Riittääkö opintotuki!? -GALLUP

köyhä opiskelija

Tässä pieni gallupin tyyppinen kysely opintotuesta. (korkeakoulutaso)

1) paljon rahaa menee kuussa normaaliin elämiseen? (vuokrat, ruuat, harrasteet yms.)

2) riittääkö opintoraha/ asumislisä elämiseen vai joutuuko ottamaan lainaa/käymään töissä? miten jaksaa opiskella jos käy töissä?

3)saatteko vanhemmilta avustusta?

4)entäs ostatteko kirjoja opiskeluun ja millä rahalla? vai lainaatteko kirjastosta?

5)paljon kuluu kesätyörahoista opintojaksojen elämiseen? käyttekö kesätöissä?

tässä muutamia, mitä tuli mieleen...

16

1793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiin

1. Kaikki raha menee mikä tuleekin eli n. 550e
      2. Ei riitä opintotuki (ilman lainaa). Käyn töissä ja opiskella jaksaa ihan hyvin.
      3. Saan tarvittaessa
      4. En osta kirjoja yleensä, joskus jotain alaan liittyvää, mutta enimmäkseen käytän kirjastoa
      5. Kaikki rahat kyllä menevät mitkä töistä sai kasaan, ja oikeastaan menivät jo vuokranmaksuun ja normaaliin elämiseen.

• Bastard

1) Vuokran jälkeen jää elämiseen n. 85 euroa, siitä netti 35 ja lounaat koulussa 50 e, ja miinuksella ollaan...
      Mutta opiskelijahan ei onneksi tarvitse matkustaa, omistaa puhelinta, harrastaa, syödä, ostaa lääkkeitä/maksaa lääkärimaksuja.

Sähkölaskua ei onneksi tule, kun ei tarvitse pitää jääkaappiakaan päällä, ja vesilaskukin poistuu, kun käy kesät talvet uimassa...

2) Pakko on ottaa lainaa, ei kesässä ehdi hankkia riittävästi koko vuodeksi.

3) En.

4) Nimenomaan, millä rahalla?

5) Kaikki ainakin tähän mennessä.

Mitä muuta kansanosaa muuten kehoitetaan kattamaan päivittäiset elinkustannuksensa lainarahalla? Ymmärrän kyllä asuntolainat ja muut, mutta opiskelijoiden on syötäväkin velaksi...

Eikä kukaan saa aikaisiksi mitään keskustelupalstagalluppia kummempaa!

• ei riitä;

En saa enää opintotukea, mutta jatkan opiskleuja töitteni ohessa. Maksan palkastani veroja 30% ja kk:ssa jää käteen noin 1000 euroa!

Maksan nuo verot nyt puolueille, kansanedustajien ja ministerien palkkojen korotuksiin sekä Lähi-Itä- sekaantumiseen.

• hhssfh

Eli jälleen kerran voi todeta, että rahat menevät herrojen perseeseen! On tämä -ttumainen järjestelmä!!!

• aika paljon

1. 1000 euroa (sis. ihan kaikki menoni)

2. pelkkä opintotuki ei millään riittäisi. Lukukausien aikana olen tienannut lisärahaa olemalla töissä joulunajan ja muita lyhyitä "urakoita".

3. saan, muutaman sata euroa kuussa

4. en osta juuri mitään kirjoja, hyvin on löytynyt kirjastosta

5. olen aina töissä koko kesän, säästän palkasta niin paljon kuin vain pystyn. Kesärahaa menee talven aikana n 200 euroa/kk (niin pitkälle kuin rahat riittävät...)

• Tässä vastaukset

1. Opintotuki on 430 euroa kuussa. Vuokra ja vesi maksavat 422 euroa, joten siitä jää huikeat 8 euroa! Onko se joku vitsi vai mitä? Eihän sillä voi pärjätä. Haluaisin tässä samalla kysyä, että miten jotkut tosiaan pysyy hengissä vain opintotuella???

Tietysti päälle tulevat ruoka, sähkö, nettiyhteys, kännykkä, mahdolliset harrastukset ja vaatteet. En osaa tarkkaan arvoida paljonko menee, yleensä voi mennä vain jos on sen verran rahaa. Jos ei ole, niin sittenpä paastoan.

2. Joo, ei riitä ollenkaan, kunhan vähän saa ekstraa kun kokopäivätöissäkään ei voi käydä kun opiskelee. Lainaa en ota kun en halua tuntea epävarmuutta ja pelkoa, etten pysty maksamaan takaisin. Käyn iltaisin töissä, on pakko! Monet sanoo ettei kannata, pitää keskittyä opiskeluun. Tekisi mieli sanoa, että jos annat mulle ruokaa niin ehkä sitten voisinkin! Pakko on ihmisen syödä, edes välillä. Työ väsyttää ja usein pitää valita, nukkuuko hyvin vai käykä suihkussa (aika ei riitä molempiin).

3. Onneksi saan silloin tällöin, miten muuten mä selviäisin?

4. Vasta aloitin opiskelut (ja realiteetin on jo hyvin selvillä..) ja aikomus on saada mahd. paljon kirjastosta. Eihän mulla juuri ole varaa kirjoihin.

5. Kesällä on aina koko heinäkuu vapaata. Pakko olla että jaksaa yhtään. Lopun kesää olen töissä vähän pitempää päivää kuin opiskellessa, jos ei ole kahta hommaa yhtä aikaa niin sekin tuntuu kuin lomalta.

• yliopistossa

1. Opintotukea tulee se 430 e kuussa, siitä 290 menee vuokraan veteen, 25 e nettiin, sähköön karkeasti arvioiden 15 e eli näitten välttämättömien menojen jälkeen käteen jää 120 euroa. Tämä jaettuna neljällä on 30 e, eli se mitä kullekin viikolle jää kaikkeen muuhun käytettäväksi.

2. Ei ole lainaa enkä käy töissä, opintotuki riittää kun vaan ymmärtää että on pakko elää sillä kaurapuurolla ja tarjousjauhelihalla. Jokunen kolmostuoppikin on silloin tällöin mahdollista ostaa :)

3. Vanhemmat avustaa 50 e/kk yleisiin menoihin, lisäksi usein tuovat ruokaa tullessaan käymään. Usein myöskin jos tarvitsen uusia vaatteita (siis ihan perusfarkut jos vanhat on haaroista puhki tai uuden talvitakin kun vanhasta puhaltaa viima läpi), saan avustusta, yleensä vielä niin että tulee ostosreisulle mukaan lompakoksi (eikä muuten suostu ostamaan kuin korkeintaan kohtuuhintaista).

4. Kirjoja saa pääasiassa kirjastosta, jotain nyt on pakko (ja myös kiva, esim. ammattikirjallisuus josta on sitten myöhemminkin hyötyä) hankkia, tätä kohtaa en nyt kumminkaan nää minkäänlaisena ongelmana.

5. Kävisin kesätöissä jos niitä saisin :( Kesät kituuttelen vanhempien nurkissa, onneksi ovat suopeita (ja riittävän varoissaan).

• Pärjäävä

1) paljon rahaa menee kuussa normaaliin elämiseen?

Vuokra on tällä hetkellä 250e/kk. En osaa sanoa kuinka paljon menee ruokaan ym. tarvittaviin, en ole oikeastaan koskaan tarkkaan laskenut. Pääosin teen ruokani itse, en juuri käy ravintoloissa (edes pika-sellaisissa), joten ruokakulut eivät kovin hirveitä ole. Harrastukseni eivät myöskään hirmukalliita ole, mitä nyt baarissa menee välillä vähän isompi kertasumma.

"2) riittääkö opintoraha/ asumislisä elämiseen vai joutuuko ottamaan lainaa/käymään töissä? miten jaksaa opiskella jos käy töissä?"

Ei pelkkä opintoraha asumislisä itselleni riittäisi. En ole päivääkään ollut töissä kouluaikana, ainoastaan kesälomilla.

En oikeastaan. Vuosi sitten he ostivat minulle pöydän kun muutin itsekseni asumaan. Sen jälkeen satunnaisesti antaneet ruokaa mukaan kun olen käynyt heidän luonaan käymässä.

"4)entäs ostatteko kirjoja opiskeluun ja millä rahalla? vai lainaatteko kirjastosta?"

Pääosin ostan, jotkut ns. turhat kirjat jätän ostamatta tai lainaan kirjastosta. Kesätyörahoilla nuo kustannan.

"5)paljon kuluu kesätyörahoista opintojaksojen elämiseen? käyttekö kesätöissä? "

Nimenomaan kesätöissä käyn, olisi muuten hankaluuksia pärjätä. Tähän mennessä kesätyörahat ovat riittäneet juuri sopivasti elämiseen. Keväällä/alkukesällä on tosin joutunut vähän tarkemmin katsomaan että mitä ostaa, kun tilin saldo alkaa lähentelemään nollaa ja palkkaa ei saa ennakkoon...

• antero-josef dahlia-wallwnq...

1) Asuntolainan lyhennys 530€/kk muu eläminen matkakulut joka viikonloppu tyttöystäväni luo.

2) Ei riitä, en hae, enkä saa sitä, kun en hae. Käyn kokopäiväisesti töissä, joten senkään vuoksi en saisi tukea. Vaikeaa on välillä jaksaa, mutta 3 vuotta kun tätä on tehnyt ja tukijoukot ovat hyvät, niin jotenkin sitä vaan jaksaa, vaikka itsekin joskus ihmettelen. No, toisinaan on kyllä aika hankalaa, kun ei ehdi tarpeeksi nukkua ja koko elimistö alkaa täristä, tulee muistikatkoja ja välillä on kummallinen olo ja meinaa jopa tajukin lähteä. Ja kaikki tämä on tosiaan ylirasituksesta. Jos ette usko, niin kokeilkaapa painattaa tuommoiset 16-18h päivässä töitä ja koulua.

3) Vanhemmat antavat kyllä rahaa ym. kehitysapua, kun töistäni en saa mitään megapalkkaa.

4) Ostan kirjoja jonkin verran ja sitten lainaan paljon kirjastosta.

5) Käyn myös kesällä töissä ja pidän vuodessa töistä lomaa yht. n. 2-3 viikkoa. Kesäisin opiskelen vähän vähemmän, mutta jotain kuitenkin.

6) Oma kysymys: Menestytkö koulussa?
      Vastaus: Erinomaisesti, mutta opintojen määrä ei ole valtaisa aikapulan vuoksi. Opiskelen kuitenkin enemmän (suorituksina mitattuna) kuin monet kokopäiväopiskelijakollegani.

7) Miksi käyt töissä..., siis rahan lisäksi?
      Vastaus: Vittuillessani ja piruuttani. Osoitan näin puhkiraatamalla mieltäni järjetöntä opintotukijärjestelmää kohtaan!

• weäå

1. Ehkä sellaiset 700 euroa kuussa.

2. Käyn töissä, ja välillä olen ottanut lainaakin. Työskentelyn yhdistäminen korkeakouluopiskeluun on helppoa ja mukavaa. Jaksaa ihan hyvin.

3. En saan apuja vanhemmilta.

4. En osta ollenkaan, kirjastoista on kaikki hyvin löytynyt.

5. Käyn töissä läpi vuoden.

• AXbeebi

1. En ole ihan varma vielä kun vasta palasin Suomeen, mutta 200€ pitäisi riittää

2. En halua ottaa lainaa, joten yritän porskutella ilman sitä. Lisäansiota saan myymällä tavaroitani huuto.netissä

3.En saa. Ainoastaan jos on ihan todella hätätilanne niin kehtaan pyytää heiltä rahaa

4. Lainaan kirjastosta, yritän pärjätä ilman ja ostan huuto.netistä yms. paikoista

5. En käynyt kesätöissä kun olin ulkomailla kesän, joten säästössäkään ei ole mitään

• AXbeebi

Saan tukea sen 388€/kk nettona, josta on otettu pois 10€/kk takaisinmaksua Kelalle.
        Vuokra on solussa 232 sisältäen veden ,sähkön, netin ja pesulan.
        Loput meneekin sitten elämiseen jota satunnaisten tienausten jälkeen jää se joku 50€/vko rahaa ruokaan yms. Kyllä minä ainakin pärjään ihan ok.
        Ei tulisi mieleen valittaa, koska raha on kuitenkin ns. ilmaista. Tätä systeemiä ei minun tietääkseni ole muissa maissa vaan kaikki maksetaan itse, siksi en valita, mutta kyllähän se olis silti kiva kun sitä jäis vähän enemmän rahaa vaikka itsensä hemmotteluun. Jaksaisi koulussakin paremmin.

• ........

1) paljon rahaa menee kuussa normaaliin elämiseen? (vuokrat, ruuat, harrasteet yms.)
      -laskeskelin tuossa että hiukan alle 400euroa, siis suurin piirtein

2) riittääkö opintoraha/ asumislisä elämiseen vai joutuuko ottamaan lainaa/käymään töissä? miten jaksaa opiskella jos käy töissä?
      -viime vuonna nostin hiukan lainaa yllättävien menojen vuoksi, nyt on työt hakusessa vaikkei oikeastaan jaksaisi, kun on aika paljon opintojakin

-en

4)entäs ostatteko kirjoja opiskeluun ja millä rahalla? vai lainaatteko kirjastosta?
      -kirjastosta

5)paljon kuluu kesätyörahoista opintojaksojen elämiseen? käyttekö kesätöissä?
      -viime kesän ja tämän kesän olin töissä joista sain n.500-600euroa käteen, joten eipä siitä hirveästi säästöön jäänyt

• hyvinkin.

1)vuokra 90€/kk (ei tarvitse asua missään luksusasunnossa keskustassa) ruokaan n. 60 eur/kk (sienet ja marjat kerään mettästä, perunat ja porkkanat (ym. juurekset) saan äiteni kasvimaalta) ja koululla syömiseen n.30 eur/kk. Muita taloustarvikkeita alle 5 eur/kk. Harrastuksina lenkkeily (ilmaista), kerran viikossa uimahallissa n.10 eur/kk. Vaatteet yleensä kirpputorilta n. 10-15 eur/kk. Taloyhtiön pesukone 1eur/pesu = n. 5eur/kk. Hygieniatuotteet alle 10 eur/kk. Puhelinlasku alle 5 eur/kk (turhaa teleyhtiöitä on rikastuttaa). Nettiin pääsee koululla. yhteensä siis n. 230 eur. Opintotukea saan (nollavero) 331 eur, joten joka kuukausi jää vielä säästöön 100 eur. Näillä säästöillä sitten elän kesän, jos en töitä saa (kuten viime kesän).

2)vastaus tulikin jo yllä, eli opintoraha ja asumislisä riittävät vallan mainiosti, ja rahaa jää vielä jopa säästöönkin. Täytyy vain osata tulla toimeen vähemmällä, ei opiskelija mitään Rolekseja ostele.

3)en rahallista. Ruoan muodossa. Isäni on kuollut ja äitini elää pelkän kansaneläkkeen turvin, joten en odotakkaan hänen antavan rahaa minulle.

4)Jos halvalla saa, niin ostan. Muuten tulee kyllä asuttua kirjastossa useita tunteja joka päivä.

5)ei ollut viime kesänä kesätöitä. Jouduin elämään kesäkuun säästöilläni. Heinä- ja elokuulle nostinkin sitten opintotukea, kun oli sopivia kesätenttejä.

• ihme ja kumma

Missä ihmeessä sä asut, jos vuokra on vain 90 euroa kuussa?! Ainakin isommissa kaupungeissa (joissa suurin osa opiskelijoista asuu) ei varmaan saa edes pienenpientä yksiötä 10 km keskustasta alle 350 euron. Opiskelija-asuntoloiden solutkin ovat paljon kalliimpia kuin 90 euroa kuussa! Itse asun pari km keskustasta (pakko, koska kouluun on silti n. 5 km ja yritän pärjätä pyörällä koska ei ole varaa bussiin)ja vuokra vesi on halvin löytämäni 422 euroa kuussa. Eli kerro ihmeessä missä asuu alle satasella kuukausi, niin me muutkin tullaan sinne asumaan :)

• opintotuki mihinkään

1) n. 1500-2000 euroa
      2)ei todellakaan riitä, jos ei aio pelkkää näkkileipää syödä ja asua teltassa. suosittelen töissä käyntiä kaikille
      3)eivät paljoa avusta. joskus voin saada pari sataa, mutta vuositasolla jotain alle 5000 euroa.
      4)jos tartten jotain kirjaa, pistän mutsille viestiä. hän ostaa sen minulle
      5)kävin kesän töissä ja sain ihan mukavasti palkkaa. pelkän 3 kuukauden töissä ylittyi jo vuosituloraja (17170). ei ole kivaa kun tätä joutuu säästää talvelle. opintotukea pitäisi saada jokainen tuloista riippumatta. nyt joudun tekeen töitä myös talvella, jotta pärjään. enkä ole mikään bilehirmu, eli tuhlaamisesta minua on turha syyttää. baareissa tulee käytyä vain kerran viikossa, kun joillakin ei riitä edes kaksi kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35