Kesäkukat

???

Mitäs tehdään kesäkukille talven tullen?
löytyy belargoniaa, markettaa, verenpisaraa, sitten sellaista päivänkakkaran näköistä vaaleanpunaista (en muista nimeä) ja amppelissa oleva kukka jossa on pienet vaaleanlilat kukat (kukkakauppias ei muistanut nimeä). Kaikki kukkivat vielä oikein mainiosti, mutta miten saisin ne säilymään talven yli että niistä olisi vielä ensi kesänäkin iloa? Kaikki kukat ovat ruukuissa/parvekelaatikossa. Asun isossa omakotitalossa, eli eri vaihtoehtoja löytyy talvettamiselle, jos vain tietäisi miten tehdä. Osaako joku auttaa?

10

3424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viher peukku

Pelargonia ja verenpisara on ainakin takuuvarmoja talvehtijoita.Ne voi molemmat tuoda siään sellaisenaan syksyllä ja vieläpä niin ettet leikkaa tai typistä niitä.Paremman tuloksen saa kun siirtää sisälle suht lämpöisen ajan kuluessa ettei tule shokkia.Sama pätee sitten keväällä.Eivät pidä suurista lämpötilaeroista.
      Jos sinulla on vaikka lasiveranta niin siellä menestyy vielä pitkään.
      Muista kasveista kokemuksella sanon,että vähennä kastelu minimiin ja katso niitä riittävän usein.Jos alkavat kuivumaan niin leikkaa kuivuneet pois.Monta kasvia on säilynyt talven yli,kaikkea pitää uskaltaa kokeilla.Kasvilamput auttavat myös.

• ???

Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?

• Kalle
        ??? kirjoitti:

Kiits neuvosta.
        Lasikuisti löytyy talosta, mutta menee talvella ulkolämpötilojen mukana, on eristämätön.
        Pitääkö lämpötilan olla alhaisempi talvella noille kukille? Olen kuullut että paras paikka talvettamiselle olisi talouskellari, sellainenkin löytyy, tai vastaava; pimeä ja viileä, onko tässä perää?

talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.

• ellit
        Kalle kirjoitti:

talvehtiville kukille on noin 8-10 asteinen pimeä tila eli juuri esim talouskellari.

Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.

• Saara
        ellit kirjoitti:

Pelargonian ja verenpisaran voi pitää talven aivan sisällä ikkunalla,ei sitä ennenkään ole minnekkään kellariin viety,ne kukkii myös talvella.

kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.

• ellit
        Saara kirjoitti:

kasviopuksesta, eli esim. verenpisara vaatii levon kukinnan jälkeen VIILEÄSSÄ paikassa jaksaakseen kasvaa ja kukkia taas ensi kesänä.

Saara, jos minua tarkoitit,olen kyllä lukenut, mutta tämä olikin itse koettua tietoa,ei kirjatietoa.
        Keväällä voi niistä ottaa myös pistokkaita ja laittaa uusia tulemaan.

• ei niin viherpeukalo

Maakellari olisi paras esim. pelargonialle. Olen yrittänyt tuloksetta elättää niitä ikkunalla. Kesäkukkien idea onkin se, että useimmat säilyvät vain yhden kesän. Ei kannata stressaantua, jos eivät mene talven yli.Ensi vuonna tulevat kauppoihin uudet ihanat kesäkukat. Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi.

• ???

Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?

• Mistä
        ??? kirjoitti:

Kiitos vielä neuvoista!
        Ajattelin yrittää koleilla säilyttää niitä jokatapauksessa kun kerta siihen on mahdollisuus. Missä vaiheessa kannattaa nostaa sisälle vai suoraanko ne nostetaan sinne kellariin? Pitääkö kukkia totuttaa ensin jotenkin?

"Kasvata siemenistä, niin eivät tule kalliiksi."
        Mistähän saisin tilattua niitä siemeniä ?
        Netistä siis ?

• mikähän hyvä

Minulla on verenpisara joka on säilynyt hengissä koko talven ikkunalaudallani. Ostin neljä pientä tainta viime kesänä ja tämä yksi halusi elää vielä kesän jälkeen että nostin sen hyvissä ajoin sisälle, ennen kylmiä.

Mietin nyt että pitäiskö leikata, vai milloin se mahdollisesti kukkii? Ei ole ollenkaan vielä kukkinut On nyt noin 20 cm korkea puska.

Nostanko takaisin parvekkeelleni johon paistaa aurinko koko iltapäivän näin kesällä? Laitoin sen ainakin isompaan ruukkuun kuukausi sitten ja olen alkanut kastelemaan vähän enempi kuin talvella.

En ole mikään loistava puutarhuri että neuvoja kaipaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe