Osoitin jäsenfunktioon

void (Luokka::*pFunktio) ();
pFunktio = Luokka::tulostaMuuttuja;

tuo alempi rivi aiheuttaa virheen käännöksessä (dev-C ) eli mitä on vikana?

tässä sitten koko koodi jos sillä on jotain merkitystä tuohon virheeseen

#include
using namespace std;

class Luokka
{
public:
Luokka();
~Luokka();
static int annaStaattinenMuuttuja() {return staattinenMuuttuja;}
static void asetaStaattinenMuuttuja(int arvo);
int annaMuuttuja() {return muuttuja; }
void asetaMuuttuja(int luku);
void tulostaMuuttuja();
private:
static int staattinenMuuttuja;
int muuttuja;
};

int Luokka::staattinenMuuttuja = 0;

Luokka::Luokka()
{
staattinenMuuttuja ;
}

Luokka::~Luokka()
{
staattinenMuuttuja--;
}

void Luokka::asetaMuuttuja(int luku)
{
luku = 0;
muuttuja = luku;
}

void Luokka::tulostaMuuttuja()
{
cout

12

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noniin nyt se toimi kun heitin & merkin ton eteen

      pFunktio = &Luokka::tulostaMuuttuja;

      muuten vielä yksi kysymys mistä tuo jäsenmuuttuja "muuttuja" saa arvokseen 4072496 onko se vain jotain muistiin jäänyttä roinaa vai mitä?

      • mitä tarkoittaa

        mitä tässä tapahtuu?
        void (Luokka::*pFunktio) ();


      • uidshfhio

        sattumanvaraista roinaa se on. alusta se konstruktorissa nollaksi


      • sen kertoo
        mitä tarkoittaa kirjoitti:

        mitä tässä tapahtuu?
        void (Luokka::*pFunktio) ();

        mikä pFunktio on


      • siinä on
        sen kertoo kirjoitti:

        mikä pFunktio on

        tuo "Luokka::" osa? eikö void (*p)(); ajaisi saman asian? (p on pointteri void funktioon, joka ei ota parametreja)


      • pieni ero
        siinä on kirjoitti:

        tuo "Luokka::" osa? eikö void (*p)(); ajaisi saman asian? (p on pointteri void funktioon, joka ei ota parametreja)

        sen funktion käyttö vaatii olion, toisin kuin mainitsemasi pointteri tavalliseen funktioon.


      • ei jymmärrä
        pieni ero kirjoitti:

        sen funktion käyttö vaatii olion, toisin kuin mainitsemasi pointteri tavalliseen funktioon.

        Jos määrittelen void (*p)(); ja minulla on luokka
        A, jossa on metodi void metodi();. ja luon luokasta A instanssin a, niin miksi p:lle ei voi asettaa a.metodi arvoa? Tuossahan a on yksi tietty instanssi ja a.metodi määrää yksikäsitteisesti mihin p:n pitääpi osoitella?

        En myöskään ymmärrä miksi suoran funktiopointterin voi asettaa p=func, kun tässä tapauksessa pitää laittaa p = &luokka::metodi? Miksi tarvitaan toi &-merkki alkuun kun pelkän funktion tapauksessa ei tarvisi?


      • lisää
        ei jymmärrä kirjoitti:

        Jos määrittelen void (*p)(); ja minulla on luokka
        A, jossa on metodi void metodi();. ja luon luokasta A instanssin a, niin miksi p:lle ei voi asettaa a.metodi arvoa? Tuossahan a on yksi tietty instanssi ja a.metodi määrää yksikäsitteisesti mihin p:n pitääpi osoitella?

        En myöskään ymmärrä miksi suoran funktiopointterin voi asettaa p=func, kun tässä tapauksessa pitää laittaa p = &luokka::metodi? Miksi tarvitaan toi &-merkki alkuun kun pelkän funktion tapauksessa ei tarvisi?

        http://www.informit.com/guides/content.asp?g=cplusplus&seqNum=142&rl=1

        ja ehkä tuoltakin:

        http://blogs.msdn.com/the1/articles/210013.aspx


      • kyll maar näin o

      • lisää kirjoitti:

        http://www.informit.com/guides/content.asp?g=cplusplus&seqNum=142&rl=1

        ja ehkä tuoltakin:

        http://blogs.msdn.com/the1/articles/210013.aspx

        pFunktio = &Luokka::tulostaMuuttuja;

        pFunktio = Luokka::tulostaMuuttuja;

        tuon toisen linkin perusteella noitten molempien pitäisi toimia mutta minulla toimi vain tuo ensimmäinen, onko se kääntäjästä kiinni (dev-C )?


      • kiinni
        filosofia kirjoitti:

        pFunktio = &Luokka::tulostaMuuttuja;

        pFunktio = Luokka::tulostaMuuttuja;

        tuon toisen linkin perusteella noitten molempien pitäisi toimia mutta minulla toimi vain tuo ensimmäinen, onko se kääntäjästä kiinni (dev-C )?

        uudemmat tukevat vain &-versiota


      • jaetaan nyt tännekin
        kyll maar näin o kirjoitti:

        Tuolla kyllä kerrotaan miten, mutta ei *miksi*. Tässä on nyt jokin näkymätön c perversio takana, joka ei minulle aukea (tai en jaksa juuri nyt keskittyä noihin artikkeleihin, koitan huomenna täysipäisempänä uusiksi).

        http://groups.google.com/group/sfnet.atk.ohjelmointi/msg/2974f6e7260aff7a
        Josta:

        "Sain meriselityksenä, että kääntäjä kääntää metodin void A::metodi() muotoon void metodi_A(A *this) (tjsp.) eli parametrilistaan lisätään "salainen" osoitin kyseiseen luokkaan ja sille annetaan arvoksi se instanssi, mikä metodin osoittimeen viisaa. Jos siis on void (A::*p)(), a = new A(), p =&A::metodi ja myöhemmin (a.*p)();, niin itseasiassa metodi esitellään void metodi_A(A *this) ja p:n esittelyssä tarvitaan A:: jotta tiedetään p:n ottavan parametrinaan osoittimeen johonkin A:n instanssiin. Kutsussa (a.*p)(); sitten tuupataan parametriksi &a josta saadaan siis käyttöön *this."

        En tiedä onko tämä lopullinen totuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe