Kesäkukat

???

Mitäs tehdään kesäkukille talven tullen?
löytyy belargoniaa, markettaa, verenpisaraa, sitten sellaista päivänkakkaran näköistä vaaleanpunaista (en muista nimeä) ja amppelissa oleva kukka jossa on pienet vaaleanlilat kukat (kukkakauppias ei muistanut nimeä). Kaikki kukkivat vielä oikein mainiosti, mutta miten saisin ne säilymään talven yli että niistä olisi vielä ensi kesänäkin iloa? Kaikki kukat ovat ruukuissa/parvekelaatikossa. Asun isossa omakotitalossa, eli eri vaihtoehtoja löytyy talvettamiselle, jos vain tietäisi miten tehdä. Osaako joku auttaa?

10

3405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viher peukku

      Pelargonia ja verenpisara on ainakin takuuvarmoja talvehtijoita.Ne voi molemmat tuoda siään sellaisenaan syksyllä ja vieläpä niin ettet leikkaa tai typistä niitä.Paremman tuloksen saa kun siirtää sisälle suht lämpöisen ajan kuluessa ettei tule shokkia.Sama pätee sitten keväällä.Eivät pidä suurista lämpötilaeroista.
      Jos sinulla on vaikka lasiveranta niin siellä menestyy vielä pitkään.
      Muista kasveista kokemuksella sanon,että vähennä kastelu minimiin ja katso niitä riittävän usein.Jos alkavat kuivumaan niin leikkaa kuivuneet pois.Monta kasvia on säilynyt talven yli,kaikkea pitää uskaltaa kokeilla.Kasvilamput auttavat myös.

      • ???

        Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?


      • Kalle
        ??? kirjoitti:

        Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?

        talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.


      • ellit
        Kalle kirjoitti:

        talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.

        Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.


      • Saara
        ellit kirjoitti:

        Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.

        kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.


      • ellit
        Saara kirjoitti:

        kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.

        Saara, jos minua tarkoitit,olen kyllä lukenut, mutta tämä olikin itse koettua tietoa,ei kirjatietoa.
        Keväällä voi niistä ottaa myös pistokkaita ja laittaa uusia tulemaan.


    • ei niin viherpeukalo

      Maakellari olisi paras esim. pelargonialle. Olen yrittänyt tuloksetta elättää niitä ikkunalla. Kesäkukkien idea onkin se, että useimmat säilyvät vain yhden kesän. Ei kannata stressaantua, jos eivät mene talven yli.Ensi vuonna tulevat kauppoihin uudet ihanat kesäkukat. Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi.

      • ???

        Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?


      • Mistä
        ??? kirjoitti:

        Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?

        "Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi."
        Mistähän saisin tilattua niitä siemeniä ?
        Netistä siis ?


    • mikähän hyvä

      Minulla on verenpisara joka on säilynyt hengissä koko talven ikkunalaudallani. Ostin neljä pientä tainta viime kesänä ja tämä yksi halusi elää vielä kesän jälkeen että nostin sen hyvissä ajoin sisälle, ennen kylmiä.

      Mietin nyt että pitäiskö leikata, vai milloin se mahdollisesti kukkii? Ei ole ollenkaan vielä kukkinut On nyt noin 20 cm korkea puska.

      Nostanko takaisin parvekkeelleni johon paistaa aurinko koko iltapäivän näin kesällä? Laitoin sen ainakin isompaan ruukkuun kuukausi sitten ja olen alkanut kastelemaan vähän enempi kuin talvella.

      En ole mikään loistava puutarhuri että neuvoja kaipaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe