Koska Halloween on??

Jossukka

Heipsan!!!

Taas kyselen epätoivoisena, että koska se Halloween taas suomessa on?? Eikös se ole lokakuun viimeinen päivä ja sitä lähin lauantai juhlitaan sitä baareissa vai???

Viime vuonna sitä ainakin juhlittiin ihan pyhäinpäivänä??

Tarvis tietää tarkka lauantaipäivä, ku halloween bileitä järkkäilen..

Jossukka

13

5948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiRoo

      hei!

      Tämän päivän vietosta Suomessa on yhtä monta mielipidettä kuin juhlan pitäjää…

      Tässä vähän faktaa:

      Euroopassa Halloweeniä vietettiin lähinnä kelttiläisessä kulttuurissa, esim. Irlannissa, josta se siirtolaisten mukana rantautui Yhdysvaltoihin. Sen viettopäivä on aina 31.10, onhan sen alkuperäinen nimi "All Hallows Eve" eli "kaikkien pyhien aatto". 1.11 on katolisessa kirkossa omistettu marttyyteille, pyhille miehille.

      Suomessa pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11 ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä 2.11. Suomessahan pyhäinpäivä on kiertävä "pyhälauantai", eli kait virallisesti Halloweeniä pitäisi viettää edeltävänä perjantaina, eli tänä vuonna 3.11.

      Mutta ei kait päivällä ole väliä, kunhan pitää silloin hauskaa!

      t. PiiRoo

      • joo..

        Edellinen kirjoittaja jo kertoikin oleellisemman.

        Suomessa vietetään Halloweenia oikeastaan kahtenakin päivänä, eli tänä vuonna 28.10, siis lokakuun vikana lauantaina, sekä sitten pyhäinpäivän aattona, eli perjantaina 3.11.06.

        Ja aika monet viettävät myös muina viikonloppuina sekä loka-, etä marraskuussa, riippuen siitä, miten saavat porukkaa kasaan.

        Viime vuonna oli monella firmalla pikkujoulut ja Halloween-juhlat samassa paketissa marraskuun lopussa tai joulukuun alussa.

        On vielä aika liukuva käsite täällä Suomessa tuo Halloween, eikä ole "ottanut omaa paikkaansa" noin niin kuin virallisesti vielä.


      • pertana

        Onhan sillä päivämäärällä väliä. Lapset saattaa käydä kolmenakin eri päivänä kerjäämässä. Monet haluaa pitää Halloweenin ja pyhäinpäivän erillää ja lukita sen alkuperäiselle paikalleen 31.10. Esim. vuonna 2009 tämä päivä on kuitenkin lokak. viim. lauantai eli juuri pyhämiesten päivä.

        Kuka tämän voisi päättää? Suurin valta tässä vaiheessa lienee kaupoilla, mille päivälle sitä mainostetaan. Aikanaan se tullee almanakkaan.


      • moii....

        Hyvä vastaus muuten:)


      • Nimetön
        joo.. kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja jo kertoikin oleellisemman.

        Suomessa vietetään Halloweenia oikeastaan kahtenakin päivänä, eli tänä vuonna 28.10, siis lokakuun vikana lauantaina, sekä sitten pyhäinpäivän aattona, eli perjantaina 3.11.06.

        Ja aika monet viettävät myös muina viikonloppuina sekä loka-, etä marraskuussa, riippuen siitä, miten saavat porukkaa kasaan.

        Viime vuonna oli monella firmalla pikkujoulut ja Halloween-juhlat samassa paketissa marraskuun lopussa tai joulukuun alussa.

        On vielä aika liukuva käsite täällä Suomessa tuo Halloween, eikä ole "ottanut omaa paikkaansa" noin niin kuin virallisesti vielä.

        Siis tänäänkö eli 2.11. ??
        Jo toinen joka on sitä mieltä että perjantai on tänä vuonna 3.11.


      • chattaajienärsyttäjä

        sdfghunjmklmkjnhbvgtcfxzxc fgvhjnkmqwertyuiopåäölkjhgfdsaaaaaaazxcvbnmnbvcxzasdfghjklöäåpoiuytrewqasdfghjklöäölkmnbvcxszwesdfgtyhujikolpöåäöplokiujhygtfredwsqawsedrftgyhujikolpöoikujhygtfredws12345678909876543srtyu4i5ylo677f6ds54c v5b6g7u6


      • Haamu <3
        pertana kirjoitti:

        Onhan sillä päivämäärällä väliä. Lapset saattaa käydä kolmenakin eri päivänä kerjäämässä. Monet haluaa pitää Halloweenin ja pyhäinpäivän erillää ja lukita sen alkuperäiselle paikalleen 31.10. Esim. vuonna 2009 tämä päivä on kuitenkin lokak. viim. lauantai eli juuri pyhämiesten päivä.

        Kuka tämän voisi päättää? Suurin valta tässä vaiheessa lienee kaupoilla, mille päivälle sitä mainostetaan. Aikanaan se tullee almanakkaan.

        Tiedän että silloin on pyhäinpäivä, mutta minun Suosikki-kalenterissani lukee 6.11. päivän kohdalla halloween... Ja mielestäni sitä voi viettää milloin siltä tuntuu 30.10-6.11. välisenä aikana jompana kumpana viikonloppuna... Ellei sitten halua lähteä viikolla sitä viettämään. Me vietetään tänä vuonna halloweeniä 6.11.
        Ja google-kääntäjään jos kirjoittaa halloween, ja laittaa kääntämään suomeksi, niin siellä lukee suomennoksen (eli halloween) lisäksi pyhäinpäivän aatto...


    • öjklhklhn

      juu se on lokakuun viiminen päivä !

    • Hallo mum

      Hei, juu pyhäinmiestenpäivänä juhlitan Halloweenia. Löysin hyvän verkkokaupan, josta ostan lapsille asut eli http://www.globalshopping.fi/lastenvaatteet.html ja sieltä fancydress. Tuotteet luvataan toimittaa nopeasti ja postikulut ihan ok. Hauskaa Halloweenia kaikille pyhäinmiestenpäivänä!

    • :)

      Must se on lauantai...viime vuonna se oli perjantai:=) =)

      • järki käteen!

        Halloween on pyhäinmiestenpäivän aatto. Pyhäinmiestenpäivä on suomeksi Pyhäinpäivä. Halloween on siis Suomessa aina pyhäinpäivän aattona. Pyhäinpäivä on muualla maailmassa lukittu olemaan aina 1.11. Pyhäinpäivä oli ennen Suomessakin aina marraskuun ensimmäinen, kunnes se joskus 1970-luvulla siirrettiin kiinteästi lauantaille jostakin työpäiviin ja loma-aikoihin liittyvästä syystä.

        Suomessa me emme seuraa amerikkalaista kalenteria! Emmekä irlantilaista! Suomessa käytämme suomalaista kalenteria, joka siirtää pyhäinpäivää ja näin myös halloweenia vuodesta toiseen. Pyhäinpäivä on suomessa aina marraskuun ensimmäinen Lauantai ja halloween sitä edeltävä perjantai.


    • Hmm...

      31. lokakuuta??

      • halloween kaveri

        minun mielestä se on 31.10.2010


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      992
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      763
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      54
      709
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      656
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      573
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      46
      552
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      498
    Aihe