Mikä sisäsuodin 180 litraiseen?

ArtoP

Ajattelin hommata uuden sisäsuodattimen 180 litraiseen altaseeni. Kalastoksi kultakaloja 4 kpl, 3 leväbarbia, 2 monnia ja 2 verkkonuoliaista. Pohjaaineeksi hieno hiekka.
Voiko joku suositella mikä olisi hyvä suodatin. Yhtenä vaihtoehtona ajattelin Eheimin Powerline 2252:ta lisättynä poistosuutinputkella? Onko kokemuksia? Minun altaassani tuo suodatin tulisi vain pari senttiä pohjasta. Onko etäisyys riittävä? Vetääkö hiekat suodattimeen? (Liekö typerä kysymys?) Kiitokset kaikista kommenteista.

15

2031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei!!!

Voi kertokaa että tämä on vain provo?!??
      Jos ei niin kannattaisi esim googlettaa kyseisten kalojen vaatimuksista. Kultakaloille liian pieni, leväbarbeille liian pieni jne..
      Hermo!!!!

• Rihma

Ei todellakaan kultakalaparvea, noin pieneen altaaseen, hanki 500-600-litrainen niin mietitään sitten sitä suodatinta sinne.

Samoin leväbarbit joutuvan aivan liian pieneen altaaseen, ne kaipaavat 130-150 senttiä PITKÄÄ allasta, että pääsevät uiskentelemaan ja säntäilemään lajityypillisellä tavallaan.

Kannattaa tutustua kalalajeihin ja niiden vaatimuksiin tarkemmin.
      Voit aloittaa tuolta ja etsiä altaaseesi SOPIVIA kaloja(Ei siis mitään isoja). Kiitos.
      http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php
      http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218

• fish DR.

Ei tässä vielä mitään katastrooffia oo tapahtunu.

Artsihan vasta kyselee kalastoa akvaarioonsa jota luultavasti kypsyttelee kaloja odotellessa, eiks je?

Taas rihmikseltä asiallinen vastaus josta Arto vois lukasta noi linkit ja opiskella kalaston soveltuvuudesta juuri tuohon 180 litraiseen akvaansa.

Tuon kokoiseen akvaarioon kantsis jo harkita vaikka ulkosuodatinta, eheimilta löytyy hyviä PRO II sarjalaisista, kantsii hankkia hieman ylimitoitettu suodatin. Näin saadaan massa tilavuutta kasvatettua ja huoltoväliä pidemmäksi. Bakteeri kantakin on stabiilimpi suuremmassa suodattimessa, vaikkakin yli 60% bakuista elääkin hiekassa.

Mutta vielä kerran; Ei kultakaloja eikä leväbarbeja akvaarioosi, jotakin muuta pitäisi nyt keksiä.
      Mitä monneja olit ajatellut (EI PARTIS PARISKUNTAA!!)?
      Googlaas Liisan akvaario linkit ja etti sieltä juttua esim. juuri tuosta verkko nuoliaisestakin.

"Verkkonuoliaista on pidettävä ehdottomasti !vähintään! kolmen kalan parvessa (mieluummin 4-6). Tämä on asia mikä on todella vaatimus sillä verkko muuttuu yksinään pidettynä helposti häiriköksi joka mm. ryystää muiden kalojen limakalvoja."

• ArtoP

Kiitokset monista kannanotoista ja erityisesti dr fisulle - mukava saada palautetta, jolla tekeekin jotain. Täytyy ilmeisesti pistää tuo kalastosuunnitelma uusiksi...
      Kuitenkin varsinainen kysymykseni koski niitä sisäsuodattimia. Vilkkaassa lapsiperheessä en aio laittaa ulkosuodatinta vaikkakin tiedän että ne olisivat paljon parempia altaaseeni. Haluaisin kuitenkin kokemuksia ja neuvoja sisäsuodattimista. Mikä olisi altaaseeni paras vaihtoehto? Kiitokset kommenteista jo valmiiksi!

• fish DR.

• fish DR.

On meilläkin muksuja... 1.5 ja 2.5 v ipanat. Ne on ollut koko ajan akva hommassa mukana ja asennoituneet niin ettei niihin vempeleisiin kosketa, poika kyllä on kiinni pääkytkimessä joka on jatkojohdossa kiinni mutta muuten jättävät kyllä tekniikan rauhaan. Suurempi huolen aihe on ollut saada ne tajuamaan ettei akvaarioon saa laittaa kalan ruoan lisäksi mitään muita juttuja lainkaan... silleen.

• harakka1
        fish DR. kirjoitti:

On meilläkin muksuja... 1.5 ja 2.5 v ipanat. Ne on ollut koko ajan akva hommassa mukana ja asennoituneet niin ettei niihin vempeleisiin kosketa, poika kyllä on kiinni pääkytkimessä joka on jatkojohdossa kiinni mutta muuten jättävät kyllä tekniikan rauhaan. Suurempi huolen aihe on ollut saada ne tajuamaan ettei akvaarioon saa laittaa kalan ruoan lisäksi mitään muita juttuja lainkaan... silleen.

2,5 ja 4,5 eikä ikinä oo koskenut ulkosuodattimiin (2kpl 180l akvaariossa).
        Helppohoitoisuuden takia kyllä suosittelisin ulkosuodatinta (pintaimurilla jos ei sisäsuodatinta) toiseksi suodattimeksi vaikka se sisäsuodatin.

• ehdotus

Eli sinuna laittaisin 2 sisäsuodatinta (tai sisä- sekä ulkosuodattimen). Suodatin kannattaa aina mitoittaa isommaksi kuin allas on, koska suodatusteho paranee ja jos vaihtaa altaan kaliiperia isompaan ,niin ompa suodattimet valmiina :). Itselläni on 240L ulkosuodatin 1150L/h (suodatin tilavuus 4.5l) sekä sisäsuodatin 1000L/h (fluval4 ) eikä suodatusta ole yhtään liikaa, tosin riittääkin todella hyvin tehot.

Jo allas olisi oma, miettisin vakavina vaihtoehtoina fluval 3 ja 4 (4 voimakas virtaus, joten jos pitää rihmoja saada, niin suihkuputkea rakentamaan), eheim powerline 2252 suihkuputkella, mattosuodatinta sekä tetran suurinta sisäsuodatinta.

Itse olen laittanut kaikkien sisäsuodattimien alle ison kiven/kookosluolan, jottei hiekat mene suodattimeen. Tuo korkea alusta pitää suodattimen paikoillaan vaikka imukupit pettäisivätkin. Ja jos suodatin tulee lähelle pohjaa olen laittanut ison liuskekiven suodattimen alle, ettei ihan hiekassa olisi kiinni. Kannattaa varoa, ettei vedenvaihdon yhteydessä hiekkaa siirry suodattimen eteen ja suodatin imaise sitä sissänsä, nim. kokemusta on! Onneksi suodatin ei hajonnut.

• ArtoP

Tuo fluval alkoi jostakin syystä kiinnostaa... Paljonkohan tuon fluval 4 hinta mahtaa noin olla? Saakohan siihen valmiiksi valmistajalta suihkuputkea vai pitääkö se itse tehdä? Kokemuksia tästä... Kiitos!

• susukka
        ArtoP kirjoitti:

Tuo fluval alkoi jostakin syystä kiinnostaa... Paljonkohan tuon fluval 4 hinta mahtaa noin olla? Saakohan siihen valmiiksi valmistajalta suihkuputkea vai pitääkö se itse tehdä? Kokemuksia tästä... Kiitos!

Minäkin suosittelen mattoa. Eka suunnittelin itse kanssa jotain suurta sisäsuodatinta.. no sellainen sitten oli ja paskat. Vesi sameeta, roskia siellä täällä ja aina sai olla putsaamas. Vaihdoin mattoon, jonka kehitteleminen ei oo muuten ollenkaan niin vaikeeta kuin monessa paikassa annetaan ymmärtää. Voin selostaa sulle sen jos kiinnostaa. Vesi kristallin kirkasta, ei tarvitse putsata, ei mitään järkyttävää koskea missään nurkassa (kuten väistämättä isolla sisäsuodattimella) ja mahdolliset poikaset saa ruokaa sen pinnalta. Myös muut kalat saa siitä lomaruokansa jos ei ole muutamaan päivään ruokkijaa. Saa naamioitua nätisti kasveilla.
        On myös erittäin halpa verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
        Kerro jos ollenkaan kiinnostuit!

• ArtoP
        susukka kirjoitti:

Minäkin suosittelen mattoa. Eka suunnittelin itse kanssa jotain suurta sisäsuodatinta.. no sellainen sitten oli ja paskat. Vesi sameeta, roskia siellä täällä ja aina sai olla putsaamas. Vaihdoin mattoon, jonka kehitteleminen ei oo muuten ollenkaan niin vaikeeta kuin monessa paikassa annetaan ymmärtää. Voin selostaa sulle sen jos kiinnostaa. Vesi kristallin kirkasta, ei tarvitse putsata, ei mitään järkyttävää koskea missään nurkassa (kuten väistämättä isolla sisäsuodattimella) ja mahdolliset poikaset saa ruokaa sen pinnalta. Myös muut kalat saa siitä lomaruokansa jos ei ole muutamaan päivään ruokkijaa. Saa naamioitua nätisti kasveilla.
        On myös erittäin halpa verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
        Kerro jos ollenkaan kiinnostuit!

Kiitokset viestistä! Aina kiinnostaa ehdotukset, jotka ovat halpoja ja jos mahdollista vielä hyviäkin! Tuo mattosuodatin on minulle täysin outo käsite, joten jos vaan viitsit tavata perusteet niin se olisi loistojuttu!
        Tuosta Fluvalistakin (4plus) haluaisin silti vielä kokemuksia. Saako sillä veden kirkkaaksi? Entä puhdistuskertojen tiheys ym.? Kiitokset!

• susukka
        ArtoP kirjoitti:

Kiitokset viestistä! Aina kiinnostaa ehdotukset, jotka ovat halpoja ja jos mahdollista vielä hyviäkin! Tuo mattosuodatin on minulle täysin outo käsite, joten jos vaan viitsit tavata perusteet niin se olisi loistojuttu!
        Tuosta Fluvalistakin (4plus) haluaisin silti vielä kokemuksia. Saako sillä veden kirkkaaksi? Entä puhdistuskertojen tiheys ym.? Kiitokset!

Kiva kun et heti tyrmännyt ajatusta :D Ensinnä, onko semmoinen osoite kuin www.aqua-web.org tuttu? sinne kannattaa mennä ja laittaa hakuun mattosuod* . Löytyy paljon tietoa.
        No se tieto voi kuulostaa pelottavalta ;) joten ensin ihan selkokielistä tietoa.
        Eli. Ostat palasen melko karkeaa vaahtomuovia. Tän karkeuden voin etsiä sulle vielä erikseen.
        Ostat myös pumpun. Mulla on 180 altaassa Eheim compact 600. Kysy eläinkaupasta, antavat oikean. Saa säädettyä hyvin virtausnopeutta.
        Sitten menet niitten kanssa kotiin. Mittaa akvaarion päädyn mitat. Eli matto sijoitetaan akvaarion toiseen päätyyn. Tässä on kulmamalli: http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/karant11.jpg Itselläni on koko vasemmassa päädyssä. Ei tarvitse liimailla lasiin kiinni tms.
        Sitten leikkaat matosta hieman reilun kokoisen palasen. (Niin että saat sen sitten jämäkästi siihen etu ja takalasin väliin.)
        Sitten leikkaat pumpulle sopivan reiän mattoon. Meillä reikä on noin 5cm x 7 cm. Jämäkkä siitäkin, niin että pumppu pitää oikein tunkea sinne. venyttää reiän sitten sopivaksi itse. Pumppu kannattaa sijoittaa melko keskelle,yläreunaan.
        Sitten itse altaaseen asennus. Altaasta kannattaa tyhjentää noin puolet vedestä ja se pääty mihin matto tulee kannattaa raivata kasveista yms sisustuksesta. Päädystä hiekat pois noin 15 sentin matkalta, miten tuntuu että onnistuu. Hiekkaa ei saisi jäädä maton piilopuolelle! Ellei sulla ole karkeaa soraa...
        Sitten matto paikoilleen.Maton alareuna tulee siis ihan kiinni pohjalasiin. Maton ja lasin väliin 3-5 cm tyhjää tilaa. Pumppu paikalleen. Kaavi hiekat kiinni mattoon. Muu sisustus takaisin.
        Pumppu päälle.
        Siinä se! :D
        Maton pääpointtihan on se että se on erittäin tehokas biologinen suodatin. Siinä missä sisäsuodatin vain kerää irtoroskat, matto myös hävittää ne. Maton taakse kertyy aktiivilietettä jota ei saa poistaa. Siellä ne bakteerit hajottaa kalankakat yms. Muutaman kuukauden välein painelen mattoa likaisimmista kohdistaan hieman lapolla vedenvaihdon yhteydessä. Matto painuu hieman silloin mutta sen saa siirrettyä takaisin helposti.
        Muuta hoitoa se ei vaadi.(no pumpun olen pari kertaa pessyt) Liian hienolaatuisten mattojen kanssa ongelmana on ollu tukketuminen. Mulla toi on ollut yli 3 vuotta paikallaan :D erittäin tyytyväinen olen.
        Voin myös ottaa kuvan omastani, jos oikein kovasti kiinnostuit ;)

• jeh
        susukka kirjoitti:

Kiva kun et heti tyrmännyt ajatusta :D Ensinnä, onko semmoinen osoite kuin www.aqua-web.org tuttu? sinne kannattaa mennä ja laittaa hakuun mattosuod* . Löytyy paljon tietoa.
        No se tieto voi kuulostaa pelottavalta ;) joten ensin ihan selkokielistä tietoa.
        Eli. Ostat palasen melko karkeaa vaahtomuovia. Tän karkeuden voin etsiä sulle vielä erikseen.
        Ostat myös pumpun. Mulla on 180 altaassa Eheim compact 600. Kysy eläinkaupasta, antavat oikean. Saa säädettyä hyvin virtausnopeutta.
        Sitten menet niitten kanssa kotiin. Mittaa akvaarion päädyn mitat. Eli matto sijoitetaan akvaarion toiseen päätyyn. Tässä on kulmamalli: http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/karant11.jpg Itselläni on koko vasemmassa päädyssä. Ei tarvitse liimailla lasiin kiinni tms.
        Sitten leikkaat matosta hieman reilun kokoisen palasen. (Niin että saat sen sitten jämäkästi siihen etu ja takalasin väliin.)
        Sitten leikkaat pumpulle sopivan reiän mattoon. Meillä reikä on noin 5cm x 7 cm. Jämäkkä siitäkin, niin että pumppu pitää oikein tunkea sinne. venyttää reiän sitten sopivaksi itse. Pumppu kannattaa sijoittaa melko keskelle,yläreunaan.
        Sitten itse altaaseen asennus. Altaasta kannattaa tyhjentää noin puolet vedestä ja se pääty mihin matto tulee kannattaa raivata kasveista yms sisustuksesta. Päädystä hiekat pois noin 15 sentin matkalta, miten tuntuu että onnistuu. Hiekkaa ei saisi jäädä maton piilopuolelle! Ellei sulla ole karkeaa soraa...
        Sitten matto paikoilleen.Maton alareuna tulee siis ihan kiinni pohjalasiin. Maton ja lasin väliin 3-5 cm tyhjää tilaa. Pumppu paikalleen. Kaavi hiekat kiinni mattoon. Muu sisustus takaisin.
        Pumppu päälle.
        Siinä se! :D
        Maton pääpointtihan on se että se on erittäin tehokas biologinen suodatin. Siinä missä sisäsuodatin vain kerää irtoroskat, matto myös hävittää ne. Maton taakse kertyy aktiivilietettä jota ei saa poistaa. Siellä ne bakteerit hajottaa kalankakat yms. Muutaman kuukauden välein painelen mattoa likaisimmista kohdistaan hieman lapolla vedenvaihdon yhteydessä. Matto painuu hieman silloin mutta sen saa siirrettyä takaisin helposti.
        Muuta hoitoa se ei vaadi.(no pumpun olen pari kertaa pessyt) Liian hienolaatuisten mattojen kanssa ongelmana on ollu tukketuminen. Mulla toi on ollut yli 3 vuotta paikallaan :D erittäin tyytyväinen olen.
        Voin myös ottaa kuvan omastani, jos oikein kovasti kiinnostuit ;)

Mattosuodatin ei ole kaikille onni ja autuus. Akvaarioliikkeet eivät pidä siitä, että suodatinkauppa muuttuu halvan vaahtomuovipalasen myymiseksi. Katsokaapa vaikka arvioita mattosuodattimesta osoitteessa http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/tarvikkeet/suodatus.htm

Meillä on 124 litrasessa ollut kaksi vuotta pelkästään mattosuodatin L-mallisena takakulmassa (akryyliliuskat liimattu tukemaan). Sen sisään on jemmattu lämmitin. Kerran on virtausvastus kasvanut niin suureksi, että otin suodattimen pois ja huuhtelin suurimman osan töhnästä. Liete sai jäädä odottelemaan takaisinasennusta. Kotilot on välillä poistettu pumppua tukkimasta, mutta siinä ne hoitotoimenpiteet ovat olleet.

Kalat porskuttavat, vesi on kirkasta ja levää ei näy. Vedenvaihdot on kyllä laiskuutta jääneet huomattavasti suositeltuja harvemmiksi.

• fish DR.
        jeh kirjoitti:

Mattosuodatin ei ole kaikille onni ja autuus. Akvaarioliikkeet eivät pidä siitä, että suodatinkauppa muuttuu halvan vaahtomuovipalasen myymiseksi. Katsokaapa vaikka arvioita mattosuodattimesta osoitteessa http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/tarvikkeet/suodatus.htm

Meillä on 124 litrasessa ollut kaksi vuotta pelkästään mattosuodatin L-mallisena takakulmassa (akryyliliuskat liimattu tukemaan). Sen sisään on jemmattu lämmitin. Kerran on virtausvastus kasvanut niin suureksi, että otin suodattimen pois ja huuhtelin suurimman osan töhnästä. Liete sai jäädä odottelemaan takaisinasennusta. Kotilot on välillä poistettu pumppua tukkimasta, mutta siinä ne hoitotoimenpiteet ovat olleet.

Kalat porskuttavat, vesi on kirkasta ja levää ei näy. Vedenvaihdot on kyllä laiskuutta jääneet huomattavasti suositeltuja harvemmiksi.

"Akvaarioliikkeet eivät pidä siitä, että suodatinkauppa muuttuu halvan vaahtomuovipalasen myymiseksi."

- no sehän on täysin markkinavoimista kiinni mihin ihmiset pistää rahansa. Jos joku on keksinyt tuom mattosuodattimen ja se o todettu toimivaksi ja pitkän veden vaihtovälin sekä suodatus massatilavuudeltaan ylivoimaiseksi muihin nähden, niin mikä ettei halpaa ja hyvää kannata ottaa.
        Jos mulla olis uus akvaario tuossa odottamassa kalustusta, ehdottomasti laittaisin mattosuodattimen sinne.
        Ja toi akvaariokeskuksen arvostelu mattosuodattimesta, se haisee mädälle tänne asti!

• hoitaja
        fish DR. kirjoitti:

"Akvaarioliikkeet eivät pidä siitä, että suodatinkauppa muuttuu halvan vaahtomuovipalasen myymiseksi."

- no sehän on täysin markkinavoimista kiinni mihin ihmiset pistää rahansa. Jos joku on keksinyt tuom mattosuodattimen ja se o todettu toimivaksi ja pitkän veden vaihtovälin sekä suodatus massatilavuudeltaan ylivoimaiseksi muihin nähden, niin mikä ettei halpaa ja hyvää kannata ottaa.
        Jos mulla olis uus akvaario tuossa odottamassa kalustusta, ehdottomasti laittaisin mattosuodattimen sinne.
        Ja toi akvaariokeskuksen arvostelu mattosuodattimesta, se haisee mädälle tänne asti!

Mattosuodattimen laitan jahka saan nyt tuon altaan vedenpitäväksi. Ja mitä hienompi matto sen kirkkaampi vesi, eikä sitä edes pidä huoltaa. Ihan yks v**n hailee mitä akvaariokeskus siitä ajattelee, kävin akvaarioon.fi sivuilla ja kyselin mattosuodattimesta, nainen vastaili pitkät litaniat ja jopa linkkejä miten se sitten tällätään kohilleen, tavalliseen ja pisaramalliseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe