Lasikuitukitti(kokeiltu nyt kolmea eri merkkiä) ei vaan pysy veneen pohjassa. Vauhtia on kovimmillaankin vain 40 solmua. Järvessä kitit pysy pohjassa mutta merellä kun kunnolla pomputtaa,niin veikkaan että siinä on syy miksi kitit irtoilee..
Pitääkö sinne nyt laittaa lasikuitumattoa että pysyy kiinni(mutta vaatiihan sekin kitin päälle että saa tasaisen pinnan vaikka hioisi)?
Kitti ei pysy pohjassa!
9
4735
Vastaukset
- Nimetön
Minkä merkkisiä kittejä olet käyttänyt?
Kuinka pohjustustyö on tehty?
Kuinka paksu kittikerros on?- Ulla
Älyttömiin kysymyksiin ei kannata kommentoida!
- Nimetön
Ulla kirjoitti:
Älyttömiin kysymyksiin ei kannata kommentoida!
Mikäs noissa minun kysymyksissäni oli älytöntä?
Kun lasikuituveneen pintoja koettaa saada suoraksi, on käytettävä oikeanlaisia aineita. Ja aineiden kiinnittymiseksi kunnolla on pohjustustyö tehtävä kunnolla.
Ajattelin kysymyksilläni hieman selvittää mahdollisia syitä minkä takia aineet eivät ole veneen pohjassa pysyneet. Sen jälkeen olisin voinut ehkä neuvoa missä kohtaa on menty vikaan.
Kuulostavatko kysymykset vielä älyttömiltä Ulla?
- ..i..
Lasikuidun päälle mitään kittiä laiteta!! Kun uusi lasikuitupinta on kovettunut niin se hiotaan tasaiseksi. (tulee aivan suora ja tasainen pinta jos jaksaa hioa kunnolla) Tämän jälkeen lasikuidun päälle maalaataan topcoat-pinta, joka suojaa lasikuitua. Sitten vetäset siihen päälle vielä primerimaalin niin ei pääse vettymään.
- ..i..
En tiedä mistäpäin olet kotoisin, mutta tuolta turussa sijaitsevasta liikkeestä löytyy asiantuntevaa porukkaa. Ja noilta sivuilta saa ohjeita reikien/vaurioiden paikkaamiseen. Lasikuidun käyttö on yllättävän helppoa. Itsekin yllätyin kun tämän vuoden keväällä paikkasin n.0.5l kokispullon kokoisen reiän vanhan lasikuituveneeni pohjasta.
http://www.terpol.fi/ - tajua
..i.. kirjoitti:
En tiedä mistäpäin olet kotoisin, mutta tuolta turussa sijaitsevasta liikkeestä löytyy asiantuntevaa porukkaa. Ja noilta sivuilta saa ohjeita reikien/vaurioiden paikkaamiseen. Lasikuidun käyttö on yllättävän helppoa. Itsekin yllätyin kun tämän vuoden keväällä paikkasin n.0.5l kokispullon kokoisen reiän vanhan lasikuituveneeni pohjasta.
http://www.terpol.fi/Kattelin juuri tuota Terpolin ohjetta "korjauslaminointi" ja siellä väitettiin että "Aloita laminoimalla ensin se suurin matonpala." Eikö tuo pitäis olla pienin ensin, ei suurin, kun kattelee sitä yläpuolella olevaa kuvaa? Vai enkö mää ny vaan tajua jotain?
Vai tuleeko ensin suurin, sitten pienin jne. viimeisenä toiseksi suurin sisäpuolelle pintaan? - ..i..
tajua kirjoitti:
Kattelin juuri tuota Terpolin ohjetta "korjauslaminointi" ja siellä väitettiin että "Aloita laminoimalla ensin se suurin matonpala." Eikö tuo pitäis olla pienin ensin, ei suurin, kun kattelee sitä yläpuolella olevaa kuvaa? Vai enkö mää ny vaan tajua jotain?
Vai tuleeko ensin suurin, sitten pienin jne. viimeisenä toiseksi suurin sisäpuolelle pintaan?Eli ensin sen koko hiotun alueen kokoinen pala. Sitten aletaan laittaa hieman pienempää koko ajan niin että paikasta tulee tasainen. Lues ne ohjeet uusiksi ja mieti asiaa. Kyllä se suurin laitetaan ekana. Muuten sulla voi käydä niin, että ei ota matto kunnolla vanhaa pintaa kiinni ja irtoaa koko komeus. Tärkee on hioa vanha terve laskuitupinta korjattavan alueen ympäriltä kunnolla karheaksi ja tehdä vaikka puukolla viiltoja, että varmasti hartsi sulattaa myös vanhan pinnan ja uusi ja vanha lasikuitumassa sulautuvat yhteen.
Ei se ole niin vaikeaa kuin ehkä kuullosta. Itse olen aivan talvallinen sunnuntai teeseitse-mies ja hyvin onnitui veneen paikkaus, ku oli vaan maltti mukana työssä. Ei edes huomaa ilman erittäin läheistä tarkastelua oman veneeni pohjasta, että mistä kohtaa on paikattu. - ..i..
..i.. kirjoitti:
Eli ensin sen koko hiotun alueen kokoinen pala. Sitten aletaan laittaa hieman pienempää koko ajan niin että paikasta tulee tasainen. Lues ne ohjeet uusiksi ja mieti asiaa. Kyllä se suurin laitetaan ekana. Muuten sulla voi käydä niin, että ei ota matto kunnolla vanhaa pintaa kiinni ja irtoaa koko komeus. Tärkee on hioa vanha terve laskuitupinta korjattavan alueen ympäriltä kunnolla karheaksi ja tehdä vaikka puukolla viiltoja, että varmasti hartsi sulattaa myös vanhan pinnan ja uusi ja vanha lasikuitumassa sulautuvat yhteen.
Ei se ole niin vaikeaa kuin ehkä kuullosta. Itse olen aivan talvallinen sunnuntai teeseitse-mies ja hyvin onnitui veneen paikkaus, ku oli vaan maltti mukana työssä. Ei edes huomaa ilman erittäin läheistä tarkastelua oman veneeni pohjasta, että mistä kohtaa on paikattu.Jos aiot ruveta hartsin kanssa touhuamaan, niin hanki kunnollinen hengityssuojain. V*ttu mikä käry siitä aineesta nimittäin lähtee!! Myös vanhaa lasikuitua hiotessa kannattaa käyttää jotain kunnollista suojainta. Ei siis mitään kankaista "tissiliiviä", vaan kunnon hengityssuoja. Pöllyää meinaan aikalailla, kun itse ainakin veteliun vanhat pois laikkakoneella.
- kuituilija
tehny tommoista paikkausta näin:
-reikä tai mikä vika siinä sitten onkaan hiotaan niin syvälle, vaikka läpi, että tulee tevettä laminaattia vastaan. Itse käytän sellaista rouhintalaikkaa jossa on pieniä "timantteja". Sillä saa taatusti karhean pinnan eikä kuumenna laminaattia.
-sitten putsaus, pöly pois ja vielä asetonilla pesu varmuudeksi.
- eka kerros tosiaan tuo suurin palanen, kannataa odottaa että kovettuu kunnoslla. Jos laminoi kerralla suoraan paksun kakun, voipi irrota, käy sen veran kuumana ja kutistuu ilmeisesti hiukan. On koettu tuokin.
- itse olen jättänyt hiukan vajaaksi paikan kohdan, on vähemmän hiomista
- sitten pakkelia jos tarvii, itse vedän suoraan topcoattia päälle ja hion sitä. On vaan mesko tylyä saada tasoista pintaa, se kun ei tasoitu itse ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859