kieltävät Suomen kielisen puhumisen ja

kirjoituksen

kaikissa yhteyksissä! Uskomatonta ja julmaa! Tyypillistä HERrakansaa muljuttuu moukka-Suomalaisia!
Olemmeko tyhmiä, kun hyväksymme tämän?
Miksi he pääsevät vapaasti mantereen korkeakouluihin, ilman pääsykokeita? Miksi Hankkeniin pääsee kaksi numeroa alemmalla todistuksella sisään, kuin oikeaan Kauppakorkeakouluun jne? Muutos ja pian!

32

3917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtelu....

      Manner-Suomen korkeakouluihin pääsee vain, mikäli pystyy osoittamaan hallitsevansa suomenkielen riittävän hyvin. Ilman sitä taitoa ei ahvenanmaalainen tänne pääse ja on siinä mielessä heikommassa asemassa kuin esim. rannikolla asuva suomenruotsalainen.

      Suomenruotsalaisten vähäinen määrä mahdollistaa sen, että mainitsemaasi kauppikseen pääsee pienemmillä arvoilla kuin suomenkielisten vastaavaan. Jos osaat ruotsia riittävästi, voit pyrkiä ruotsinkieliseen koulutukseen ja moni on sitä käyttänytkin hyväkseen! Suomenkielinen serkkuni ei päässyt hammaslääketieteelliseen koska pyrkijöitä oli tavalliseen tapaan paljon! Niinpä hän seuraavana vuonna haki ruotsinkieliseen opetukseen ja pääsi heti. Ruotsia hän oli alkanut opetella vasta yläasteella mutta kielellisesti lahjakkaana hän oppi sen hyvin.
      Mitään oppiainetta ei kannata laistaa yläasteellakaan koska kaikesta opetetusta voi joskus olla arvaamatonta hyötyä.

      Sinulle suosittelen suomenkielen opettelua. Tekstistä päätellen sinulla on siinä(kin) vakavia puutteita.

      • luvattu!

        Eli Ahvenanmaalla on virallisesti luvattu syrjintä!
        Suomi on euroopan outo lintu missä ruotsalaiset tekee mitä haluavat ja alkuasukkaat vain vinkuu perässä. Onneksi pääsen kohta pois täältä pakkoruotsituksen ja valheiden maasta.Täällä vain ruotsalaiset voivat asua sivistyneesti ja kirjoitella lehdissä mitä haluavat,suomalaiset eivät voi kirjoitella mitään mikä kysenalaistaa pakkoruotsin tai vaikka Ahvenanmaan.
        Lähes kaikki tiedotusvälineet ovat ruotsalaisten hallussa (hesari,mtv,iltalehti yms)ja näin olleen herrat päättä mitä mongoolit voivat kirjoitella.
        Olen myös sitä mieltä että näistä ihmisoikeusrikoksista pitäisi valitta Eu-tuomioistuimeen koska paikalliset tahot ovat täysin ruotsalaisten pauloissa eivätkä uskalla sanoa mitään (esim. Lipponen,Halonen ja useat muut).


      • lukutaidoton??
        luvattu! kirjoitti:

        Eli Ahvenanmaalla on virallisesti luvattu syrjintä!
        Suomi on euroopan outo lintu missä ruotsalaiset tekee mitä haluavat ja alkuasukkaat vain vinkuu perässä. Onneksi pääsen kohta pois täältä pakkoruotsituksen ja valheiden maasta.Täällä vain ruotsalaiset voivat asua sivistyneesti ja kirjoitella lehdissä mitä haluavat,suomalaiset eivät voi kirjoitella mitään mikä kysenalaistaa pakkoruotsin tai vaikka Ahvenanmaan.
        Lähes kaikki tiedotusvälineet ovat ruotsalaisten hallussa (hesari,mtv,iltalehti yms)ja näin olleen herrat päättä mitä mongoolit voivat kirjoitella.
        Olen myös sitä mieltä että näistä ihmisoikeusrikoksista pitäisi valitta Eu-tuomioistuimeen koska paikalliset tahot ovat täysin ruotsalaisten pauloissa eivätkä uskalla sanoa mitään (esim. Lipponen,Halonen ja useat muut).

        Aloitin viestini kertomalla, että MANNERSUOMEN korkeakouluihin ei pääse ahvenanmaalainen jos ei kykene osoittamaan että osaa suomea.

        Pitäisi kai sanoa että heitä kohtaan on syrjintä yhtä laillistettu kuin toisinpäin.


      • ''''''''''''''

        EI TARTTE KOLUJA KÄYDÄ,KIRJOITUSTEN TAKIA,AINA LÖYTYY JOKA SANOO KIRJOITUSVIRHEET.MONTAKO VIRHETTÄ LÖYSIT?PUUPÄÄ!!


      • Hä ?

        Mitä moukka tarkoittaa suomeksi ?


      • VALITA..
        luvattu! kirjoitti:

        Eli Ahvenanmaalla on virallisesti luvattu syrjintä!
        Suomi on euroopan outo lintu missä ruotsalaiset tekee mitä haluavat ja alkuasukkaat vain vinkuu perässä. Onneksi pääsen kohta pois täältä pakkoruotsituksen ja valheiden maasta.Täällä vain ruotsalaiset voivat asua sivistyneesti ja kirjoitella lehdissä mitä haluavat,suomalaiset eivät voi kirjoitella mitään mikä kysenalaistaa pakkoruotsin tai vaikka Ahvenanmaan.
        Lähes kaikki tiedotusvälineet ovat ruotsalaisten hallussa (hesari,mtv,iltalehti yms)ja näin olleen herrat päättä mitä mongoolit voivat kirjoitella.
        Olen myös sitä mieltä että näistä ihmisoikeusrikoksista pitäisi valitta Eu-tuomioistuimeen koska paikalliset tahot ovat täysin ruotsalaisten pauloissa eivätkä uskalla sanoa mitään (esim. Lipponen,Halonen ja useat muut).

        NO MIKSET VALITA EIT:EEN...


      • asiaaa

        KIITOS, asiallisesta kommentista, joista on pulaa, tällä(kin) palstalla.
        Tack


    • svensktalande

      Mitä helvettiä sinä finni tunkeudut herrakansan joukkoon kun sinua ei sinne haluta?

      jos ei kestä puhua ruotsia voi syöksyä pimeimpään savoon ja viäntää siellä finnien mongerrusta.

      Muuten = finne tarkoittaa FINNI....

      • alltid

        Sinä "svensktalande" voit itse mennä vaikka niin pitkälle kuin pippuri kasvaa!
        Kuvitteletko olevasi jotenkin parempi ihminen kun olet svensktalande (vai finladssvenskaa talande, on vähän eroa)?
        Olen minäkin svensktalande ja onpa ruotsalaisia juuriakin, mutta mitä leuhkimista siinä olisi? Aivan, ei niin yhtään mitään! Olen suomalainen ja siitä ylpeä.


      • alla talar om dig

        Mihin perustuu väitteesi että Savossa ei kukaan osaa ruotsia ?


      • Soini kehiin
        alltid kirjoitti:

        Sinä "svensktalande" voit itse mennä vaikka niin pitkälle kuin pippuri kasvaa!
        Kuvitteletko olevasi jotenkin parempi ihminen kun olet svensktalande (vai finladssvenskaa talande, on vähän eroa)?
        Olen minäkin svensktalande ja onpa ruotsalaisia juuriakin, mutta mitä leuhkimista siinä olisi? Aivan, ei niin yhtään mitään! Olen suomalainen ja siitä ylpeä.

        Joo vittu noitten hurrikielen oikeuksien kanssa tässä maassa. Kummallista epäoikeudenmukaisuutta tuon mongertavan vähemmistökielen kanssa. Ruotsinkieliset kunnat vaan palvelurakenneuudistuksen myötä liitettävä suomenkielisiin kuntiin ja ruotsinkieliset kyltit taotaan kattopelleiksi.

        eIHÄN TÄÄLLÄ VENÄJÄNKIELISILLE, EESTINKIELISILLE TAI ALKUPERÄISKANSAN SAAMENKIELISILLEKÄÄN OLE VASTAAVIA ERIVAPAUKSIA JA OIKEUKSIA MITÄ NÄILLE EPÄPUHDASTA RUOTSINKIELTÄ PUHUVILLE ON JÄRJESTELTY.
        JA TUO MEIDÄN PRESSA EI USKALLA EIKÄ OSAA PUUTTUA TÄHÄN ON ARKA AKKA EIKÄ YMMÄRRÄ STADIN FRIIDUNA AJAA TÄMÄN MAAN TODELLISEN KANSAN ETUJA. OISKOHAN SE TIMO SOINI PAREMPI PRESSA - NO EI AINAKAAN HUONOMPI JA EDUSKUNNAN PITÄÄ MYÖS TEHDÄ TÄLLÄ HURRIKIELEN TERRORILLE JOTAIN TÄSSÄ SUOMEN MAASSA SILLÄ SUOMI ON KIELEMME JA KOTIMME

        JA TÄÄLTÄHÄN TULLAAN ISOOLLA JOUKOOLLA JOS EI PIA ALA KUULUMAHAN KORJAUSTA ASIOOHIN - KATOTAHAN


      • vain o niin
        Soini kehiin kirjoitti:

        Joo vittu noitten hurrikielen oikeuksien kanssa tässä maassa. Kummallista epäoikeudenmukaisuutta tuon mongertavan vähemmistökielen kanssa. Ruotsinkieliset kunnat vaan palvelurakenneuudistuksen myötä liitettävä suomenkielisiin kuntiin ja ruotsinkieliset kyltit taotaan kattopelleiksi.

        eIHÄN TÄÄLLÄ VENÄJÄNKIELISILLE, EESTINKIELISILLE TAI ALKUPERÄISKANSAN SAAMENKIELISILLEKÄÄN OLE VASTAAVIA ERIVAPAUKSIA JA OIKEUKSIA MITÄ NÄILLE EPÄPUHDASTA RUOTSINKIELTÄ PUHUVILLE ON JÄRJESTELTY.
        JA TUO MEIDÄN PRESSA EI USKALLA EIKÄ OSAA PUUTTUA TÄHÄN ON ARKA AKKA EIKÄ YMMÄRRÄ STADIN FRIIDUNA AJAA TÄMÄN MAAN TODELLISEN KANSAN ETUJA. OISKOHAN SE TIMO SOINI PAREMPI PRESSA - NO EI AINAKAAN HUONOMPI JA EDUSKUNNAN PITÄÄ MYÖS TEHDÄ TÄLLÄ HURRIKIELEN TERRORILLE JOTAIN TÄSSÄ SUOMEN MAASSA SILLÄ SUOMI ON KIELEMME JA KOTIMME

        JA TÄÄLTÄHÄN TULLAAN ISOOLLA JOUKOOLLA JOS EI PIA ALA KUULUMAHAN KORJAUSTA ASIOOHIN - KATOTAHAN

        Vieläkös se on niin ettei ahvenanmaalaisten tarvi käydä edes armeijaa? Jos ei niin eikös sen nimen vois muuttaa sivarilandiaksi sivareiden luvattu maa.....


    • vakavasti

      Kenenkään äidinkielen puhumista ei voi kieltää, ei edes ahvenanmaalaiset! Höpsistä!
      Muutos kyllä tarvitaan, ehdottomasti, mitä kouluihin pääsemiseen tulee, mikäli se on noin epätasa-arvoista kuin kirjoitat.

    • Nuskaja-kissa

      Kieltävät suomen puhumisen?

      Älä höpäjä, hölmö! Miten muka?

      Ei täällä Helsingissäkään ole onnistuttu kieltämään savon puhumista.

      • hyvä kommentti

        heh, sun kommenttis tolle ääliölle oli hyvä :D


      • sawolax

        eikä täällä savossa olla vielä kielletty tsadinmurretta puhuvia....vaikka toisaalta


    • monesti Oolannissa käynyt

      ...idiootti, kun olet tietämätön ja ennakkoluuloinen: Kävin ensimmäisen kerran Ahvenanmaalla 25 vuotta sitten ja sen jälkeen olen käynyt siellä monta kertaa, mutta koskaan minua ei kielletty siellä puhumasta Suomen kieltä. Leirintäalueilla oli jopa suomenkielisiä kesätyöntekijöitä meitä mannersuomalaisia varten, mikä oli ensimmäisellä keraala minulle yllätys - aloitin nääs keskustelun ruotsiksi.

      Myös muissa turisteja palvelevissa paikoissa puhutaan suomea ja palvelllaan suomeksi.

      Mutta ettehän te täällä mellastavat idiootit sitä tiedä, kun ette siellä edes ole käyneet. Yleensähän on niin, että jostain asiasta mellastavat eniten sellaiset, jotka eivät asiasta yhtään mitään tiedä.

      • Atwa

        Sinä sen sanoit!

        Minäkin olen käynyt usein siellä eikä ole kuin yhden kerran tullut negatiivista palvelua ja se oli yhdellä bensa-asemalla.

        Kyseessä oli murkku ikäisiä tyttöjä, joten ei se minun mielenrauhaani mitenkään häirinnyt. Ainahan murkut tekevät hölmöyksiä.


    • kesän(ja palaa)

      metsäpalo varoituksia odetellessa...kyllä mä kannatan poltetun maan taktiikkaa tän saaren kanssa
      T:NSDAP

      • Saari venäläisille

        Eihän Ahvenanmalla ole armeijankäyneitä ja nehän valitti ey:hyn, kun suomalainen rannikkovartiosto ajoi heidän vesialueen läpi.
        Eiköhän se kävisi vaihdossa Karjalaan, koska eihän kukaan Suomesta saa mennä puolustamaan affiksen "sivareita" siitähän joutuu linnaan...


      • Atwa
        Saari venäläisille kirjoitti:

        Eihän Ahvenanmalla ole armeijankäyneitä ja nehän valitti ey:hyn, kun suomalainen rannikkovartiosto ajoi heidän vesialueen läpi.
        Eiköhän se kävisi vaihdossa Karjalaan, koska eihän kukaan Suomesta saa mennä puolustamaan affiksen "sivareita" siitähän joutuu linnaan...

        Tietosi on äidiltäsi, joka sekään ei tiennyt mistään mitään, Peräkammarin poika.

        Ahvenanmaalta on tullut armeijaan useita kavereita vapaaehtoisina, vaikka perustuslaissa heille on myönnetty vapaus yleisestä kutsunnasta.

        Mitä tulee "rannikkovartiostoon" niin et ole näköjään niin paljon sivistynyt että tietäisit että Suomessa on Merivartiosto.
        Lisäksi Merivartiostolla on useita asemia Ahvenanmaalla kuten esim. Maarianhaminassa, Kökarissa jne.

        Jos et sinne uskalla mennä, niin pysy siellä peräkammarissa ja ole hiljaa ja anna ihmisten ymmärtää että olet hölmö, kuin avaat suusi ja hälvennät kaikki epäilyt.


      • Vallataan se takaisin
        Atwa kirjoitti:

        Tietosi on äidiltäsi, joka sekään ei tiennyt mistään mitään, Peräkammarin poika.

        Ahvenanmaalta on tullut armeijaan useita kavereita vapaaehtoisina, vaikka perustuslaissa heille on myönnetty vapaus yleisestä kutsunnasta.

        Mitä tulee "rannikkovartiostoon" niin et ole näköjään niin paljon sivistynyt että tietäisit että Suomessa on Merivartiosto.
        Lisäksi Merivartiostolla on useita asemia Ahvenanmaalla kuten esim. Maarianhaminassa, Kökarissa jne.

        Jos et sinne uskalla mennä, niin pysy siellä peräkammarissa ja ole hiljaa ja anna ihmisten ymmärtää että olet hölmö, kuin avaat suusi ja hälvennät kaikki epäilyt.

        Samat lait ja velvollisuudet ahvenanmaallekin kuin suomeen.
        Nehän on sellaisia elättejä, joita manner_suomen verovaroilla baapotaan.
        Rasistisia ne on melkein poikkeusetta.
        Myydään vaan ?????, tai eniten tarjoavalle, saatais siitä ainakin vuoden polttoaineet Suomeen:))
        Affevananmaalaiset on usein samanlaisia, kuin somalialaiset, nekään ei halua olla tekemisissä niiden kanssa jotka heitä elättää:--)


      • Trabant tuineni
        Atwa kirjoitti:

        Tietosi on äidiltäsi, joka sekään ei tiennyt mistään mitään, Peräkammarin poika.

        Ahvenanmaalta on tullut armeijaan useita kavereita vapaaehtoisina, vaikka perustuslaissa heille on myönnetty vapaus yleisestä kutsunnasta.

        Mitä tulee "rannikkovartiostoon" niin et ole näköjään niin paljon sivistynyt että tietäisit että Suomessa on Merivartiosto.
        Lisäksi Merivartiostolla on useita asemia Ahvenanmaalla kuten esim. Maarianhaminassa, Kökarissa jne.

        Jos et sinne uskalla mennä, niin pysy siellä peräkammarissa ja ole hiljaa ja anna ihmisten ymmärtää että olet hölmö, kuin avaat suusi ja hälvennät kaikki epäilyt.

        Ja annahan tilastoja näistä vapaaehtoisista vitun idiootti!

        Sen merivartiosto toiminnan ja muun meritoiminnan Ahvenanmaalla hoitaa kyllä ruotsinkielinen Uudenmaan Prikaati eikä sekään ole kuin joku viidensadan henkilön suuruinen joten åpidä turpasi kiinni kun et ole selvästikään edes armeijaa käynnyt.

        Vitun ahvenanmaalainen räkänokka uhoaja jolla on nuuskan kellastamat ikenet.


    • ei kiitos!

      Ahvenanmaalle turistina? Ei kiitos! Ahvenanmaalla on kielletty suomenkielisen seurakunnan perustaminen. Lisäksi siellä on kielletty suomenkielisen koulun perustaminen olisi se koulu sitten yksityinen tai julkinen (Suomen valtio). Ja tämä kaikki tapahtuu Suomessa???

      "Antaako EU suomenkielisten syrjinnän jatkua Ahvenanmaalla."

      http://lotta.yle.fi/motweb.nsf/sivut/ohjelma?opendocument&pageid=Content77446


      RKP:n eduskuntaryhmässä toiminut Gunnar Jansson: "Koko Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmä perustuu syrjintään."

      http://www.yle.fi/mot/af041025/kasikirjoitus.htm

      • Patriootti Pohjanmaalta

        Eiköhän Aatu näyttäny jo aikoja sitten et miten tällasessa tilanteessa toimitaan!!! Eiköhän lähäretä:)


      • P:saari

      • P:saari kirjoitti:

        Ahvenanmaa ja Pietarsaari sama paskaläjä. suomenkielisten syrjinnän jatkua yhä. Olen itse Pietarsaaresta täällä näkyy kaikki ja alkaa vaan pahenee :( Voi että on niin paljon ihmisiä muuttanut pois ei kukaan jaksa tätä syrjintää katsoa.
        http://richardjarnefelt.blogit.uusisuomi.fi/2010/05/23/voiko-ruotsalaiseen-kansanpuolueeseen-luottaa/

        No tänne Ahvenanmaalle muuttaa koko ajan suomenkielisiä, useimmat jäävät tänne ja viihtyvät täällä oikein hyvin. Mitä se sitten kertookin tästä paikasta?


      • tilastonikkarit
        ahvennainen kirjoitti:

        No tänne Ahvenanmaalle muuttaa koko ajan suomenkielisiä, useimmat jäävät tänne ja viihtyvät täällä oikein hyvin. Mitä se sitten kertookin tästä paikasta?

        Ja mistähän saisi tilastoa tästä "muuttoliikenteestä" vai veditkö senkin perseestäsI? Hurrihan on tunnetusti valehteleva ja röyhkeä paska. Mustalaiselle kun sukua on.


      • tilastonikkarit kirjoitti:

        Ja mistähän saisi tilastoa tästä "muuttoliikenteestä" vai veditkö senkin perseestäsI? Hurrihan on tunnetusti valehteleva ja röyhkeä paska. Mustalaiselle kun sukua on.

        ÅSUB noita tilastoja tekee, niistä näkee kuinka monta suomenkielistä on muuttanut tänne ja kuinka monta pois. Viihtyvyyttä tilastoista tietenkään voi tarkastaa, mutta kun meitä suomenkielisiä on jo kymmeniä vuosia ollut täällä noin 5 % ja luonnollistakin poistumaa täytyy olla, pakko tänne on uusia tulla. Kenestä valehtelevasta hurrista muuten puhut? Minä ainakin olen ihan suomenkielinen, ja olen ymmärtänyt että hurrilla tarkoitetaan ruotsinkielistä. Mihin tilastoon muuten perustuu tuo Pietarsaarijuttu?


      • tyskman

      • edistystä tapahtuu..
        tyskman kirjoitti:

        Jakobstadin oma menetyshän se on.

        Suuntaus on hyvä ja toivottavasti Suomi on jonain päivänä virallisesti yksikielinen maa.
        Ahvenanmaalle soisin mielelläni täydellisen erilläänolon Suomesta.
        Voisivat omilla ansioillaan perustaa kaiken tarvitsemansa palvelun jne.
        Kaavailivat omaa rahaakin aikoinaan, annettakoon se heille.
        Kaikki tuet sekä palvelut pois.
        Putin voisi miehittää saaret seuraavana päivänä sekä paiskata nämä omahyväiset paremmat ihmiset vaikka leireille.


      • Tämä vielä
        ahvennainen kirjoitti:

        ÅSUB noita tilastoja tekee, niistä näkee kuinka monta suomenkielistä on muuttanut tänne ja kuinka monta pois. Viihtyvyyttä tilastoista tietenkään voi tarkastaa, mutta kun meitä suomenkielisiä on jo kymmeniä vuosia ollut täällä noin 5 % ja luonnollistakin poistumaa täytyy olla, pakko tänne on uusia tulla. Kenestä valehtelevasta hurrista muuten puhut? Minä ainakin olen ihan suomenkielinen, ja olen ymmärtänyt että hurrilla tarkoitetaan ruotsinkielistä. Mihin tilastoon muuten perustuu tuo Pietarsaarijuttu?

        Eriarvoistamiseen ei näytä tulevan parannusta, mutta oma on häpeänne.

        "Suomen lain mukaan syrjintä on rikos. Lain mukaan "ketään ei saa asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe