Kesäkukat

???

Mitäs tehdään kesäkukille talven tullen?
löytyy belargoniaa, markettaa, verenpisaraa, sitten sellaista päivänkakkaran näköistä vaaleanpunaista (en muista nimeä) ja amppelissa oleva kukka jossa on pienet vaaleanlilat kukat (kukkakauppias ei muistanut nimeä). Kaikki kukkivat vielä oikein mainiosti, mutta miten saisin ne säilymään talven yli että niistä olisi vielä ensi kesänäkin iloa? Kaikki kukat ovat ruukuissa/parvekelaatikossa. Asun isossa omakotitalossa, eli eri vaihtoehtoja löytyy talvettamiselle, jos vain tietäisi miten tehdä. Osaako joku auttaa?

10

3458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viher peukku

Pelargonia ja verenpisara on ainakin takuuvarmoja talvehtijoita.Ne voi molemmat tuoda siään sellaisenaan syksyllä ja vieläpä niin ettet leikkaa tai typistä niitä.Paremman tuloksen saa kun siirtää sisälle suht lämpöisen ajan kuluessa ettei tule shokkia.Sama pätee sitten keväällä.Eivät pidä suurista lämpötilaeroista.
      Jos sinulla on vaikka lasiveranta niin siellä menestyy vielä pitkään.
      Muista kasveista kokemuksella sanon,että vähennä kastelu minimiin ja katso niitä riittävän usein.Jos alkavat kuivumaan niin leikkaa kuivuneet pois.Monta kasvia on säilynyt talven yli,kaikkea pitää uskaltaa kokeilla.Kasvilamput auttavat myös.

• ???

Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?

• Kalle
        ??? kirjoitti:

Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?

talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.

• ellit
        Kalle kirjoitti:

talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.

Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.

• Saara
        ellit kirjoitti:

Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.

kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.

• ellit
        Saara kirjoitti:

kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.

Saara, jos minua tarkoitit,olen kyllä lukenut, mutta tämä olikin itse koettua tietoa,ei kirjatietoa.
        Keväällä voi niistä ottaa myös pistokkaita ja laittaa uusia tulemaan.

• ei niin viherpeukalo

Maakellari olisi paras esim. pelargonialle. Olen yrittänyt tuloksetta elättää niitä ikkunalla. Kesäkukkien idea onkin se, että useimmat säilyvät vain yhden kesän. Ei kannata stressaantua, jos eivät mene talven yli.Ensi vuonna tulevat kauppoihin uudet ihanat kesäkukat. Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi.

• ???

Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?

• Mistä
        ??? kirjoitti:

Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?

"Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi."
        Mistähän saisin tilattua niitä siemeniä ?
        Netistä siis ?

• mikähän hyvä

Minulla on verenpisara joka on säilynyt hengissä koko talven ikkunalaudallani. Ostin neljä pientä tainta viime kesänä ja tämä yksi halusi elää vielä kesän jälkeen että nostin sen hyvissä ajoin sisälle, ennen kylmiä.

Mietin nyt että pitäiskö leikata, vai milloin se mahdollisesti kukkii? Ei ole ollenkaan vielä kukkinut On nyt noin 20 cm korkea puska.

Nostanko takaisin parvekkeelleni johon paistaa aurinko koko iltapäivän näin kesällä? Laitoin sen ainakin isompaan ruukkuun kuukausi sitten ja olen alkanut kastelemaan vähän enempi kuin talvella.

En ole mikään loistava puutarhuri että neuvoja kaipaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      221
      4086
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2583
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2295
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1400
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1288
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1149
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      903
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      881
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      876
    Aihe