Huomasin 26.8 lauantaina etten näe toisella silmälläni kunnolla. Kaikki oli sumeaa ja vain muutaman metrin päässäkin ihmisen kasvonpiirteet olivat epäselvät. Maanantaina hakeuduin yksityisen kautta yliopistolliseen sairaalaan, jossa minulle tehtiin muutama pieni testi. Huomasin mm. että paikallaan marssiminen onnistui silmät auki, mutta silmät kiinni siitä tuli "robottimaista", ja lääkäri sanoikin että refleksini ovat yliherkät. Päänsärkyä minulla oli tuolloin vain vasemman (kipeän) silmän puolella, mutta siedettävissä rajoissa.
Lääkäri epäili näköhermon tulehdusta, mutta halusi sulkea vakavammat taudit pois ja määräsi minut selkäydinnäyteenottoon. Minulle määrättiin myös kortisonihoitoa 1000mg/vrk, kolmena peräkkäisenä vuorokautena. Jäin osastolle kortisonihoitoa varten.
Päänsärky alkoi pahentua seuraavana päivänä, jolloin hoito aloitettiin. Sain burana 600:sta särkyyn, muttei se oikein auttanut. Muutaman päivän päästä särky oli jo niin pahaa luokkaa, että minulle tehtiin veripaikka kohtaan josta otettiin selkäydinnestettä. Ensimmäinen lääkärini sanoi tämän auttavan lähes välittömästi särkyyn. Ja niin auttoikin, sinä iltana särkyä ei juurikaan ollut.
Seuraavana päivänä eli torstaina särky kuitenkin alkoi taas heti herättyäni, ja tuntui muutenkin että seisaaltaan se vain paheni. Sain vähän voimakkaampia lääkkeitä (Panacod), mutta nekään eivät auttaneet. Minulla on myös migreeni, mutta päänsärky ei muistuttanut mitenkään migreenikohtausta, vaan se oli enemmänkin kipeän silmän puolella. Illalla otin kuitenkin migreenilääkkeen (Imitran), mutta se sekään ei auttanut toivotulla tavalla.
Perjantaina minulta otettiin pään magn.kuvaus, josta lääkäri totesi että kaikki viittaa näköhermon tulehdukseen, eikä mikään paina näköhermoja pään sisällä. Hän sanoi myös, että tässä vaiheessa päänsärky ei johdu enää tulehduksesta. Epäili lähinnä jännitystä ja yleisstressiä. Minulla on kaksi kertaa elämässäni ollut migreenikohtaus, ja tämä päänsärky on huomattavasti pahempaa kuin ne!
Nyt olen viikonlopun kotona, jos mukavampi ilmapiiri auttaisi särkyyn. Mutta tuntuu vain, että särky senkuin pahenee. Olen kokeillut Miranaxia, Zomigia ja Diapamia (kohtuuden rajoissa toki), mutta mistään ei ole särkyyn apua!! Diapamin avulla pystyn tosin nukahtamaan.
Eräs hoitaja ehdotti että kärsin särkylääkepäänsärystä, mutta en ole syönyt särkylääkkeitä kuin noin kolme päivässä, muutamien päivien ajan, niin siitäkään ei voi kyse olla. Sairaalassa ehdottivat että ottaisin morfiinia kipuun, mutta yritän nimenomaan saada pään kuntoon, en sekaisin.
Onko kellään tietoa, mistä särky voi johtua? Silmällä en edelleenkään näe kovin hyvin, vaikka tuntuu kuitenkin jo näkö hieman palanneen. Kortisonihoitoa en ole ennen saanut, joten siitä minulla ei ole kokemuksia. Lääkäri sanoi että levotonta oloa se voi ainakin aiheuttaa, mutta särkyyn hän ei osannut sitä liittää. Välillä tuntuu että ainoa helpotus olisi hypätä katolta alas, särky todellakin on niin kovaa.
Näköhermon tulehdus ja tappava päänsärky
5
13396
Vastaukset
- Valelikinäköinen
Yksi mahdollinen syy päänsärkyyn on ns piilokaukonäkö (Latent hyperopia) joka voi aiheuttaa pahoja migeernikohtauksia. Piilokaukonäössä todellinen taittovirhe on reilusti pluspuolella eikä kyseessä ole mikään varsinainen silmäsairaus vaan potilaalle on määrättävä sopivat silmälasit.
Et kertonut käytätkö silmäläseja ja mitkä on niiden vahvuudet ja mitä työtä teet työksesi teetkö ns lähityötä kuten näyttöpäätetyötä ja käytätkö luku- ja lähityölaseja?
Onko silmälääkäri tutkinut taittovirheesi lähiaikoina?
Jos taittovirhe on pluspuolella etkä käytä pluslaseja sinulla voi olla ns akkommodaatiospasmia eli akkommodaatilihaksen kramppi joka vuosia kestäneenä saa aikaan otsalle kaksi tai yhden syvän pystyrypyn tai montun alkaen kulmakarvojen välistä.
Katso kuvasta Tom Hanksin pystyryppyjä.
http://www.sonypictures.com/movies/thedavincicode/
Silmälääkäri Kaisu Viikari on kertonut kirjassaan "Tetralogia" näistä silmäpohjaisista migreenitapauksista. Hän on sanonut, että vahvojen pluslasien päähän laitto voi auttaa (pluslasisumutus eli Fogging) tällaisissa tapauksissa. Pluslasit päässä lopettavat silmän akkommodoinnin ja akkommodaatiolihakset pääsevät rentoutumaan ja kipu hellittää. Potilaan objektiivinen taittovirhe pitää tunnistaa ja hänelle määrätään oikeanlaiset silmälasit.
Tiimarista ja tavarataloista saa halpoja pluslaseja 3,5d on vahvin. Käy ostamassa ko lasit ja pidä niitä päässäsi 15..30min kerrallaan kun olet istualla ja jos päänsärky alkaa helpottamaan mene ensitilassa silmälääkäriin ja pyydä että piilokaukonäkö testataan. Akkommodaatiospasmin lauetessa silmissä tuntuu nipistelyä ja mahdollisesti hyvin lyhyitä neulan piston kaltaisia kipuja ja mahdollisesti pulssi nousee hiukan.
Jos olet likinäköinen lähityöntekijä etkä käytä lähityölaseja sinulla voi olla samalla tavalla kun piilokaukonäössäkin akkommodaatispasmia (jos olet katsellut pitkiä aikoja liian vahvoilla kaukolaseilla siis miinuslaseilla näyttöpäätettä) joka voi aiheuttaa päänsäryn. Tällaisissa tapauksissa silmissä olisi valelikinäköä (Pseudomyopia) johon auttaa myös pluslasit. Minulla oli tämä ongelma joka on nyt poistunut.
Linkki valelikinäöstä ja akkommodaatiospasmista:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm- kyllästynyt
Uskotko tosiaan itsekin näihin puheisiisi?
"Jos taittovirhe on pluspuolella etkä käytä pluslaseja sinulla voi olla ns akkommodaatiospasmia eli akkommodaatilihaksen kramppi joka vuosia kestäneenä saa aikaan otsalle kaksi tai yhden syvän pystyrypyn tai montun alkaen kulmakarvojen välistä."
Vai että millä tavalla mykiön ympärillä olevat lihakset vaikuttavat otsan lihaksiin? Oletko lukenut anatomiaa ollenkaan?
Minua alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä salaliittoteoriamainen otteesi näköongelmiin. Piilokaukonäkö? Siinähän on ihan yksinkertaisesti siitä, että nuori silmä jaksaa korjata kaukonäön ilman laseja, mutta vanhempi silmä ei enää siihen pysty. Siitä syystä ensimmäiset lasit saattavat olla vaikka voimakkuutta 2.00.Siis ihan tavallinen kaukonäköinen, eli hyperooppi. Ja kaukonäössähän on siis kysymys siitä, että silmä on joko liian pitkä taittovoimaan nähden, tai liian laiska taittamaan pituuteen nähden. Asia voidaan korjata akkommodoimalla. Turha sinne lääkärille on mennä takomaan nyrkkiä pöytään ja vaatimaan tämän asian tutkimista, kun kaukonäkö todetaan aivan normaalin näöntarkistuksen tuloksena.
Lisäksi siteeraat jatkuvasti ainoastaan yhden lääkärin mielipiteitä. Huomaa, mielipiteitä, sillä tutkittua tietoa asiasta ei oikein ole. Useimpien silmälääkäreiden mielestä (joiden kanssa olen keskustellut asiasta) akkommodaatiospasmi on todellinen sairaus, mutta harvinainen sellainen. Tämäkin saadaan eliminoitua laajennustipoilla, joilla voidaan myös lamauttaa akkomodaatiolihakset =poistaa mahdolliset spasmit. Tällöin näöntarkistuksessa tulee tulokseksi todellinen taittovika.Tämä on siis rutiinia silmälääkäreille.
Ja siitä huolimatta, että tämä Kaisu Viikarikin on sinun mukaasi sanonut, että "Potilaan objektiivinen taittovirhe pitää tunnistaa ja hänelle määrätään oikeanlaiset silmälasit", katsot parhaaksi ohjata keskustelun aloittajan Tiimariin ostamaan lasit summa mutikalla. Eikö silloin juuri pitäisi mennä ammattilaisen pakeille hakemaan oikeat lasit oikeilla voimakkuuksilla?
Ja tämän keskustelun aloittaneet oireisiin kaukonäkö ei muuten sovi aiheuttajaksi. Jos näin olisi, päänsärky tuntuisi otsalla, ja pahenisi päivän mittaan tai lähityöskentelyä tehdessä. Ei päätä pitäisi heti aamusta asti särkeä, sillä silloinhan silmät ovat levänneet unen aikana. - Valelikinäköinen
kyllästynyt kirjoitti:
Uskotko tosiaan itsekin näihin puheisiisi?
"Jos taittovirhe on pluspuolella etkä käytä pluslaseja sinulla voi olla ns akkommodaatiospasmia eli akkommodaatilihaksen kramppi joka vuosia kestäneenä saa aikaan otsalle kaksi tai yhden syvän pystyrypyn tai montun alkaen kulmakarvojen välistä."
Vai että millä tavalla mykiön ympärillä olevat lihakset vaikuttavat otsan lihaksiin? Oletko lukenut anatomiaa ollenkaan?
Minua alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä salaliittoteoriamainen otteesi näköongelmiin. Piilokaukonäkö? Siinähän on ihan yksinkertaisesti siitä, että nuori silmä jaksaa korjata kaukonäön ilman laseja, mutta vanhempi silmä ei enää siihen pysty. Siitä syystä ensimmäiset lasit saattavat olla vaikka voimakkuutta 2.00.Siis ihan tavallinen kaukonäköinen, eli hyperooppi. Ja kaukonäössähän on siis kysymys siitä, että silmä on joko liian pitkä taittovoimaan nähden, tai liian laiska taittamaan pituuteen nähden. Asia voidaan korjata akkommodoimalla. Turha sinne lääkärille on mennä takomaan nyrkkiä pöytään ja vaatimaan tämän asian tutkimista, kun kaukonäkö todetaan aivan normaalin näöntarkistuksen tuloksena.
Lisäksi siteeraat jatkuvasti ainoastaan yhden lääkärin mielipiteitä. Huomaa, mielipiteitä, sillä tutkittua tietoa asiasta ei oikein ole. Useimpien silmälääkäreiden mielestä (joiden kanssa olen keskustellut asiasta) akkommodaatiospasmi on todellinen sairaus, mutta harvinainen sellainen. Tämäkin saadaan eliminoitua laajennustipoilla, joilla voidaan myös lamauttaa akkomodaatiolihakset =poistaa mahdolliset spasmit. Tällöin näöntarkistuksessa tulee tulokseksi todellinen taittovika.Tämä on siis rutiinia silmälääkäreille.
Ja siitä huolimatta, että tämä Kaisu Viikarikin on sinun mukaasi sanonut, että "Potilaan objektiivinen taittovirhe pitää tunnistaa ja hänelle määrätään oikeanlaiset silmälasit", katsot parhaaksi ohjata keskustelun aloittajan Tiimariin ostamaan lasit summa mutikalla. Eikö silloin juuri pitäisi mennä ammattilaisen pakeille hakemaan oikeat lasit oikeilla voimakkuuksilla?
Ja tämän keskustelun aloittaneet oireisiin kaukonäkö ei muuten sovi aiheuttajaksi. Jos näin olisi, päänsärky tuntuisi otsalla, ja pahenisi päivän mittaan tai lähityöskentelyä tehdessä. Ei päätä pitäisi heti aamusta asti särkeä, sillä silloinhan silmät ovat levänneet unen aikana.Uskotko tosiaan itsekin näihin puheisiisi?
Kirjoitukseni perustuvat Kaisu Viikarin kirjassa "Tetralogia" oleviin selityksiin valelikinäöstä, piilokaukonäöstä ja migreenistä. Lue ko kirja jonka kansilehdessä on piirros kasvoista juuri näillä pystyrypyillä kulmakarvojen välissä sekä migreeniä symboloiva sahanteräkuvio.
Tetralogia-kirja löytyy myös viitekirjallisuudesta www.Stadia.fi sivustoilla.
http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/kirjallisuutta.asp
En tunne anatomiaa lainkaan mutta olen itse aikaisemmin kärsinyt aivan riittävasti akkommodaatiospasmista ja nuo pystyrypyt on myös minun otsalla joten KV on oikeassa ainakin minun tapauksessa ja kun katselee ihmisten otsan pystyryppyjä huomaa, että jopa nuorilla alle 30v vanhoillakin on jo nämä mahdollisesti akkommodaatiospasmista johtuvat pystyrypyt otsalla.
Minua alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä salaliittoteoriamainen otteesi näköongelmiin.
Kysymyksessä ei ole salaliitto vaan olen vastanyt palstalaisten kysymyksiin oman kokoemukseni/tietojen kautta. On erittäin outoa että vastaukseni on ärsyttänyt sinua koska ne perustuvat lääketieteelliseen faktaan.
Piilokaukonäkö? Siinähän on ihan yksinkertaisesti siitä, että nuori silmä jaksaa korjata kaukonäön ilman laseja, mutta vanhempi silmä ei enää siihen pysty. Siitä syystä ensimmäiset lasit saattavat olla vaikka voimakkuutta 2.00.Siis ihan tavallinen kaukonäköinen, eli hyperooppi. Ja kaukonäössähän on siis kysymys siitä, että silmä on joko liian pitkä taittovoimaan nähden, tai liian laiska taittamaan pituuteen nähden. Asia voidaan korjata akkommodoimalla. Turha sinne lääkärille on mennä takomaan nyrkkiä pöytään ja vaatimaan tämän asian tutkimista, kun kaukonäkö todetaan aivan normaalin näöntarkistuksen tuloksena.
Kaukonäkö (subjektiivinen refraktio) saadaan juuri kuten sanoit optikolla testilasien avulla mutta piilokaukonäön vain silmälääkäri voi saada selville sädekehän lihakset lamauttavilla sykloplegiatippojen avulla koska optikot eivät saa käyttää ko tippoja.
Näyttöpäätetyöntekijä joka ei käytä näyttöpääte-etäisyydelle mitoitettuja lähityölaseja kärsii ns Computer Vision Syndromasta joka on lähes kokonan akkommodaatiospasmia.
http://www.prio.com/consumers/problem.cfm
USA:ssa on tehty tutkimuksia jotka osoittavat että 175 miljoonaa aikuista kärsii siitä ja 90 miljoonaa nettiä käyttävää lasta voi kärsiä siitä yhä lisääntyvän näyttöpäätetyön takia. Kyllä tämän ongelman on huomannut moni muukin kuin KV.
Pluslaseja saa ostaa vapaasti Tiimarista joten ne eivät ainakaan vahingoita silmiä. Olen käyttänyt näitä Tiimarin 3,5d laseja sumutuslaseina eikä päänsärkyä ole enää ollut. KV suosittellee kirjassaan pluslasien päähän laittamista heti kun päänsäryn ensioireet alkavat siis silloin kun päänsärky on silmän akkommodaatiorasituksesta johtuvaa.
Ja tämän keskustelun aloittaneet oireisiin kaukonäkö ei muuten sovi aiheuttajaksi. Jos näin olisi, päänsärky tuntuisi otsalla, ja pahenisi päivän mittaan tai lähityöskentelyä tehdessä. Ei päätä pitäisi heti aamusta asti särkeä, sillä silloinhan silmät ovat levänneet unen aikana.
Päänsärky voi tietysti johtua monesta syystä mutta tarjosin tätä piilokaukonäkö vaihtoehtoa ja jos sinusta se ei ole kaukonäköisen vaiva niin asia selvä.
Toivon, että alkuperäinen kysyjä kirjoittaisi palstalle lyhyen kertomuksen siitä mistä päänsärky lopulta johtui.
- kylläkin...
...mutta eikös MS-tautiin liity näköhäiriöt ja raju päänsärky? Muistelisin että olisin kuullut jostakin tällaista, mutta en ole varma. Enkä kys. sairaudesta sen kummemmin tiedä...
- Sivusta seurannut
Näköhermon tulehdus on tyypillinen MS-taudin oire. Minun tuntemillani potilailla ei kuitenkaan ole ollut erityisen pahaa päänsrkyä. Toisaalta eiköhän noilla kokeilla lääkäri olisi pystynyt päättelemään, onko kyseessä MS-tauti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792