Kuinka tumma ihoisia

kolumbialaiset

ovat? Ottasin mielummin vaalea ihoisen lapsen mutta kun venäjältä ja puolasta tulee erityis tarpeisia lapsia ja toivoisin että lapsi olisi 'terve', vaikka eihän sitä koskaan tiedä kun tulee sellasista oloista.

12

1641

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbwww

Oletko varma että haluat adoptoida?
      Jotenkin kysymyksesi kuullostaa niin hassulta.

Mene Kolumbiaan niin näet kuinka tummia ovat.
      Useimmat ovat vaaleita vauvoina ja nuorina ja tummuvat sitten myohemmin.

Mustat vauvat ovat valkoisia syntyessään. 3 päivän ikäisenä iho tummenee.
      Ne jotka ovat ruskeampia ovat pieninä lapsina aika vaaleita. Sitten teini-iässä tummuvat.

• Tosi on.

Kaikki jotka oiekasti ovat mukana adoptiossa, tietävät että yllä oleva kirjoitus on provo.
      Joten hänelle ei kannata vastata mitään.

• thai-adoptio

Kolumbiassa asuu lukuisia etnisiä ryhmiä. Ihonväriltään kolumbialaiset vaihtelevat vaaleaihoisista aivan mustaihoisiin. Interpedian kautta Kolumbiasta adoptoivat eivät voi vaikuttaa tulevan lapsensa ihonväriin, vaan heidän tulee hyväksyä tai jättää hyväksymättä lapsi ihonväristä riippumatta. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto on ainakin ennen antanut adoptiohakijoiden esittää toiveita lasten etnisestä alkuperästä. Suomeenkin on Kolumbiasta tullut ihonväriltään hyvin erinäköisiä lapsia. Kolumbian adoptiot ovat vähentyneet viime vuosina rajusti ja monet Suomen kontaktit eivät ota lainkaan hakemuksia tällä hetkellä.

Jos sinua mietittyttää kolumbialaisten tai jonkun muun adoptiomaan ihmisten ulkonäkö, niin surffaile netissä tai selaile kyseisistä maista kertovia matka- ja kulttuurikirjoja.

Jos harkitset adoptiota tai olet jopa jo valitsemassa adoptiomaata, niin mieti toki asiaa useista eri näkökulmista. Alla on sinulle muutamia esimerkkejä.

- Oletteko tutkineet kaikkien Suomen adoptiokontaktien kautta tulevien lasten ominaisuuksia? Mitkä ominaisuudet teille ovat tärkeitä? Mihin ette missään nimessä olisi valmiita? Kuinka paljon teillä on mielestänne oikeus vaikuttaa tulevan lapsenne ominaisuuksiin? Mitä aiotte tehdä, jos hän ei kaikesta huolimatta vastaa toiveitanne? Millaiseen lapseen voisitte rakastua ja kiintyä?

- Tutkikaa myös sellaiset adoptiokontaktit ja -maat, joista ette ole olleet kiinnostuneita. Mitkä asiat näissä maissa tuntuvat teille kaikkein vaikeimmalta?

- Onko teidän asuinpaikkanne lähellä mahdollisuuksia tukea jonkun tietyn maan kulttuuria ja/tai kieltä? Esimerkiksi onko teillä sen kielinen koulu tai kielen opetusta? Asuunko alueellanne ko. maasta kotoisin olevia ihmisiä? Onko harrastuksia kuten kulttuurikerhoja, tanssi- tai ruokakursseja, musiikkia yms.

- Onko teillä varaa ja mahdollisuuksia myöhemmin matkustaa lomille ja juurimatkoille valitsemaanne maahan?

- Miten perustelette murrosikäiselle tai aikuiselle adoptiolapsellenne ne toiveet, joita olette häntä kohtaan (esim. vaalea iho ja terve) asettaneet?

- Onko sinulla tai perheelläsi valmiiksi yhteyksiä johonkin adoptiomaahan?

- Osaatko tai osaako puolisosi jonkun adoptiomaan kieltä? Minkä maan kieltä olisitte valmiita opiskelemaan?

- Tunnetko jo ennestään jonkun maan kulttuuria, uskontoa tai esimerkiksi ruokaperinnettä? Oletko valmis tutustumaan niihin?

- Millaisia mielleyhtymiä eri maat teissä herättävät? Kielteisiä vai myönteisiä? Perustuvatko nämä ajatukset luuloihin vai tietoon? Jaksatteko selvittää niitä asioita?

• Toinen Tuleminen

No, ainakin olet avoin "mielihaluistasi"

• *minä*

Kannattais varmaan miettiä vielä haluatko todella adoptoida lapsen. Jos todella haluaisit lapsen ja päätyisit adoptioon, niin tuskin lapsen ihonvärillä olisi noin paljon merkitystä.

• Etiopia

Miksi haluat vaaleaihoisen?
      Tiedän kyllä että jos vanhempi on vaalea ja laspi tumma se saattaa saada osakseen tuijotuksia mutta itse näin aina vain useammin vaalea ja tummaihoisia lapsia/aikuisia.
      Itse aijon adoptoida Etiopiasta.
      Ja rasismikin on onneksi nykyaikana vähenemässä rutkasti.

• Mikä on

Avaa silmäsi
        Rasismi ei ole ollenkaan vähenemässä.

Siihen ei vain enään kiinnitetä niin paljon huomiota.

• Etiopia
        Mikä on kirjoitti:

Avaa silmäsi
        Rasismi ei ole ollenkaan vähenemässä.

Siihen ei vain enään kiinnitetä niin paljon huomiota.

RASISMIA EI OLE ENÄÄ OLLENKAAN NIIN PALJON KUIN ENNEN! NYKYÄÄNKIN TOSI MONET VAALEA JA TUMMAIHOISET OVAT KAVEREITA KESKENÄÄN EIKÄ ENÄÄ SORRETA NIIN PALJON IHONVÄRIN TAKIA KUIN ENNEN!
        JA ENNAKKOLUULOISUUS ON VÄHENTYNYT MAAHANMUUTTAJIEN PALJOUDEN MYÖTÄ!

siinä sulle faktaa!

• ..täällä...
        Etiopia kirjoitti:

RASISMIA EI OLE ENÄÄ OLLENKAAN NIIN PALJON KUIN ENNEN! NYKYÄÄNKIN TOSI MONET VAALEA JA TUMMAIHOISET OVAT KAVEREITA KESKENÄÄN EIKÄ ENÄÄ SORRETA NIIN PALJON IHONVÄRIN TAKIA KUIN ENNEN!

siinä sulle faktaa!

..EI TARVII HUUTAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

• maahanmuuttaja-ado
        Etiopia kirjoitti:

siinä sulle faktaa!

Kerroit meille vain omista luuloistasi ja havainnoistasi. Olen tummaihoinen (en Afrikasta) suomalainen ja voin vannoa, että rasismi ei ole vähentynyt. Minusta se on paremminkin raaistunut. Voi se tietenkin johtua siitäkin, että minusta on tullut aikuinen. Kun olin lapsi ja teini-ikäinen, minua tuijoteltiin enemmän kuin nykyään. Olen aina asunut Hesassa. Nykyään ei enää paljon tuijoteta paitsi sellaisissa paikoissa, joissa ei yleensä käy tummia ihmisiä. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi luisteluradat, hiihtopaikat, laskettelukeskukset, luontopaikat, hienon väen kokkarit, kesäiset tanssilavat jne. Sen sijaan työhönotossa olen kokenut rasismia. Asiakaspalvelutyössä olen kokenut rasismia. Kadulla olen kokenut rasismia, uhkailua, sylkemistä ja tuuppimista. Joskus portsari on käännyttänyt minut selittämättä ravintolan ovelta pois. Ihmiset eivät pidä minua suomalaisena. Miehet pitävät minua helposti huijattavissa olevana maahanmuuttajana. Naiset pitävät minua vaarallisena vamppina. Minulle vältetään puhumasta maahanmuuttajista tai kansainvälisyydestä. Jos kerron olevani adoptoitu, minua surkutellaan mutta todetaan miten onnekas olenkaan kun olen päässyt Suomeen adoption kautta. Sen jälkeen he haukkuvat muut maahanmuuttajat, jotka eivät maksa veroja vaan tekevät vaan rikoksia ja maleksivat. Tämä on vaan pieni osa asioista. Rasismi on ihan eri asia kuin se, onko vaalea- ja tummaihoiset kavereita keskenään. Myös aasialaisten ja afrikkalaisten välillä on rasismia. Myös tummaihoisten välillä on keskinäistä ja rajuakin rasismia. Piilorasismi on henkisesti ehkä kaikkein vaikeinta rasismia ja sitä on erityisen paljon adoptiovanhemmillakin. Olen ollut päiväkodeissa töissä. Meillä kävi yksi adoptioperhe (tyttö Kiinasta) tutustumassa ja nyrpisteli nenäänsä kun meillä oli niin paljon somalilapsia. Adoptiovanhemmat usein haluavat erottaa omat pikku nappisilmänsä maahanmuuttajista. Heidän mielestään se on eri juttu...

nim. maahanmuuttaja (adoptoitu Suomeen 1,5-vuotiaana)

• asiaa!
        maahanmuuttaja-ado kirjoitti:

Kerroit meille vain omista luuloistasi ja havainnoistasi. Olen tummaihoinen (en Afrikasta) suomalainen ja voin vannoa, että rasismi ei ole vähentynyt. Minusta se on paremminkin raaistunut. Voi se tietenkin johtua siitäkin, että minusta on tullut aikuinen. Kun olin lapsi ja teini-ikäinen, minua tuijoteltiin enemmän kuin nykyään. Olen aina asunut Hesassa. Nykyään ei enää paljon tuijoteta paitsi sellaisissa paikoissa, joissa ei yleensä käy tummia ihmisiä. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi luisteluradat, hiihtopaikat, laskettelukeskukset, luontopaikat, hienon väen kokkarit, kesäiset tanssilavat jne. Sen sijaan työhönotossa olen kokenut rasismia. Asiakaspalvelutyössä olen kokenut rasismia. Kadulla olen kokenut rasismia, uhkailua, sylkemistä ja tuuppimista. Joskus portsari on käännyttänyt minut selittämättä ravintolan ovelta pois. Ihmiset eivät pidä minua suomalaisena. Miehet pitävät minua helposti huijattavissa olevana maahanmuuttajana. Naiset pitävät minua vaarallisena vamppina. Minulle vältetään puhumasta maahanmuuttajista tai kansainvälisyydestä. Jos kerron olevani adoptoitu, minua surkutellaan mutta todetaan miten onnekas olenkaan kun olen päässyt Suomeen adoption kautta. Sen jälkeen he haukkuvat muut maahanmuuttajat, jotka eivät maksa veroja vaan tekevät vaan rikoksia ja maleksivat. Tämä on vaan pieni osa asioista. Rasismi on ihan eri asia kuin se, onko vaalea- ja tummaihoiset kavereita keskenään. Myös aasialaisten ja afrikkalaisten välillä on rasismia. Myös tummaihoisten välillä on keskinäistä ja rajuakin rasismia. Piilorasismi on henkisesti ehkä kaikkein vaikeinta rasismia ja sitä on erityisen paljon adoptiovanhemmillakin. Olen ollut päiväkodeissa töissä. Meillä kävi yksi adoptioperhe (tyttö Kiinasta) tutustumassa ja nyrpisteli nenäänsä kun meillä oli niin paljon somalilapsia. Adoptiovanhemmat usein haluavat erottaa omat pikku nappisilmänsä maahanmuuttajista. Heidän mielestään se on eri juttu...

nim. maahanmuuttaja (adoptoitu Suomeen 1,5-vuotiaana)

Ikävää, mutta totta sekin että suomalaisten katukäyttäytyminen on tänä päivänäkin järkyttävää.

Myös me adoptiovanhemmat voidaan katsoa itseämme peiliin, rasismia on myös adovanhempien välillä, vaikka se on vaikea myöntää.

• punapää.

Olen tuntenut elämäni aikana vain yhden kolumbialaisen. Hän oli punahiuksinen, pisamanaamainen, hyvin kalpea ihonväriltään. Aivan eurooppalaisen punapään näköinen. Mutta Etelä-Amerikan väestöhän on erittäin sekoittunutta (intiaanit, eurooppalaiset, mustat jne.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3232
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      2975
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      49
      2641
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1870
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1535
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1381
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    Aihe