Elän kuplassa

haluaa pois täältä

Oon karsinut elämästäni pois kaikki masennusta aiheuttavat asiat. Tarkoittaa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä. Se aiheuttaa masennusta, joten siitä täytyi luopua. Nyt elän omissa oloissani välittämättä muista ihmisistä ja näin on paljon parempi.
En enää lähde kavereiden kanssa iltaa viettämään. Kieltäydyn kutsusta. En muutenkaan ole heidän kanssaan liikaa tekemisissä. Pyrin olemaan vähän etäinen, ettei tarvitsisi puhua liian henkilökohtaisista asioista. Täytyy kääntää puheenaihe aina johonkin yleiseen, kuten autoihin, työkaluihin yms. joutavaan.
Veljille ja siskoille en puhu omista asioistani paljon lainkaan. Olen kyllä tekemisissä heidän kanssaan, mutten koskaan sano mitä oikeasti ajattelen, vaan esitän niinkuin kaikki olisi ihan tavallisesti. Vaikeat kysymykset ohitan emmätiällä tai pelkällä murahduksella. Murisen muuten aika paljon.
Koulukurssit valitsin niin, että samoilla tunneilla olisi mahdollisimman vähän tuttuja. Näin voin mennä rauhassa johonkin nurkkaan istumaan, eikä tarvitse jutella kellekkään. Töissä joudun välillä tekemisiin muiden kanssa. Silloin pyrin olemaan mahdollisimman asiallinen ja etäinen. Puhun vain työasioista ja niistäkin mahdollisimman neutraalisti. En halua tutustua siellä kehenkään.
En voi myöskään käydä enää tossa lähikaupassa. Sen takia, että se vanhempi nainen oli liian tuttavallinen ja se nuori tyttö katsoi mua aina kun menin sinne. Nyt käyn aina eri paikoissa, etten tulisi liian tutuksi missään. Myös parturiani olen joutunut vaihtamaan.
Haluan olla mahdollisimman huomaamaton kaikille. En tahdo, että kukaan kyselee asioistani. En halua kertoa kuulumisiani. En tahdo, että kukaan kiinnittää muhun mitään huomiota tai yrittää olla missään tekemisissä kanssani. On niin paljon helpompaa, kun elän täällä omassa maailmassani. Enää ei tarvitse pettyä kehenkään eikä saada pakkeja keltään. On vain minä ja tämä tietokone. Siinä kaikki mitä tarvitsen. Siihen asti kunnes sitten lähden lopullisesti. Ennemmin tai myöhemmin.

10

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaveriton

      Eikö toi kuplassa eläminen vaan pahenna asiaa? Mitä kauemmin eristäytyy, sen vaikeammaksi arkisten asioiden hoitaminen tulee. Noh, jokainen tekee miten tykkää...
      Mä kyllä olisin tyytyväinen, jos olis edes kavereita. Yksinäisyys se masentaa, kun on eristäytynyt koko v***n nuoruuden. Yksinhän sitä vasta sekopäiseksi tulee

      • SiiliII

        Kuin minun kynästäni.. no.. näppiksestä. Energiani ei riitä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Valtaosa ihmisistä höpöttää asioista, jotka eivät innosta minua juttelemaan ja teeskenteleminen uuvuttaa. En enää jaksa selitellä surullista olemustani, en ole velvoitettu olemaan hauskaa seuraa kenellekään. Vanhempani ovat lapsuudestani asti kiusanneet minut tällaiseksi - kun mikään ei ole ollut hyvä tai tarpeeksi - ja nyt he vielä kehtaavat kysellä, miksen tee sitä ja tätä ja miksi olen niin saamaton.

        Tuntuu siltä kuin elämäni matkalle varattu energiani olisi jo huvennut surullisesta ja turvattomasta lapsuudesta selviytymiseen ja nyt olen tyhjä. Todellakin osaan elää hetkessä, kun sen pidemmälle en jaksa ajatella.


    • olis' kait

      just tää PAKO tai sitten mennä HAASTEITA päin. Ottaa pienimmät haasteet ensin handuun.

      Muutoin samoin koen tilanteesi kuin 2. kirjoittaja. Huolestuttaa, ettö oletko Sinä ap ihan tosissasi? Hei, hoi. Jollet veisikään katkeruutta IHAN KAIKKEEN... ?!

    • katoaja

      Täällä toinen samanlainen. Ymmärrän sinua. Jo vuosia olen etäännyttänyt itseäni kaikesta ja seuraavaksi aion kadota (olen kertonut suunnitelmastani aiemmissa viestiketjuissa). Vaikka tavallaan olenkin jo kadonnut monilta ihmisiltä.

      • metaskeema

        En itsekään ole hirveän sosiaalinen, enkä tiedä, miten kavereita tulisi tehdä ja miten käyttää. Ehkä se selviää tässä pikkuhiljaa, kunhan onnistun keskittymään juuri siihen asiaan, enkä esimerkiksi pelkkiin nettikeskusteluihin.


      • lukiolainen.
        metaskeema kirjoitti:

        En itsekään ole hirveän sosiaalinen, enkä tiedä, miten kavereita tulisi tehdä ja miten käyttää. Ehkä se selviää tässä pikkuhiljaa, kunhan onnistun keskittymään juuri siihen asiaan, enkä esimerkiksi pelkkiin nettikeskusteluihin.

        että kaivatte omaa hautaanne? anteeksi, en yritä olla mitenkään tietäväisempi kuin kukaan muu, ite oon vielä lukiolainen kakara, mutta mulla on myös kokemusta masennuksesta. on ollut hetkiä/jaksoja jolloin en osaa edes selittää masennustani ja haluan mielummin vain olla kotonani enkä teeskennellä mitään kenellekään, se on rasittavaa. sitten on taas jaksoja, jolloin olen energisempi ja aidosti seurallinen ja hauska ihminen. sellaisina hetkinä oon todella tyytyväinen että oon päässyt irroittautumaan masennuksesta (jonka vakavuus vaihtelee) ja sanon vain että jos ollenkaan jossain jyskyttää sellainen ajatus että et halua että asiat jäävät niin kuin ne nyt ovat, niin tarttukaa ihmeessä siihen. en nyt kuitenkaan halua ahdistaa ketään tekstilläni tms eikä minua tarvitse tuomita jos oon mielestänne vain pahainen kakara, halusin vain sanoa sanottavani.


      • metaskeema
        lukiolainen. kirjoitti:

        että kaivatte omaa hautaanne? anteeksi, en yritä olla mitenkään tietäväisempi kuin kukaan muu, ite oon vielä lukiolainen kakara, mutta mulla on myös kokemusta masennuksesta. on ollut hetkiä/jaksoja jolloin en osaa edes selittää masennustani ja haluan mielummin vain olla kotonani enkä teeskennellä mitään kenellekään, se on rasittavaa. sitten on taas jaksoja, jolloin olen energisempi ja aidosti seurallinen ja hauska ihminen. sellaisina hetkinä oon todella tyytyväinen että oon päässyt irroittautumaan masennuksesta (jonka vakavuus vaihtelee) ja sanon vain että jos ollenkaan jossain jyskyttää sellainen ajatus että et halua että asiat jäävät niin kuin ne nyt ovat, niin tarttukaa ihmeessä siihen. en nyt kuitenkaan halua ahdistaa ketään tekstilläni tms eikä minua tarvitse tuomita jos oon mielestänne vain pahainen kakara, halusin vain sanoa sanottavani.

        Yleensäottaen vain on niin, että minun on vaikea kiinnostua puheenaiheista, jotka ovat meneillään. Omat kiinnostuksen kohteeni kun sattuvat olemaan hieman korkealentoisempia, kuin ihmisillä keskimäärin. Toisaalta asun pienellä paikkakunnalla, josta ei niin helposti löydä kaltaistaan seuraa.


      • haluaa pois täältä
        lukiolainen. kirjoitti:

        että kaivatte omaa hautaanne? anteeksi, en yritä olla mitenkään tietäväisempi kuin kukaan muu, ite oon vielä lukiolainen kakara, mutta mulla on myös kokemusta masennuksesta. on ollut hetkiä/jaksoja jolloin en osaa edes selittää masennustani ja haluan mielummin vain olla kotonani enkä teeskennellä mitään kenellekään, se on rasittavaa. sitten on taas jaksoja, jolloin olen energisempi ja aidosti seurallinen ja hauska ihminen. sellaisina hetkinä oon todella tyytyväinen että oon päässyt irroittautumaan masennuksesta (jonka vakavuus vaihtelee) ja sanon vain että jos ollenkaan jossain jyskyttää sellainen ajatus että et halua että asiat jäävät niin kuin ne nyt ovat, niin tarttukaa ihmeessä siihen. en nyt kuitenkaan halua ahdistaa ketään tekstilläni tms eikä minua tarvitse tuomita jos oon mielestänne vain pahainen kakara, halusin vain sanoa sanottavani.

        Ei nyt ihan noin paljon tarvitse anteeksi pyydellä. Vähempikin riittää.
        Mutta olet kyllä oikeassa. Enkä minä tätä oikeasti tahallani tee, vaikka niin annankin ymmärtää. En vaan pysty olemaan yhtään sosiaalisempi tällä hetkellä. Inhoan liikaa ihmisten kommentteja itsestäni.


      • lukiolainen.
        haluaa pois täältä kirjoitti:

        Ei nyt ihan noin paljon tarvitse anteeksi pyydellä. Vähempikin riittää.
        Mutta olet kyllä oikeassa. Enkä minä tätä oikeasti tahallani tee, vaikka niin annankin ymmärtää. En vaan pysty olemaan yhtään sosiaalisempi tällä hetkellä. Inhoan liikaa ihmisten kommentteja itsestäni.

        Tuo sosiaalisuus ja seurassa viihtyminen onkin jännä juttu kun seurassa ollaan ja vietetään aikaa sosiaalisesti sen takia että sen on tarkoitus olla rentouttavaa, hauskaa ym. Siinä vaiheessa kun ajan viettäminen seurassa on epämiellyttävä rasite ollaan selvästi väärillä lähtökohdilla ja eipä se seura sen miellyttävämmäksi taida muuttua pakottamalla.
        Nyt kun mietin, niin useimmiten itse oon mun ailahtelevaisista masennuksista päässyt eroon ihan muuta kautta kuin pakottautumalla seuraan. Toisinaan se on vain pahentanut. Kun ei huvita niin ei huvita :) Onhan se kyllä toki joskus toiminutkin.. sanopa sitten miksi..


    • Anonyymi

      jos oppis elään hetkessä läsnä. vaikeeta. päässä liikkuu muita ajatuksia kuin kyseisessä hetkessä tulisi liikkua, esim. sosiaalisissa tilanteissa. jos oppis nauttimaan/rentoutumaan ihmisten kanssa keskustellessa. pitäs oppia olemaan "vihaamatta(ärsyyntymästä)" ihmisistä. ehkä joskus ärsyttää kun joku yrittää jutella kanssaan, kun haluais vaan olla ittekseen pohtia jotain tai vaan sinnitellä oman olonsa kanssa. mutta se ei oo hyvä tapa elää pitkällä aikavälillä. eniten hyvää oloa saa kanssa ihmisistä jos osaa keskustella, aina parempi jos osaisi käyttää huumoria, mutta ei aina pakollista jos vastakeskustelijakaan siitä välitä. ei saisi ajatella että toinen on ivallinen ja ei arvosta vaan pyrkiä ajattelemaan positiivisesti toisesta. toki sit on oikeesti psykopaattejakin, ne on mahottomia ja ei tarvii tykätä niistä. tähän vaikuttaa moni asia. kasvuympäristö. millaseks aivojen hermorakenne kehittyny. mut kokeilee lähtee siitä että vaikuttaa niihin asioihin mihin voi. sit muistas sen et haluuko tän rajallisen aikansa käyttää negassa rypemiseen. tekis töitä sen eteen et ei jää siihen jumiin. jos sattus itte vaikka kuuluun siihen onnelliseen osaan ihmiskunnasta joka pystyisi oleen tyytyväinen. sitä ei tiä ennenku yrittää. ja jo yrittäminen itsessään tuo sisältöä elämään. kärsivällinen pitäs vaa olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4041
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3398
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2929
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2861
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2214
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2161
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2097
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1925
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1920
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1869
    Aihe