Puu- vai mdflistat?

mitä eroa

esim. käytön tai huoltamisen kannalta? Kumpaa suosittelette?

5

1720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy kyllä

molempia voi käyttää tarkoitukseensa valinnalla ei ole kumpaankaan suuntaan merkittäviä eroja.
      Asennuksen kannalta mdf-listaa ruuvatessa pitää reiät senkata joka lisää työtä mutta vastaavasti se ei vääntyile niinkuin puu.
      Puu on aito tuote mdf jäljitelmää,sillä voi myös olla merkitystä vaikka ei se siellä lattiassa näy.
      Räpellysten eli asennusvirheiden lumoamisessa puu voi olla helpompi mutta onnistuu myös mdf: llä.
      Sahauksessa puu ei vaadi yhtä paljon huolellisuutta mutta ei siinäkään ero ole merkittävä.
      Huoltojen ym. ei juuri ole merkitystä koska nykyään listat vaihdetaan kun ne kuluu.Mutta puuta voi tietenkin hioa ja pintakäsitellä uudestaan.

• ap kyselijä

Kysyn vielä, että mikä on senkata? Eikö listoja voi ampua viimeistelynaulaimella?

• Mate
        ap kyselijä kirjoitti:

Kysyn vielä, että mikä on senkata? Eikö listoja voi ampua viimeistelynaulaimella?

Jos takana on puuta niin tietty viimeistelynaulaimella.
        Edellinen vastaaja taisi puhua kiinnityksestä betoniseinään johon ne pitää ruuvata. Toki listat voi myös liimata mutta irrotus on hieman hankalaa ja voi vaurioittaa seinää/listaa.

Senkkaus tarkoittaa sitä että kiinnitettävään materiaaliin eli tässä tapauksessa listaan tehdään ruuvinkannalle upotus ennen ruuvin asennusta. Kartiokantainen ruuvi uppoaa senkkaukseen ja ruuvin yläpinta jää samalle tasolle listan kanssa eikä törrötä rumasti.

• Pasi

Oman kokemukseni mukaan MDF-lista on paljon helpompi sahata siististi. Puinen lista repeilee herkästi sirkkelillä sahatessa, MDF ei koskaan.

Vaihdoin oman remontin yhteydessä kaikki listat MDF-listoihin juuri helpomman sahauksen takia. Ainakin halvalla sirkkelillä puulistat repeilevät todella helposti.

• rmt

"Huoltojen ym. ei juuri ole merkitystä koska nykyään listat vaihdetaan kun ne kuluu."

Joo...ei nykytaloissa ole mitään korjattavaksi kelpaavia osia. Kaikki on huoltovapaata kertakäyttötavaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe