Pitääkö trailerin vetokita olla kytkettynä koukkuun kun tsekkaa ja tutkii sähkökytkentöjä? Vai riittäkö pelkkä auton "töpselistä" tuleva maa-napa (nro 3)? Jostain kuulin, että maadoitus tulee myös vetokoukun kautta.
Ongelmana on kun koko vetokita, pistoke yms on pöllitty ja pitää alkaa viritellä sähköjä. Ja lisämausteena Starsetin 750 trailerissa ei ole käytetty standardivärisiä johtoja, on vain 6 mustaa ja 2 keltavihreätä ;-) Jompikumpi ke-vi pitäisi olla maa mutta muut pitää etsiä erikseen.
Trailerin sähköjen maadoitus?
13
2164
Vastaukset
- ja taas ei
Ei trailerin runkoa käytetä nihinkään vaan maajohto on liittimessä.
- ehdottomasti
muuta käyttää maadoitukseen! Moninapaisen kaapelin maajohdin on jarrutuksessa kovilla, silloin rungosta saa riittävästi "maata" kunhan takavalon maadoitus on kytkettä myös runkoon.
- HA_
ehdottomasti kirjoitti:
muuta käyttää maadoitukseen! Moninapaisen kaapelin maajohdin on jarrutuksessa kovilla, silloin rungosta saa riittävästi "maata" kunhan takavalon maadoitus on kytkettä myös runkoon.
Ei siellä sentään satoja watteja lampuissa tehoa ole, eli eivät ole johdot lähelläkään kestorajaansa, ellei joku alle puolineliöistä piuhaa asentanut. Jarrutukset sitäpaitsi ovat lyhytkestoisia. Jos sitten alimittaista piuhaa kuitenkin käytetty, se kannattaa vaihtaa jo mekaanisen kestävyyden takia sopivaan. Jännitehäviötkään eivät trailerissa ole suuri ongelma. Jos rungon kytkemisen sähköjärjestelmään pystyy välttämään, ollaan aina turvallisemmalla puolella toimivuuden suhteen.
- ammattilainen
HA_ kirjoitti:
Ei siellä sentään satoja watteja lampuissa tehoa ole, eli eivät ole johdot lähelläkään kestorajaansa, ellei joku alle puolineliöistä piuhaa asentanut. Jarrutukset sitäpaitsi ovat lyhytkestoisia. Jos sitten alimittaista piuhaa kuitenkin käytetty, se kannattaa vaihtaa jo mekaanisen kestävyyden takia sopivaan. Jännitehäviötkään eivät trailerissa ole suuri ongelma. Jos rungon kytkemisen sähköjärjestelmään pystyy välttämään, ollaan aina turvallisemmalla puolella toimivuuden suhteen.
Jos trailerin rungon maadoittaa niin silloin sähkövirta siirtyy kulkemaan vetokoukun läpi, koska se on paksumpi kuin sähköjohdot yhteensä. Tämä saattaa aiheuttaa jarrutuksessa yhdessä sumuvalon ja kirkkaiden etuvalojen käytön kanssa sen, että koukku lämpenee liikaa ja sen mekaaninen kestävyys heikkenee, jolloin koukku saattaa murtua ja kuorma tulla niskaan. Itse en uskaltaisi käyttää koukkua johtimena.
- Matias.
ammattilainen kirjoitti:
Jos trailerin rungon maadoittaa niin silloin sähkövirta siirtyy kulkemaan vetokoukun läpi, koska se on paksumpi kuin sähköjohdot yhteensä. Tämä saattaa aiheuttaa jarrutuksessa yhdessä sumuvalon ja kirkkaiden etuvalojen käytön kanssa sen, että koukku lämpenee liikaa ja sen mekaaninen kestävyys heikkenee, jolloin koukku saattaa murtua ja kuorma tulla niskaan. Itse en uskaltaisi käyttää koukkua johtimena.
Taas näitä ammattiasiantuntijoita jotka eivät erota vetokoukkua vetoketjusta.
Se sähkövirta lämmittää mainitsemassasi kytkennässä tietysti koukun lähes punaiseksi, mutta näin syksyllä tiellä olevien vesilammikoiden roiskeet karkaisevat koukun ja siitä tulee vahvempi kuin tehtaalta lähtiessään oli
;) - Anonyymi
ehdottomasti kirjoitti:
muuta käyttää maadoitukseen! Moninapaisen kaapelin maajohdin on jarrutuksessa kovilla, silloin rungosta saa riittävästi "maata" kunhan takavalon maadoitus on kytkettä myös runkoon.
Mitä tekemistä jarrutuksella on tämän kanssa?
- Maano
Otaha sie ne polttimon mollukat poikkeen siittä kärrystä ja mittova ylleismittaril mikä johto männöö siihhe taileril runkoho. Siu mittaris näyttöö oikossulkkuu silloen.
Paaha polttimet takkaassin ja tökkyvä jostannii kahentoesta voltin virtoo johtoloihi yhe kerrallaa. Ja sen aku taekka minnää virtalähtee sie out ottannakkii, muajohto uot tökännä siihhe kärristä löytämmääs muajohtoo.
Kus sie laetat vasempoo vilikkujohtoe virra, siel pallaa vasen vilikku. Laetaha se muisttii.
Vaeha sit toessee piuhhaa, kaho tuas mikä palloo ja laeta muisttii.
Näe sie löyvvät kaekki letkkut mihi kukkii männöö.- Ja sama Suomeksi, kiitos?
Mitä ihme kotiseutupioneerejä täällä oikein pyörii? Enkä minä sitä, ihan kivahan se on, jos ihminen on ylpeä kotikonnuistaan, mutta pitääkö sitä väen väkisin nettipalstoillakin vääntää jotain mitälie murretta? Etenkään jos on tarkoitus ihan aikuisten oikeasti vastata jonkun kysymykseen, niin pitääkö sitä kryptata se vastaus tuollaiseen "aivam mahrottoma molotukksee" josta ei selvin päin saa mitään selvää... :)
Elikkäs, nöyrä pyyntöni "maanolle": voisitkos millään kirjoittaa tuon tekstisi edes kutakuinkin kirjakieltä muistuttavalla Suomella, niin pääsisin minäkin osingolle vastauksestasi. Tuosta edellisestä tekstistä en saanut muuta irti kuin päänsäryn. - Matias.
Ja sama Suomeksi, kiitos? kirjoitti:
Mitä ihme kotiseutupioneerejä täällä oikein pyörii? Enkä minä sitä, ihan kivahan se on, jos ihminen on ylpeä kotikonnuistaan, mutta pitääkö sitä väen väkisin nettipalstoillakin vääntää jotain mitälie murretta? Etenkään jos on tarkoitus ihan aikuisten oikeasti vastata jonkun kysymykseen, niin pitääkö sitä kryptata se vastaus tuollaiseen "aivam mahrottoma molotukksee" josta ei selvin päin saa mitään selvää... :)
Elikkäs, nöyrä pyyntöni "maanolle": voisitkos millään kirjoittaa tuon tekstisi edes kutakuinkin kirjakieltä muistuttavalla Suomella, niin pääsisin minäkin osingolle vastauksestasi. Tuosta edellisestä tekstistä en saanut muuta irti kuin päänsäryn.Maano taitaa olla kyllä melkoinen seppä ;) mutta kyllä se tuntuu jotain näistä tietävän.
Ei sen jutuista kyllä selvinpäin ota selvää joten yritän nyt yhden valkkarin voimalla suomentaa mitä jurrikka yrittää sanoa.
Otaha sie ne polttimon mollukat poikkeen siittä kärrystä ja mittova ylleismittaril mikä johto männöö siihhe taileril runkoho. Siu mittaris näyttöö oikossulkkuu silloen.
- ota kärryn polttimot pois jolloin virtapiiri on avoin ja mittaa yleismittarilla millä johdolla on nolla ohmin vastus runkoon. Se on maajohto. (Jos polttimot olisivat paikallaan, kaikki johdot näyttäisivät lähes nolla ohmin vastusta)
Paaha polttimet takkaassin ja tökkyvä jostannii kahentoesta voltin virtoo johtoloihi yhe kerrallaa. Ja sen aku taekka minnää virtalähtee sie out ottannakkii, muajohto uot tökännä siihhe kärristä löytämmääs muajohtoo.
- Laita polttimot takaisin paikoilleen. Ota joku virtalähde, irtoakku, akkulaturi tai joku akkuporakoneen akku ja kytke sen miinusnapa mittarin avulla löytämääsi miinusjohtoon ja kytke vuorotellen yksi kerrallaan näitä muita johtoja sen virtalähteen plusnapaan. Kärryssä palava valo kertoo minkä valon johto on kyseessä. Laita muistiin jokaisen johdon funktio. Eli ulkoisella virtalähteellä kytketään vuorotellen jokainen johto kiinni ja löydetään minkä valon johto se on.
Kus sie laetat vasempoo vilikkujohtoe virra, siel pallaa vasen vilikku. Laetaha se muisttii.
Vaeha sit toessee piuhhaa, kaho tuas mikä palloo ja laeta muisttii.
- eli kun olet kytkenyt johdon kiinni ja huomaat että vasen vilkku kärryssä palaa, merkitse johtoon että se on vasemman vilkun johto jne.
Näe sie löyvvät kaekki letkkut mihi kukkii männöö.
- Kun olet näin testannut kaikki johdot, olet selvittänyt kytkentäjärjestyksen. - Tulihan se sieltä...
Matias. kirjoitti:
Maano taitaa olla kyllä melkoinen seppä ;) mutta kyllä se tuntuu jotain näistä tietävän.
Ei sen jutuista kyllä selvinpäin ota selvää joten yritän nyt yhden valkkarin voimalla suomentaa mitä jurrikka yrittää sanoa.
Otaha sie ne polttimon mollukat poikkeen siittä kärrystä ja mittova ylleismittaril mikä johto männöö siihhe taileril runkoho. Siu mittaris näyttöö oikossulkkuu silloen.
- ota kärryn polttimot pois jolloin virtapiiri on avoin ja mittaa yleismittarilla millä johdolla on nolla ohmin vastus runkoon. Se on maajohto. (Jos polttimot olisivat paikallaan, kaikki johdot näyttäisivät lähes nolla ohmin vastusta)
Paaha polttimet takkaassin ja tökkyvä jostannii kahentoesta voltin virtoo johtoloihi yhe kerrallaa. Ja sen aku taekka minnää virtalähtee sie out ottannakkii, muajohto uot tökännä siihhe kärristä löytämmääs muajohtoo.
- Laita polttimot takaisin paikoilleen. Ota joku virtalähde, irtoakku, akkulaturi tai joku akkuporakoneen akku ja kytke sen miinusnapa mittarin avulla löytämääsi miinusjohtoon ja kytke vuorotellen yksi kerrallaan näitä muita johtoja sen virtalähteen plusnapaan. Kärryssä palava valo kertoo minkä valon johto on kyseessä. Laita muistiin jokaisen johdon funktio. Eli ulkoisella virtalähteellä kytketään vuorotellen jokainen johto kiinni ja löydetään minkä valon johto se on.
Kus sie laetat vasempoo vilikkujohtoe virra, siel pallaa vasen vilikku. Laetaha se muisttii.
Vaeha sit toessee piuhhaa, kaho tuas mikä palloo ja laeta muisttii.
- eli kun olet kytkenyt johdon kiinni ja huomaat että vasen vilkku kärryssä palaa, merkitse johtoon että se on vasemman vilkun johto jne.
Näe sie löyvvät kaekki letkkut mihi kukkii männöö.
- Kun olet näin testannut kaikki johdot, olet selvittänyt kytkentäjärjestyksen.Kiitoksia vaan käännöksestä... :)
- Maano
Ja sama Suomeksi, kiitos? kirjoitti:
Mitä ihme kotiseutupioneerejä täällä oikein pyörii? Enkä minä sitä, ihan kivahan se on, jos ihminen on ylpeä kotikonnuistaan, mutta pitääkö sitä väen väkisin nettipalstoillakin vääntää jotain mitälie murretta? Etenkään jos on tarkoitus ihan aikuisten oikeasti vastata jonkun kysymykseen, niin pitääkö sitä kryptata se vastaus tuollaiseen "aivam mahrottoma molotukksee" josta ei selvin päin saa mitään selvää... :)
Elikkäs, nöyrä pyyntöni "maanolle": voisitkos millään kirjoittaa tuon tekstisi edes kutakuinkin kirjakieltä muistuttavalla Suomella, niin pääsisin minäkin osingolle vastauksestasi. Tuosta edellisestä tekstistä en saanut muuta irti kuin päänsäryn.Minnee ossoo niinku rohvessorit kirjottoo. Siihhe aekoo ku miu pittii koulluu männä ol mänössä suommen ja kaekkien kanssojen tahto välliisset ampummahiihtokilipaellut ja jäep muutammien aineitte osalt vähhää keske.
Ens ku mie mäni koulluu siel olliikkii liikunta alus ku myö jalakassii tuljtii kannakselta pohojanmuoalle.
Kuha myö siel olttii nii alako se työharjottellu ossuus jota kestihhii jonnii aekoo.
Myöhhä velj Veerti kans huommattii etteihä se isäukko ja meihä isovelj, se essiikkoenne
Taano sielt sotahommeleist sit tullunna kottii ku laatikos vähhää myöhhemii.
Tai eihhä se Veertti sittää huomannu, kuu hää neljvuotisna huomannu ku oman pippellissää, aenna sitä ol hiploomassa.
Niihhä sitä työharjjoottelua olikkii sit viiskymmentä vuotta kuha miu vanhhin poeka sit Äennää talloo alako isännöemmää ja tehtihhiii sukupuollen vaehos ja minäkkii saen vähheä ennäämmin vappaa aekoo ja oppinna vähhä tietokonneitennii kanssa pelloommaa.
- reimari
ja värilliset yhteen niin että parilliset ja parittomat johdot menevät yhteen. Minkä merkkinen auto, onko sähköt valmiiksi maadotettu ??
Sta. Reimari - Anonyymi
Uusi peräkärry valot katosi .auton pistoke OK
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1572978
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541759Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461724Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1571560- 761502
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3301366The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201238Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m761190- 1581062
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251025