puhuttelu kertausharjoituksissa

space people

Tuli kutsu ensimmäisiin kertauksiin n. vuosi intin jälkeen(ei haittaa yhtään, palkka kuuden päivän kertaamisesta auttaa opiskelijaa yllättävän paljon). Voisiko joku kokeneempi kertoa, tarvitseeko kertaajan puhutella kantahenkilökuntaa tai ylempiarvoisia reserviläisiä? Ja millainen meininki kertauksissa yleensä ottaen on? Suhtaudutaanko 21-vuotiaaseen reserviläiseen kuin keskenkasvuiseen kakaraan?

13

9096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tweedy

      Itse en ole vielä kutsua saanut joten en tiedä varmaks, mutta uskoisin et ressut ei paljo herroittelusta välitä... Sen sijaan kantahenkilökunta tykkää varmasti jos käyttää puhuttelua, kuuluu sotilaan käytökseen nääs! Itse olin sopparina ja vaikka luutnantin kans käytiin kaljoilla silloin tällöin niin kyllä duunis yleensä silti herroittelin. Tuolloin sopparina olin seuraamassa kertauksia ja näytti aika lunkilta touhulta, saattoin tosin johtua harj. johtajasta joka oli varmaan 50v gona yliluti. Enpä tiennyt et opiskelijoitakin kutsutaan kertaamaan??? opiskeletko korkeakoulussa vai..? Ja paljonko opiskelijalle maksetaan/päivä???

      • Toppahousu

        Ei siellä tarvitse herroitella edes skappareita, ääh. Päinvastoin, juttele rennosti sellaisia mitä et tullut intissä jutelleeksi kapiaisten kanssa. Mulla meni kouluttajakertausharjoituksessa sillä tavalla aika todella mukavasti ja muut ressut värjöttelivät pienen matkan päässä seuraamassa tylsää rastia (taisi sitä skappariakin kiinnostaa enemmän rt-jutuista puhuminen...)

        Ja Tweedylle: ketäpä luulit että kutsutaan kertaamaan, pelkästään jo työelämässä olevia? Ensimmäinen kertaus tulee tyypillisesti ensimmäisen viiden vuoden sisään, taitaa melkoinen osa esim. johtajakoulutetuista ressuista olla silloin vielä opiskelemassa.


      • space people
        Toppahousu kirjoitti:

        Ei siellä tarvitse herroitella edes skappareita, ääh. Päinvastoin, juttele rennosti sellaisia mitä et tullut intissä jutelleeksi kapiaisten kanssa. Mulla meni kouluttajakertausharjoituksessa sillä tavalla aika todella mukavasti ja muut ressut värjöttelivät pienen matkan päässä seuraamassa tylsää rastia (taisi sitä skappariakin kiinnostaa enemmän rt-jutuista puhuminen...)

        Ja Tweedylle: ketäpä luulit että kutsutaan kertaamaan, pelkästään jo työelämässä olevia? Ensimmäinen kertaus tulee tyypillisesti ensimmäisen viiden vuoden sisään, taitaa melkoinen osa esim. johtajakoulutetuista ressuista olla silloin vielä opiskelemassa.

        Kiitoksia vastauksista. Unohdin mainita,että olen aivan tavallinen rivijääkäri(epäsuoran tulen komppanian viestimies),enkä ole saanut mitään erityiskoulutusta. Tällä hetkellä opiskelen toisen asteen oppilaitoksessa,aiemmin olen kirjoittanut ylioppilaaksi. Olen kyllä nyt lueskellut keskustelupalstoja ja huomannut,että melko nopeasti intin jälkeen tullut kertauskäsky ei ole mitenkään erikoinen juttu...Niin ja Tweedy:tietääkseni opiskelijat saavat saman kuin työssäkäyvät eli miehistö 50,20€/päivä päiväraha 3,60€. Tai sitten minua on huijattu..


    • ............

      Älä nyt ihmeessä enää herroittele. Eivät enää sitä pysty tai edes viitsi vaatia. Ruotsissa ja muissa edistyneemmissä maissa ei herroitella lainkaan.

    • kahdesti kertaamassa

      Kertausharjoituksissa on ollut lunki meininki ja eri-ikäistä sakkia. Esimiehethän ovat myös reserviläisiä ja ohjeet tulevat heiltä. Sama meininki kuin normaalissa työnteossa. Itse "herroittelin" kaksissa kertausharjoituksissa yhteensä kerran, kun pyysin valokuvauslupaa esikuntahuoneessa kapiaisilta. Asento tehtiin kerran kun meidät luentosalissa ilmoitettiin jollekin everstille.

      • res alik

        Näin on, kertausharjoituksissa on tosi rento ja mukava meininki. Kantahenkilökunta suhtautuu reserviläisiin enemmänkin kunniavieraina, vähintäänkin kuin tasavertaisiin aikuisiin. Ei paljon puutu, etteivät skapparit herroittele reserviläisiä. Viralliseen sävyyn puhutellaan ainoastaan jotain everstiä, jos sellainen paikalle eksyy.

        Itse olin ensimmäisissä kertauksissa 21 v., kuten aloittajakin - eikä minua pidetty kakarana. Ja rivijääkärinäkin minäkin menin ensimmäisiin kertauksiin, nimimerkistä ilmenevät natsat ovat molemmat kertauksista peräisin. Enkä ole lähtenyt niitä sieltä varta vasten hakemaan, ovat tulleet ihan yllätyksenä.


      • jääkäri V.
        res alik kirjoitti:

        Näin on, kertausharjoituksissa on tosi rento ja mukava meininki. Kantahenkilökunta suhtautuu reserviläisiin enemmänkin kunniavieraina, vähintäänkin kuin tasavertaisiin aikuisiin. Ei paljon puutu, etteivät skapparit herroittele reserviläisiä. Viralliseen sävyyn puhutellaan ainoastaan jotain everstiä, jos sellainen paikalle eksyy.

        Itse olin ensimmäisissä kertauksissa 21 v., kuten aloittajakin - eikä minua pidetty kakarana. Ja rivijääkärinäkin minäkin menin ensimmäisiin kertauksiin, nimimerkistä ilmenevät natsat ovat molemmat kertauksista peräisin. Enkä ole lähtenyt niitä sieltä varta vasten hakemaan, ovat tulleet ihan yllätyksenä.

        Miten alikersantiksi voi saada ylennyksen kertauksissa? Ensin korpiks ja siitä sitten vai?

        Mä olen aina kuvitellut että ei jääkäri voi alikin natsoja saada, kun ei AUK:ta ole käynyt.


      • res alik
        jääkäri V. kirjoitti:

        Miten alikersantiksi voi saada ylennyksen kertauksissa? Ensin korpiks ja siitä sitten vai?

        Mä olen aina kuvitellut että ei jääkäri voi alikin natsoja saada, kun ei AUK:ta ole käynyt.

        Joo, kotiutuminen intistä jääkärinä v. 1988, kertauksissa reilun vuoden päästä v. 1989 sitten korpraaliksi. Sen jälkeen olikin sitten kertauksissa aika moinen tauko eli toinen ja toistaiseksi viimeisin k-harjoitus tasan vuosi sitten. Itsenäisyyspäivän alla tuli sitten sotilaspiiristä ylennyslappu.

        En minäkään muistanut tällaista ylennysmahdollisuutta olevan olemassakaan eli edes siellä kertausharjoituksissa ei missään jutusteluissakaan tällainen mahdollisuus tullut esille. Käsittääkseni ovat aika harvinaisia ylennnyksiä (siis ehkä joitakin kymmeniä ihmisiä per sotilaslääni vuodessa tai jotain sinne päin?)

        Vielä on minulle kyllä täysin epäselvää, vaikuttaako/onko vaikuttanut jotenkin SA-tehtäviini ja jos niin miten.


      • vaikuttaa
        res alik kirjoitti:

        Joo, kotiutuminen intistä jääkärinä v. 1988, kertauksissa reilun vuoden päästä v. 1989 sitten korpraaliksi. Sen jälkeen olikin sitten kertauksissa aika moinen tauko eli toinen ja toistaiseksi viimeisin k-harjoitus tasan vuosi sitten. Itsenäisyyspäivän alla tuli sitten sotilaspiiristä ylennyslappu.

        En minäkään muistanut tällaista ylennysmahdollisuutta olevan olemassakaan eli edes siellä kertausharjoituksissa ei missään jutusteluissakaan tällainen mahdollisuus tullut esille. Käsittääkseni ovat aika harvinaisia ylennnyksiä (siis ehkä joitakin kymmeniä ihmisiä per sotilaslääni vuodessa tai jotain sinne päin?)

        Vielä on minulle kyllä täysin epäselvää, vaikuttaako/onko vaikuttanut jotenkin SA-tehtäviini ja jos niin miten.

        Ylennys ei ole palkinto tai saavutus.

        Ylennys perustuu sodan ajan tehtävässä vaadittavan osaamiseen ja sotilasarvoon. Toki tietyt kriteerit tulee täyttyä (kh-vrk:t, aika edell. ylennykseen), mutta ketään ei ylennetä turhaan!

        Katsokaa: http://www.mil.fi/reservilainen/asevelvollisuus/reservin_ylennykset.dsp


    • jämämiehiä

      täytyy nappulat yhdessä puhutella ja myöskin herroitella.

      • res alik

        "... täytyy nappulat yhdessä puhutella ja myöskin herroitella...."

        Ja tieto perustuu mihin?


    • Upseeri 2006

      Arvoisa reserviläinen,
      Puolustusvoimissa noudatetaan yleisiä hyviä tapoja ja varusmiespalveluksessa opittuja käyttäytymismalleja myös kertausharjoituksissa. Tämä ei tarkoita tietenkään Suomi-Filmi -pelleilyä vaan luontevaa ja sotilaallista käyttäytymistä.
      Asia kyllä selviää sitten kertausharjoituksessa.
      Tervetuloa kertaamaan.

      • Variksenpelät......

        Pellolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe