Amikset ja rukki

Akateeminen ihminen

Oletteko muuten huomanneet, että hyvin pieni osa rukin käyneistä on amiksia? Mistäköhän tämä mahtaa johtua?

14

4163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johtuu..

      varmasti johtuu siitä, kun isi on sanonu että meidän poika menee lukioon. ja isi on sanonu, että meidän poika menee rukkiin. eli ei suinkaan siksi, että he olisivat luonnostaan johtajia ja karismaa omaavia. ainoastaan, kun äiti ja isi halus niin.

      • vaan

        siitä, että amiksille vanhemmat sanoo; "menet sitten sinne amikseen" ja "et sitten varmasti edes yritä rukkiin vaikka noilla rusina-aivoillasi tuskin sinne edes pääsee" .


    • ketttu

      ehkäpä he menevät mielummin töihin niiksi kuudeksi kuukaudeksi jotka voisi myös vetää vessanpöntöstä alas menemällä rukkiin.

      Tai sitten ei, en tiedä eikä kiinnosta

      • Toppahousu

        Niin, kiireellä jo sinne töihin, joita saa muutenkin tehdä seuraavat 40 vuotta.


    • siitä...

      ... että RUK- valinnoissa lukuhommilla, eli kirjallisilla kokeilla on perinteisesti ollut varsin suuri painoarvo ja lukion käyneet ovat enemmän tällaiseen suuntautuneita.

    • Suomalainen sotilas

      Hommahan lähtee jo peruskoulusta. Amikseen lähtevät ne, jotka eivät ole lukumiehiä ja myös porukkaa, joka ei muualle pääse. RUK:uun pääseminen vaatii kunnianhimoa, menestymistä myös kirjallisissa kokeissa ja intin palikkatestissä, joka testaa matemaattista ja loogista päättelykykyä. Amikseen ei todellakaan mene porukkaa, joka menestyisi tuollaisissa testeissä eli...

      • r-e-s-s-u

        "RUK:uun pääseminen vaatii kunnianhimoa, menestymistä myös kirjallisissa kokeissa ja intin palikkatestissä, joka testaa matemaattista ja loogista päättelykykyä. Amikseen ei todellakaan mene porukkaa, joka menestyisi tuollaisissa testeissä eli... "

        Amiksen kävin, P1 oli 9, P2 oli 6, rukkiin en halunnut. Se siitä.


      • kettunen

        jos rukkiin pääseminen vaatii mielestäsi kunnianhimoa niin kovin pieni on maailmankuvasi :D


    • kokemus mulla

      Olin itse aikanaan amispohjalta Rukissa ja mieleen on jäänyt majurin lähtöpuhuttelu, missä hän haukkui yksikön aloitustason surkeaksi, koska joukossa on seitsemän ei-ylioppilasta. Ei paljon mieltä lämmittänyt silloin, kun itse olin yksi niistä seitsemästä.

      Kaipa tuo majuri väärässä kuitenkin oli, naapurikomppanian priimus oli autonasentaja ja itsellekin on reservissä tullut jo kaksi ylennystä. Ensimmäinen ylennys 7:n vuoden ja toinen siitä 5:n vuoden kuluttua.

      • Toppahousu

        Aivan, tuo amis-lukio jaottelu on todella perseestä. Kersantiksi ylennettyjen (amisten) joukossa oli intin aikana monia, joista ajattelin että miksi tuokaan ei lähtenyt RUKKIIN kun kuitenkin lusii pitkän oppimäärän.

        Perseestä myös tuo majuri. Talvisodan alla skapparit nimittelivät reservin upseereita tinanapeiksi mutta olivat sodan jälkeen hiljaista poikaa. Että se siitä ylimielisyydestä.

        (Itse ylioppilas, RUK ja reservissä 11 vuotta ilman ylennyksiä.)


    • Vänskä Kihara

      Ja RUKin kävin arvosanalla hyvä.

      • Vanha majuri

        Nykynen valintajärjestelmä on hyvä ja virhevalintoja tulee prosentuaalisesti hyvin vähän. Se ei myöskään enää suosi kohtuuttomasti "lukumiehiä" kuten silloin kun minä esimerkiksi olen RUK:n käynyt, vaan ottaa huomioon useampia tekijöitä.

        Tilaston valossa on kuitenkin selvää, että lukio ja RUK korreloivat. Ylioppilaissa on enemmän kuin ammattikoulun käyneissä sellaisia, jotka voidaan kouluttaa joukkueen-/jaoksenjohtajiksi.

        Ryhmanjohtajuus on sosiaalisesti yksi vaikeimmista tehtävistä ihmiselle ja ryhmänjohtaja on aikamoisessa ristivedossa alaisten ja esimiesten välissä. Aiheesta on tehty erittäin mielenkiintoisia tutkimuksia. Joukkueen johtajan tehtävä on jo hieman helpompi tuolta kannalta, mutta se taas vaatii suurempien kokonaisuuksien ymmärtämistä ja enemmän valmiuksia hakkia tietoa.

        Mutta molemmista lähtökohdista, sekä lukiosta että ammattikoulusta voi ponnistaa reservinupseeriksi. Muut tekijät kuin koulutausta ovat ratkaisevia.


    • rukin käynyt

      RUK:hon vaaditaan P-arvo 7 tai enemmän. P-arvo korreloi puolestaan älykkyyden kanssa, ja älykkyys sekä lukeneisuus kulkevat käsi kädessä.

      Meillä oli Pioneerikomppanian 48 hepusta 4 amista.

    • huhhuhh

      Jos haittaa, niin miksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe