Sain tietää olevani viikolla 11 raskaana, ja olen syönyt diapamia paniikkihäiriöön!!! Onko abortti ainoa vaihtoehto??
Olenko aiheuttanut sikiölle liikaa vahinkoa tietämättäni??
Olenko aiheuttanut sikiölle liikaa vahinkoa tietämättäni??
Turvaa tilisi vahvistamalla puhelinnumerosi. Voit silloin palauttaa unohtuneen salasanan tekstiviestillä.
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
Onnea kovasti raskaudestasi!! Diapamhan on rauhoittava lääke jonka tuoteselosteessa lukee että kannattaa turvallisuus syistä välttää raskauden aikana, tarkemmin en tiedä kyseisestä valmisteesta.
Et ole todella ainoa joka on elänyt jännityksessä kun on alkuraskauden aikana tullut nautittua jotain "kiellettyä". Jos kovasti vaivaa, voit esim. huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä tarkemin.
Nauti raskaudesasi ja onnea kovasti loppu urakkaan =)
tehdä aborttia. Ota yhtetyttä lääkäriin että pääseet mm. ultraa. Pieninä annoksia ei aiheuta haittaa sikiölle.
Mun vuonna 2000 painettu lääkelaitoksen julkaisema opus "Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana" sanoo seuraavaa: "Tavanomaiset uni- ja rauhoittavat lääkeaineet satunnaisesti käytettynä eivät ole vaarallisia sikiön tai vastasyntyneen kannalta. Diatsepaamin väitetty teratogeenisuus ei ole tullut esille suurissa epidemiologisissa tutkimuksissa (Czeizel ym. 1999). Pitkäaikainen käyttö ennen synnytystä voi johtaa vastasyntyneen uneliaisuuteen ja vieroitusoireisiin. Tilapäinen bentsodiatsepiinien käyttö ei ole este imetykselle.Tsopiklonia, tsolpideemia tai tsaleplonia ei suositella käytettäväksi raskauden aikana."
Ei sinun siis mielestäni aborttia tarvitse lääkkeesi vuoksi harkita. Kerro ekalla neuvolakäynnillä lääkityksestäsi, ja pyydä neuvolalääkäriltä jatko-ohjeet lääkityksen suhteen!
Mä olen koko raskauden ajan syönyt Diapam 2 mg tarvittaessa paniikkihäiriöön.Tosin tosi harvoin, noin yhteensä 2 tbl viikossa, mutta kuitenkin.Ja lääkäri sanoi että näin vähäisellä käytöllä ei ole syytä huoleen.Nyt mulla on viikkoja 30 6.