sokrurasitus

koholla

Virtsassa sokeria 4 , rasituskokeessa arvot 5.2, 9.6 ja 5.2. Paastoarvo 0,1 verran koholla. Sain ruokavalio-ohjeet. Muu info terkalta oli aika niukkaa.

Onko minulla siis raskausdiabetes, kun yksi arvo oli kohollaan? En syö muutenkaan makeaa tai rasvaista. Noudatin siis jo entuudestaan suositeltavaa ruokavaliota. Olen hoikka ja urheilullinen, sukurasitusta ei ole. Ruoka ei ole maistunut kovin hyvin koko raskausaikana, koska oolen kärsinyt jatkuvasta pahoinvoinnista. Voikohan tällä olla syytä verensokeripitoisuuteen?

Rasituskokeen paastoarvon korkeus hämmästytti. Onko syytä huoleen? Ultrassa vauva (vko 12) oli normaalin kokoinen ja raskaus on muutenkin vasta alussa. Voikohan arvot parantua raskauden edetessä? Jos syön jo nyt terveellisesti, onko ainut keino laskea verensokeria, ottaa insuliinia. Hirvittää jo ajatuskin.

Miten teidän muiden kohdalla on toimittu?

15

7134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

mutta luulen, että myöhemmin raskauden aikana tullaan tekemään uusi sokerirasituskoe. Insuliini aloitetaan vasta kun vähintään kaksi arvoa on koholla.

Jatka normaalia terveellistä elämääsi. Voisit ehkä tarkkailla hiilihydraattien määrää. Ne ovat niitä jotka verensokeria nostavat. Vaikka hedelmät ovat terveellisiä ja suositeltavia, on niissä paljon hiilihydraatteja, joskus kannattaisikin miettiä voisiko mandariinin korvata tomaatilla yms.

• realniina

Paastoarvon korkeus hämmästyttää?

Eihän se ole koholla kuin 0.1...

Arvot voivat parantua raskauden edetessä oikealla ruokavaliolla.

Ja kyllä, sinulla on raskausajan diabetes.

Millainen on ruokavaliosi noin suunnilleen?

• alk. per

Pääpiirteisssään syön tavallista kotiruokaa; perunaa, riisiä, kalaa, lihaa, salaattia.
        Hedelmiä uppoaa paljon; lähinnä appelsiinit, kiivit, banaanit ja omenat. Marjoja syön myös paljon.
        Maitotuotteita käytän säännöllisesti; maito ruokajuomana, jugurtti, viili ja rahkat.
        Leivistä sekä vaalea että tumma. Pääsääntöisesti kuitenkin ruisleipä.

Eli nyt olisi siis vähennettävä hedelmiä, vaaleaa leipää ja maitotuotteita ja lisättävä kasviksia ja juureksia. Olen tavallisesti syönyt kerralla suuria annoksia, mutta verensokerin kannalta on ilmeisesti parempi syödä 2-3 h välein ja vähän kerrallaan. Eikö? Jos sinulla on hyviä vinkkejä ruokavalioon, otan niitä vastaan mielelläni.

Paastoarvo ylitti nipin napin sallitun. Se tässä hämmästytti, kun sokerivirtsaisuuden yhteydessä on otettu verensokeri (tosin sormenpäästä pikamittarilla) ja tuolloin arvot ovat olleet aina max 4.5, vaikka olen saattanut syödä muutama tunti sitten lounaan.

Minulla on ollut aiemmissakin raskauksissa (2) sokerivirtsaisuutta, mutta rasitustestit ovat olleet ok. Ilmeisesti minulla on raskauden aikana hyvin matala sokerin sietokyky.

• .....
        alk. per kirjoitti:

Pääpiirteisssään syön tavallista kotiruokaa; perunaa, riisiä, kalaa, lihaa, salaattia.
        Hedelmiä uppoaa paljon; lähinnä appelsiinit, kiivit, banaanit ja omenat. Marjoja syön myös paljon.
        Maitotuotteita käytän säännöllisesti; maito ruokajuomana, jugurtti, viili ja rahkat.
        Leivistä sekä vaalea että tumma. Pääsääntöisesti kuitenkin ruisleipä.

Eli nyt olisi siis vähennettävä hedelmiä, vaaleaa leipää ja maitotuotteita ja lisättävä kasviksia ja juureksia. Olen tavallisesti syönyt kerralla suuria annoksia, mutta verensokerin kannalta on ilmeisesti parempi syödä 2-3 h välein ja vähän kerrallaan. Eikö? Jos sinulla on hyviä vinkkejä ruokavalioon, otan niitä vastaan mielelläni.

Paastoarvo ylitti nipin napin sallitun. Se tässä hämmästytti, kun sokerivirtsaisuuden yhteydessä on otettu verensokeri (tosin sormenpäästä pikamittarilla) ja tuolloin arvot ovat olleet aina max 4.5, vaikka olen saattanut syödä muutama tunti sitten lounaan.

Minulla on ollut aiemmissakin raskauksissa (2) sokerivirtsaisuutta, mutta rasitustestit ovat olleet ok. Ilmeisesti minulla on raskauden aikana hyvin matala sokerin sietokyky.

mulla kanssa munuaiset "falskaa" odotusaikana. Toisilla samasta syystä ilmenee verivirtsaisuutta. Itse olen vienyt neuvolaan aina aamu pissan, joka ollut sokerista puhdas. Jos leivänkin syön on sokeri plussaa. Verensokeri ja rasituskoe kuitenkin normaali.

Odotusaikana verensokerin seuranta on tarkempaa ja normaaliarvot matalammat kuin ei odottavilla. "Oikeat" diabeetikot nauravat näille alhaisille rajoille...

• Eikö sokerirasitustestin paastoarvon yläraja raskauden aikana ole 4.8? Normaalisti se on 6. Mulla tehtiin rasitustesti kesäkuussa ja silloin se yläraja ainakin vielä oli 4.8 ja mulla se oli koholla 0.1.

Esikoisesta mulla oli paastoarvo 5.1 ja sain silloin ruokavalio ohjeet lääkäriltä. Rasitustesti uusittiin raskauden aikana ja arvot olivat silloin normaalit. Eli kannattaa tosissaan noudattaa niitä ruokavalio ohjeita. Hedelmät kannattaa vaihtaa juureksiin ja vihanneksiin sekä suosia marjoja. Hedelmät ovat hämmästyttävän salakavalia nostattamaan juuri tuota verensokeria sisältämiensä hiilihydraattien vuoksi. Vaalea leipä kannattaa myös vaihtaa ruisleipään.

Periaatteessa kun vain yksi arvo on koholla, ei vielä puhuta raskausdiabeteksestä. Jos kaksi tai useampi arvo olisi koholla, silloin olisi raskausdiabetes, jota hoidettaisiin insuliinilla. Nyt riittää vielä ruokavalio hoito, jolla pyritään ehkäisemään raskausdiabeteksen puhkeaminen. Tsemppiä matkaan! Ja muistathan myös, että säännöllinen liikkuminen vaikuttaa myös positiivisesti noihin sokeriarvoihin!

• realniina

Mitään tiettyä rajaa ei ole paastoarvoissa, eikä ilmeisesti muissakaan, vaan rajat vaihtelee neuvoloittain.

Ja kyllä puhutaan raskausdiabeteksestä, vaikka yksi arvo on koholla.

• realniina kirjoitti:

Mitään tiettyä rajaa ei ole paastoarvoissa, eikä ilmeisesti muissakaan, vaan rajat vaihtelee neuvoloittain.

Ja kyllä puhutaan raskausdiabeteksestä, vaikka yksi arvo on koholla.

Raja-arvo paastosokerin osalta on nyt nostettu tuohon 5.1. 1 tunnin max arvo on 10 ja kahden tunnin on 8.7 mmol/l. Ennen tuo paastoarvo on ollut 4.8 mmol/l, jota vielä minullakin kesäkuussa käytettiin. Mutta kuten jo totesin, niin paastoarvon rajaa on siis nostettu.

Ja rajat eivät vaihtele neuvoloittain vaan ovat koko Suomessa käytössä.

• insuliinia

jos kaksi arvoa ovat normaalista poikkeavat. Mulla oli kaksi arvoa viidestä, jotka piti päivän aikana mitata, koholla. Joudun dieetille ja syömään noita guarem-rakeita, mutta insuliinia en tarvitse ainakaan vielä. Toivottavasti en olenkaan :)

• insuliinia kirjoitti:

jos kaksi arvoa ovat normaalista poikkeavat. Mulla oli kaksi arvoa viidestä, jotka piti päivän aikana mitata, koholla. Joudun dieetille ja syömään noita guarem-rakeita, mutta insuliinia en tarvitse ainakaan vielä. Toivottavasti en olenkaan :)

Jos kahden tunnin sokerirasitustestin tuloksista vähintään kaksi kolmesta on poikkeavia, niin silloin joudutaan turvautumaan insuliinin käyttöön. Näin ainakin lääkäri minua siitä valisti.

• Hupsistakeikkaa
        Tuplamamma-11-06 kirjoitti:

Raja-arvo paastosokerin osalta on nyt nostettu tuohon 5.1. 1 tunnin max arvo on 10 ja kahden tunnin on 8.7 mmol/l. Ennen tuo paastoarvo on ollut 4.8 mmol/l, jota vielä minullakin kesäkuussa käytettiin. Mutta kuten jo totesin, niin paastoarvon rajaa on siis nostettu.

Ja rajat eivät vaihtele neuvoloittain vaan ovat koko Suomessa käytössä.

Ei pidä paikkaansa. Viitearvot määrittelee jokainen labra erikseen sen pohjalta, millaista laboratoriotekniikkaa käyttävät ja millainen on heidän tekniikkansa mukainen virhemarginaali. Lisäksi vaihtelua siinä, käytetäänkö nk. venaverinäytettä, vai määritelläänkö glugoosi nk. kapillaariverinäytteestä.

Neuvolat puolestaan toimivat näiden käyttämiensa labrojen ilmoitusten mukaan ja viitearvot saattavat siis tästä syystä kyllä vaihdella paikkakunnittain.

• Hupsistakeikkaa kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Viitearvot määrittelee jokainen labra erikseen sen pohjalta, millaista laboratoriotekniikkaa käyttävät ja millainen on heidän tekniikkansa mukainen virhemarginaali. Lisäksi vaihtelua siinä, käytetäänkö nk. venaverinäytettä, vai määritelläänkö glugoosi nk. kapillaariverinäytteestä.

Neuvolat puolestaan toimivat näiden käyttämiensa labrojen ilmoitusten mukaan ja viitearvot saattavat siis tästä syystä kyllä vaihdella paikkakunnittain.

Tekniikasta riippumatta raja-arvot ovat samaa tekniikkaa käytettäessä joka puolella Suomea samat. Ja virhemarginaalit eivät nykytekniikkaa käytettäessä suuret ole.

• realniina

Tekniikasta riippumatta raja-arvot ovat samaa tekniikkaa käytettäessä joka puolella Suomea samat. Ja virhemarginaalit eivät nykytekniikkaa käytettäessä suuret ole.

Raja-arvot eivät ole samat edelleenkään joka paikassa.

• .....
        realniina kirjoitti:

Raja-arvot eivät ole samat edelleenkään joka paikassa.

samaa tekniikkaa käytettäessä ovat.

• Mulle

Jos kahden tunnin sokerirasitustestin tuloksista vähintään kaksi kolmesta on poikkeavia, niin silloin joudutaan turvautumaan insuliinin käyttöön. Näin ainakin lääkäri minua siitä valisti.

ei ole tehty tuota sokerirasitustestiä, joten minun tapaukseni taitaa olla eri asia. Käytän nyt kuitenkin 3 pussia guarem-rakeita päivässä ja syön säännöllisesti kolmen tunnin välein ja vähän. Näillä eväillä toivottavasti en joudu käyttämään insuliinia.

• alk.per.

Unohdin kysyä tätä;
      Saitteko kotiin verensokerimittarin, kun rasituksessa 1 arvo oli yli "sallitun"?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2422
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe