potilas vartioi itseään eristäytymällä kaikista ihmissuhteista. Hän ikäänkuin kokee ne uhkana itselleen. Useimmiten, mikäli potilas saadaan terapeutin luo, etsitään korvaavaa ihmissuhdetta rikkoutuneiden tilalle.
Tämä ei todellisuudessa toimi. Psykoosissa olevalle potilaalle itse sairaus on julmaa henkistä kärsimystä, jota hän ei välttämättä tiedosta. Tärkeintä olisi henkilölle saada luottamuksellinen henkilösuhde johon hän voisi pikkuhiljaa luottamusta rakentaa. Hänen oman mielikuvitusmaailmansa takia henkilön pitäisi olla aito, määrätietoinen ja tarpeeksi luja kannustaessaan psykoosipotilasta elämässä. Psykoosipotilas on herkkä ja altis kaikelle mikä hänen omasta mielestään ei ole hyväksyttävää. Joskus epärealistiset terapeutin tavoitteet kariutuvat juuri tähän. Psykoosipotilaan taustalla työskentelevän henkilön on oltava taitava tulkitsija hänen haluistaan ja tavoitteistaan ja näin tuettava häntä saavuttamaan yhteiskunnassa vaadittavia taitoja, koulutusta ja henkilökohtaista onnistumista.
Kysymykseesi voiko psykoterapia selventää mistä tauti johtuu, vastaan että ei voi. Jos voikin niin psykoosipotilas ei tähän usko. Psykoosista voi selvitä ns. kuiville vesille hyvissä olosuhteissa ja häntä tuskin järkyttävät sen enempää kuin muitakaan ihmisiä hankalatkaan elämäntilanteet.
tähän lopuksi haluaisin kaikille psykoosipotilaiden omaisille ja heidän kanssaan työskenteleville laittaa terveiset; olkaa rehellisiä potilaalle, se on parasta terapiaa mitä tarjolla on.
- hermiitti
Minullekin on merkattu kaksi psykoottista jaksoa, vaikka toisella kertaa en ollutkaan kovin psykoottinen. Vaikeaa tämä kuntoutuminen on, kun kärsin skitsofrenian negatiivisista oireista. Minä en enää psykoosia pelkää, mutta syön silti kiltisti antipsykoottia. Minä haluaisin kuntoutua työelämään 10 vuoden sisällä, mikäli se vaan mitenkään on mahdollista.
- lisbethy
On kolme lastakin, jotka pitäisi hoitaa. Psykioosi oli keväällä, en ole vielä ihan kunnossa. Olen niin aloitekyvytön kuin olla taitaa. Minulla on vähän liian raskas taakka noiden lapsien kanssa yrittää kuntoutua. Sairasloma on loppunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5194342Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183471Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842292Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762169Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571363
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021276- 641188
- 841134