meneekö lehtikalan kanssa

mikään seuraavista

lehtikalakutupari, parttis, piikkisilmiä 5
akvaario 270 litrainen, ph 7,2-7,5, 26-27 asteinen pehmeä vesi.
Uskaltaako laittaa samaan akvaarioon lehtikalojen kanssa:
-avaikirjoahvenparia?
-jotain rihma(helmi?)kalapariskuntaa?
Kuin monta timantti- tai kongontetraa voisin laittaa? Vieläkö olisi tilaa joillekin muille kaloille? Mitkä käy lehtareiden kanssa? Värikästä kenties?
Mistä sitä tietää että ei laita liianpajon kalaa?

15

3458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish DR.

      Ei mielellään toista kirjoahven lajia samaan akvaarioosi, vaikka avaimet ovatkin rauhallisia saattaa lehtikala koiras ryhtyä agressiiviseksi reviirin palvojaksi.

      Mulla on ollut niin kongontetroja kuin sateenkaarikaloja lehtikalojen kanssa sulassa sovussa. Siniset sateenkaaret vaativat hieeman kovempaa vettä mutta muut lajit ovat oikein komeita ja parviaktiivisia kaloja joten, suosittelen.

      Ylikansoitus on helposti mitattavissa NO3 nitraatti mittarilla. Veden vaihdon välillä nitraatin pitää pysytellä 5-20 välillä. Enemmän on indikaatti ylikansoituksesta ja monesta muustakin epäkohdasta akvaariossa.

      Mitkäs on akvaariosi mitat, niin voisi ehdotella kalaston määrää?

      • lehtikalat

        Joo, mitat on 121x41x55(viimeinen on korkeus).
        Eli mitä ja miten paljon?
        Olisko pohjalle "paha" laittaa kaikkia näitä yhdessä; parttiksen tai kaksi, monnisia ja niitä raidallisia piikkisilmiä, vai tuleeko ruuhka???
        Mitä mieltä olet, meniskö timantti-,kolumbian-,tai ruusutetra lisänä, monta?
        Ei taida mennä mikään kääpiökirjoahvenkaan?
        Kiitollisna otan neuvoja vastaan!!!


      • fish DR.
        lehtikalat kirjoitti:

        Joo, mitat on 121x41x55(viimeinen on korkeus).
        Eli mitä ja miten paljon?
        Olisko pohjalle "paha" laittaa kaikkia näitä yhdessä; parttiksen tai kaksi, monnisia ja niitä raidallisia piikkisilmiä, vai tuleeko ruuhka???
        Mitä mieltä olet, meniskö timantti-,kolumbian-,tai ruusutetra lisänä, monta?
        Ei taida mennä mikään kääpiökirjoahvenkaan?
        Kiitollisna otan neuvoja vastaan!!!

        No, taatusti mahtuu tuon kokoiseen ja pituiseen akvaarioon lehtikalojen kanssa kongontetra parvi, komeesti.

        Lehtikala pariskunta

        Kongontetra parvi 8-10 (2-3 koirasta, Tässä eräästä arvostelusta;"Akvaarion minimikoko pienelle parvelle 150 L. Viihtyy vain parvessa, parven minimikoko 6 kalaa."

        Partamonni ei ole pakollinen (jos, niin koiraalla on komeat parrat, mun mielipide ja olen niihin ite enemmän tykästynyt kuin kaljuihin natuihin. Kyllä naisella saa olla upea liehuva letti, kaljut on jotenkin poikkeavia, menee ohi jutun jo...) ellet kalasta muuten pidä, levän syöjäksi siitä ei ole (vanhemmiten), ennemmin vaikkas ahnaita imuttajia: sampimonneja pari.

        Piikkisilmiä 5-8

        Olishan tuossakin jo katseltavaa mutta varma on se ettet tule koskaan saamaa lehtikala poikasia tuon tetraparven takia.

        Tuota; "2 lehtikalaa, 3 sinirihmakalaa, 4 kultakalaa, 2 piikkisilmää, palettikala, partamonneja" sanotaan muuten kalasopaksi.


    • Rihma

      Älä laita toista ahvenparia lehtikalaparin kanssa samaan altaaseen, eikä helmirihmaakaan sinne kannata tunkea.
      Lehtikalat voivat olla todella agressiivisia kun alkavat kutemaan, vievät altaasta suuren osan tilaa. Ja kun alkavat kutemaan, ne tekevät sen kerran viikkoon, kerran kahteen viikkoon.

      En laittais kongontetroja noin pieneen altaaseen, kasvavat kuitenkin valtaviksi, mutta timanttitetra tai jokin korkeanmallinen parvikala siellä menisi hyvin.
      15-20 tetran(Ei siis kongoja) parvi vaikka alkuunsa, jos tuntuu niin sitten lisää?
      Onko kaksi parvea sitten liikaa, se on makuasia. Mielestäni yksi iso kokonaisuus on siistimpi.

      Jos pohjaksi tulee hienoa hiekkaa, sinne voisi etsiä parven monnisia, tai piikkisilmiä.
      Levänsyöjäksi yksi partamonni(Älä laita kahta, ellet erota sukupuolia, koiras ja naaras tehtailevat poikasia vaivaksi asti), jos kaksi partista kuitenkin haluat, ota mieluummin naaraita.

    • ex harrastaja

      siskolla on 2 lehtikalaa, 3 sinirihmakalaa, 4 kultakalaa, 2 piikkisilmää, palettikala, partamonneja, eikä mitään epäsopua ja eläinkaupastahan voi aina tarkistaa sopivuutta vaikka itse en kyllä usko kaikkea mitä siellä suositellaan.

      • Rihma

        Herrajumala!
        Akvaarion tulee olla melko iso jos tuollainen poppoo sinne mahtuu?

        Tuntuu siltä että, siskollasi on erinäisten tietojen puutetta, sillä esim. kultakala vaatii erillaiset vesiarvot ja lämpötilat kuin muu allaskokoonpano.

        Kerroppa siskolle sellaisia terveisiä että ottaa selvää kalojensa vaatimuksista!
        Tuolta löytyy tietoa;
        http://www.varusteleka.fi/laura/index.php
        http://www.aqua-web.org/forum/index.php


      • mielipiteitänne
        Rihma kirjoitti:

        Herrajumala!
        Akvaarion tulee olla melko iso jos tuollainen poppoo sinne mahtuu?

        Tuntuu siltä että, siskollasi on erinäisten tietojen puutetta, sillä esim. kultakala vaatii erillaiset vesiarvot ja lämpötilat kuin muu allaskokoonpano.

        Kerroppa siskolle sellaisia terveisiä että ottaa selvää kalojensa vaatimuksista!
        Tuolta löytyy tietoa;
        http://www.varusteleka.fi/laura/index.php
        http://www.aqua-web.org/forum/index.php

        Ensinnäkin kiitos kovasti vinkeistänne!
        Mitä mieltä olette jotain seuraavanlaista:
        lehtikalapari
        10-15 ruusu- tai timanttitetraa
        10-15 kerritetraa
        6-10 piikkislmää
        6-10 kuparimonnista
        parttis (on ihan ehdoton suosikki lehtikalojen lisäksi, iihaana rumanaama)
        sitten suorastaan hurmaannuin tulipyrstöön nähtyäni sellaisen ensikertaa livenä, niin että uskallanko, passaako kyseiseen soppaan vielä tulipyrstökin???
        Olisko se siinä? Vai jotain lisää? Vai jotain pois?
        Jaksaisitteko vielä jeesata?


      • fish DR.
        mielipiteitänne kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos kovasti vinkeistänne!
        Mitä mieltä olette jotain seuraavanlaista:
        lehtikalapari
        10-15 ruusu- tai timanttitetraa
        10-15 kerritetraa
        6-10 piikkislmää
        6-10 kuparimonnista
        parttis (on ihan ehdoton suosikki lehtikalojen lisäksi, iihaana rumanaama)
        sitten suorastaan hurmaannuin tulipyrstöön nähtyäni sellaisen ensikertaa livenä, niin että uskallanko, passaako kyseiseen soppaan vielä tulipyrstökin???
        Olisko se siinä? Vai jotain lisää? Vai jotain pois?
        Jaksaisitteko vielä jeesata?

        Ei mitään raaka arskoja sinne akvaarioon.

        Tiukalla linjalla näin yhtäkkiä;

        lehtikalapari
        15 ruusu- TAI timanttitetraa, ei siis molempia! Mulla on timanteja tuon kokoisessa 30kpl mutta siinä akvassa ei ole lehtikaloja.
        10 kerritetraa
        6 piikkislmää
        8 kuparimonnista, NÄMÄ KYLLÄ LISÄÄNTYVÄT TAATUSTI.
        parttis

        luitko jo tulievästä .. http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=38


      • miksi ei tulipyrstöä???
        fish DR. kirjoitti:

        Ei mitään raaka arskoja sinne akvaarioon.

        Tiukalla linjalla näin yhtäkkiä;

        lehtikalapari
        15 ruusu- TAI timanttitetraa, ei siis molempia! Mulla on timanteja tuon kokoisessa 30kpl mutta siinä akvassa ei ole lehtikaloja.
        10 kerritetraa
        6 piikkislmää
        8 kuparimonnista, NÄMÄ KYLLÄ LISÄÄNTYVÄT TAATUSTI.
        parttis

        luitko jo tulievästä .. http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=38

        Niin, en ajatellut missään nimessä laittaa kuin joko ruusu- tai timanttitetrat, mietin vain että kummat, niin ja miäli niitä on saatavilla.
        Tulipyrstöstä olen lukenut kaiket, mitkä googlettamalla suinkin olen löytänyt, missään ei kuitenkaan ole mainintaa, ettei kävisi esim. lehtikalan kanssa.
        Käsitinkö minä sitten ihan oikein, että tulipyrstö räyhää itseänsä muistuttaville kaloille (lähinnä muoto?)? Antaa erimuotoiset/väriset olla rauhassa?
        Kaverini osti nimittäin helsingin akvaariokeskuksesta tulipystön 240 litraiseen (pituus 120 cm), Petri oli kyllä sanonut, että menee juuri ja juuri sen kokoiseen, niin ja myikin vielä. Hänellä ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, lähinnä mussuttelee yssikseen ympäriinsä. Tosin erilainen on kalastokin kun mitä itse ajan takaa.
        Mitä sanot, teenkö tyhmän kaupat, mikäli laitan tulipyrstön samaan soppaan?
        Hitto, kun on yksi kauneimmista kaloista.


      • hoitaja
        miksi ei tulipyrstöä??? kirjoitti:

        Niin, en ajatellut missään nimessä laittaa kuin joko ruusu- tai timanttitetrat, mietin vain että kummat, niin ja miäli niitä on saatavilla.
        Tulipyrstöstä olen lukenut kaiket, mitkä googlettamalla suinkin olen löytänyt, missään ei kuitenkaan ole mainintaa, ettei kävisi esim. lehtikalan kanssa.
        Käsitinkö minä sitten ihan oikein, että tulipyrstö räyhää itseänsä muistuttaville kaloille (lähinnä muoto?)? Antaa erimuotoiset/väriset olla rauhassa?
        Kaverini osti nimittäin helsingin akvaariokeskuksesta tulipystön 240 litraiseen (pituus 120 cm), Petri oli kyllä sanonut, että menee juuri ja juuri sen kokoiseen, niin ja myikin vielä. Hänellä ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, lähinnä mussuttelee yssikseen ympäriinsä. Tosin erilainen on kalastokin kun mitä itse ajan takaa.
        Mitä sanot, teenkö tyhmän kaupat, mikäli laitan tulipyrstön samaan soppaan?
        Hitto, kun on yksi kauneimmista kaloista.

        Mutta käsittääkseni ei raivolla rajaa kun oikealle tuulelle sattuu.


      • nim. kokemusta
        miksi ei tulipyrstöä??? kirjoitti:

        Niin, en ajatellut missään nimessä laittaa kuin joko ruusu- tai timanttitetrat, mietin vain että kummat, niin ja miäli niitä on saatavilla.
        Tulipyrstöstä olen lukenut kaiket, mitkä googlettamalla suinkin olen löytänyt, missään ei kuitenkaan ole mainintaa, ettei kävisi esim. lehtikalan kanssa.
        Käsitinkö minä sitten ihan oikein, että tulipyrstö räyhää itseänsä muistuttaville kaloille (lähinnä muoto?)? Antaa erimuotoiset/väriset olla rauhassa?
        Kaverini osti nimittäin helsingin akvaariokeskuksesta tulipystön 240 litraiseen (pituus 120 cm), Petri oli kyllä sanonut, että menee juuri ja juuri sen kokoiseen, niin ja myikin vielä. Hänellä ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, lähinnä mussuttelee yssikseen ympäriinsä. Tosin erilainen on kalastokin kun mitä itse ajan takaa.
        Mitä sanot, teenkö tyhmän kaupat, mikäli laitan tulipyrstön samaan soppaan?
        Hitto, kun on yksi kauneimmista kaloista.

        Tulipyrstö ei voi sietää mitään itseään vähäänkään muistuttavaa. Eli kakki nuoliaiset (no ehkä piikkisilmää lukuun ottamatta), puikulat ahvenet (kuten palettikala) sekä mustat kalat (kuten mustatetrat) ovat sille kuin punaisia vaatteita. Se jahtaa ja jahtaa ja jahtaa, josta nuo jahdattavat tietysti kärsivät.

        Meillä oli tulipyrstö, joka jahtasi juurikin paletikaloja ja mustatetroja, erityisesti ruoka aikana. Mustatetrat oppivat nopeasti syömään siten, että 5 söi ja 2 hätisti tulipyrstöä, uivat sitten kilpaa altaan ympäri, toinen mustatetra nousi pintaan syömään, josta liittyi yksi syönyt mukaan kilpa-ajoon. Näin homma jatkui ja mustatetrat saivat syötyä ja tulipyrstö liikuntaa. Altaan kalat saivat rauhan, vasta kun tulipyrstö vaihdettiin muutamaan vyönuoliaiseen. tuo tullari muuten kasvaa vajaassa vuodessa 4cm:stä 10cm:ksi.

        Toisaalta aiemmin meillä oli tulipyrstö, mikä antoi kaikkien kalojen olla rauhassa, eli kaippa niitä luonne erojakin löytyy.

        Mutta, säästä muut kalasi, itsesi ja kaikkien aikaa, vaivaa ja rahaakin, äläkä hanki kyseistä kalaa, vaikka nätti onkin. Itse voisin hankkia tuollaisen isoon altaaseen jossa olisi muutama 20-30cm ahven, sekä pari isoa plekoa. (Tosin tuollaista allasta en ikinä itselleni haluaisi)


      • Rihma
        miksi ei tulipyrstöä??? kirjoitti:

        Niin, en ajatellut missään nimessä laittaa kuin joko ruusu- tai timanttitetrat, mietin vain että kummat, niin ja miäli niitä on saatavilla.
        Tulipyrstöstä olen lukenut kaiket, mitkä googlettamalla suinkin olen löytänyt, missään ei kuitenkaan ole mainintaa, ettei kävisi esim. lehtikalan kanssa.
        Käsitinkö minä sitten ihan oikein, että tulipyrstö räyhää itseänsä muistuttaville kaloille (lähinnä muoto?)? Antaa erimuotoiset/väriset olla rauhassa?
        Kaverini osti nimittäin helsingin akvaariokeskuksesta tulipystön 240 litraiseen (pituus 120 cm), Petri oli kyllä sanonut, että menee juuri ja juuri sen kokoiseen, niin ja myikin vielä. Hänellä ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, lähinnä mussuttelee yssikseen ympäriinsä. Tosin erilainen on kalastokin kun mitä itse ajan takaa.
        Mitä sanot, teenkö tyhmän kaupat, mikäli laitan tulipyrstön samaan soppaan?
        Hitto, kun on yksi kauneimmista kaloista.

        Ei kannata laittaa tuonne tulipyrstöä, eli Ei-ääni täältäkin. Oma kokemus perusteena.

        Nuori tulipyrstö on kiltti ja mussuttaa mukavasti levää pinnoilla ja on suht rauhallinen.
        Ne kasvavat vain yllättävänkin nopeasti. Suurehkona kalana se kyllä höykyttää kaikkea mikä altaassa liikkuu. Ja on todellinen piikki persiessä, meillä se höykytti plekot ja tetrat. Harvassa ne kiltit yksilöt on!


    • fish DR.

      Ei puhutatulievästä niinkuin mä tuossa taannoin, sorry vaa.

      Akvaarion minimikoko on 250 L, pienemmässä altaassa kala ei välttämättä tunne reviiriään tarpeeksi rauhalliseksi vaan saattaa ajaa kaikkia akvaarion muita kaloja takaa niiden lajista riippumatta.

      Yleensä rauhallinen, kun akvaario on tarpeeksi iso eivätkä altaan muut kalat ärsytä sitä. Aikuista tulipyrstöä ei voi pitää yhdessä lajitovereidensa tai muiden samansukuisten kalojen, kuten tulievän kanssa, sillä yleensä vahvin tappaa muut. Enemmistö tulipyrstöistä ajaa takaa myös leväbarbeja, eikä näitä lajeja voi yhdistää kuin isoissa, yli 300-litraisissa runsaskasvisissa akvaarioissa. Liian pienessä tai suojattomassa akvaariossa tulipyrstö saattaa yrittää tappaa aivan kaikki akvaarion muut kalat.

      Uljas, sametinmusta tulipyrstö on oikein pidettynä ison seura-akvaarion komistus, väärin hoidettuna pahimmillaan hirviö, joka ajaa akvaarion muut kalat hengiltä. Erittäin tiukkapipoinen reviirikala. Laji on kotoisin Aasiasta, Thaimaasta, ja se lienee kokonaan hävinnyt luonnosta liikapyynnin takia. Se voi elää runsaan 10 vuoden ikäiseksi.

      • jatketaan

        Eli tulipyrstö ajatus on sitten unohdettu kokonaan.
        Mitä kannattaisi sitten laittaa ns. levänsyöjiksi?
        Kun se parttis rumanaama on saatava ehdottomasti
        piikkisilmiä ajattelin laittaa, olisiko 10 jengi hyvä?
        Mitä monnisia? Kuinka paljon?
        Veden lämpötila on näköjään se tiukat 27 ilman lämmitintä, talvisaikaan toki saattaa hieman välillä laskeakin.
        Sitten vielä olen "3:n" vaiheilla, että mitä sitä näistä ottaisin (niin, jos löytyy sitten kanssa), oliko kuitenkin passeli joku 10-15 parvi?
        timantti-, ruusu- vai korutetra.
        Voi kehveli tätä valinnan paljoutta, kun tahtoisi vaikka ja mitä...


      • fish DR.
        jatketaan kirjoitti:

        Eli tulipyrstö ajatus on sitten unohdettu kokonaan.
        Mitä kannattaisi sitten laittaa ns. levänsyöjiksi?
        Kun se parttis rumanaama on saatava ehdottomasti
        piikkisilmiä ajattelin laittaa, olisiko 10 jengi hyvä?
        Mitä monnisia? Kuinka paljon?
        Veden lämpötila on näköjään se tiukat 27 ilman lämmitintä, talvisaikaan toki saattaa hieman välillä laskeakin.
        Sitten vielä olen "3:n" vaiheilla, että mitä sitä näistä ottaisin (niin, jos löytyy sitten kanssa), oliko kuitenkin passeli joku 10-15 parvi?
        timantti-, ruusu- vai korutetra.
        Voi kehveli tätä valinnan paljoutta, kun tahtoisi vaikka ja mitä...

        Multa lähtee (jos asut pirkanmaan alueella); amanokatkoja halvalla, punasii ja kirkkaita ristetyy yhtenään tuossa suuremmassa akvaassa??
        Napsuttelee koko ajan pieniä ilmestyneitä levä tolloja akvan kivistä, kannoista, everiwheer!

        Ne vois menestyä sullakin.

        Toinen hyvä levän syöja josta kasvaa aikas kokas kuitenkin, on sampimonnilajit, ne juvenaalit imuttaa tosin kasvejakin mutta, boy, mun pikku akvani on puhdas levästä, 250l.

        Vaikka lajeja on paljon, parvikalojen keski ikä on siinä 5-7 vuoden paikkeilla joten kun vanha parvi tulee vetehisen tiensä päähän niin jo vain voit jo harkita toista suosikkia tilalle! Se tästä akva harrastuksesta tekeekin niin mielenkiintoisen, on varaa mistä valita kun on saanut hoidettua kalastoa asiallisesti niin samaan akvaan saa hankkia seuraavaksi taas uuden mielenkiintoisen lajin.

        Piikisilmiä vois olla vähemmänkin, mutta kannattaa keräillä niitä eri uolilta mannerta, erilaisia lajeja sekä kuiviointeja on satoja joista voi valita sen mielenkiintoiseman... ne ovat usein yksin eläjiä vaikka niitä olisikin pienellä alueella monta yksilöä.

        Catfish.fom; sinne miettimään tuota Corydoras asiaa... palaillaan!

        Kokoas vielä akvasi tuleva kalasto niin kttotaan siitä sitten jotain pois tai jos viä mahtuu lisää niin ehrotellaan...moe!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe